Preference / antipreference MHD

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4389
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 01.2.2020 5:54

Při vší úctě, ale než vymýšlet broskvoviny, nebylo by lepší raději sjednotit současný stav? Tedy stromečky? Ty vpodstatě žádnou legislativní oporu moc nemají, jen vnitropodnikovou, takže není potřeba kvůli nim složitě měnit zákony a vyhlášky, stejně fungují všude možně, takže při řešení programů křižovatek se s nimi počítá, všichni jsou na ně zvyklí. A zvládnou více funkcí najednou (informace o ne/přihlášení do signalizace a příslušného směru, informace o ne/funkčnosti preference, výzva před koncem/začátkem volna). Akorát "jenom" fungují pokaždé jinak, takže nějaké sjednocení by bylo jen ku prospěchu věci.
Grossák píše:
01.2.2020 1:01
Dochází k nehodám při průjezdu TRAM po konci volna?
Dochází. Ale nedokážu říct, jak často, jestli jich je moc, nebo málo a jestli se to nějak dá vyčíst ze statistik.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 592
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 01.2.2020 1:01

Podle Technických podmínek z roku 2015 se pro TRAM například na volné trati počítá s bezpečnostní dobou po konci volna 3 s, vyklizovací rychlostí 35 km/h a délkou tramvaje 15 m. To o cca 1 s prodlužuje mezičasy proti původním TP, kde byla bezpečnostní doba 0 s a vyklizovací rychlost 25 km/h.
Pro doplnění, pro auta se používá bezpečnostní doba 2 s, vyklizovací rychlost 35 km/h a délka vozu 5 m.
Dochází k nehodám při průjezdu TRAM po konci volna?

P_V
Uživatel
Příspěvky: 3667
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od P_V » 31.1.2020 23:30

Tak už podle stávající legislativy je začátek Stůj brán jako Pozor, v signálním plánu je to započteno s nějakou magickou prodlevou, krájet netřeba. Pak by asi stačilo jen to informativní upozornění na konec volna.

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 9742
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od 9001 » 31.1.2020 22:44

P_V: To už je na hlubší povídání. Technicky se dá zvyknout na všechno. Viz německá pražcová návěstidla i o 16 "koulích"...:-)

Za mě silniční analogie je ok. Spíš jde o to, že řidič tram bude mít víc času na reakci, vždy to zůstane na jeho úsudku.

A nebo pak je varianta, žádná změna legislativy, ale prostě ukrojit tram třeba 2s z volna, aby tam vznikla ještě větší rezerva zmizet z křižovatky.

P_V
Uživatel
Příspěvky: 3667
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od P_V » 31.1.2020 22:02

Ještě by to zasloužilo rozvést. Na silničním semaforu je pozor před stůj, které znamená, že se nesmí jet, kromě situace, že to nelze bezpečně zastavit. Ovšem v některých zemích mají i blikající zelenou, což je návěst informativní - jet se může, jen to informuje že zakrátko už ne. Prý se to experimentálně zkouší i v Česku.
Blikající čočka by tedy znamenala co? Paralelou dle podobnosti by spíš znamenala tu informativní návěst, než opravdové Pozor. Tak aby se do toho nevnesly nějaké neintuitivní rozpory. Ovšem i tato informativní návěst by mohla být byla užitečná.

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 9742
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od 9001 » 31.1.2020 21:31

P_V: "Pozor" před volnem potřeba není resp. z pohledu bezpečnosti je jeho důležitost vyrazně nižší než "pozor" před stůj.

Uživatelský avatar
MOp
Administrátor
Příspěvky: 4664
Registrován: 18.1.2007 22:38
Bydliště: Všude dobře v Konstalu105N nejlíp!
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od MOp » 31.1.2020 12:11

Jedná se o ilustrační příklady.

P_V
Uživatel
Příspěvky: 3667
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od P_V » 31.1.2020 11:35

Jak konkrétně blikat? Jak rozlišit pozor před stůj a pozor před volnem, jak to rozlišit při více směrech. Nebo na pozor před volnem nechat stromeček?
Při pozoru před stůj by mohla blikat horní čočka pro ten směr, kde bude stůj. Pozor před volno by šlo použít jen z totálního stůj, jinak by se to pletlo.
Slováci by měli vysvětlit, jak si oba druhy "čakaje" s tou jednou čočkou představují, asi to nějak nedomysleli, když to do té vyhlášky napsali.

(Víte, že nemáme ve vyhlášce signál Volno do všech tří směrů? Ale zde na prtkách je :) )

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 9742
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od 9001 » 31.1.2020 9:31

Ono by bohatě, kdyby začaly čočky blikat....

P_V
Uživatel
Příspěvky: 3667
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od P_V » 31.1.2020 2:33

Na Slovensku zavedou pro tramvaje čočkový signál Pozor (nový název Čakaj) - jedna čočka uprostřed. Signál Stůj se mění na 3 čočky vodorovně, což je ale v rozporu s tím, že vyhláška se výslovně odkazuje na možnost kombinování se Stůj jakožto příprava na rozjezd.
https://www.slov-lex.sk/legislativne-pr ... P-2019-804

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3515
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Karosák » 24.1.2020 1:27

Preference pražských tramvají píše: 23.01.2020 Signalizace u Nádraží Strašnice opět s preferencí
SSZ 0.370 Průběžná - V Korytech, kterou trápila hardwarová závada, již opět funguje v dynamickém řízení s preferencí tramvají a autobusů. Problémy na zařízení nastaly v listopadu minulého roku a neustávaly ani přes opakované zásahy. Semafor byl obvykle řízen pevným programem, případně byl v blikající žluté. Preference MHD byla na signalizaci zavedena v roce 2011 a později ještě vylepšena
=D> =D>

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 3850
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od von Špilberk » 12.1.2020 10:22

Vladimírka od Horek vlevo funguje, vzdálené rádio na Synkáči pro l.11 taky. @3644

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3515
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Karosák » 06.1.2020 19:27

Švehlova x Topolová ZC vypadá opraveně Z:idea:

vencavasek
Uživatel
Příspěvky: 249
Registrován: 07.1.2007 15:10

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od vencavasek » 03.1.2020 11:26

Jak psal Grossák, na křižovatce Lidická - Zborovská se chystá zcela nová logika SSZ. Tak mu držme palce, aby změna byla schválena. Ideálně v dohledné době.

S výzvama víme asi všichni, že na každém SSZ je to jinak.
Dnes by zde výzva měla svítit vždy, když je tramvaj přihlášená. A tedy nesvícení výzvy je opravdu závada.

V nové logice SSZ bude již navrženo svícení výzvy dle nejnovějšího trendu, tedy:
Při stůj výzva svítí, pokud bude následně vybráno příslušné volno.
Při volnu výzva svítí, pokud SSZ na příslušnou tramvaj čeká.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 592
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 03.1.2020 11:09

Hezké dopoledne,
1) Pražský hrad - nevím, nikdo neví. Snad se blíží zrušení SSZ před TT.
2) V Korytech - Průběžná - pevný program, nemám další informace. Vypadne z preference 2019.
3) Švehlova - Vladycká předáno k prověření.
4) Lidická - Zborovská je dopravně inženýrský zmetek, který volnem pro tramvaje nešetří, aniž by to bylo třeba, a naopak. Všichni víme, že vloženou fázi někdy stihnout jde a někdy ne. V tuto chvíli je projednáváno nové DŘ, ale nebude to hned. Připomínám, že Štefánikovu - Kartouzskou jsme projedávali 4 roky. Prosím o informaci, zda problém trvá. Samozřejmě dáme opravit.
5) Švehlova x Topolová ZC se chová, jako by nešlo odhlášení, předáno k prověření.
Díky.

Odpovědět