Stránka 362 z 373

Re: Preference MHD

OdeslatNapsal: 21.3.2008 17:05
od Grossák
Na Jana Želivského je více přejezdů, než kolik jmenujete. Je zřízen třeba u výjezdů z pozemků a tam by podle mého názoru být neměl. Je to problematika, která zasahuje dál než jen na toto místo. Je třeba prověřit vazby na okolí, možnosti volby náhradní trasy pro jízdu určitým směrem v případě, že nemůžu přejet koleje do protisměru a případné jiné křižovatky mám řízené. A také samozřejmě nárůst zatížení dopravou na nových trasách. Zrovna v téhle oblasti mi přijdou podmínky jako příznivé.

K jednotlivým místům:
1) Tady přesně nevím, co myslíte, ale možná to bude mojí neznalostí místa.
2) Vzhedem k BUSu zachovat přejezd a zřídit SSZ, uvážit doplňkové šipky. Loni jsem tu viděl nehodu na kolejích bez účasti TRAM. Nevím, jak jsou zde časté.
3) Basilejské nám. jednoznačně SSZ + doplňkové šipky. Dokonce si myslím, že by to mohlo být díky tomu "rondelu" dobré místo na bezpečné signalizované a legální otáčení do protisměru přes koleje pro místní dopravu.

Re: Preference MHD

OdeslatNapsal: 20.3.2008 21:01
od 9001
U Jana Želivského se sice lehko řekne, ale dost těžko udělá. Ať už mluvíme o všech 4 přejezdech.
1) Hned za křižovatkou s Vinohradskou, je potřeba protože, by prakticky nebylo možné odbočit se Soběslavské do Vinohradské.
2) U zastávky Mezi hřbitovy. Tady ani nemá cenu diskutovat, vzhledem k provozu pravidelné autobusové linky. Jinak přes tento přejezd jezdím poměrně často a velmi minimálně zde narážím zdržení.
3)Dva přejezdy na Basilejském náměstí. Zde je stejně stažena rychlost na 30 pro všechny. A zase narážíme na provoz autobusu + opět znemožnění výjezdu z Malešické ulice.

A obecný problém ve zrušení přejezdů. Pokud je zakázáno obracení na světelených křižovatkách, je zrušení přejezdů celkem nereálná věc.

Re: Preference MHD

OdeslatNapsal: 20.3.2008 18:47
od 8750
Grossák: 100% souhlas. Já jsem právě nemyslel jenom preferenci jenom vůči kolizním směrům ze strany, ale i vůči IAD odbočující vlevo. Neskutečně mně totiž s*** gumokol, který vjede na koleje, i když vidí, že se blíží tramvaj. Grossáku, ty jsi odborník, takže tys to rozvedl ještě lépe než já.

Doplňkové zelené šipky

OdeslatNapsal: 20.3.2008 16:07
od Grossák
Pečlivě jsem si četl zajímavou diskusi k doplňkovým zeleným šipkám, akorát jsem dosud neměl čas reagovat. Až teď.

Zelené doplňkové šipky pro jízdu přímo (+ případně vpravo) jsou podle mého názoru dobrou cestou, jak chránit koleje proti vjíždění aut při odbočování v době, kdy se blíží tramvaj, v případech, kdy není možné nebo vhodné zřizovat směrové signály pro levé odbočení. Evropská, Poděbradská, Vršovická, …

Dnes je zvláště na radiálách naprosto běžné, že řidič, který odbočuje vlevo, vjede na zelenou do křižovatky a "schová" se před auty na koleje. Tam tráví někdy i desítky sekund a pokud jede tramvaj, zablokuje ji. Jsou to desítky míst a nemá cenu je tu jmenovat. Tento stav možná vcelku vyhovoval před 30 lety, kdy pro vozidlo nebyl takový problém koleje rychle opustit, ale v dnešním silném provozu podle mého názoru není možné tento přístup dále uplatňovat. Často dochází i k vjíždění nepozorných řidičů odbočujících vlevo pod souběžně přijíždějící tramvaje. A tady vzniká nejvíce nehod s účasti tramvaje.

Jednak jde o zhoršení bezpečnosti provozu, jednak dochází k jednorázovému nárůstu zdržení tramvají vyvolanému zablokováním v křižovatce, jednak jde o dlouhodobý pokles cestovní rychlosti, protože řidiči tramvají před podobnými místy raději zpomalují výrazně pod nejvyšší povolenou rychlost, aby mohli lépe reagovat na případnou nekázeň nebo nepozornost řidičů.

Spousta míst má pro řešení těchto situací svá specifika. Ale princip dopňkové šipky na klasické průsečné křižovatce by měl být podle mých přestav asi tento.
1) Pokud svítí ve směru s tramvajemi stůj, má začínat volno a tramvaj se blíží, rozsvítí se (k volnu pro TRAM) pro vozidla k plné červené pouze doplňková zelená šipka vpravo + přímo. Po odhlášení všech tramvají v blízkosti SSZ se přejde na plnou zelenou a vozidla mohou odbočovat i vlevo.
2) Pokud již svítí volno ve směru s tramvajemi, je třeba předpokládat, že na kolejích může být vozidlo, protože už mělo čas tam najet. V takovém případě je třeba (k volnu pro TRAM) zvolit pro vozidla pouze plnou červenou, aby se protisměrná kolona zastavila a toto vozidlo mohlo před tramvají odjet. Výhodnější řešení, zvláště u nízkých intenzit levých odbočení je, detekování vozidla na kolejích. Lze to řešit např. videodetekcí, tedy kamerou namířenou na přejezd a logikou, která by na základě informací z tramvajových detektorů uměla odlišit tramvaj od vyčkávajícího vozidla.

Jinak, doplňkové šipky zatím fungují u Pražského hradu, i když tam neslouží proti vyčkávání na kolejích, ale pouze proti vjetí auta pod tramvaj. Dobře je řešeno SSZ Sokolovská - Šaldova, kde sice nejsou šipky použity, ale na blížící se tramvaj reaguje SSZ plnou červenou s volnem pro TRAM. Velmi účinné.

Problém se netýká samozřejmě jen řízených křižovatek, ale také mnoha neřízených. Za naprosto šílenou ulici považuji Jana Želivského, kde se za silného provozu snad nestane, aby tramvaj neovlivnilo nějaké vozidlo schované na koleje. Tady říkám jedno: prověřit a nezbytně nutné křižovatky kvalitně a bezpečně zasignalizovat a v ostatních místech zrušit přejezdy přes koleje. Dnes tady tramvaje jezdí kolem 30 - 40 km/h a není to bezpečné. Po optimalizaci by se tu dalo jezdit až 60 a podstatně bezpečněji, s úsporou jízdních dob a zvýšením cestovní rychlosti a atraktivity MHD pro uživatele.

Re: Preference MHD

OdeslatNapsal: 20.2.2008 9:29
od Absolut
Ad j_p: Nebudte liny a patrejte po netu :)

Re: Preference MHD

OdeslatNapsal: 19.2.2008 23:19
od j p
Absolut: Co mate ve vyhlasce netusim a ani nemam moznost to zjistit. Budte si jisty, ze tam toho chybi vic a ze ani autori te vyhlasky nemaji patent na rozum.
Napsal jsem, jak to resi jinde.
Cervena sipka je jen takovy drobny detail. A moc bych se divil, kdyby tam cervena sipka nebyla. Hledejte ji spolu se zlutou a zelenou sipkou.

Pri navsteve CR mi vadi mnohem vic chybejici signalizace na druhe strane krizovatky a pri odbocovani vlevo chybejici indikace stavu signalizace pro protismer (SSZ v CR neukazuje ze protismeru naskocila zluta a cervena).

Re: Preference MHD

OdeslatNapsal: 19.2.2008 15:39
od Fořtík
Absolut napsal:Naopak by bylo možné důrazně pokutovat zdržování tramvaje na křižovatce náhodnými hlídkami PČR a MP. Když už může MP pokutovat chodce, co jde vedle přechodu.
Už jsem to tu psal několikrát. Já bych začal na žlutých křížích - tam už máme porušování zákona hned dvakrát. Holt bezmozků je za volantem víc než dosti a tak by se tam policajti pěkně nakapsovali.

Zajímavé je, že v něčem je policie až hyperaktivní (včerejší odtahování vozidel z trojky) a na něco prdí jak na placatej šutr... :roll:

Re: Preference MHD

OdeslatNapsal: 19.2.2008 15:14
od Absolut
8750: Na některých Tvých křižovatkách prostě NEJSOU intenzity na samostantný pruh pro levé odbočení. Na Prašním mostě d.c. pokud vím samostatný pruh pro odbočení je. Podle mne to fakt chce vycházku, nejlíp s Grossákem.

Jakoukoli červenou šipku vlevo či podobnou broskvičkovinu nemáme ve vyhlášce. Taklže ji ani nemůžeme na pozemní komunikaci použít. Doporučuju libovolnou učebnici autoškoly.

Naopak by bylo možné důrazně pokutovat zdržování tramvaje na křižovatce náhodnými hlídkami PČR a MP. Když už může MP pokutovat chodce, co jde vedle přechodu.

Re: Preference MHD

OdeslatNapsal: 19.2.2008 14:42
od j p
Pokud umi krizovatka detekovat tramvaj, tak by snad slo doplnit krizovatku CERVENOU sipkou vlevo.
Takove reseni jsem videl v USA, kde byla ta cervena jeste doplnena blikajicim napisem "TROLLEY COMING".
K prodlouzeni cyklu by nedoslo.

Re: Preference MHD

OdeslatNapsal: 19.2.2008 14:21
od 8750
Jak bych si to představoval - např. křižovatky PlzeňskáxRadlická od Bertramky, Prašný most dc, Vypich, Na Groši. Stejně se neshodneme, tak toho nechme :wink:

Re: Preference MHD

OdeslatNapsal: 19.2.2008 13:47
od 8750
MOp napsal:Zde je podminena preference. Naprosto idealni diky jednosmerne Lupacove, je zde tusim dvoufazove rizeni.
Prvni faze - tram + soubezna auta, ve smeru dc jeste moznost praveho odboceni.
Druha faze - auta z Ondrickovy + leve odboceni od Olsanskeho namesti do Ondrickovy

V teto krizovatce opravdu nevidim problem. Z hlediska preference jedno z velmi jednoduchych reseni..
Tak řízení je zde třífázové:
1. fáze tram + souběžně jedoucí auta zelená
2. fáze Auta dc zelená + Signál pro opuštění křižovatky pro levé odbočení do Ondříčkovy + zelená z Ondříčkova vpravo
3. fáze zelená z Ondříčkovy všemi směry
Při 1. fázi nemůže tramvaj plně využít výhod prefence, protože musí dát pozor na auta odbočující vlevo, je to zpoždění v řádu sekund, když se ale sečtou zdržení ze všech křižovatek na trase linky, dá to dohromady třeby minutu. Občas zde navíc dojde k nehodě.

Re: Preference MHD

OdeslatNapsal: 19.2.2008 13:36
od MOp
8750 napsal:Táboritská x Ondříčkova.

Zde je podminena preference. Naprosto idealni diky jednosmerne Lupacove, je zde tusim dvoufazove rizeni.
Prvni faze - tram + soubezna auta, ve smeru dc jeste moznost praveho odboceni.
Druha faze - auta z Ondrickovy + leve odboceni od Olsanskeho namesti do Ondrickovy

V teto krizovatce opravdu nevidim problem. Z hlediska preference jedno z velmi jednoduchych reseni..

Re: Preference MHD

OdeslatNapsal: 19.2.2008 13:29
od Absolut
Navrhuji sejít se na té křižovatce :)

Re: Preference MHD

OdeslatNapsal: 19.2.2008 13:27
od MOp
8750 napsal:Denodenně vídám situaci, kdy gumokola najedou do křižovatky, v protisměru se valí proudy aut, takže neodbočí a zůstanou v ní stát, za nimi v řadícím pruhu stojí další vozidla, takže ten pruh stejně nemohou využit vozidla jedoucí rovně.

To tak bude ale vzdy, pokud nebude extra faze jen a pouze na leve odboceni. A to je az moc zbytecny luxus. Nehlede na to, ze se snizi propustnost krizovatky !ve vsech smerech!, zvysi se naroky na prostorovou velikost krizovatky a dale se prodlouzi delka cyklu coz vyvola neblahe reakce ze strany ridicu.

Re: Preference MHD

OdeslatNapsal: 19.2.2008 13:06
od 8750
Denodenně vídám situaci, kdy gumokola najedou do křižovatky, v protisměru se valí proudy aut, takže neodbočí a zůstanou v ní stát, za nimi v řadícím pruhu stojí další vozidla, takže ten pruh stejně nemohou využit vozidla jedoucí rovně.