Preference / antipreference MHD
Moderátor: TRAM-FÓRUM
Re: Preference / antipreference MHD
Grossák: Děkuji za velmi vyčerpávající odpověď. Každé vylepšení tedy bude dobré a za každé budu jen rád.
Re: Preference / antipreference MHD
Křižovatka na Kobylisích patří mezi ty komplikované. Ve srovnání s náměstím OSN a Harfou zde jezdí dvojnásobek tramvají. S Želivského už srovnání snese, ale ani tam nemáme čekání na stanicující tramvaje a autobusy. Významným faktorem je rozlehlost křižovatky, která vytváří šílené mezičasy. Nejhorší je 10 do centra vyklizuje, chodec u zastávky Kobylisy vstupuje. Má 28 sekund. Zhruba čtvrtina mezičasů jsou záporné (a to až -20 s), to znamená, že by kolizní zelené teoreticky mohly chvíli svítit současně, což však prakticky nejde, takže tyto mezičasy vytvářejí pouze "zbytečné" ztráty. I to je důvod, proč je vše dost těžkopádné.
Podle mého názoru by bylo ideální kdyby se autobusy hlásily až dveřním kontaktem, protože pobyty jsou opravdu dlouhé a nevyrovnané. Preferenci by ale měly i ty, které jedou do nástupní. Tramvajím 10 dc by se doplnilo vzdálené rádio. Pak jsou tu tramvaje od Stírky a zde opravdu není jednoduché odlišit ty, které končí. Přihlašovat všechny tramvaje až dveřním kontaktem je pozdě (na udělení volna tramvaje čekají zhruba 5 - 60+ s). Nabízela by se možnost ponechat k přihlášení blok EOV. A jen tramvaje, které zde končí, by vyslali hned s otevřením dveří odhlášení a následně by se opravdu přihlásily až dveřním signálem. Jen se obávám, zdali by to, hlavně v počátku, nepřineslo hromadu mnohem horších problémů, než vidíme dnes. Třeba že to odhlášení provede 2 tramvaj v zastávce jiné tramvaji. On ten náš systém je sice trochu historie, ale opravdu funguje. Určitě by pomohl přepočet mezičasů na nové rychlosti TRAM.
A ještě pár drobností: SSZ nedrží volno na tramvaje ve výstupní minutu, jak zde zaznělo. Tato doba je od zablokování výhybky nanejvýš 30 s. Delší čekání BUS od Bohnic než přeskáče tramvaj bude asi způsobeno tím, že zelená od Bohnic nemůže začít dříve než volno v protisměru, protože vlevo odbočující by najeli do křižovatky dříve než protisměr. V opačném gardu, kde je to kapacitně horší, je to řešeno doplňkovou šipkou přímo. Tramvaje od Stírky se samozřejmě hlásí jen pro svůj směr, ale příslušnou fázi mohou vyvolat také auta, nebo chodci na přechodu přes Střelničnou. K přihlašování až po odstanicování jsem již psal, přineslo by to výrazné zhoršení včetně hromadění vlaků.
Shrnuto, drobnosti jistě vylepšit s určitým úsilím lze, ale dokud se nezlepší půdorys (což se asi nestane), uspokojivý výsledek asi nebude. Doporučuji se na křižovatku postavit na půl hodiny a sledovat cvrkot. Je to jiné, než když máte jen jeden úhel pohledu.
Podle mého názoru by bylo ideální kdyby se autobusy hlásily až dveřním kontaktem, protože pobyty jsou opravdu dlouhé a nevyrovnané. Preferenci by ale měly i ty, které jedou do nástupní. Tramvajím 10 dc by se doplnilo vzdálené rádio. Pak jsou tu tramvaje od Stírky a zde opravdu není jednoduché odlišit ty, které končí. Přihlašovat všechny tramvaje až dveřním kontaktem je pozdě (na udělení volna tramvaje čekají zhruba 5 - 60+ s). Nabízela by se možnost ponechat k přihlášení blok EOV. A jen tramvaje, které zde končí, by vyslali hned s otevřením dveří odhlášení a následně by se opravdu přihlásily až dveřním signálem. Jen se obávám, zdali by to, hlavně v počátku, nepřineslo hromadu mnohem horších problémů, než vidíme dnes. Třeba že to odhlášení provede 2 tramvaj v zastávce jiné tramvaji. On ten náš systém je sice trochu historie, ale opravdu funguje. Určitě by pomohl přepočet mezičasů na nové rychlosti TRAM.
A ještě pár drobností: SSZ nedrží volno na tramvaje ve výstupní minutu, jak zde zaznělo. Tato doba je od zablokování výhybky nanejvýš 30 s. Delší čekání BUS od Bohnic než přeskáče tramvaj bude asi způsobeno tím, že zelená od Bohnic nemůže začít dříve než volno v protisměru, protože vlevo odbočující by najeli do křižovatky dříve než protisměr. V opačném gardu, kde je to kapacitně horší, je to řešeno doplňkovou šipkou přímo. Tramvaje od Stírky se samozřejmě hlásí jen pro svůj směr, ale příslušnou fázi mohou vyvolat také auta, nebo chodci na přechodu přes Střelničnou. K přihlašování až po odstanicování jsem již psal, přineslo by to výrazné zhoršení včetně hromadění vlaků.
Shrnuto, drobnosti jistě vylepšit s určitým úsilím lze, ale dokud se nezlepší půdorys (což se asi nestane), uspokojivý výsledek asi nebude. Doporučuji se na křižovatku postavit na půl hodiny a sledovat cvrkot. Je to jiné, než když máte jen jeden úhel pohledu.
Re: Preference / antipreference MHD
Když ještě zůstanu u těch Kobylis, tak když je srovnám zhruba se stejně vytíženou křižovatkou to znamená hustota IAD, počet BUS linek projíždějící křižovatkou, počet TRAM linek projíždějící křižovatkou. Tak třeba tyto:
- křižovatka Želivského
- křižovatka náměstí OSN Vysočanská
- křižovatka Harfa ( Nádraží Libeň)
Zde je daleko lepší preference jak pro nás tak i pro BUS.
Což pozoruji nejen jako řidič tramvaje, ale i jako chodec, který v těchto křižovatkách se vyskytne.
- křižovatka Želivského
- křižovatka náměstí OSN Vysočanská
- křižovatka Harfa ( Nádraží Libeň)
Zde je daleko lepší preference jak pro nás tak i pro BUS.
Což pozoruji nejen jako řidič tramvaje, ale i jako chodec, který v těchto křižovatkách se vyskytne.
- Bobik
- Uživatel
- Příspěvky: 4895
- Registrován: 23.6.2008 21:02
- Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice
Re: Preference / antipreference MHD
Karosák, 9001 - ale nejsme vepři. Já s váma souhlasím, proto píšu, že se nechce. Alibismus, lenost, neochota. Řešitelné to ovšem je.
- 9001
- Uživatel
- Příspěvky: 10208
- Registrován: 15.11.2003 18:49
- Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Preference / antipreference MHD
Bobik: Tady má Karosák pravdu... Nejvyšší soud sice už rozhodl, že pokud někdo jede nepřiměřeně rychle tak "ztrácí" přednost na hlavní, ale naše právo nefunguje na základě precendensu... Ale to byl motorkář co to valil 180 na okresce
Můžeme vzpomenout na to BMW na Kolbence co vlítlo do tramvaje a týpek sem pak ještě psal... Sice neznáme výsledek, ale prý měl na tachu okolo 90, ovšem znalec napsal do papíru 70 km/h, takže mírné překročení rychlosti do 20 km/h, což není nic závažného....
Můžeme vzpomenout na to BMW na Kolbence co vlítlo do tramvaje a týpek sem pak ještě psal... Sice neznáme výsledek, ale prý měl na tachu okolo 90, ovšem znalec napsal do papíru 70 km/h, takže mírné překročení rychlosti do 20 km/h, což není nic závažného....
- Karosák
- Uživatel
- Příspěvky: 3856
- Registrován: 07.2.2008 18:49
- Bydliště: Wydzielone korytarze
- Kontaktovat uživatele:
Re: Preference / antipreference MHD
Bobik: Vrtání se do DŘ, je vždycky byrokratická pakárna na dlouho, takže možná i chápeš, proč si tím nikdo nechce kazit mladí. Tomuto vzápětí dýchá na záda alibismus. No a co se týče dokončení manévru, tak opatrně, protože bez důkazů jsi prostě byl na vedlejší a měl dát přednost. Je to stejné, jako když nedáš přednost zprava vozidlu, co vyletí opačně z jednosměrky - on udělal přestupek, ale ty jsi viník. Dovidenia! V agrumentu dokončení manévru může účinně pomoci až ta kamera a je nasnadě, že když to někdo nasolí do 3. dveří, mezi vozy, nebo na 2. vůz, asi nemá úplně čistý stůl, ale tohle je vrtkavé svinstvo, se kterým setkání nevyhledávám. Tam se dá právně kličkovat hodně dlouho a ikdybycg spor vyhrál, tak ty nervy kolem toho...dej pokoj. V takovémto případě raději vystojím ty čočky.
Jinak kontrola vozu samozřejmě, ale je tak nezbytně nutné činit v nácestné výstupní před SSZ? Když je vše v pořádku není důvod zdržovat. Pokud je problém, pak je pro všechny zúčastněné, ať už likvidující složky, cestující, řidiče, dispečink/přesnost provozu lepší, pokud je to morálně a technicky možné, věc vyřešit mimo hlavní trať
Vyjma zátahu do vozovny.
Jinak kontrola vozu samozřejmě, ale je tak nezbytně nutné činit v nácestné výstupní před SSZ? Když je vše v pořádku není důvod zdržovat. Pokud je problém, pak je pro všechny zúčastněné, ať už likvidující složky, cestující, řidiče, dispečink/přesnost provozu lepší, pokud je to morálně a technicky možné, věc vyřešit mimo hlavní trať
Vyjma zátahu do vozovny.
Naposledy upravil(a) Karosák dne 27.12.2020 23:32, celkem upraveno 2 x.
Re: Preference / antipreference MHD
No myslím, že až tak jednoduché to zase není. Pokavad se pamatuju, tak už byl případ, kdy byl odsouzen člověk co vyjel z vedlejší ulice a tím nedal přednost a zavinil nehodu, i když řidič jedoucí po hlavní jel nepřiměřeně rychle. Nezájem. že jsi tam první.
- Bobik
- Uživatel
- Příspěvky: 4895
- Registrován: 23.6.2008 21:02
- Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice
Re: Preference / antipreference MHD
Obávám se, že je to spíš o lenosti něco "řešit". Podle zákona je rozhodující, kdo byl v křižovatce první, pak ten druhej je povinen mu umožnit dokončit manévr, bez ohledu na přednosti. Že se od Kobyliskýho vyřítí trotl ve stodvaceti a skončí v tramvaji, která projíždí křižovatkou patnáct, je problém toho trotla, navíc snad tam jsou kamery, ne? Řešitelné velice jednoduše, "jenom" by o to musel být zájem a muselo by se chtít to řešit. A to se právě nechce, proto semafory všude.
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6705
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
Re: Preference / antipreference MHD
Takhle jsem si odvezl smažku schovanou vzadu za sedačkou až do myčáku a od tý doby to poctivě prolejzam až dozadu.
Kobylisy, Vypich, Kubáň, Palmovka, Nádr. Strašnice...
Jinými slovy nereálné.
-
- Uživatel
- Příspěvky: 71
- Registrován: 01.11.2012 20:18
Re: Preference / antipreference MHD
...bezdéčko = bezďák = bezdomárč...
-
- Uživatel
- Příspěvky: 71
- Registrován: 01.11.2012 20:18
Re: Preference / antipreference MHD
Nevidím problém na konečné Březiněveská prohlédnout vozy až "ve smyčce". Zapomenutou svačinu nebo tašku s teplákama najdu a zapíšu do nálezního lístku tamtéž a bedéčko vyleze z vozu o ten kousek dál... Neboj, zajistím mu bezpečný výstup
Re: Preference / antipreference MHD
Nemyslím si, že tohle nějak podnik trápí a bude to chtít nějak řešit i do budoucna.
Osobně kontroluji i když mám 14T, 15T nebo KTN tedy vozy s kamerami. Vždy se totiž najde možnost něco přehlédnout na kameře a pak ti nezaberou 100% vozu abys viděl úplně vše.
Re: Preference / antipreference MHD
Zrušit povinnost kontroly druhého vozu nikdo neschválí.Karosák píše: ↑27.12.2020 16:27Nejdříve obecně: Na tomto příkladu je krásně vidět, jak jsou požadavky (na řešení čehokoliv veřejného) protichůdné, protože každý prezentuje své potřeby. První tvrdí, že je zdržují ti druzí a naopak. Z toho lze nestranně vyvodit, že SSZ je nastaveno vcelku demokraticky - každý dostal svůj podíl a spokojen není nikdo
Věcně: "Dveřní" přihlašování je otázka aktivní preference, o které se toho namluvilo již mnoho, ale jdeme cestou kompromisu brnkaček, takže tuto variantu můžeme asi pustit z hlavy. Leda to vzít jako pilotní místo.
Osobně v tomto případě vidím jako nejlevnější a nejúčinnější řešení, zrušit povinnost kontroly 2. vozu. Byl bych pro to ale obecně v nácestných výstupních z více důvodů... Vlak, který od Stírky nezevluje, odstanicuje během kolizní fáze a je pryč.
Naopak ač jsem veskrze nakloněn nočním blikačkám, v tomto případě univerzální nadšení nesdílím - vlaky od Stírky mají mizerný výhled ke Kobyliskému náměstí přes pahorek podchodu a v případě MU by bylo dost dohadování a část pravdy by měli obě strany. Tady si myslím, že to oprávněně nedovolí dopravka
Souhlasím s tebou, že tahle křižovatka je vypínání pro tramvaje kvůli výhledu je špatně. Zvláště 14T děs.