Preference / antipreference MHD

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4550
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 02.2.2020 10:56

Grossák píše:
02.2.2020 0:45
Mezičas se počítá jako vyklizovací čas + bezpečnostní doba - najížděcí čas. Záleží tedy na dispozici křižovatky, jak dlouhé budou jednotlivé mezičasy, tedy odstupy mezi zelenými. Minimální mezičas je 0, u vyklizujících tramvají v KK je někdy i vyšší než 15. Je tedy možné i to, že svítí z jednoho směru žlutá a z kolizního již zelená, pokud má velmi daleko stopčáru. Je to stejně bezpečné, jako když se jinde žlutočervená zapíná až s koncem kolizní žluté.
Ano, všimnul jsem si, že "matematicky" to vychází. Jenže - a to je právě problém - se u těch řešení nepočítám s lidským faktorem. To o čem píšeš sice je bezpečné, ale pouze v situaci, kdy všichni dodržují předpisy. Ovšem když všude po městě nasázím světla, nechám je zapnutý 24 hod denně i na tý nejmarnější křižovatce v mokrý čtvrti, nemám je mezi sebou zkoordinovaný a navíc na vymáhání a kontrolu dodržování předpisů prakticky kašlu, tak výsledkem je chaos a s celou matematikou se můžu jít klouzat, protože mi v tu chvíli je k ničemu.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6299
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od demon » 02.2.2020 10:44

Grossák píše:
02.2.2020 0:53
SSZ Dělnická - Komunardů nemusí volno na konci cyklu již udělit, pokud v cyklu byl vyčerpán čas, a to tramvajemi.
A to má jako nějakej hlubší význam ? Tajně jsem doufal, že podstatou preference by mělo být upřednostnění MHD...
Prvně tam byla 25 předemnou, co využila volno na začátku cyklu. Pokud to nedokáže vložit nárok tramvaje do cyklu, tak proč se tomu říká preference ?
Grossák píše:
02.2.2020 0:53
Těsnov nevím, ale volno do oblouku by bez přihlášení nemělo padnout vůbec. Zkusím na místě.
Mě to přišlo jako kdyby tam byly prohozeny kontakty od vexle, protože první průjezd - uteklo mi těsně volno, vexle zablokovaná vlevo, za mnou autobus + 3 a vycukalo nás to celej cyklus - volno vlevo až po volnu rovně. Druhej průjezd pak 3 přede mnou, autobus za mnou, vexle zablokovaná rovně a zároveň s volnem rovně padlo i vlevo, takže 3 odjela, já stihl volno vlevo na konci cyklu (padlo podruhý za cyklus) a bus měl holt černýho Petra...
Zleva ani v jednom případě nic nebylo, z příma si nevybavuju.

von Špilberk
Uživatel
Příspěvky: 4039
Registrován: 23.2.2012 8:27
Bydliště: 15 minut chůze od vozovny Pankrác

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od von Špilberk » 02.2.2020 8:01

demon píše:
01.2.2020 11:18
Na poříčí x Těšnov ZC taky zajímavost, mě se 14 to udělilo volno i při delším stání před změnou signálu až na konci cyklu volno rovně, zatímco když v dalším kole přede mnou stejně dlouho stála 3, dostala po změně signálu volno rovně i vlevo. Jakoby si SSZ pletla směry zablokování vexle - když je blokována vlevo, dá volno rovně, když je blokována rovně, dá volno vlevo (rovně současně).
Řekl bych, že normál. Volno vlevo (od Labutě ZC) se objevuje na začátku nebo na konci cyklu podle toho, jak se stihnu přihlásit.
Volno rovně a vlevo zároveň: nejelo něco od Těšnova DC :?: Pak se to volno objeví i v opačném směru.
Zvláštní stav nastává, když je výhybka od Těšnova DC trvale v bloku (bývá často), protože pak se preference "vypíná" a běží jakýsi pevný cyklus, který se od Labutě ZC projevuje tím, že volno vlevo padne jen na začátku cyklu a na konci se prostě nevloží.
Tak nějak takhle. :)

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 612
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 02.2.2020 0:53

Demon: malá Balabenka je trochu zmetek, ale asi bych s tím počkal do obnovy, která se blíží a DPP o nápravu žádá v rámci projednávání. Velká pro hlavní směr také nic moc, prověřim na místě. Obnova se také blíží, vhodná by dle mne byla vložená přímá fáze, jako se povedla na Palačáku, ale projektant má trochu jiný názor. Uvidíme.

Těsnov nevím, ale volno do oblouku by bez přihlášení nemělo padnout vůbec. Zkusím na místě.

SSZ Dělnická - Komunardů nemusí volno na konci cyklu již udělit, pokud v cyklu byl vyčerpán čas, a to tramvajemi.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 612
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 02.2.2020 0:45

Starodejvická: mezičasy byly po podnětech prověřeny a snad už brzy se dočkáme na jejich úpravu dle TP z roku 2015 (to je ona změna předpisů) což přinese jejich zvýšení o 1 resp. 2 s. U auta vyjíždějícího na začátku zelené je třeba rovněž vnímat, zda stopčáru nepřejel ještě při žlutočervené.

Mezičas se počítá jako vyklizovací čas + bezpečnostní doba - najížděcí čas. Záleží tedy na dispozici křižovatky, jak dlouhé budou jednotlivé mezičasy, tedy odstupy mezi zelenými. Minimální mezičas je 0, u vyklizujících tramvají v KK je někdy i vyšší než 15. Je tedy možné i to, že svítí z jednoho směru žlutá a z kolizního již zelená, pokud má velmi daleko stopčáru. Je to stejně bezpečné, jako když se jinde žlutočervená zapíná až s koncem kolizní žluté.

Co se týče použití VN pro signál POZOR, podrobnosti by asi řekli dodavatelé řadičů. Ale je třeba si uvědomit například skutečnost, že VN by nově muselo mít dohlídané svícení, podobně jako žlutá. O ona nám ta výzva svítí i v situaci, kdy není POZOR, ale jen přihlášená TRAM. Čili musíme dohlídat blikání. Netvrdím, že to nejde, ostatně na železnici se blikání červených světel hlídá, ale je to opravdu jiné. Na SSZ máte těch návěstidel mraky a další komplikace může znamenat více závad a jejich delší hledání.

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 9882
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od 9001 » 02.2.2020 0:06

Demon: Taky to bylo myšleno v nadsázce. ;-) Ovšem pak si člověk vzpomene na toho borce z Porsche z Holešovic, co vybrzdil hasiče, přejel plnou a nevím co ještě... Výsledek 1000 Kč od pražského magistrátu.... :zadnice

mart337: Souhlas... Celkem často se stává, že ze všech směrů svítí "žlutá" :-( Akorát na každém rameni znamená něco jiného...

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 963
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od mart337 » 01.2.2020 23:52

On je vůbec problém v nastavení světelných signálů. Správně by to mělo být tak, že když v některém směru padne nastůj, tak by měl být ještě nějaký přiměřený čas na vyklizení křižovatky a pak by teprve mělo být volno v kolizním směru. Na spoustě míst však naskakuje volno do dalšího směru velmi brzy a pomaleji jedoucí vozy (v rámci provozních předpisů) nestíhají vyklidit křižovatku - nepočítá se vůbec s tím, že tramvaj projíždí křižovatkou jen 15 km/hod.
Navíc na některých místech je problém v omezené viditelnosti na světelná značení. Pokud jsou světla - čočky na sloupku u kolejí - ve výšce očí, tak je všechno OK. Ale jakmile jsou zavěšeny někde ve vzduchu na rameni semaforů, tak je naposledy vidím (alespoň u typů mimo 14T a 15T), když jsem tak 5-8 m před světly, protože následovně mi je zakrývají střecha s transparenty. Nemůžu sedět s očima na čelním skle, abych vejral na čočky někam vpravo nahoru a nevěděl co se děje kolem mne. Proto by byla vhodná úprava s blikáním "něčeho" (stromeček nebo čočky), aby byl přehled o tom, že se blíží stůj a nemám se cpát do křižovatky. Dal by se s tím pohodově řešit i průšvihový průjezd Pavlákem.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6299
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od demon » 01.2.2020 23:49

Obávam se, že u tříbarevný soustavy ti tahle obhajoba v ničem nepomůže, každopádně že rozsvícení zelený rozhodně neznamená možnost bezmyšlenkovitýho vjetí do křižovatky je fakt, na kterej už dojelo spousta driverů...

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 9882
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od 9001 » 01.2.2020 22:09

Bobik: DÍky za info :D. Takže pak klidně můžu lítat na červenou klidně 70 (mírné překročení rychlosti je prkotina) a pokud mi to tam někdo pošle, tak se odkážu na tenhle případ :D

Ale trochu vážně. Podobnou situaci jsem měl/mám i na videu Argentinská x Plynární, kde moped na Argentinské s rychlou nohou projel, ale po něm se prořítila kachna... A jak píše Bobik: Většina podobných situací se ubrzdí, zanadává se na debila a jede se dál

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4550
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 01.2.2020 11:23

demon píše:
01.2.2020 11:06
Jakože projíždim přes křižovatku na konci svýho volna a z boku to do mě nějakej rychlík napálí ?
Ne. Jakože projíždíž už na stůj, protože ti to uteklo a ty už nestíháš bezpečně zastavit a nějakej rychlík to do tebe zboku napálí. Nebo ti tam stihne vjet a do boku ho vezmeš ty čumákem, protože ses to snažil do poslední chvíle ubrzdit, ale paní fyzika byla proti.
Grossák píše:
01.2.2020 9:38
Blikaní výzvy není technicky až tak jednoduché. Žlutá pro auta je součástí jakýchsi systémových vlastností řadice. Takže pokud při zelené nastane v jakémkoli způsobu řízení červený rozkaz, řadič jde automaticky přes žlutou. Narozdíl od toho se blikání výzev programuje, obvykle tedy nefunguje ve všech způsobech řízení, a pokud by to skutečně mělo fungovat, jde o technicky zcela nové řešení.
Blikaní výzvy není technicky až tak jednoduché. Žlutá pro auta je součástí jakýchsi systémových vlastností řadice. Takže pokud při zelené nastane v jakémkoli způsobu řízení červený rozkaz, řadič jde automaticky přes žlutou.
Hmm. Předpokládám, že něco na způsob vytáhnout ještě jeden drát od žlutý a napojit ho na stromeček, resp. udělat ještě jeden vývod jakoby pro auta, ale napojit na konci čočky a stromeček, místo červený, žlutý, zelený, asi už někoho napadlo, ale nebude to tak jednoduchý. Respektive "nejde to" protože by se prodloužily cykly právě o tu "žlutou" a tím pádem klesla průjezdná kapacita křižovatky. Navíc by vypadalo blbě, kdyby u krátkýho volna blikal stromeček pomalu dvakrát tak dlouho, než svítí to volno (viz různý pětivteřinový volna, že :D ).

K těm nehodám, co vím, pár jich bylo na Evropská x Starodejvická. Študoval jsem papíry k jedný, co šla do správního řízení (frajer s rychlou nohou na plynu ze Starodejvické vlevo a rozjeté tram. zespoda utekly čočky), neboť řidič OA trval na tom, že to jeho chyba nebyla, protože měl zelenou, řidič tram argumentoval nedostatečnou zábrzdnou a možností to v takovém případě projet. Řízení dopadlo ve prospěch řidiče tram, orgán (k velkému překvapení řidiče OA) konstatoval něco ve smyslu, že zelená neznamená absolutní přednost a stále platí povinnost sledovat provoz a reagovat na něj. Ale už je to dýl, co jsem to četl a papíry k tomu nemám.
Ovšem nejsem dispečer ani nikdo, kdo se tím zabývá, oficiální přístup k nějaký statistice nehod nemám a co se dozvím, tak vždycky "neoficiálně". Co vím, tak naštěstí toho moc není, zpravidla to jedna strana stihne ubrzdit, vyhnout se, nevjet tam, zkrátka zabránit srážce, ale občas se stanou.

Mimochodem už před lety se za odbory na vyklizovací časy podával podnět na Drážní úřad (papíry z toho jsem dával i sem, někde v archlívu tu možná ještě budou), leč nepochodili jsme - v kostce: v prvním líbesbrífu konstatovali, že provedli šetření na místě (poslal se jim i seznam křižovatek), že taktéž usoudili, že situace není dobrá a budou se jí dále zabývat. V dalším, finálním líbesbrífu nakonec zkonstatovali, že ač situace ani podle nich není dobrá, časy odpovídají legislativě (zákonům) a že s tím tedy bohužel oni nemůžou nic dělat (omáčka ohledně vysvětlení jejich smyslu, účelu a pravomocí) a že jediné, co se dá dělat, tak iniciovat změnu zákonů, což nám tedy doporučují, coby jediné možné řešení.
Tak.
:D

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6299
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od demon » 01.2.2020 11:18

Grossák: A když už tu jsi, zase si trochu pobrečim.
Obě SSZ na Balabence jsou k linkám 14 a 16 velmi nepřátelské, což myslim dřív úplně nebývalo zvykem. V kostce - prostě na obou pravidelně postáváš. Zvlášť u toho výjezdu z KB je to lehce nepochopitelný, jelikož je to jen bezvýznamná ulička...
Komunardů x Dělnická ZC dává dle včerejšího pozorování volno vpravo pro tram jen na začátku zelené, poté následuje kolizní směr včetně 0 chodců a pak teprv volno vpravo. DC to myslím funguje ready.
Na poříčí x Těšnov ZC taky zajímavost, mě se 14 to udělilo volno i při delším stání před změnou signálu až na konci cyklu volno rovně, zatímco když v dalším kole přede mnou stejně dlouho stála 3, dostala po změně signálu volno rovně i vlevo. Jakoby si SSZ pletla směry zablokování vexle - když je blokována vlevo, dá volno rovně, když je blokována rovně, dá volno vlevo (rovně současně).

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6299
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od demon » 01.2.2020 11:06

Grossák píše:
01.2.2020 9:38
Blikaní výzvy není technicky až tak jednoduché. Žlutá pro auta je součástí jakýchsi systémových vlastností řadice. Takže pokud při zelené nastane v jakémkoli způsobu řízení červený rozkaz, řadič jde automaticky přes žlutou. Narozdíl od toho se blikání výzev programuje, obvykle tedy nefunguje ve všech způsobech řízení, a pokud by to skutečně mělo fungovat, jde o technicky zcela nové řešení.
No a v čem je konkrétně problém, aby se na stromeček aplikoval stejnej způsob řízení jako na trojbarevnou soustavu ?
Bobik píše:
01.2.2020 5:54
Dochází. Ale nedokážu říct, jak často, jestli jich je moc, nebo málo a jestli se to nějak dá vyčíst ze statistik.
Jakože projíždim přes křižovatku na konci svýho volna a z boku to do mě nějakej rychlík napálí ? V životě jsem o takový nehodě neslyšel...

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 612
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 01.2.2020 9:38

Blikaní výzvy není technicky až tak jednoduché. Žlutá pro auta je součástí jakýchsi systémových vlastností řadice. Takže pokud při zelené nastane v jakémkoli způsobu řízení červený rozkaz, řadič jde automaticky přes žlutou. Narozdíl od toho se blikání výzev programuje, obvykle tedy nefunguje ve všech způsobech řízení, a pokud by to skutečně mělo fungovat, jde o technicky zcela nové řešení.
Mě by právě ty nehody vcelku zajímaly.

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4550
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Bobik » 01.2.2020 5:54

Při vší úctě, ale než vymýšlet broskvoviny, nebylo by lepší raději sjednotit současný stav? Tedy stromečky? Ty vpodstatě žádnou legislativní oporu moc nemají, jen vnitropodnikovou, takže není potřeba kvůli nim složitě měnit zákony a vyhlášky, stejně fungují všude možně, takže při řešení programů křižovatek se s nimi počítá, všichni jsou na ně zvyklí. A zvládnou více funkcí najednou (informace o ne/přihlášení do signalizace a příslušného směru, informace o ne/funkčnosti preference, výzva před koncem/začátkem volna). Akorát "jenom" fungují pokaždé jinak, takže nějaké sjednocení by bylo jen ku prospěchu věci.
Grossák píše:
01.2.2020 1:01
Dochází k nehodám při průjezdu TRAM po konci volna?
Dochází. Ale nedokážu říct, jak často, jestli jich je moc, nebo málo a jestli se to nějak dá vyčíst ze statistik.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 612
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference / antipreference MHD

Příspěvek od Grossák » 01.2.2020 1:01

Podle Technických podmínek z roku 2015 se pro TRAM například na volné trati počítá s bezpečnostní dobou po konci volna 3 s, vyklizovací rychlostí 35 km/h a délkou tramvaje 15 m. To o cca 1 s prodlužuje mezičasy proti původním TP, kde byla bezpečnostní doba 0 s a vyklizovací rychlost 25 km/h.
Pro doplnění, pro auta se používá bezpečnostní doba 2 s, vyklizovací rychlost 35 km/h a délka vozu 5 m.
Dochází k nehodám při průjezdu TRAM po konci volna?

Odpovědět