K IPP trochu čerstvé historie. Nyní se tu bavíme o tom, že bychom s nejnovější technikou rádi dosáhli alespoň toho, co tu spolehlivě fungovalo už na válcích. Loni, když se rekonstrukce připravovala, bylo naprojektováno množství detektorů, včetně tramvajových a dělalo to dojem, že zde bude nějaká dynamika - ne na úrovni opravdové preference. Tehdejší četné úvahy o omezení provozu na Magistrále, například dalším zúžením pruhů, byly v souladu s tímto dojmem. Doplnili jsme jeden trolejový kontakt, aby šlo poznat už odstanicovanou tramvaj na IPP dc. Zároveň upraveným linkovým vedením od září odpadla z Ječné jedna linka, i proto, že míra zdržení na IPP už byla velmi nepříjemná. Zatížení křižovatky (obousměrné) tramvajovou dopravou kleslo na 1 TRAM / 0,8 minuty. Jak dopadlo omezení Magistrály, víme.
V průměru nyní jezdí křižovatkou cca 1 tramvaj v každém směru za cyklus 100 s a výrazná většina z nich projíždí na začátku svého volna. Volno pro tramvaj na horním IPP přitom trvá cca 20 s, protože signalizace v pevném programu musí počítat s rezervou i na druhou tramvaj z důvodů nerovnoměrností apod. IPP tedy funguje systémově tak, že často drží tramvajové volno, aniž by bylo třeba a přitom naopak ukončuje tramvajové volno i těsně před příjezdem tramvaje. V dynamice by se tramvajové volno oseklo na strukturu (s ohledem na souběžné chodce apod.) a prodlužovalo by se jen v případě, že bude do aktuálního cyklu přihlášena další tramvaj. Ušetřený čas se věnuje ostatním. A když naopak pojede tramvaj zespoda a bude si potřebovat ho prodloužit nad současnou hodnotu, chvíli to na ní počká. Jsem si vědom toho, že ze stanicujících tramvají na IPP se nelehko pozná, která ještě stihne projet (i s ohledem na střídání řidičů, které je zde nešťastné). Takže dc je extra prodlužování asi nereálné, ale krácení na strukturu, pokud v zastávce není tramvaj přihlášená do cyklu, nevidím jako problém.
Není to řešení na jedno odladění, je třeba zohlednit koordinační vazby, dopady dynamiky do reálné kapacity této křižovatky s ohledem na další křižovatky apod., ale odmítám, že to nejde. A začít by se samozřejmě mělo za slabšího provozu, protože ať je Magistrála jakákoli, v noci je to jedno.
Současný stav je takový, že je zde mimo jiné 8 tramvajových detektorů (jen DP zaplatil za detekci odhadem za 150 - 200 tisíc korun), které se naprázdno opotřebovávají, a jejich jediný efekt je v tom, že zvyšují náklady na provozování MHD v Praze.
Koordinaci nepovažuji za preferenci. Může se ale jednat o přijatelnou formu řešení, viz Anděl - Bertramka (už to tam funguje?). Jinak bychom museli tvrdit, že všude, kde je koordinace pro auta, je zároveň preference pro auta.