Preference / antipreference MHD

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 09.8.2012 21:51

Jo, myšlenka zajímavá. Chtělo by to malou simulaci. :D Je však jasné, že když do křižovatky vjedou 2 kolizní tramvaje a budou si dávat přednost, že tam jedna vykysá déle a pak bude vyklizovat třeba do chodců. Takže je to asi nesmysl. :( Stross souhlas s tou flexou.

Uživatelský avatar
Brejšín
Uživatel
Příspěvky: 1402
Registrován: 03.5.2005 18:17
Bydliště: Kde dobře vařej

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Brejšín » 09.8.2012 6:46

napadla mě hrůzná věc, řešení Palackého nám a Strossmayerova nám.

P.N.
12 vteřin volno pro IAD po Rašínověvě nábř. pro IAD + linka 17 + chodci na mostě
3 vteřiny vyklízečka IAD (10 tram)
5 vteřin zhasnutí všech čoček (MHD se řídí vyznačenými přednostmi)
15 vteřin vyklízečka všech tram
12 vteřin odbočení IAD Palackého most + chodci Rašinovo nábř + chodci u metra
5 vteřin zhasnutí všech čoček
15 vteřin vyklízečka všech tram

a cyklus se opakuje

S.N nějak obdobně, pokud nevyjde chlap s flexou.

Uživatelský avatar
willyjeff
Uživatel
Příspěvky: 1761
Registrován: 30.11.2004 16:11
Bydliště: Trollhättan (a když se probudim, tak Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od willyjeff » 08.8.2012 21:57

Grossák píše:Ale: kolikrát jste to dnes projížděl?
6 pokusů na lince 5. Z těch 6 průjezdů jsem "stál" (tedy nestál) na světlech jen 1x a to proto, že mi to už shodila z centra jedoucí souprava a já teprv míjel SSZ Kostelní. Stačilo jen jet cca 25 km/h a ani jsem nemusel stavět, SSZ na nábřeží mi padlo do jízdy. V těch zbylých 5 průjezdech jsem ani jednou nestál na žádné z obou SSZ a to nastaly různé situace, že jsem jel úplně sám nebo za jednou soupravou nebo jsme se na SSZ míjeli. A mluvíme o časovém rozpětí mezi 7 - 14h v pracovní den.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 08.8.2012 21:04

P_V píše:Nepozbývá smyslu... Smyslem odpočtu je ukázat, že se na tom maká a občas to i vyjde :) I ten vhled do dynamiky by byl užitečný, aspoň by bylo na co koukat, že se řadič snaží. Stále lepší, než černá krabička, která se rozhoduje neviditelným způsobem.
Z fází, co čekají ve frontě, se snad dá udělat slušný odhad, kolik času zbývá, i když jsou upravené dynamicky - ať už podle zkušenosti (jak dlouho projede tramvaj), nebo podle horní meze trvání.
To je zajímavá myšlenka. Mě, jakožto člověka mimo běžnou populaci, by to docela zajímalo a bavilo. Ovšem nevím, jak by se na to dívali civilisté.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 08.8.2012 21:04

SPK na 1? Jsem na jednu stranu rád, že je vidět, že už tam není ona postrekonstrukční hrůza, která byla nejhorším způsobem řízení za mnoho desetiletí. Ale: kolikrát jste to dnes projížděl? Každé z obnovených SSZ zdrží cca 40 % tramvají (množství zbytečných zastavení a rozjezdů), což je výrazně více než před obnovou. Mírně narostly jízdní doby tramvají v úseku, zatímco se měly mírně snížit, protože byl výrazně zlepšen technický stav trati včetně zrušení OR a také zlepšeny směrové poměry.

Co se týče spojení SPK a Kostelní, obě křižovatky na sobě fungují nezávisle. Možná máte namysli, že odhlašovák jedné slouží současně jako přihlašovák druhé. To však fungovalo už od zavedení preference v 90. letech. (Ve směru zc samozřejmě až po zrušení zastávky NKJ zc.) Chybí však přihlašování TRAM "přes křižovatku" (přihlášení ke druhé ještě dříve než odhlášení z první), což je na škodu hlavně s ohledem na to, že na obou SSZ se zvýšily minimální délky kolizních zelených. A Kostelní je dál bez preference, průjezdy TRAM jsou plně na náhodu, a jen díky relativně vysokému podílu zelených v hlavním směru nejsou zdržení tragická, ale pouze blbá.

Já věřím ve změnu nebo aspoň velké doladění, protože cílem proti původnímu stavu by mělo být zkrácení jízdních dob, plynulá a přitom svižná jízda.

Uživatelský avatar
willyjeff
Uživatel
Příspěvky: 1761
Registrován: 30.11.2004 16:11
Bydliště: Trollhättan (a když se probudim, tak Praha)
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od willyjeff » 08.8.2012 17:15

Dneska jsem po ultradlouhé době jel přes Kapitána Jaroše a preference tam funguje na 1 :) a fakt je to spojený i s křižovatkou Kostelní. Jen aby nám to vydrželo :)

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4079
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od P_V » 08.8.2012 2:46

Nepozbývá smyslu... Smyslem odpočtu je ukázat, že se na tom maká a občas to i vyjde :) I ten vhled do dynamiky by byl užitečný, aspoň by bylo na co koukat, že se řadič snaží. Stále lepší, než černá krabička, která se rozhoduje neviditelným způsobem.
Z fází, co čekají ve frontě, se snad dá udělat slušný odhad, kolik času zbývá, i když jsou upravené dynamicky - ať už podle zkušenosti (jak dlouho projede tramvaj), nebo podle horní meze trvání.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 08.8.2012 1:20

Jasně, tohle se udělat dá. Dokonce jsem to viděl v Holandsku. Ale zařízení pak trochu pozbývá smysl. Je ještě jedna varianta. A sice odpočítávat jen fixní úseky cyklu. Tedy délku zelené, posledních 6 sekund červené. A k tomu třeba přidat prvních 5 - 10 sekund červené, čistě pro hrubou orientaci. Pak tma. Jenže. Jedná se zřejmě o zařízení, které je spojeno s návěstidly (nikoliv s řízením) a jen pasivně sleduje délky signálů. Když se poslední cykly shodují, zapne odpočítávadlo. Takže všechny předchozí návrhy jsou v pro tento systém nepoužitelné. Bylo by vhodnější dát odpočítávadlo někam, kde není dynamika.

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4079
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od P_V » 05.8.2012 14:52

von Špilberk píše:To si dělají :zadnice :?: Kvůli počítadlu pro chodce se pošle do háje preference MHD :?: #-o
Nevím co by bránilo tomu, aby počitadlo při prodloužení fáze poskočilo. V metru na reklamní projekci to tak funguje a nikdo z toho nevyšiluje.

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4463
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od von Špilberk » 05.8.2012 13:51

Preference píše: 02.08.2012 Semafor u Karlova mostu bez preference tramvají
Na SSZ Křižovnická – Kaprova byla dosazena odpočívadla pro chodce, což způsobilo vypnutí preference tramvají. Nové zařízení bylo nainstalováno tento týden a semafor od té doby funguje v pevném řízení bez možnosti prodlužování pro tramvaje, která zde fungovala již od poloviny 90. let.


To si dělají :zadnice :?: Kvůli počítadlu pro chodce se pošle do háje preference MHD :?: #-o

Uživatelský avatar
Marek B.
Uživatel
Příspěvky: 455
Registrován: 17.6.2004 14:40
Bydliště: Praga Caput Regni Bohemiae

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Marek B. » 05.8.2012 13:27

Docela by mě zajímalo, jak je spočítaná budoucí křižovatka Špejchar (na obrázku). Vzhledem k tomu, že na ní budou alespoň 3 fáze cyklu(rovně, jedno levé odbočení, druhé levé odbočení), z toho 2 fáze levých odbočení přes koleje a zároveň pokud tam stále bude jezdit 5 linek, tedy 10 souprav během 8 minut, tak tramvaje budou nárokovat volno rovně docela často a mohlo by docházet ke vzniku kolon do tunelu, tedy nežádoucí. Pokud by tramvaje ovšem preferenci neměly, tak budou zdržovány další křižovatkou a to je docela nežádoucí, už když se moc nezměnily i další křižovatky ve prospěch MHD v oblasti...

Nevím, třeba to bude fungovat, ptám se.

PS: Pokud by záleželo čistě na mě, tak bych býval rezignoval na možnost jízdy Hradčanská <=> Malovanka, toto propojení realizoval přes Prašný most a pro směr Letná <=> Pelc - Tyrolka postavil přímé rampy, i když by to křižovatku prodražilo (ale technicky by to možné bylo). Pak by žádné levé odbočení přes koleje nebylo nutné.
blanka_viz2.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Filip8399
Uživatel
Příspěvky: 102
Registrován: 23.2.2012 21:33
Bydliště: V noci s dalekohledem je to jediná zastávka, kde je vidět na tubus metra, ale jede se tam 20minut

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Filip8399 » 02.8.2012 18:30

No, já jsem asi měl štěstí, ale SSZ za Muzeem směr IPP jsem dnes projel bez zastavení.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 682
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 02.8.2012 18:19

K Fořtíkovi. Všechno předávám. V zásadě mám v některých věcech podobné dojmy, ale nemám čas se tam jít podívat.

1) S KT to může být problém.
2) Kobylisy - čekáme na zrušení úpravy, která tam v podstatě zůstala po RTT Zenklova, což je dost hrozné.
3) Pod tunelem jsem si všiml, že se opatření z hlediska TRAM nějak nedaří. Nesmyslné reakce. Ale nestál jsem na místě.
4) Nová informace. Byl asi problém v detekci z centra, to by snad mělo být odstraněno. Pokud je preference opravdu vypnutá, je to hnus.
5) To by vypadalo na závadu detekce TRAM, pokud to nejde jen z jedné strany.
6) SPK docela jde z centra, kde je přihlašovák daleko, ale dc špatné. Je tam několikanásobný nárůst zdržení TRAM proti původní preferenci. Nevidím důvod, proč by se to nemohlo aspoň vážně přiblížit původnímu stavu. Jsou tam rezervy jako blázen. Kostelní je zcela bez preference. Na úseku Stross - SPK je v červenci proti lednu 2012 mírný nárůst doby jízdy TRAM, přestože se výrazně zlepšila trať co do technického stavu i směrových parametrů. A navíc jsou prázdniny. Takže já nechválím.

Uživatelský avatar
chemik
Uživatel
Příspěvky: 1776
Registrován: 29.5.2009 10:02
Bydliště: Tam, kde jezdí třistačtrnda

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od chemik » 02.8.2012 3:22

Souhlasím se všemi body, jenom bych doplnil k tomu Letenskému tunelu - 2x jsem přijel od Čechova mostu k SSZ a nikde okolo žádná tramvaj ani chodec, jen pár aut z různých směrů, nicméně furt mě to pouštělo doprava, ikdyž jsem chtěl rovně, následně to pustilo auta z tunelu a pak zase mě doprava (ač jsem stále chtěl rovně). Tudíž se chci zeptat, proč to tam vkládá tyhle ty nikým nenárokované fáze?

Uživatelský avatar
Fořtík
Uživatel
Příspěvky: 2418
Registrován: 13.11.2003 22:51
Bydliště: Přijde den, kdy to odtajním! ;-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Fořtík » 02.8.2012 2:47

Několik postřehů:
1) SSZ Demínka absolutně nereflektuje omezenou rychlost pro vozy KT8, která je nařízena v oblouku mezi IPP a Muzeem. Při jízdě od Muzea k I.P.Pavlova tak dochází k tomu, že se tramvaj navolí, pak projíždí obloukem a dostává volno, jakmile vyjede z omezené rychlosti a začne akcelerovat dostává velmi nepříjemné stůj mnohdy pár metrů před čelem vlaku v závislosti na tom, jako rychlost vyvine od ukončení omezené rychlosti. Z několika desítek průjezdů, které jsem tam v posledních dnech absolvoval musím říct, že jsem někdy dostal stůj 30 metrů před stopčárou, někdy 10 a někdy těsně před nos. Podstatné je, že jsem ho dostal vždy, ať už jsem ho projel či nikoliv. Jediný případ kdy na mě SSZ počkalo bylo, když byla přihlášená tramvaj od IPP. Takže tramvaj jedoucí od Muzea (neprasí-li oblouk, což je dnes v době stahování tachugrafů sebevražda) dostává stůj téměř vždy. A pak si u Demínky odstojí celý cyklus, zejména volno z Anglické je v noci dlouhé jak tejden, ačkoliv je Anglická prázdná.

2) SSZ Kobylisy - hrůza, děs a bída... :? Nepreferuje nic a nikoho. Autobusy, tramvaje...

3) křižovatka Letenský tunel - vypnutá preference

4) křižovatka Dukelských hrdinů x Veletržní - vypnutá preference přes den, v noci to padalo obstojně, jak je zvykem

5) SSZ Náměstí Curieových (Čechův most) - katastrofa. Kdysi parádní křižovatka. Dnes bída s nouzí. Od Kavydla ještě jakeš takeš, od Staroměstské bída. SSZ nechá vykouknout čumák tramvaje jedoucí od Právnické fakulty kousek za konec "r"kového oblouku a stůj. A stojí se celý cyklus... :roll:

6) Kapitán Jaroš - abych jenom nekritizoval, Jaroš se mi líbí. Tedy líbí se mi to, co je tam teď oproti tomu, co tam bylo před dvěma měsíci. Původního stavu to asi nedosáhne, ale i tak jsem tam dnes stál jenom jednou z cca osmi průjezdů. Líbí se mi úprava, která znesnadňuje autům otáčení se v křižovatce zpět k Letenskému tunelu.

Odpovědět