Příspěvek
od Martin Šubrt » 03.2.2015 22:55
Předpokládám, že P7 v tom usnesení vůbec s linkou 2 nepočítá, prostě jí nechtějí. Takže tu si rovnou můžeme odmyslet.
Holešovice jsou gordický uzel a Ropid svými zásahy do něj situaci jen zhoršil. Výsledkem je, že ač P7 z navržených změn v tramvajích vycházela evidentně nejlépe a dostávala vlastně novou linku pro obnovení přímého spojení s Vítězným náměstím a dokonce úplně nové podle mě velmi atraktivní s oblastí Želivského a Strašnicemi, přesto schválí usnesení, které vlastně zpochybňuje provoz tramvají v celých Holešovicích.
Už když Ropid 12 zaváděl na Letnou, tak bylo jasné, že tam dlouho nevydrží, protože to bylo truc řešení. A vědělo se, že se odtud bude brát špatně a že si jejím zavedením dále podvážeme možnosti řešit linkové vedení v oblasti.
Stejně špatný krok bylo opuštění trasy linky 5 z Dlouhé přes Vltavskou na Výstaviště a také zcela přirozené stopy linky z Manin do centra. 5 se zcela účelově navázala na 26 do Dejvic a linku na Maniny zabilo další účelové zpáteřnění linky 3. Všechno to jsou věci, které šly ostře proti zájmům městských částí na celém území města. A dneska se nám vracejí, protože samozřejmě si na tyto účelové věci lidé také zvykli a jsou ochotní je bránit.
Takže lidé a MČ budou bránit ekvivalent tří linek v Karlíně, ač obecně nikdy nebyl potřeba a nikdo by ho nechtěl, kdyby si ho Ropid nevysnil. Lidé budou bránit 12 přes Letnou, ač tam jezdit nemusela a vlastně by to taky nikdy nikoho ani nenapadlo ji tam vést, kdyby se Ropid nechtěl za každou cenu zbavit linky 15 a nějak to zamaskovat úlitbou provozování oblouku kolem lékárny. Přitom 2/3 vytížení linky 12 by uvítaly její opětovné zrychlení a pro většinu Holešovic jsou obecně atraktivnější dvě linky, z nichž jedna dojede rychle na Malou Stranu a druhá na Vítězné náměstí. Přesto se vlastně jen kvůli zastávce Letenské náměstí bude bránit na Letné ta dvanáctka.
Když si odmyslíme tu dvojku, jako že nepřichází v úvahu, tak to usnesení vlastně říká, aby se na Libeňský most vrátilo 5 linek. To je fakt moc, ale jinak to vymyslet nejde.
1) 12 přes Letnou. OK, 12 teoreticky může zůstat přes Letnou. Štve to víc lidí než potěší, ale když je to přání MČ. Bude pokračovat úbytek tranzitních cest, taková 12 už není atraktivní tangentou za metro. Nebude žádná linka 2 a nebude přímé spojení Vítězného nám. s Holešovicemi (ani s Vltavskou, ani Výstavištěm a Nádražím Holešovice). OK. Kapacita linek na Letné bude navíc uměle oslabena tím přivedením zbytku tranzitu v lince 12.
2) Spojení s Bulovkou. To jde asi nejsnadněji. Když přidáme na Libeňák 2 linky, můžeme si vybírat, co vyjede nahoru na Bulovku a Kobylisy. Může to být ta 24, ale musíme si uvědomit, že od Strossu po Palmovku taháme dvě linky v soupravách v souběhu (12 a 24) a nemáme k tomu žádný rozumný důvod a asi můžeme očekávat i problémy s proklady. Bude to hodně prázdný. Ale jednu linku z obou si můžeme vybrat a vést jí na Zenklovu. To ale znamená zabít posvátnou krávu v podobě páteřní 3.
3) Prodloužení 19. To není tak jednoduchý. 19 je v sóle a na Libeňák by se hodila, ať to šílený posílení není tak brutální. Na jihu musí vzniknout 21 objezdem Myslíkovy, protože Václavák víc tramvají už nesnese. Přidávat další linku na Václavák je hovadina, ale vlastně by tam i podle návrhu Ropidu stejně přibyla, protože ke 14 a 24 je tam i 18. Při standardní 3 by to ale bylo jen číslo, ne nové spoje. Když nebudeme blbnout s "posílením" Seifertovy, tak máme stejně problém, protože 14 najednou nemůže rovnou na Těšnov a tržnici, když tam pojede nová linka. Takže se nám 14 dostává do stopy původní pětky a přetíží nám Republiku, ale zajistí původní objezd Holešovic. A je zralá na sólo. Tím, by měla opustit Barrandov, protože sólo je tam pro trvalou linku v části období málo. A asi by skončila v Radlicích nebo na Kotlářce. Ale stále není vyhráno. Ta 18 z Nuslí se jeví na soupravu a najednou bychom protáhli přes Maniny do Vysočan zase linku v soupravě a projezdily neskutečně vozokilometrů úplně zbytečně. A ještě bude řvát Karlín, že o linku příšel a bude chtít nějaký napaječ Florenc - Palmovka. Nevyhrabeme se z toho. Aby tohle šlo splnit, musela by se kompletně překopat úplně celá síť, aby na tuhle linku vyšlo sólo, a to by asi zahrnovalo návrat 5 do původní trasy, 14 do sóla a možná i 18 do sóla. Brutální nárůst sólo výkonů.
4) Prodloužení 24. Viz. bod 2)
Takže v souhrnu. Když si Ropid přečte takové usnesení MČ, celkem chápu, že mu to dává právo říkat, že si to raději navrhne sám. Ale současně prostě MČ má být schopna zhodnotit, co je reálné, a co má dalekosáhlé dopady na linkové vedení v celém městě. Ale měla by k tomu být organizátorem i vedena dlouhodobým vysvětlováním, co je a není možné. P7 musí vědět, že když chce toto, tak něco bere P6 a něco P8. Kompromis by za rozumných vozokilometrů najít asi šel, ale znamenalo by to skutečně naprosté opuštění systému páteřních linek. Zůstala by jen devítka... A změnily by se snad všechny linky.
Jen ještě dodám, že kdyby už byla smyčka Trojská a 24 dojela na ni a tedy dojela na přestup u Nádr. Holešovice, situace s LV v Holešovicích by se určitě mírně zlepšila. A dalo by se tam asi počítat pak i s tou dvojkou.