Preference / antipreference MHD

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odeslatod syverin v 06.4.2007 20:47

Dnešní MF Dnes píše o preferenci tramvají

Praha (Praha)
Přednost tramvají? Zatím jen velký sen

V křižovatkách mají jet první, přednost ale dostávají auta

Praha - Kolony aut a mezi nimi stojící tramvaje plné lidí. Tak to prakticky denně vypadá v ulicích metropole. V polovině světelných křižovatek jsou sice na semaforech zařízení, která umožní tramvajím plynulý průjezd, jenže dopravní policisté je podle řidičů často vypínají. Některá jsou zase špatně nastavená nebo poruchová. Na řadě frekventovaných míst potom tato takzvaná preference tramvají chybí. Nyní je v Praze 101 křižovatek s tímto zařízením.

Vypínají Palackého náměstí

„Přednost tramvají se vypíná na křižovatce Vypich, několik měsíců je také rozbita u polikliniky v Modřanech. Špatně nastavena je například na křižovatce ulic Želivského a Jeseniova,“ uvedl řidič tramvaje Antonín Dub. Každé ráno je navíc ve špičce vypínána křižovatka na Palackého náměstí a často je také vypnuta preference u Národního divadla a na Újezdě.

„Pěkně mě štve, když musím sledovat, jak kolem nás projíždějí auta a my s tramvají stojíme na místě,“ rozčiluje se Karolína Malá, která jezdí do práce přes Palackého náměstí.

Čekání na křižovatkách vadí i tramvajákům. „Když je preference vypnuta, můžeme nabrat klidně až pět minut zpoždění. Občas se dokonce stane, že přijdu o přestávku,“ popsal Dub.

Mezi nejproblematičtější místa patří obě křižovatky na Karlově náměstí, křižovatka Střelničné a Davídkovy a jediná preference pak není na Evropské, nejdelší ulici v Praze. Obtíže s předností tramvají jsou také na Vinohradské třídě.

Příčin problémů s preferencí je několik. „Často bývá chybné už navrhované technické řešení. To je případ křižovatky na Výtoni,“ sdělil nezávislý odborník Miroslav Grossmann. Zařízení také v řadě případů přijíždějící soupravu nezaznamená. Dalším důvodem je podle jeho slov, že zařízení v praxi nefunguje. Upřednostňování aut na některých křižovatkách pak na sebe nabaluje ještě další problém.

Pokračování na straně C2

Pokračování ze strany C1

„Pokud se tramvaje začnou hromadit v jednom místě, může se stát, že dojde k výpadku elektrického proudu a zpoždění je pak ještě delší,“ vysvětlil Dub.

Se špatným fungováním automatických předností tramvají ale nesouhlasí Dopravní podnik ani policie. „Docházelo k vypínání, v současné době se ale situace značně zlepšila. Přesto když je křižovatka řízena z dopravní ústředny, bývá snížena nebo vypnuta preference,“ připustila mluvčí Dopravního podniku Michaela Kuchařová. Ostřeji se ke kritice řidičů a nezávislých odborníků postavil radní pro dopravu Radovan Šteiner. „Je to naprostý nesmysl,“ uvedl.

Podle šéfa pražských dopraváků Pavla Švrčuly k vypínání dochází ve výjimečných situacích. „Při vážné dopravní nehodě nebo kolapsu dopravy, kdy se v křižovatce začnou hromadit auta,“ upřesnil Švrčula.

Chystají se i další místa

Podle Kuchařové přibude letos preference tramvají na křižovatkách Korunní a Sázavské ulice, Nuselské a Mendíků a Plzeňské a Makovského. „Výstavba na Bělohorské už začala,“ sdělila Kuchařová.

***
(obrázek)
„Bez přednosti může tramvaj nabrat až pět minut zpoždění.“ Antonín Dub

O autorovi| ALEŠ BERNÝ, s přispěním Petra Švece

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - Praha
Autor: ALEŠ BERNÝ
copyright: MAFRA a.s. - MF DNES - iDNES
Uživatelský avatar
syverin
Uživatel
 
Založen: 29.11.2004 14:00
Bydliště: V noci 512

Odeslatod Karotka v 02.4.2007 19:18

A to ještě není všechno. Tohle platí jen pro semafory s tlačítky, ale co když na dotyčném semaforu tlačítko není?
-> Pokud je tam aspoň zvuková signalizace, stačí tajný kód nahlas zakřičet směrem k "cvakátku" a preference je zajištěna. :wink:
Sice máme článek 19, ale někdo možná bude na druhé straně ulice dřív než by chtěl.
Uživatelský avatar
Karotka
Uživatel
 
Založen: 09.2.2005 20:59
Bydliště: Příští zastávka je na zmámení.

Odeslatod P_V v 02.4.2007 2:00

P_V
Uživatel
 
Založen: 23.11.2003 18:49

Odeslatod Isidor v 06.3.2007 16:50

Pražské kuriozity - antipreference tramvají v pražské dopravě
http://www.dopravni.net/view.php?cisloclanku=2007030011
Uživatelský avatar
Isidor
Uživatel
 
Založen: 03.11.2004 20:44

Odeslatod admirak v 22.2.2007 21:54

aspirine napsal:Mezi brnkačkou a čočkama je samozřejmně interval,po brnknutí brnkačky je intervalový čas kdy se objeví volno i na čočkách,před zastávkou Přistaviště jsou řidiči zvyklí na preferenci kdy při určité rychlosti nemusej ani přibrzdit na čočky,ale za to při vyšší rychlosti to projet nejde si brnknete a auta ještě jezděj a vy musíte skoro zastavit a počkat na čočky,nebo vám to brnkačka vubec nepobere a nastupuje klička na preferenci
Když zastavíš pantografem na brnkačce a ta zůstane seplá tak taky nastupuje klička.
admirak
 

Odeslatod aspirine v 22.2.2007 21:43

Mezi brnkačkou a čočkama je samozřejmně interval,po brnknutí brnkačky je intervalový čas kdy se objeví volno i na čočkách,před zastávkou Přistaviště jsou řidiči zvyklí na preferenci kdy při určité rychlosti nemusej ani přibrzdit na čočky,ale za to při vyšší rychlosti to projet nejde si brnknete a auta ještě jezděj a vy musíte skoro zastavit a počkat na čočky,nebo vám to brnkačka vubec nepobere a nastupuje klička na preferenci
Uživatelský avatar
aspirine
Uživatel
 
Založen: 11.2.2007 19:40
Bydliště: pod sebou Hl.nádraží,a výhled na Prahu

Preference BUS na SSZ Argentinská – Plynární

Odeslatod Grossák v 02.12.2006 16:29

SSZ Argentinská – Plynární: K tomu zdržování tam dochází v dopravních špičkách pravidelně. Teď když došlo k otočení směrnosti Rajské ulice, kterou řidiči objížděli kolonu v Železničářů, se to asi trochu zlepší, ale nebude to zásadní. Další pomocí by bylo maximální doplnění dělících prahů podél trati z obou stran ke křižovatce. Tramvaje jsou často blokovány auty při příjezdu ke křižovatce, čímž se neúměrně zvyšují preferenční zásahy pro tramvaje na signalizaci a dochází ke zkracování zelených pro mimotramvajové směry. Podle mého názoru nejvíce a s konečnou a absolutní účinností by pomohlo obnovení zákazu vjezdu mimo MHD a dopravní obsluhu od ulice Na Zátorách, které bylo zrušeno v roce 2004.

O legalizaci použití tramvajového tělesa pro autobusy jsem už dost přemýšlel. Ale bylo by třeba upravit hardware i software signalizace tak, aby na tramvajových čočkách SSZ Argentinská - Plynární vzniknul od Nádraží Holešovice signál volno vlevo, který by byl nárokován pouze při detekování autobusu na kolejích. Problém je se způsobem detekce. Jako možná se jeví kombinace videodetekce, která umožní detekci velkého vozidla na kolejích + nový trolejový kontakt těsně před křižovatkou, pomocí kterého by se rozlišila tramvaj od autobusu. Nevím o tom, že by takový hybrid někde fungoval, ale podle mého názoru je to reálné. Autobusy by pak navíc mohly být preferovány tak, že by se jejich volno vkládalo v případě výzvy až do dvou poloh v cyklu, podobně jako je tomu teď u tramvají.
Grossák
Uživatel
 
Založen: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha

Odeslatod demon v 02.12.2006 14:45

DJ LA DÉFENSE napsal:...je jen vidět tvoje nevědomost, to co popisuješ, jsou přesně zranění vlivem vystřelení airbagu a nepřipoutání, pokud nejsi připoután, airbag ti rozdrtí vnitřnosti...Tim končim, protože o autech víš talíř...

Ano o autech fakt vím talíř - tisíc věcí o kterých ty nemáš ani šajn...
Chlapečku až dospěješ a papínek ti koupí autíčko, tak se poutej, tohle já podporuju a poutám se taky. U Hlinky to byla rozhodně chyba, ale pokud by se připoutal, tak je mrtvej taky, protože Avie pronikla po nárazu do Superbu zleva zpředu pod úhlem čtyřiceti pěti stupňů, takže se společně s konstrukcí Superbu dostala až do místa, kde seděl řidič a tím byli způsobený ty zranění, kterým pan Hlinka podlehl !!! Airbag ti nepotrhá vnitřnosti, ale zlomí ti vaz, nejsi-li připoután.
Jestliže víš jak to ve skutečnosti bylo, tak nás s tou konspirací seznam a nešiř tady bludy! Takhle vypadal Hlinkův Superb po nehodě, myslíš-li si, že za smrt řidiče mohli pásy, mysli si to dál. Ti rozumější vědí své...

Omlouvám se rozumější části zde přispívajících, že to tu stále řešim, bohužel i tady platí, že stokrát opakovaná lež se nakonec stává pravdou a s tím já se jen velmi obtížně smiřuju. Přeju hezký den.
Uživatelský avatar
demon
Uživatel
 
Založen: 08.4.2006 15:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...

Odeslatod Markýz v 02.12.2006 13:55

K preferenci autobusů, když už se to tu nakouslo.
Často bývá v Holešovicích v okolí Argentinské tak ucpáno, že auta v Plynární zdržují autobusy vyjíždějící z terminálu MHD dlouhé minuty a zpoždění se tu tak nabírá hned na začátku trasy.

Občas nějaký autobusák "oprskle" objede auta po tramvajovém pásu.
Tak mě napadlo, jestli by zde nešlo jízdu po tramvajovém pásu autobusům povolit? Za křižovatkou směrem do Holešoviček jsou tři pruhy, takže by autobus nekolidoval s obdočujícími automobily.
Problém by byl ale v tom, že pokud by se autobus řídil signály pro auta, zdržoval by za sebou tramvaj.
Kdyby se řídil čočkami, měl by křižovatku bez IAD a mohl by si nerušeně přejet napříč pruhy k zastávce Jankovcova. Jeho jízda by ale kolidovala s protijedoucími tramvajemi (těm by musel dát přednost, čímž by opět zdržoval případné tramvaje za sebou).
Tak by mě zajímalo, jestli by takové řešení:

a) bylo možné (z hlediska předpisů atd.)
b) co by na to říkali tramvajáci, kterým by na kolejích překážel autobus?
Markýz
Uživatel
 
Založen: 13.1.2006 10:08
Bydliště: Nedaleko cirkusové zastávky

Odeslatod Absolut v 02.12.2006 13:12

ehm... nerad to ještě pitvám, ale upřímně při jakékoli nehodě kolem 100km/h sice pásy a airbagy pomůžou, ale výsledné zranění je pouze a jedině funkce náhody. Můžeš jet s alkáčem 150 a 2x se přetočit přes střechu a přežít se zlomenou rukou a taky můžeš v 80 bez vlastní viny umřít ani nevíš jak. Zapnuté pásy ve vyšších rychlostech mají jediný smysl a to, aby Ti airbag nezlomil vaz. Pásy jako ochrana před skutečným účinkem nehody mají význam tak do 40-60km/h podle typu vozidla (rozlišné deformační zóny vozidla).

Prostě jakékoli kecy o tom, co a jak konkrétně fyzikálně způsobilo nečí zranění / smrt ve vysoké rychlosti jsou jenom kecy. Soudní znalce a zákony máme proto, aby bylo možné stanovit důvod nehody a soud mohl určit viníka nehody. Bohužel výše trestu se pak odvíjí podle následků nehody, které jsou dost náhodné.

Jeden rok studia jsem trávil pod vedením soudního znalce z oboru dopravních nehod.
Uživatelský avatar
Absolut
Moderátor
 
Založen: 21.12.2005 12:28
Bydliště: Tam, kde vedle vytejká poslední flaška...

Odeslatod Honzík v 02.12.2006 13:12

Ahoj, věřím ti, protože nepoužít pásy a mít airbag je smrtelně nebezpečné. Bohužel existují tak hloupí lidi, že si myslí, že když mají airbag, tak se právě nemůžou připoutat. Idiocie nezná mezí. Kdyby byl Hlinka obyčejnej člověk, tak se žádné divadlo kolem toho neděje a rozhodně se to takhle v jeho prospěch neusislí. Miláček národa hald nesmí být poskvrněn.
DJ LA DÉFENSE napsal:Byl jsem u pár crash testů, dělej si prdelky, je jen vidět tvoje nevědomost, to co popisuješ, jsou přesně zranění vlivem vystřelení airbagu a nepřipoutání, pokud nejsi připoután, airbag ti rozdrtí vnitřnosti. Přesně si to řekl. A vliv to mělo veliký. Děkuji, přesně si to popsal. Tim končim, protože o autech víš talíř...
Honzík
problémový jedinec
 
Založen: 07.10.2004 10:11
Bydliště: Praha 4 Lhotka

Odeslatod DJ LA DÉFENSE v 02.12.2006 0:48

demon napsal:Podle soudních znalců jel cca 103 km/h, alkohol byl vyloučen a použití bezpečnostních pásů by nemělo vliv na rozsah zranění. Smrt způsobily trhliny na plících a na plicní tepně, roztržená játra a slezina, poranění ledvin. Náraz mu zlámal žebra a vykloubil kyčel.
Tohle tvrdí znalci, ale já zapoměl, že ty jsi všeználek z banky a všechny tyhle soudní nuly hravě strčíš do kapsy.
Divim se, že to vůbec vyšetřovali, mohli se tě zeptat rovnou... :lol:
Byl jsem u pár crash testů, dělej si prdelky, je jen vidět tvoje nevědomost, to co popisuješ, jsou přesně zranění vlivem vystřelení airbagu a nepřipoutání, pokud nejsi připoután, airbag ti rozdrtí vnitřnosti. Přesně si to řekl. A vliv to mělo veliký. Děkuji, přesně si to popsal. Tim končim, protože o autech víš talíř...
DJ LA DÉFENSE
Uživatel
 
Založen: 23.10.2006 14:00

Odeslatod Tom 11 v 01.12.2006 21:08

DJ LA DÉFENSE napsal:Nejel, jel 120 cca to za prvé. Za druhé chlastal, já v těch Varech byl a viděl jsem to tam, byl jsem tam se známým, který byl pozvaný. Bylo to zmanipulovaný, a jestli já jsem hovado?? Musím se smát ty hlupáku z dílen :lol: :lol: :lol:


No,nemáš náhodou fotky??? No,neviděl jsi i tu nehodu? Teď mi řekni kde jsi nebyl(co jsi neviděl),ale určitě není nic,co jsi neviděl. :lol:
Uživatelský avatar
Tom 11
Uživatel
 
Založen: 19.8.2006 17:17
Bydliště: Byla doba, kdy se mé bydliště nacházelo u linky, jejíž číslo mám v nicku.

Odeslatod jara v 01.12.2006 20:12

DJ LA DÉFENSE napsal:P.S. Démonovi... Ještě jedna věc, ve 100 km/h, přivázanýho tě ten superb ochrání, jelikož ho měl v plný palbě, zraníš se, ale ne tak jako se dotrhal nebohej Hlinka. Měl určitě zbytkáč, letěl hafo hodně a nebyl uvázanej... to víš, jen neni příjemný připustit, že by část viny byla i na jeho straně...
Ten úsek znám, a nejezdí se tam 103 km/h ale 120 a víc... Tak radši už mlč...
jééééé ty asi znáš, jak se jezdí se zbytkáčem a také jak se překračuje rychlost. Já vím, že to znáš, když se s tím chlubíš. A jak tu situaci znáš??? Asi protože jsi tam už několikrát jel pod zbytkáčem a taktéž 103. A víš, že toto se tam stát nemůže. A protože se to stalo tak tam jel 120!!!! Co??

sorry ale začinám být alergickej na lidi, kteří všude byly a všechno znají. A je jich tady HAFO!!!!!
jara
Uživatel
 
Založen: 16.11.2003 17:38
Bydliště: Dejvice jsou pěkné bydlí nás tu víc

Odeslatod demon v 01.12.2006 18:13

DJ LA DÉFENSE napsal:Nejel, jel 120 cca to za prvé. Za druhé chlastal, já v těch Varech byl a viděl jsem to tam, byl jsem tam se známým, který byl pozvaný. Bylo to zmanipulovaný, a jestli já jsem hovado?? Musím se smát ty hlupáku z dílen :lol: :lol: :lol:

Podle soudních znalců jel cca 103 km/h, alkohol byl vyloučen a použití bezpečnostních pásů by nemělo vliv na rozsah zranění. Smrt způsobily trhliny na plících a na plicní tepně, roztržená játra a slezina, poranění ledvin. Náraz mu zlámal žebra a vykloubil kyčel.
Tohle tvrdí znalci, ale já zapoměl, že ty jsi všeználek z banky a všechny tyhle soudní nuly hravě strčíš do kapsy.
Divim se, že to vůbec vyšetřovali, mohli se tě zeptat rovnou... :lol:
Uživatelský avatar
demon
Uživatel
 
Založen: 08.4.2006 15:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...

PředchozíDalší

Zpět na Provoz

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron