Preference / antipreference MHD

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10207
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od 9001 » 02.2.2020 0:06

Demon: Taky to bylo myšleno v nadsázce. ;-) Ovšem pak si člověk vzpomene na toho borce z Porsche z Holešovic, co vybrzdil hasiče, přejel plnou a nevím co ještě... Výsledek 1000 Kč od pražského magistrátu.... :zadnice

mart337: Souhlas... Celkem často se stává, že ze všech směrů svítí "žlutá" :-( Akorát na každém rameni znamená něco jiného...

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 1035
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od mart337 » 01.2.2020 23:52

On je vůbec problém v nastavení světelných signálů. Správně by to mělo být tak, že když v některém směru padne nastůj, tak by měl být ještě nějaký přiměřený čas na vyklizení křižovatky a pak by teprve mělo být volno v kolizním směru. Na spoustě míst však naskakuje volno do dalšího směru velmi brzy a pomaleji jedoucí vozy (v rámci provozních předpisů) nestíhají vyklidit křižovatku - nepočítá se vůbec s tím, že tramvaj projíždí křižovatkou jen 15 km/hod.
Navíc na některých místech je problém v omezené viditelnosti na světelná značení. Pokud jsou světla - čočky na sloupku u kolejí - ve výšce očí, tak je všechno OK. Ale jakmile jsou zavěšeny někde ve vzduchu na rameni semaforů, tak je naposledy vidím (alespoň u typů mimo 14T a 15T), když jsem tak 5-8 m před světly, protože následovně mi je zakrývají střecha s transparenty. Nemůžu sedět s očima na čelním skle, abych vejral na čočky někam vpravo nahoru a nevěděl co se děje kolem mne. Proto by byla vhodná úprava s blikáním "něčeho" (stromeček nebo čočky), aby byl přehled o tom, že se blíží stůj a nemám se cpát do křižovatky. Dal by se s tím pohodově řešit i průšvihový průjezd Pavlákem.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6705
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od demon » 01.2.2020 23:49

Obávam se, že u tříbarevný soustavy ti tahle obhajoba v ničem nepomůže, každopádně že rozsvícení zelený rozhodně neznamená možnost bezmyšlenkovitýho vjetí do křižovatky je fakt, na kterej už dojelo spousta driverů...

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10207
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od 9001 » 01.2.2020 22:09

Bobik: DÍky za info :D. Takže pak klidně můžu lítat na červenou klidně 70 (mírné překročení rychlosti je prkotina) a pokud mi to tam někdo pošle, tak se odkážu na tenhle případ :D

Ale trochu vážně. Podobnou situaci jsem měl/mám i na videu Argentinská x Plynární, kde moped na Argentinské s rychlou nohou projel, ale po něm se prořítila kachna... A jak píše Bobik: Většina podobných situací se ubrzdí, zanadává se na debila a jede se dál

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 01.2.2020 11:23

demon píše:
01.2.2020 11:06
Jakože projíždim přes křižovatku na konci svýho volna a z boku to do mě nějakej rychlík napálí ?
Ne. Jakože projíždíž už na stůj, protože ti to uteklo a ty už nestíháš bezpečně zastavit a nějakej rychlík to do tebe zboku napálí. Nebo ti tam stihne vjet a do boku ho vezmeš ty čumákem, protože ses to snažil do poslední chvíle ubrzdit, ale paní fyzika byla proti.
Grossák píše:
01.2.2020 9:38
Blikaní výzvy není technicky až tak jednoduché. Žlutá pro auta je součástí jakýchsi systémových vlastností řadice. Takže pokud při zelené nastane v jakémkoli způsobu řízení červený rozkaz, řadič jde automaticky přes žlutou. Narozdíl od toho se blikání výzev programuje, obvykle tedy nefunguje ve všech způsobech řízení, a pokud by to skutečně mělo fungovat, jde o technicky zcela nové řešení.
Blikaní výzvy není technicky až tak jednoduché. Žlutá pro auta je součástí jakýchsi systémových vlastností řadice. Takže pokud při zelené nastane v jakémkoli způsobu řízení červený rozkaz, řadič jde automaticky přes žlutou.
Hmm. Předpokládám, že něco na způsob vytáhnout ještě jeden drát od žlutý a napojit ho na stromeček, resp. udělat ještě jeden vývod jakoby pro auta, ale napojit na konci čočky a stromeček, místo červený, žlutý, zelený, asi už někoho napadlo, ale nebude to tak jednoduchý. Respektive "nejde to" protože by se prodloužily cykly právě o tu "žlutou" a tím pádem klesla průjezdná kapacita křižovatky. Navíc by vypadalo blbě, kdyby u krátkýho volna blikal stromeček pomalu dvakrát tak dlouho, než svítí to volno (viz různý pětivteřinový volna, že :D ).

K těm nehodám, co vím, pár jich bylo na Evropská x Starodejvická. Študoval jsem papíry k jedný, co šla do správního řízení (frajer s rychlou nohou na plynu ze Starodejvické vlevo a rozjeté tram. zespoda utekly čočky), neboť řidič OA trval na tom, že to jeho chyba nebyla, protože měl zelenou, řidič tram argumentoval nedostatečnou zábrzdnou a možností to v takovém případě projet. Řízení dopadlo ve prospěch řidiče tram, orgán (k velkému překvapení řidiče OA) konstatoval něco ve smyslu, že zelená neznamená absolutní přednost a stále platí povinnost sledovat provoz a reagovat na něj. Ale už je to dýl, co jsem to četl a papíry k tomu nemám.
Ovšem nejsem dispečer ani nikdo, kdo se tím zabývá, oficiální přístup k nějaký statistice nehod nemám a co se dozvím, tak vždycky "neoficiálně". Co vím, tak naštěstí toho moc není, zpravidla to jedna strana stihne ubrzdit, vyhnout se, nevjet tam, zkrátka zabránit srážce, ale občas se stanou.

Mimochodem už před lety se za odbory na vyklizovací časy podával podnět na Drážní úřad (papíry z toho jsem dával i sem, někde v archlívu tu možná ještě budou), leč nepochodili jsme - v kostce: v prvním líbesbrífu konstatovali, že provedli šetření na místě (poslal se jim i seznam křižovatek), že taktéž usoudili, že situace není dobrá a budou se jí dále zabývat. V dalším, finálním líbesbrífu nakonec zkonstatovali, že ač situace ani podle nich není dobrá, časy odpovídají legislativě (zákonům) a že s tím tedy bohužel oni nemůžou nic dělat (omáčka ohledně vysvětlení jejich smyslu, účelu a pravomocí) a že jediné, co se dá dělat, tak iniciovat změnu zákonů, což nám tedy doporučují, coby jediné možné řešení.
Tak.
:D

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6705
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od demon » 01.2.2020 11:18

Grossák: A když už tu jsi, zase si trochu pobrečim.
Obě SSZ na Balabence jsou k linkám 14 a 16 velmi nepřátelské, což myslim dřív úplně nebývalo zvykem. V kostce - prostě na obou pravidelně postáváš. Zvlášť u toho výjezdu z KB je to lehce nepochopitelný, jelikož je to jen bezvýznamná ulička...
Komunardů x Dělnická ZC dává dle včerejšího pozorování volno vpravo pro tram jen na začátku zelené, poté následuje kolizní směr včetně 0 chodců a pak teprv volno vpravo. DC to myslím funguje ready.
Na poříčí x Těšnov ZC taky zajímavost, mě se 14 to udělilo volno i při delším stání před změnou signálu až na konci cyklu volno rovně, zatímco když v dalším kole přede mnou stejně dlouho stála 3, dostala po změně signálu volno rovně i vlevo. Jakoby si SSZ pletla směry zablokování vexle - když je blokována vlevo, dá volno rovně, když je blokována rovně, dá volno vlevo (rovně současně).

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6705
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od demon » 01.2.2020 11:06

Grossák píše:
01.2.2020 9:38
Blikaní výzvy není technicky až tak jednoduché. Žlutá pro auta je součástí jakýchsi systémových vlastností řadice. Takže pokud při zelené nastane v jakémkoli způsobu řízení červený rozkaz, řadič jde automaticky přes žlutou. Narozdíl od toho se blikání výzev programuje, obvykle tedy nefunguje ve všech způsobech řízení, a pokud by to skutečně mělo fungovat, jde o technicky zcela nové řešení.
No a v čem je konkrétně problém, aby se na stromeček aplikoval stejnej způsob řízení jako na trojbarevnou soustavu ?
Bobik píše:
01.2.2020 5:54
Dochází. Ale nedokážu říct, jak často, jestli jich je moc, nebo málo a jestli se to nějak dá vyčíst ze statistik.
Jakože projíždim přes křižovatku na konci svýho volna a z boku to do mě nějakej rychlík napálí ? V životě jsem o takový nehodě neslyšel...

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 01.2.2020 9:38

Blikaní výzvy není technicky až tak jednoduché. Žlutá pro auta je součástí jakýchsi systémových vlastností řadice. Takže pokud při zelené nastane v jakémkoli způsobu řízení červený rozkaz, řadič jde automaticky přes žlutou. Narozdíl od toho se blikání výzev programuje, obvykle tedy nefunguje ve všech způsobech řízení, a pokud by to skutečně mělo fungovat, jde o technicky zcela nové řešení.
Mě by právě ty nehody vcelku zajímaly.

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 01.2.2020 5:54

Při vší úctě, ale než vymýšlet broskvoviny, nebylo by lepší raději sjednotit současný stav? Tedy stromečky? Ty vpodstatě žádnou legislativní oporu moc nemají, jen vnitropodnikovou, takže není potřeba kvůli nim složitě měnit zákony a vyhlášky, stejně fungují všude možně, takže při řešení programů křižovatek se s nimi počítá, všichni jsou na ně zvyklí. A zvládnou více funkcí najednou (informace o ne/přihlášení do signalizace a příslušného směru, informace o ne/funkčnosti preference, výzva před koncem/začátkem volna). Akorát "jenom" fungují pokaždé jinak, takže nějaké sjednocení by bylo jen ku prospěchu věci.
Grossák píše:
01.2.2020 1:01
Dochází k nehodám při průjezdu TRAM po konci volna?
Dochází. Ale nedokážu říct, jak často, jestli jich je moc, nebo málo a jestli se to nějak dá vyčíst ze statistik.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 01.2.2020 1:01

Podle Technických podmínek z roku 2015 se pro TRAM například na volné trati počítá s bezpečnostní dobou po konci volna 3 s, vyklizovací rychlostí 35 km/h a délkou tramvaje 15 m. To o cca 1 s prodlužuje mezičasy proti původním TP, kde byla bezpečnostní doba 0 s a vyklizovací rychlost 25 km/h.
Pro doplnění, pro auta se používá bezpečnostní doba 2 s, vyklizovací rychlost 35 km/h a délka vozu 5 m.
Dochází k nehodám při průjezdu TRAM po konci volna?

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4076
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od P_V » 31.1.2020 23:30

Tak už podle stávající legislativy je začátek Stůj brán jako Pozor, v signálním plánu je to započteno s nějakou magickou prodlevou, krájet netřeba. Pak by asi stačilo jen to informativní upozornění na konec volna.

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10207
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od 9001 » 31.1.2020 22:44

P_V: To už je na hlubší povídání. Technicky se dá zvyknout na všechno. Viz německá pražcová návěstidla i o 16 "koulích"...:-)

Za mě silniční analogie je ok. Spíš jde o to, že řidič tram bude mít víc času na reakci, vždy to zůstane na jeho úsudku.

A nebo pak je varianta, žádná změna legislativy, ale prostě ukrojit tram třeba 2s z volna, aby tam vznikla ještě větší rezerva zmizet z křižovatky.

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4076
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od P_V » 31.1.2020 22:02

Ještě by to zasloužilo rozvést. Na silničním semaforu je pozor před stůj, které znamená, že se nesmí jet, kromě situace, že to nelze bezpečně zastavit. Ovšem v některých zemích mají i blikající zelenou, což je návěst informativní - jet se může, jen to informuje že zakrátko už ne. Prý se to experimentálně zkouší i v Česku.
Blikající čočka by tedy znamenala co? Paralelou dle podobnosti by spíš znamenala tu informativní návěst, než opravdové Pozor. Tak aby se do toho nevnesly nějaké neintuitivní rozpory. Ovšem i tato informativní návěst by mohla být byla užitečná.

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 10207
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od 9001 » 31.1.2020 21:31

P_V: "Pozor" před volnem potřeba není resp. z pohledu bezpečnosti je jeho důležitost vyrazně nižší než "pozor" před stůj.

Uživatelský avatar
MOp
Administrátor
Příspěvky: 4737
Registrován: 18.1.2007 22:38
Bydliště: Všude dobře v Konstalu105N nejlíp!
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od MOp » 31.1.2020 12:11

Jedná se o ilustrační příklady.

Odpovědět