Stránka 1 z 367

Re: Preference / antipreference MHD

OdeslatNapsal: 22.2.2018 16:19
od Bobek
Předevčírem jsem Pod Rapidem pozoroval podivný stav, kdy na světlech zc stála tramvaj, padla zelená autům, tramvaj stála dál. Rozjela se snad až po 20 s. Pilot vypadal, že hypnotizuje čočky (pokud se tedy jen nezakoukal doblba).

A když už tu jsem... do čudlíkových metodik by to chtělo hrábnout. Úplně kvetu, když na SSZ (pokud možno někde kde nejde o každou sekundu, aby se to křižovatkou procpalo) je chodecký volno jen na čudlík (bonusová disciplína: na SSZ s pevným cyklem). Nezmáčkneš, nejdeš. Takže si člověk odčumí tu fázi, kdy by bejval měl volno, akorát to nestihl zmáčknout dost včas, pak celej cyklus (Průmyslová x Rabakovská) nebo pár preferenčních tramvají (Krematorium Strašnice)... Pak nemaj lidi chodit na červenou.

Re: Preference / antipreference MHD

OdeslatNapsal: 21.2.2018 14:20
od Temsor
Grossák napsal:.... chodci dle schválené metodiky zapínají světla tlačítkem...

Předpokládám, že stejná metodika říká umisťovat SSZ na zcela zbytečná místa (sídl. zahr. město, obora hvězda, hradčanská), je někde ke studiu?

Bobik napsal:
Grossák napsal:... většina výhybek používá k blokování kolejové obvody, které není možné ukončit hned za jazykem. Navíc systém opakovaně testuje, že je obvod skutečně prázdný a to trvá dlouho. Je to daň za poměrně vysokou spolehlivost KO.
Díky za informaci, tohle jsem nevěděl a tipuju, že to z řidičů ví málokdo. Vycházíme jen z pozorování a tudíž nesprávných domněnek, že to je pouze nějaké "špecifikum" jenom několika málo výhybek (u kterých se s tím setkáváme častěji). A přiznám se, že nejspíš ne vždy jsem i sám "čekal dostatečně dlouho", neboť mi přišlo, že předchozí vlak je už bůhvíkde a vexle furt bliká.


Nejlepší je příklad dvou výhybek - Chot. sady DC (badeniho) (kdy se odblokuje téměř hned) a Malostranská DC (u M) (kdy se odblokuje až když je tram "za rohem")

Re: Preference / antipreference MHD

OdeslatNapsal: 21.2.2018 5:59
od Bobik
Grossák napsal:Co se týče pozdního odblokování výhybky, výhybka se odblokuje běžně 3-4 s po odjetí podvozku z jazyků, což je dlouho....
Já vím, taky jsem to vypozoroval. Důvody víceméně chápu, jen mě mrzí, že se o tom nedává víc vědět (třeba na školeních), takže dost lidí to neví a dochází pak k omylům (že je výhybka v trvalém bloku).
Grossák napsal: Falešné zablokování nastává, ale naopak se domnívám, že díky většímu zastoupení modernějších karet BRC v EOV jich spíše ubývá. Ale je to pouze má domněnka..... Případně prosím o informaci o nějakých chronických problémech.
Nedokážu posoudit, zdali jde o závadu, tedy trvalý blok, nebo o neodblokování po průjezdu tramvaje či něčeho jiného než tramvaje (čili falešný blok), tedy jen víceméně domněnky na základě pozorování. Z hlavy - zlobí Štross od Letné i od Výstaviště, dle pozorování usuzuji na zablokování po průjezdu "něčeho jiného" (zásobování, policie, otáčející se taxikáři, průjezd ostatní IAD po kolejích z důvodu zablokování silnice zásobováním), od Letné bezpečně vím, že to dokáže zablokovat i osobák projíždějících policajtů, od Výstaviště i taxík, otáčející se přes vexle (oboje viděno). Občas zlobí výhybka u Imperialu od Masaryčky, zablokuje ji i autobus sám o sobě, případně další doprava za tramvají podrží blok, ale tam ve valné většině případů naštěstí po chvíli sama odblokuje. Nicméně pokud se obecně neví, že je potřeba vyčkat, až z vexle odjede úplně všechno a navíc počkat ještě pár vteřin i poté, dochází k omylům, zbytečnému vylejzání (a zdržování) a zbytečným hlášením o trvalém bloku. Senovážné náměstí od Jindřišské, usuzuji na zablokování po průjezdu "něčeho většího", stačí náklaďáček metařů, u osobáků jsem to nepozoroval. Občas zazlobí i Nuselská radnice od Synkáče, opět po průjezdu něčeho většího (obvykle bus), ale tam je to poslední dobou oproti minulosti spíše vyjímečné, bývalo to častěji. Jestli se něco dělalo s vexlí, nebo se busům přikázalo nejezdit po kolejích, to netuším. Bílá Hora do smyčky, tam to bývá docela často, opět ostatní doprava. Zdali to dokáže zablokovat i projíždějící náklaďák "sám o sobě" jsem na vlastní oči neviděl, ale viděl jsem neodblokování za tramvají díky ostatní dopravě. No a občas porůznu neodblokované vexle po průjezdu 15T. Ovšem opět nedokážu posoudit, nakolik je to ona tebou popisovaná časová prodleva, nebo trvalý blok.
Na víc si teď honem z hlavy nevzpomínám, ale zkusím se na to víc zaměřit a nějakou dobu to sledovat (a zapisovat).
Grossák napsal:... většina výhybek používá k blokování kolejové obvody, které není možné ukončit hned za jazykem. Navíc systém opakovaně testuje, že je obvod skutečně prázdný a to trvá dlouho. Je to daň za poměrně vysokou spolehlivost KO.
Díky za informaci, tohle jsem nevěděl a tipuju, že to z řidičů ví málokdo. Vycházíme jen z pozorování a tudíž nesprávných domněnek, že to je pouze nějaké "špecifikum" jenom několika málo výhybek (u kterých se s tím setkáváme častěji). A přiznám se, že nejspíš ne vždy jsem i sám "čekal dostatečně dlouho", neboť mi přišlo, že předchozí vlak je už bůhvíkde a vexle furt bliká.
Grossák napsal:V příspěvku jsem popsal řešení, které lze u nových DŘ realizovat prakticky okamžitě - tedy při bloku přihlašovat blízkým kontaktem. A vyvolat zbytečný výběr volna, pokud je výhybka postavená jinam. Což u zmiňované křižovatky bude většina případů - řidič pak stejně opouští vůz a ještě zbytečně ovlivní provoz v křižovatce, čímž zdržuje ostatní, včetně jiných tramvají.
Tomu rozumím, nicméně když už jsou v noci jiné režimy než přes den, nešlo by to nějak aplikovat alespoň na ty noční režimy? Tam se o zdržování nedá mluvit, když zdržují už jen ty zapnuté SSZ samy o sobě jenom tím, že svítí na pusté křižovatky, takže nějaké "zbytečné" vybrání volna navíc je zcela irelevantní.

Re: Preference / antipreference MHD

OdeslatNapsal: 20.2.2018 21:52
od Grossák
MM-Mikulovsky: To neumím posoudit. Ale toto není uvedený případ.

Bobik: V příspěvku jsem popsal řešení, které lze u nových DŘ realizovat prakticky okamžitě - tedy při bloku přihlašovat blízkým kontaktem. A vyvolat zbytečný výběr volna, pokud je výhybka postavená jinam. Což u zmiňované křižovatky bude většina případů - řidič pak stejně opouští vůz a ještě zbytečně ovlivní provoz v křižovatce, čímž zdržuje ostatní, včetně jiných tramvají. Rovněž nevím o bezpečném systému, který by uměl dálkově přestavovat zablokovanou výhybku. Má smysl pojmenovat problém a řešit jeho příčinu, nikoliv následek. Není třeba to zaměňovat za snahu přimět řidiče k pohybu.

Co se týče pozdního odblokování výhybky, výhybka se odblokuje běžně 3-4 s po odjetí podvozku z jazyků, což je dlouho. Nejsem odborník, ale většina výhybek používá k blokování kolejové obvody, které není možné ukončit hned za jazykem. Navíc systém opakovaně testuje, že je obvod skutečně prázdný a to trvá dlouho. Je to daň za poměrně vysokou spolehlivost KO. Hledají se jiná a současně "rychlejší" řešení. Ale nelze slevit z bezpečnosti. Předpokládám v tomto směru nějaký vývoj, který by mohl přinést rychlejší odblokování. Jeho použití by bylo přínosné hlavně na exponovaných křižovatkách. Falešné zablokování nastává, ale naopak se domnívám, že díky většímu zastoupení modernějších karet BRC v EOV jich spíše ubývá. Ale je to pouze má domněnka. Případně prosím o informaci o nějakých chronických problémech. Děkuji.

Re: Preference / antipreference MHD

OdeslatNapsal: 20.2.2018 20:41
od Bobik
Grossák napsal:Jedná se o závadu na výhybce.
No, naivně jsem si myslel, že úřední šiml nezařehtá, ale zařehtal. :D Ano, vím, že když je vexle zablokovaná, že se asi nejspíš bude jednat o "závadu na výhybce". Mě jde o to, proč ve 21.
století stále honíme řidiče ven
. To je vážně takový problém vymyslet tam něco, aby se nemuselo, když to není nutný, vylejzat? Trolejový pomocný, potvrzovací, kontakt či tak něco?
Ne, proč, žejo, tak se raději konstatuje u mě problém není, za to může oddělení xyz. Však on se řidič rád proběhne, ono mu to neuškodí. :roll:
A co se "závady" výhybky týče - poslední dobou se čím dál častěji setkávám s tím, že se vexle náhodně za něčím prostě neodblokuje. Případně ji zablokuje něco jinýho (ne tramvaj), co ji už ale neumí odblokovat. Po průjezdu další tram se odblokuje a normálně funguje. Případně odblokování trvá strašně dlouho a dojde k němu, až když je předchozí vlak už bůhvíkde, takže většina má dojem, že se neodblokovává a vjede do bloku. Volat PD je naprosto k ničemu, protože závada vlastně není (taky se obvykle nic nezjistí).

Re: Preference / antipreference MHD

OdeslatNapsal: 20.2.2018 14:24
od MM-Mikulovsky
Grossák napsal:Tramvaj se na EOV přihlašuje standardně jako jinde začátkem blokování výhybky. Tudíž při trvalém bloku lze přihlásit buď ručním přestavením výhybky, nebo na KZ. Řešením pro tyto případy by mohl být výběr TRAM také od blízkého kontaktu (u EOV) s tím, že volno by tramvaj buď využila, nebo by padlo zbytečně a řidič by se do správného směru přihlásil přestavením výhybky. Toto řešení se nepoužívá, ale je možné se obecně zamyslet do budoucna, zda ho nepoužít, třeba na vjezdech, kde pravidelné linky jezdí jen jedním směrem. Na vzdálené rádio se při trvalém bloku také nereaguje (vyjma první tramvaje), protože postavení výhybky v trvalém bloku nemusí odpovídat požadavku na průjezd dle vzdáleného rádia.

Jedná se o závadu na výhybce.
Mnou zvýrazněné v citaci nemůžeš naučit ŘT, pokud to prvně - zejména u SSZ s dinamickým řízením dle detekované TRAM, ale pravidelným pojížděním ROV TRAM jedním směrem nenaučís PDT! Opakovaně se mi stává, že PDT trvalý blok ROV pojížděné pravidelně jedním směrem neřeší buď vůbec či velmi laxně-dlouho, A PROSTĚ ŘT NEVIDÍ-LI SMYSL V HLÁŠENÍ PDT, TAK JEJ DĚLAT VĚTŠINOU NEBUDOU!

Re: Preference / antipreference MHD

OdeslatNapsal: 20.2.2018 10:43
od Grossák
Tramvaj se na EOV přihlašuje standardně jako jinde začátkem blokování výhybky. Tudíž při trvalém bloku lze přihlásit buď ručním přestavením výhybky, nebo na KZ. Řešením pro tyto případy by mohl být výběr TRAM také od blízkého kontaktu (u EOV) s tím, že volno by tramvaj buď využila, nebo by padlo zbytečně a řidič by se do správného směru přihlásil přestavením výhybky. Toto řešení se nepoužívá, ale je možné se obecně zamyslet do budoucna, zda ho nepoužít, třeba na vjezdech, kde pravidelné linky jezdí jen jedním směrem. Na vzdálené rádio se při trvalém bloku také nereaguje (vyjma první tramvaje), protože postavení výhybky v trvalém bloku nemusí odpovídat požadavku na průjezd dle vzdáleného rádia.

Jedná se o závadu na výhybce.

Re: Preference / antipreference MHD

OdeslatNapsal: 19.2.2018 19:03
od Bobik
Grossák napsal:takže byl trvalý blok od Hroudy a zároveň jsi ručně nestavěl výhybku?
ANO.

Re: Preference / antipreference MHD

OdeslatNapsal: 19.2.2018 10:53
od Grossák
Vzdálené rádio od Strašnické bude realizováno v rámci RTT Starostrašnická, předpoklad 2020. Noční blikající žlutá má pořád tu nevýhodu, že chodci dle schválené metodiky zapínají světla tlačítkem do své fáze bez ohledu na MHD. A zvláště na takto velkých křižovatkách, kde jsou dlouhé mezičasy, trvá dlouho i zapnutí SSZ z fBŽ. Pak následuje chodecká fáze a pak teprve tramvaj...
Bobik: takže byl trvalý blok od Hroudy a zároveň jsi ručně nestavěl výhybku?

Re: Preference / antipreference MHD

OdeslatNapsal: 19.2.2018 6:20
od Bobik
K té Průběžné - zaznamenal jsem tam problém (měl jsem 91). Od Hroudy zablokovaná vexle a nedošlo k navolení (tedy nerozsvítil se stromeček). Šipka vpravo pro auta padla 2x, ale čočky ne, až když jsem si musel zahrát kličkovanou.

Re: Preference / antipreference MHD

OdeslatNapsal: 18.2.2018 20:44
od JaHu
Karosák, Kasme: DŘ na Průběžné je již od začátku připravené na doplnění rádia od Strašnické. Záleží jen na DPP (?), kdy k tomuto doplnění dojde. Nespíš při nějaké RTT. Na dosud zjištěných podnětech k doladění se pracuje, přednost dostalo zprovoznění dynamiky na sousední křižovatce Pod Rapidem (obě programoval stejný programátor). Noční vypínání do blikající žluté není věc projektanta DŘ, souhlas musí dát MHMP (a PČR). Argumet, že to tak bylo do r. 2016 neobstojí, úřady rády používají zdůvodnění, že co bylo dřív, je nezajímá, protože křižovatka musí vyhovovat předpisům platným v okamžiku obnovy technologie.

Re: Preference / antipreference MHD

OdeslatNapsal: 18.2.2018 17:41
od kasme
Odpoledne jsem se tam na chvíli zastavil a video potvrzuje Karosáka...

https://www.youtube.com/watch?v=-qQeuh5UK04

Re: Preference / antipreference MHD

OdeslatNapsal: 17.2.2018 19:34
od Karosák
Tak dneska Průběžná s l. 7 opravdu citelné zlepšení. Pod Rapidem už to také šlape a řekl bych dobře. Průběžné by samozřejmě bodlo rádio od Stranické (což doufám půjde doplnit, třeba jako u Otakarky od Nuslí), ale alespoň křižovatka o tramvaji již od Strašnické ví, takže čeká na ROV a po zablokování dle možností přidělí volno. Z centra slabší, tam to sice volno dává promptně, ale vpodstatě nečeká, takže většinou druhý pokus. Dle předchozího pozorování totéž dělá i 22 na odbočení, která tam často stojí. Nějaké doladění a časem upgrade asi nebude od věci, ale i tak je tohle úleva jak prase, která znatelně zlepší plynulost jízdy úsekem. Takže už teď tleskám úspěšnému porodu zdejší dynamiky. A v noci bych taky hlasoval pro blikačku, zvlášť pro čekačce 97/95.

Re: Preference / antipreference MHD

OdeslatNapsal: 16.2.2018 20:27
od Bobik
Karosák - jo, já to pochopil. Já jen vzdychám nad zbytečnou složitostí těch študií, zvlášť když v reálu to beztak ničemu moc nepomůže, bo ani nemůže, protože jak už jsem psal, kvadratura kruhu jaxi nejde...
Spíš je mi líto toho chudáka, co se s tím musí mořit a o kvadraturu kruhu se pokoušet.

Re: Preference / antipreference MHD

OdeslatNapsal: 16.2.2018 16:48
od Karosák
Bobik: tý študyje jsem myslel na ten projekt... jakože jsem překvapen tím fasciklem, nákresy, podklady . Avšak čistě :prase technicky a jen proto, že jsem nikdy dokumentaci k SSZ neviděl. Že je politická podpora jen slibotechnická, to nerozporuji.