Preference / antipreference MHD

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Grossák
Uživatel
Příspěvky: 602
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference MHD

Příspěvek od Grossák » 04.6.2011 11:52

Problémy od Bohemky jsem na Koh-i-nooru neviděl, v izolovaném řízení předchozích dní se neukazovaly. Ale je to možné, snížil se počet řadicích pruhů ze 3 na 2. Na druhou stranu tramvaje s tím nejsou v kolizi, byť při výběru oblouku pro 22 ve druhé poloze v cyklu nejdou společně.

kasme
Uživatel
Příspěvky: 1183
Registrován: 28.8.2007 9:37
Bydliště: hostivar-hlavni.rajce.net
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference MHD

Příspěvek od kasme » 03.6.2011 23:04

Grossák píše:
kasme píše:dnes odpoledne bylo pořadí fází cyklu na SSZ Vršovická x Petrohradská opět "původní"
tak nevím jestli to přehodili zpět na pořád a nebo jen na určitou denní dobu...

SSZ Vršovická x Sportovní bylo vypnuto - práce ve vozovce - plynovod, či co...
Také jsem si toho všiml. SSZ Vršovická - Sportovní je pravděpodobně hlavní skupinový řadič, posílá tedy koo impulsy ostatním křižovatkám. Pokud bylo vypnuté, tak nic neposílalo, tudíž ostatní SSZ ve skupině přešla do izolovaného řízení - jiného programu - a to může být důvod, proč se vrátil původní sled fází na Petrohradskou. Jinak, během této doby fungovala na SSZ Vršovická - U Vršovického nádraží preference tramvají, a to v izolovaném programu, se zřetelným prodlužováním a také vkládáním fází dle TRAM. Příjemné hlavně z centra, byť se projevilo, že zažití u řidičů TRAM chybělo.
a dnes dopoledne už bylo vše při "starém" (před vypnutím "Sportovní")
a včera byla Sportovní na blikačku a k tomu i Petrohradská... od jihu byla pěkná frontička... ale tramvaje svištěly bez problémů :)

z pohledu IAD je novej Koh-i-noor výrazně horší, především od Bohemky...

Uživatelský avatar
Marek B.
Uživatel
Příspěvky: 455
Registrován: 17.6.2004 14:40
Bydliště: Praga Caput Regni Bohemiae

Re: Preference MHD

Příspěvek od Marek B. » 01.6.2011 17:35

Kdy bude nová ročenka?

Martin Šubrt
Uživatel
Příspěvky: 1779
Registrován: 13.5.2004 10:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference MHD

Příspěvek od Martin Šubrt » 28.5.2011 6:26

Marek B. píše:A chystá se udělat něco s Výtoní, kde často tramvaje od Modřan stojí, i když žádná 7 před nimi směrem DC nestanicuje? Nebo kde se stává, že tramvaj stojí na 2 semaforech za sebou? Protože jestli ne, bude čas řešit to z mé strany přes zodpovědná místa. My z Podolí již této prudy na cestě do centra máme dost. :)
Již se na tom pracuje, změnu DŘ DP dlouhodobě požadovala ledy už se snad hýbají. Podařilo se mi dokonce všechny tři Výtoně vyškrtnout v ročensce dopravy ze seznamu preferovaných křižovatek, takže už odpovědná místa nemohou hlásat, že tam preference je :-).

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8468
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference MHD

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 28.5.2011 3:49

chemik: Se zastávkou Výtoň a dvěmy TRAN náš pravdu, ale tobě se nikdy nestalo, že jedeš od Podolí sám (myšleno před tebou žádná TRAM) a prvně ti padne stůj na SSZ s Libušinou a pak jen co se rozjedeš, tak hned na další s Vnislavovou ul.? Neříkám že mne vždy, občas projedu nonstop všechny tři SSZ, ale někdy je to tak jak píše Marek B. - žádná jiná TRAM v dohledu (7 z prava ani před tebou z Podolí) a stojíš na dvou SSZ za sebou!

Uživatelský avatar
chemik
Uživatel
Příspěvky: 1776
Registrován: 29.5.2009 10:02
Bydliště: Tam, kde jezdí třistačtrnda

Re: Preference MHD

Příspěvek od chemik » 27.5.2011 21:56

No pokud jedou dvě tramvaje od podolí za sebou, tak to do zastávky Výtoň pustí většinou jenom jednu, aby ta druhá nezacpala křižovatku, jestli myslíš todleto.

BMW: Dnes jsem se zamiloval po Palačáku do dalšího SSZ. Je to SSZ na Divoké Šárce! TO je taky pecička ;)

Uživatelský avatar
Marek B.
Uživatel
Příspěvky: 455
Registrován: 17.6.2004 14:40
Bydliště: Praga Caput Regni Bohemiae

Re: Preference MHD

Příspěvek od Marek B. » 27.5.2011 21:11

A chystá se udělat něco s Výtoní, kde často tramvaje od Modřan stojí, i když žádná 7 před nimi směrem DC nestanicuje? Nebo kde se stává, že tramvaj stojí na 2 semaforech za sebou? Protože jestli ne, bude čas řešit to z mé strany přes zodpovědná místa. My z Podolí již této prudy na cestě do centra máme dost. :)

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3560
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference MHD

Příspěvek od Karosák » 27.5.2011 16:48

A všimněme si komu SSZ Vršovická x Sportovní chybí :?: Mě tedy vůbec :D A ostatní směry také nevypadají, že by trpěly. Nebo se mýlím :?:
A ten Palačák #-o Ale že už se tu na něj nadává hezky dlouho což :?: Snad od doby, co byla křižovatka rekonstruována, až na pár období... :?

Uživatelský avatar
Fořtík
Uživatel
Příspěvky: 2418
Registrován: 13.11.2003 22:51
Bydliště: Přijde den, kdy to odtajním! ;-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference MHD

Příspěvek od Fořtík » 27.5.2011 15:55

Na Palacaku jsou i dalsi speky - napr se 17 ci 21 kolikrat stojim od Vytone a sviti cocky vpravo (pro trojku). To by nebylo nic zvlastniho, kdyby to volno bylo narokovane. Ale ja jsem tam sam, zadna jina tramvaj ci bus tam neni. Stoji i auta a vsichni se kochame volnem pro 3. A kochame se dlouho, kolikrat i 40'. Taky uz jsem tam jel kolikrat autem. Pro auta cervena odevsad krome mostu, na moste 10, od Jiraska 17, jinde nic. Sviti volno od Vytone vpravo a sviti hodne dlouho. Proste palacak je krizovatka za vsechny prachy. A o tom, ze neumi vybirat spolecna volna typu 14 od Jiraska + 10 z mostu, pripadne 14 od Jiraska + 17 od Vytone (a mnoho dalsich variant) neni treba se zminovat...

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 602
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference MHD

Příspěvek od Grossák » 27.5.2011 11:56

chemik píše:
Grossák píše: V plánu to nejspíš není, žádoucí to je. Mám to někde v šuplíku. :) Horší to snad není, ale není to ono. Občas se najde i nějaká chyba.

Ano, na tom Karláku je toto dementní a nejste první s námětem. Bylo prověřeno samocenzurou. Bohužel pevný nárok ač jsem si to nemyslel, by znamenal zkrácení zelené od Resslovy a důsledky ani nechci domýšlet... Řešením je jednoznačně obnova SSZ a zavedení preference tramvají.
Jak zkrácení volna od Reslovky? Dám příklad - na křižovatku se přiřítí zároveň z obou směrů linky číslo 4, obě jsou připraveny ke startu a čekají na udělení volna. Padá volno pro tu jedoucí od Palackého náměstí. Za ní už je připravená linka 10, která okamžitě po projetí linky 4 jede. Přijede k ssz a jelikož je ve směru od Štěpánské přihlášená ta dříve zmiňovaná linka 4, tak stíhá volno pro odbočení. Současně se rozjíždí linka 4, jedoucí od Štěpánské.
Podotýkám, že k provedení tohoto manévru, tedy dvou v pravo odbočujících tramvají z KN, je potřeba bdělost a rychlost obou řidičů
Projely dvě tramvaje od Palackého náměstí a jedna tramvaj od Štěpánské.
Jakej by byl problém, aby ta křižovatka od štěpánské sázela volno vlevo automaticky, i třeba na úkor toho, že od Palačáku projede jenom jedna souprava???

BMW: Ten Palačák, ten Palačák, včéra jsem tam jel se 16kou (od Anděla). Široko daleko žádná tramvaj, žádný auto. Přijel jsem k semafóru a začalo ródeo. Dlouhé volno vpravo, zelená pro auta. Volno vlevo, auta stále zelenou. Krátké volno vpravo, oranžová, červená. Nic. Dlouho nic. Až pak se mi ráčil rozblikat stromeček a padlo to. Cca 3 minutky se vždycky hodí ;)
A to je dam dnes a denně...
Ten příklad je naprosto v pořádku. Ale zapomněl jste na to, že ta 4 od Štěpánské prodloužila svým nárokem červenou pro auta od Resslovky. Když jsem byl před časem osloven, jestli by se nedalo udělat přesně to, co říkáte, neviděl jsem v tom problém a myslel jsem si přesně to samé, co vy. Když jsem zašel na místo a změřil si zelenou od Resslovky při výběru TRAM vlevo od Štěpánské a bez výběru, byl tam rozdíl. Neřeknu přesně, ale mohlo to být kolem 10 s... Problém bude asi podstatně delší vyklizovací čas tramvaje od Štěpánské vlevo vůči autům od Resllovky, než tramvaje od Palačáku přímo.

Popis z Palačáku je dost výmluvný. :( A tohle je navíc úplně špatně, volno vlevo od Anděla má padnout podle mě jen pro 14 tam či zpět. Pro opravdu dobré DŘ je zde třeba vyměnit řadič... A pak udělat dobré DŘ.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 602
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference MHD

Příspěvek od Grossák » 27.5.2011 11:43

JaHu píše:No a co že by Vaše odbory začaly taky jednou dělat něco smysluplného a tlačily na dpp (z podnětu řidičů), aby Vám vybavili tramvaje zařízením umožňujícím přihlášení na ssz z kabiny řidiče stisknutím příslušného tlačítka (podobně jako např. přehození výhybky)? Technicky by to přece neměl být problém, autobusy taky posílají přihlášení do řadiče. Rozdíl by byl v tom, že zatímco autobus dnes vyhodnotí ujetou vzdálenost a automaticky pošle "zprávu" do řadiče, u tramvaje by se požadavek odeslal stisknutím tlačítka. Řidič by tak nemusel chodit ven, přebíhat přes dva jízdní pruhy apod. Zároveň by se tak elegantně a efektivně dala vyřešit preference tramvají v případě výjezdu z nástupních zastávek ve smyčkách, kde tramvaj často čeká déle než v běžné nácestné zastávce. Tramvaj by mohla najet do nástupní zastávky klidně i dvě minuty před odjezdem a nestalo by se, že "prošvihne" volno, bezdůvodně se zastaví jiný směr a nakonec řidič musí na kontaktní zámek.
Asi všichni cítíme, že systém detekce tramvají, který bude postavený spíše na datové komunikaci mezi tramvají a řadičem než na trolejových kontaktech, je ten správný cíl. Doporučoval bych přitom co nejméně zatěžovat řidiče dalšími úkony, byť tlačítko jako nouzový nárok je lepší než jít na zámek (i když řidič se kolikrát po hodinovém dupání rád protáhne). Zámek by musel také zůstat pro případ výpadku komunikace. Jen pro upřesnění, výhybky se stavějí automaticky dle polohy tramvaje na trase.

Datová komunikace s polohováním dle GPS byla před třemi lety pro TRAM zprovozněna na Poděbradské. Kromě toho, že od počátku bylo jasné, že všechny zdejší vlaky nebudou vybaveny zařízením aktivní detekce (myslím, že se jich udělalo 32) a že se úpravou preference zhorší, během roku a půl se systém sesypal i na vybavených tramvajích. Jestli se jedná o nezájem, zanedbanou údržbu, záměr, nedovedu říci. Odhlédnu-li od toho, že se preference měla testovat ideálně někde, kde ještě není a ne likvidovat funkční systém, tak Poděbradská nakonec je místem pro vývoj, ale nic se neděje. Takže nyní podle mého nejsme schopní říct, jaká jsou rizika a slabá místa systému, jak je možné ho rozvíjet, co k tomu potřebujeme na vozech (jen software - GPS mají všechny TRAM, nebo i hardware?) atd.

Máme nějaké zkušenosti z pražských autobusů, ale když jsem měl možnost nahlédnout do nějakého výpisu z řadiče, štěstím mě to nezalilo. Detekce pomocí trolejových kontaktů je nyní spolehlivější. Pokud se tedy něco nezměnilo. Obecně při průjezdu vybaveného autobusu křižovatkou mnohem hůře zjišťuji případnou závadu, příčinu nepreference v podstatě není možné zjistit bez prověření technika vůbec. Je problém na voze, na SSZ, ve vzduchu? U pasivní detekce tramvaje může být problém pouze na SSZ, nejčastěji se jedná o poškozený kontakt, což je vidět a je možné volat hned příslušný útvar DP k opravě.

Že systém aktivní detekce nemusí být takovým fiaskem jako na Poděbradské, je vidět v západní Evropě. Třeba v Mnichově pamatuju za 3 dny snad jen jeden případ, kdy tramvaji komunikace spadla, takže stála opravdu všude. Jinak to fungovalo velmi dobře. Obdobně třeba Curych. U nás je asi nejsofistikovanější systém v Brně (tedy co se detekce týče, software křižovatek pro preferenci je v době kamenné). Brněnská tramvaj se umí přihlásit v dané poloze dle GPS, při otevření dveří v zastávce, zajištění dveří, začátku pohybu. K tomu jsou SSZ často doplněné výzvovými signály, které prozradí, že něco je špatně. Dovedu si to jednou v Praze představit, včetně propojení s JŘ, zohlednění kontrolních bodů a střídání řidičů. Co si myslím, zatím není vyřešené, je nepřesnost GPS v husté zástavbě. Rozptyl třeba 20 m na kolejové křižovatce typu Stross je nepřijatelný.

Největší problém pasivní detekce je však podle mne v tom, že směr jízdy tramvaje zjistí až na výhybce, což je často pozdě. Existuje snaha doplnit infrastrukturu o zařízení, které bude směrově detekovat tramvaje na větší vzdálenost, alespoň jako finančně přijatelné a dočasné řešení do doby systémového zavádění něčeho nového.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6171
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference MHD

Příspěvek od demon » 27.5.2011 11:34

Bohužel je to naprosto obvyklý a proto se omlouvám řidičům 10 nebo 16, který maj odjezd od Anděla ve stejnou minutu, ale se 7 jim nedaruju ani vteřinu a jedu.
Protože čučet pak na Palačáku jak mi utíká jedno volno za druhym, zatimco kolem jezděj 17 zprava, 17 zleva, 3 z příma, 21 zprava, 21 z příma, ta mě ještě navíc obere o pár minutek na nábřeží, protože tam střídá... A 10/16 přede mnou stojí a stojí.
To teda fakt ne.

Grossák
Uživatel
Příspěvky: 602
Registrován: 16.11.2003 3:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Preference MHD

Příspěvek od Grossák » 27.5.2011 10:56

Bobik píše:No a co místo pevnýho nároku tam prodloužit přihlášení? Teď jsem tam dlouho nejel (vlevo), ale vzpomínám, že obvykle než se stačilo odstanicovat, bylo volno fuč a přihlášení taky, takže následoval pochod s kličkou (a pak vypadá blbě když tram stojí v zast. a řidič nechce pustit lidi aby mu to zas neuteklo).
Určitě to není obvyklé. Ale stává se to. Před časem jsem to zkoumal a časy k začátku volna po přihlášení podle mého odpovídaly. Ale pamatuju se, že jsem přišel ještě na jednu věc. Křižovatka nemá odhlašováky a tramvaj se tudíž odhlašuje výběrem volna. Přihlašovák je kousek před stopčárou a tramvaj se přihlásí těsně před zastavením. Pokud má tramvaj jedoucí vlevo dva pantografy, tak se přihlásí ještě druhý pantograf, ale až v okamžiku odjezdu tramvaje, nárok zůstane zapsán a vybírá se v příštím cyklu zbytečně. Problém nastává, když zrovna přijede další tramvaj vlevo, přihlásí se, volno padá hned (protože je zapsané z předchozího cyklu), tramvaj to nestihne a řidič musí s kličkou. Není to tak vzácné, jak by se mohlo zdát. Chtělo by to celé předělat. Neříkám, že to nejde částečně vylepšit hned, ale obnova SSZ je řešením.

Uživatelský avatar
chemik
Uživatel
Příspěvky: 1776
Registrován: 29.5.2009 10:02
Bydliště: Tam, kde jezdí třistačtrnda

Re: Preference MHD

Příspěvek od chemik » 27.5.2011 10:02

Grossák píše: V plánu to nejspíš není, žádoucí to je. Mám to někde v šuplíku. :) Horší to snad není, ale není to ono. Občas se najde i nějaká chyba.

Ano, na tom Karláku je toto dementní a nejste první s námětem. Bylo prověřeno samocenzurou. Bohužel pevný nárok ač jsem si to nemyslel, by znamenal zkrácení zelené od Resslovy a důsledky ani nechci domýšlet... Řešením je jednoznačně obnova SSZ a zavedení preference tramvají.
Jak zkrácení volna od Reslovky? Dám příklad - na křižovatku se přiřítí zároveň z obou směrů linky číslo 4, obě jsou připraveny ke startu a čekají na udělení volna. Padá volno pro tu jedoucí od Palackého náměstí. Za ní už je připravená linka 10, která okamžitě po projetí linky 4 jede. Přijede k ssz a jelikož je ve směru od Štěpánské přihlášená ta dříve zmiňovaná linka 4, tak stíhá volno pro odbočení. Současně se rozjíždí linka 4, jedoucí od Štěpánské.
Podotýkám, že k provedení tohoto manévru, tedy dvou v pravo odbočujících tramvají z KN, je potřeba bdělost a rychlost obou řidičů
Projely dvě tramvaje od Palackého náměstí a jedna tramvaj od Štěpánské.
Jakej by byl problém, aby ta křižovatka od štěpánské sázela volno vlevo automaticky, i třeba na úkor toho, že od Palačáku projede jenom jedna souprava???

BMW: Ten Palačák, ten Palačák, včéra jsem tam jel se 16kou (od Anděla). Široko daleko žádná tramvaj, žádný auto. Přijel jsem k semafóru a začalo ródeo. Dlouhé volno vpravo, zelená pro auta. Volno vlevo, auta stále zelenou. Krátké volno vpravo, oranžová, červená. Nic. Dlouho nic. Až pak se mi ráčil rozblikat stromeček a padlo to. Cca 3 minutky se vždycky hodí ;)
A to je dam dnes a denně...

JaHu
Uživatel
Příspěvky: 224
Registrován: 17.5.2006 8:58

Re: Preference MHD

Příspěvek od JaHu » 27.5.2011 8:06

No a co že by Vaše odbory začaly taky jednou dělat něco smysluplného a tlačily na dpp (z podnětu řidičů), aby Vám vybavili tramvaje zařízením umožňujícím přihlášení na ssz z kabiny řidiče stisknutím příslušného tlačítka (podobně jako např. přehození výhybky)? Technicky by to přece neměl být problém, autobusy taky posílají přihlášení do řadiče. Rozdíl by byl v tom, že zatímco autobus dnes vyhodnotí ujetou vzdálenost a automaticky pošle "zprávu" do řadiče, u tramvaje by se požadavek odeslal stisknutím tlačítka. Řidič by tak nemusel chodit ven, přebíhat přes dva jízdní pruhy apod. Zároveň by se tak elegantně a efektivně dala vyřešit preference tramvají v případě výjezdu z nástupních zastávek ve smyčkách, kde tramvaj často čeká déle než v běžné nácestné zastávce. Tramvaj by mohla najet do nástupní zastávky klidně i dvě minuty před odjezdem a nestalo by se, že "prošvihne" volno, bezdůvodně se zastaví jiný směr a nakonec řidič musí na kontaktní zámek.

Odpovědět