Stránka 368 z 405

Re: Preference MHD

Napsal: 27.5.2011 16:48
od Karosák
A všimněme si komu SSZ Vršovická x Sportovní chybí :?: Mě tedy vůbec :D A ostatní směry také nevypadají, že by trpěly. Nebo se mýlím :?:
A ten Palačák #-o Ale že už se tu na něj nadává hezky dlouho což :?: Snad od doby, co byla křižovatka rekonstruována, až na pár období... :?

Re: Preference MHD

Napsal: 27.5.2011 15:55
od Fořtík
Na Palacaku jsou i dalsi speky - napr se 17 ci 21 kolikrat stojim od Vytone a sviti cocky vpravo (pro trojku). To by nebylo nic zvlastniho, kdyby to volno bylo narokovane. Ale ja jsem tam sam, zadna jina tramvaj ci bus tam neni. Stoji i auta a vsichni se kochame volnem pro 3. A kochame se dlouho, kolikrat i 40'. Taky uz jsem tam jel kolikrat autem. Pro auta cervena odevsad krome mostu, na moste 10, od Jiraska 17, jinde nic. Sviti volno od Vytone vpravo a sviti hodne dlouho. Proste palacak je krizovatka za vsechny prachy. A o tom, ze neumi vybirat spolecna volna typu 14 od Jiraska + 10 z mostu, pripadne 14 od Jiraska + 17 od Vytone (a mnoho dalsich variant) neni treba se zminovat...

Re: Preference MHD

Napsal: 27.5.2011 11:56
od Grossák
chemik píše:
Grossák píše: V plánu to nejspíš není, žádoucí to je. Mám to někde v šuplíku. :) Horší to snad není, ale není to ono. Občas se najde i nějaká chyba.

Ano, na tom Karláku je toto dementní a nejste první s námětem. Bylo prověřeno samocenzurou. Bohužel pevný nárok ač jsem si to nemyslel, by znamenal zkrácení zelené od Resslovy a důsledky ani nechci domýšlet... Řešením je jednoznačně obnova SSZ a zavedení preference tramvají.
Jak zkrácení volna od Reslovky? Dám příklad - na křižovatku se přiřítí zároveň z obou směrů linky číslo 4, obě jsou připraveny ke startu a čekají na udělení volna. Padá volno pro tu jedoucí od Palackého náměstí. Za ní už je připravená linka 10, která okamžitě po projetí linky 4 jede. Přijede k ssz a jelikož je ve směru od Štěpánské přihlášená ta dříve zmiňovaná linka 4, tak stíhá volno pro odbočení. Současně se rozjíždí linka 4, jedoucí od Štěpánské.
Podotýkám, že k provedení tohoto manévru, tedy dvou v pravo odbočujících tramvají z KN, je potřeba bdělost a rychlost obou řidičů
Projely dvě tramvaje od Palackého náměstí a jedna tramvaj od Štěpánské.
Jakej by byl problém, aby ta křižovatka od štěpánské sázela volno vlevo automaticky, i třeba na úkor toho, že od Palačáku projede jenom jedna souprava???

BMW: Ten Palačák, ten Palačák, včéra jsem tam jel se 16kou (od Anděla). Široko daleko žádná tramvaj, žádný auto. Přijel jsem k semafóru a začalo ródeo. Dlouhé volno vpravo, zelená pro auta. Volno vlevo, auta stále zelenou. Krátké volno vpravo, oranžová, červená. Nic. Dlouho nic. Až pak se mi ráčil rozblikat stromeček a padlo to. Cca 3 minutky se vždycky hodí ;)
A to je dam dnes a denně...
Ten příklad je naprosto v pořádku. Ale zapomněl jste na to, že ta 4 od Štěpánské prodloužila svým nárokem červenou pro auta od Resslovky. Když jsem byl před časem osloven, jestli by se nedalo udělat přesně to, co říkáte, neviděl jsem v tom problém a myslel jsem si přesně to samé, co vy. Když jsem zašel na místo a změřil si zelenou od Resslovky při výběru TRAM vlevo od Štěpánské a bez výběru, byl tam rozdíl. Neřeknu přesně, ale mohlo to být kolem 10 s... Problém bude asi podstatně delší vyklizovací čas tramvaje od Štěpánské vlevo vůči autům od Resllovky, než tramvaje od Palačáku přímo.

Popis z Palačáku je dost výmluvný. :( A tohle je navíc úplně špatně, volno vlevo od Anděla má padnout podle mě jen pro 14 tam či zpět. Pro opravdu dobré DŘ je zde třeba vyměnit řadič... A pak udělat dobré DŘ.

Re: Preference MHD

Napsal: 27.5.2011 11:43
od Grossák
JaHu píše:No a co že by Vaše odbory začaly taky jednou dělat něco smysluplného a tlačily na dpp (z podnětu řidičů), aby Vám vybavili tramvaje zařízením umožňujícím přihlášení na ssz z kabiny řidiče stisknutím příslušného tlačítka (podobně jako např. přehození výhybky)? Technicky by to přece neměl být problém, autobusy taky posílají přihlášení do řadiče. Rozdíl by byl v tom, že zatímco autobus dnes vyhodnotí ujetou vzdálenost a automaticky pošle "zprávu" do řadiče, u tramvaje by se požadavek odeslal stisknutím tlačítka. Řidič by tak nemusel chodit ven, přebíhat přes dva jízdní pruhy apod. Zároveň by se tak elegantně a efektivně dala vyřešit preference tramvají v případě výjezdu z nástupních zastávek ve smyčkách, kde tramvaj často čeká déle než v běžné nácestné zastávce. Tramvaj by mohla najet do nástupní zastávky klidně i dvě minuty před odjezdem a nestalo by se, že "prošvihne" volno, bezdůvodně se zastaví jiný směr a nakonec řidič musí na kontaktní zámek.
Asi všichni cítíme, že systém detekce tramvají, který bude postavený spíše na datové komunikaci mezi tramvají a řadičem než na trolejových kontaktech, je ten správný cíl. Doporučoval bych přitom co nejméně zatěžovat řidiče dalšími úkony, byť tlačítko jako nouzový nárok je lepší než jít na zámek (i když řidič se kolikrát po hodinovém dupání rád protáhne). Zámek by musel také zůstat pro případ výpadku komunikace. Jen pro upřesnění, výhybky se stavějí automaticky dle polohy tramvaje na trase.

Datová komunikace s polohováním dle GPS byla před třemi lety pro TRAM zprovozněna na Poděbradské. Kromě toho, že od počátku bylo jasné, že všechny zdejší vlaky nebudou vybaveny zařízením aktivní detekce (myslím, že se jich udělalo 32) a že se úpravou preference zhorší, během roku a půl se systém sesypal i na vybavených tramvajích. Jestli se jedná o nezájem, zanedbanou údržbu, záměr, nedovedu říci. Odhlédnu-li od toho, že se preference měla testovat ideálně někde, kde ještě není a ne likvidovat funkční systém, tak Poděbradská nakonec je místem pro vývoj, ale nic se neděje. Takže nyní podle mého nejsme schopní říct, jaká jsou rizika a slabá místa systému, jak je možné ho rozvíjet, co k tomu potřebujeme na vozech (jen software - GPS mají všechny TRAM, nebo i hardware?) atd.

Máme nějaké zkušenosti z pražských autobusů, ale když jsem měl možnost nahlédnout do nějakého výpisu z řadiče, štěstím mě to nezalilo. Detekce pomocí trolejových kontaktů je nyní spolehlivější. Pokud se tedy něco nezměnilo. Obecně při průjezdu vybaveného autobusu křižovatkou mnohem hůře zjišťuji případnou závadu, příčinu nepreference v podstatě není možné zjistit bez prověření technika vůbec. Je problém na voze, na SSZ, ve vzduchu? U pasivní detekce tramvaje může být problém pouze na SSZ, nejčastěji se jedná o poškozený kontakt, což je vidět a je možné volat hned příslušný útvar DP k opravě.

Že systém aktivní detekce nemusí být takovým fiaskem jako na Poděbradské, je vidět v západní Evropě. Třeba v Mnichově pamatuju za 3 dny snad jen jeden případ, kdy tramvaji komunikace spadla, takže stála opravdu všude. Jinak to fungovalo velmi dobře. Obdobně třeba Curych. U nás je asi nejsofistikovanější systém v Brně (tedy co se detekce týče, software křižovatek pro preferenci je v době kamenné). Brněnská tramvaj se umí přihlásit v dané poloze dle GPS, při otevření dveří v zastávce, zajištění dveří, začátku pohybu. K tomu jsou SSZ často doplněné výzvovými signály, které prozradí, že něco je špatně. Dovedu si to jednou v Praze představit, včetně propojení s JŘ, zohlednění kontrolních bodů a střídání řidičů. Co si myslím, zatím není vyřešené, je nepřesnost GPS v husté zástavbě. Rozptyl třeba 20 m na kolejové křižovatce typu Stross je nepřijatelný.

Největší problém pasivní detekce je však podle mne v tom, že směr jízdy tramvaje zjistí až na výhybce, což je často pozdě. Existuje snaha doplnit infrastrukturu o zařízení, které bude směrově detekovat tramvaje na větší vzdálenost, alespoň jako finančně přijatelné a dočasné řešení do doby systémového zavádění něčeho nového.

Re: Preference MHD

Napsal: 27.5.2011 11:34
od demon
Bohužel je to naprosto obvyklý a proto se omlouvám řidičům 10 nebo 16, který maj odjezd od Anděla ve stejnou minutu, ale se 7 jim nedaruju ani vteřinu a jedu.
Protože čučet pak na Palačáku jak mi utíká jedno volno za druhym, zatimco kolem jezděj 17 zprava, 17 zleva, 3 z příma, 21 zprava, 21 z příma, ta mě ještě navíc obere o pár minutek na nábřeží, protože tam střídá... A 10/16 přede mnou stojí a stojí.
To teda fakt ne.

Re: Preference MHD

Napsal: 27.5.2011 10:56
od Grossák
Bobik píše:No a co místo pevnýho nároku tam prodloužit přihlášení? Teď jsem tam dlouho nejel (vlevo), ale vzpomínám, že obvykle než se stačilo odstanicovat, bylo volno fuč a přihlášení taky, takže následoval pochod s kličkou (a pak vypadá blbě když tram stojí v zast. a řidič nechce pustit lidi aby mu to zas neuteklo).
Určitě to není obvyklé. Ale stává se to. Před časem jsem to zkoumal a časy k začátku volna po přihlášení podle mého odpovídaly. Ale pamatuju se, že jsem přišel ještě na jednu věc. Křižovatka nemá odhlašováky a tramvaj se tudíž odhlašuje výběrem volna. Přihlašovák je kousek před stopčárou a tramvaj se přihlásí těsně před zastavením. Pokud má tramvaj jedoucí vlevo dva pantografy, tak se přihlásí ještě druhý pantograf, ale až v okamžiku odjezdu tramvaje, nárok zůstane zapsán a vybírá se v příštím cyklu zbytečně. Problém nastává, když zrovna přijede další tramvaj vlevo, přihlásí se, volno padá hned (protože je zapsané z předchozího cyklu), tramvaj to nestihne a řidič musí s kličkou. Není to tak vzácné, jak by se mohlo zdát. Chtělo by to celé předělat. Neříkám, že to nejde částečně vylepšit hned, ale obnova SSZ je řešením.

Re: Preference MHD

Napsal: 27.5.2011 10:02
od chemik
Grossák píše: V plánu to nejspíš není, žádoucí to je. Mám to někde v šuplíku. :) Horší to snad není, ale není to ono. Občas se najde i nějaká chyba.

Ano, na tom Karláku je toto dementní a nejste první s námětem. Bylo prověřeno samocenzurou. Bohužel pevný nárok ač jsem si to nemyslel, by znamenal zkrácení zelené od Resslovy a důsledky ani nechci domýšlet... Řešením je jednoznačně obnova SSZ a zavedení preference tramvají.
Jak zkrácení volna od Reslovky? Dám příklad - na křižovatku se přiřítí zároveň z obou směrů linky číslo 4, obě jsou připraveny ke startu a čekají na udělení volna. Padá volno pro tu jedoucí od Palackého náměstí. Za ní už je připravená linka 10, která okamžitě po projetí linky 4 jede. Přijede k ssz a jelikož je ve směru od Štěpánské přihlášená ta dříve zmiňovaná linka 4, tak stíhá volno pro odbočení. Současně se rozjíždí linka 4, jedoucí od Štěpánské.
Podotýkám, že k provedení tohoto manévru, tedy dvou v pravo odbočujících tramvají z KN, je potřeba bdělost a rychlost obou řidičů
Projely dvě tramvaje od Palackého náměstí a jedna tramvaj od Štěpánské.
Jakej by byl problém, aby ta křižovatka od štěpánské sázela volno vlevo automaticky, i třeba na úkor toho, že od Palačáku projede jenom jedna souprava???

BMW: Ten Palačák, ten Palačák, včéra jsem tam jel se 16kou (od Anděla). Široko daleko žádná tramvaj, žádný auto. Přijel jsem k semafóru a začalo ródeo. Dlouhé volno vpravo, zelená pro auta. Volno vlevo, auta stále zelenou. Krátké volno vpravo, oranžová, červená. Nic. Dlouho nic. Až pak se mi ráčil rozblikat stromeček a padlo to. Cca 3 minutky se vždycky hodí ;)
A to je dam dnes a denně...

Re: Preference MHD

Napsal: 27.5.2011 8:06
od JaHu
No a co že by Vaše odbory začaly taky jednou dělat něco smysluplného a tlačily na dpp (z podnětu řidičů), aby Vám vybavili tramvaje zařízením umožňujícím přihlášení na ssz z kabiny řidiče stisknutím příslušného tlačítka (podobně jako např. přehození výhybky)? Technicky by to přece neměl být problém, autobusy taky posílají přihlášení do řadiče. Rozdíl by byl v tom, že zatímco autobus dnes vyhodnotí ujetou vzdálenost a automaticky pošle "zprávu" do řadiče, u tramvaje by se požadavek odeslal stisknutím tlačítka. Řidič by tak nemusel chodit ven, přebíhat přes dva jízdní pruhy apod. Zároveň by se tak elegantně a efektivně dala vyřešit preference tramvají v případě výjezdu z nástupních zastávek ve smyčkách, kde tramvaj často čeká déle než v běžné nácestné zastávce. Tramvaj by mohla najet do nástupní zastávky klidně i dvě minuty před odjezdem a nestalo by se, že "prošvihne" volno, bezdůvodně se zastaví jiný směr a nakonec řidič musí na kontaktní zámek.

Re: Preference MHD

Napsal: 27.5.2011 3:53
od Bobik
No a co místo pevnýho nároku tam prodloužit přihlášení? Teď jsem tam dlouho nejel (vlevo), ale vzpomínám, že obvykle než se stačilo odstanicovat, bylo volno fuč a přihlášení taky, takže následoval pochod s kličkou (a pak vypadá blbě když tram stojí v zast. a řidič nechce pustit lidi aby mu to zas neuteklo).

Re: Preference MHD

Napsal: 27.5.2011 0:25
od Grossák
chemik píše:Jenom taková hloupá otázečka - neni v plánu předělávat program na Palačáku? Poslední dobou to je horší a horší...
Jo a druhá věc co mě napadla - jakej je problém v tom, aby byl na SSZ u výhybky na Karlové náměstí (od Štěpánské) pevnej požadavek na odbočení levmo (linka 4, 10, 16) ??? V dnešní době je trapné se tam jít po prvním neůspěšném pokusu projetí chodit přihlašovat kličkou
V plánu to nejspíš není, žádoucí to je. Mám to někde v šuplíku. :) Horší to snad není, ale není to ono. Občas se najde i nějaká chyba.

Ano, na tom Karláku je toto dementní a nejste první s námětem. Bylo prověřeno samocenzurou. Bohužel pevný nárok ač jsem si to nemyslel, by znamenal zkrácení zelené od Resslovy a důsledky ani nechci domýšlet... Řešením je jednoznačně obnova SSZ a zavedení preference tramvají.

Re: Preference MHD

Napsal: 27.5.2011 0:18
od Grossák
kasme píše:dnes odpoledne bylo pořadí fází cyklu na SSZ Vršovická x Petrohradská opět "původní"
tak nevím jestli to přehodili zpět na pořád a nebo jen na určitou denní dobu...

SSZ Vršovická x Sportovní bylo vypnuto - práce ve vozovce - plynovod, či co...
Také jsem si toho všiml. SSZ Vršovická - Sportovní je pravděpodobně hlavní skupinový řadič, posílá tedy koo impulsy ostatním křižovatkám. Pokud bylo vypnuté, tak nic neposílalo, tudíž ostatní SSZ ve skupině přešla do izolovaného řízení - jiného programu - a to může být důvod, proč se vrátil původní sled fází na Petrohradskou. Jinak, během této doby fungovala na SSZ Vršovická - U Vršovického nádraží preference tramvají, a to v izolovaném programu, se zřetelným prodlužováním a také vkládáním fází dle TRAM. Příjemné hlavně z centra, byť se projevilo, že zažití u řidičů TRAM chybělo.

Re: Preference MHD

Napsal: 27.5.2011 0:07
od Grossák
Bobek píše:Ostatně, někteří tvůrčí řidiči busů už jízdu po TT praktikují (pravda, nelegálně), když je kolona obzvlášť výživná.

Taky mě sejří semafor Černokostelecká x Úvalská x Limuzská a hlavně ostrůvek v Limuzské, kvůli kterému stačí dvě auta, co se bojí pořádně si najet do křižovatky (nebo jedna 133), a na celý (byť nyní delší) cyklus neprojede už ani kolo. Roztomilé taky je, když ve štrůdlech v obou směrech trčí x plných autobusů a na hlavní se prodlužuje volno z centra prázdné tramvaji, pak padne zelená v relaci Úvalská-Černokostelecká zc, pak se vloží volno pro další prázdnou tramvaj... Ráno tam není problém chytit sekeru i přes pět minut. Místa pro řešení je přitom kolem křižovatky habakuk, ale to by se muselo chtít.
Je to otázka toho, nejen co preferovat chceme, ale také co preferovat můžeme. V první řadě se podívejme na stavební stav křižovatky, který je právě ve směru z Limuzské špatný, zvláště s ohledem na provoz kloubových autobusů vlevo. Pokud cítíte, že kolem křižovatky je místo pro řešení, upřesněte to. Hleďme na množství aut, které zde jezdí a zjistíme, že tramvaj není příčinou sekery 5 minut. Jsou to auta, která stojí autobusu v cestě. Až bude aut ještě víc, je řešením zrušit na křižovatce preferenci tramvají?

Upozorňuji, že na křižovatce funguje i preference autobusů, při průběhu vlastní fáze dle pozorování nadřazená nároku tramvaje. Problém je v tom, že zatímco tramvaj má z obou směrů nerušenou jízdu mezi detektorem a stopčárou a preferenční zásah může být tedy přesný a krátký, což vede často ke zcela plynulému průjezdu, pro autobusy toho dosáhnout nelze. Musím vytlačit celou kolonu před BUSem. Můžu mít minutovou zelenou a stejně to nemusí dopadnout dobře. Navíc připomínám, že křižovatka není přetížená jen ve zmíněné relaci, ale ráno stojí kolony na Čk do centra a odpoledne zase z centra. V preferovaném směru tramvaje!

Argument, že v tramvaj je prázdná, není tak zcela na místě, zvláště ne ve špičce. Faktem je, že zaplněnost je celkově podprůměrná, což je běžný jev v koncovém úseku většiny linek MHD. Nesmíme však zapomenout, že tramvaj dc má svojí další trasu a čekají na ní stovky lidí, kteří budou rádi, když přijede včas. Každá minuta se navíc nějakým způsobem promítá do nákladů na provozování dopravy a zde vzniká prostor na zkrácení jízdní doby v JŘ.

Nemám k dispozici přesné údaje, ale troufnu si říci, že zatímco po uvedení SSZ do provozu na konci roku 2010 byla situace pro autobusy téměř zoufalá a pro tramvaje celkem dobrá, nyní, po zavedení izolovaného řízení, zprovoznění preference autobusů, aktivování vzdáleného přihlašovacího TRAMkontaktu zc, zavedení vkládání fáze pro TRAM a tím omezení předvýběrů TRAM, osvojení fungování SSZ ze strany řidičů TRAM + celkovém prodloužení cyklu, je pro autobusy situace uspokojivá a pro tramvaje výborná. Třeba se dá ještě ladit, ale koncepce je podle mne správná.

Re: Preference MHD

Napsal: 26.5.2011 23:25
od chemik
Jenom taková hloupá otázečka - neni v plánu předělávat program na Palačáku? Poslední dobou to je horší a horší...
Jo a druhá věc co mě napadla - jakej je problém v tom, aby byl na SSZ u výhybky na Karlové náměstí (od Štěpánské) pevnej požadavek na odbočení levmo (linka 4, 10, 16) ??? V dnešní době je trapné se tam jít po prvním neůspěšném pokusu projetí chodit přihlašovat kličkou

Re: Preference MHD

Napsal: 26.5.2011 23:18
od Grossák
9001 píše:
Martan píše:Všiml jsem si, že u nedávno rekonstruovaného semaforu 0.370 u Nádraží Strašnice zmizela ve směru od Hroudy doplňková zelená šipka pro auta vpravo (u rozjezdové výhybky do smyčky).

Netuší někdo proč? Přijde mi to letmým pohledem jako nonsens s tím, že ve výsledku budou stát nejenom auta, ale i busy od Strašnický akorát tak v delší koloně, nic víc...
Tam šipka nikdy nebyla, kvůli tomu, že se nevejde odbočující tram a auto.

Oficiální vyjádření ke kolonám ze strany MČ na jejich diskuzním foru je, že více lidí chce na Jižní spojku. Škoda, že zrovna tady se neudělá bus na koleje. Tento případ by opravdu přišel jenom na kyblík barvy, protože nájezd by se dal udělat před zastávkou na Hroudě a sjezd by byl jako vjezd do smyčky na čočky.
Pokud jste si všiml, v jakém technickém stavu je trať, je Vám zřejmé, že na koleje žádný autobus nemůže, neboť by trať nemusela vydržet do rekonstrukce plánované na rok 2012. Nemluvě o tom, že jízda autobusu po rozházených panelech by byla asi dost zajímavá. Po reko se s provozem BUS na kolejích v těchto místech počítá. Připomínám, že kvůli "důmyslné" normě na provoz autobusů po kolejích se zde musí zvětšit osová vzdálenost kolejí na nejméně 3,5 m. Kdyby jel autobus v jízdním pruhu, tak si troufnu říct, že na některých místech ho nebude mít široký ani 3 m...

Jinak šipka tam byla, ale teď opravdu nevím, jestli vpravo. :) Kdo odpoví? Šipka by s ohledem na kolizi s tramvají dnes nevadila. Tramvaj vpravo je jen na výzvu, takže když by žádná volno nenárokovala, mohla by jet auta vpravo. Problém však bude asi s těmi obalovkami větších vozidel...

Vyjádření MČP10 resp. DOP MHMP, který je příslušný (http://www.praha10.cz/fora/diskusni-for ... topic.aspx), je z roku 2010 a nemá tedy s obnovou SSZ nic společného. Myslím, že signalizace potřebuje poladit, jsou tam dlouhé cykly a krátké řadící pruhy, což žere kapacitu.

Re: Preference MHD

Napsal: 25.5.2011 5:56
od Fořtík
kasme píše:dnes odpoledne bylo pořadí fází cyklu na SSZ Vršovická x Petrohradská opět "původní"
Tam se to střídá velmi často, logiku podle čeho se pořadí fází určuje jsem nepochopil.