Linkové vedení
Moderátor: TRAM-FÓRUM
Ono asi záleží jak a kdo s vozem jede. Systém "zrychovač" se na spotřebě jistě projeví. Zato když někdo jede z kopečka a hezky přibržďuje (třeba z Řep) a drží si 50km/H, tak musí pěknou část energie vrátit.radek31 píše:no a to právě není pravda - nedávno tu byla debata o přesné spotřebě 14T (zdepa to vytáhnul ze servisního menu) - spotřeba byla velmi nízká a navíc ještě 40% ze spotřeby se vracelo do sítě jako rekuperovaná elektřina
9111 s původním software na tom možná byla jinak, ale dnešní 14T už nejsou tak rychlé a na spotřebě je to omezení výkonu asi dost znát
Je pravda, že v při nástupu řady T a to zejména když začali jezdit ve dvojicích byly problémy s měnírnama. Pokud řidič vozu T našlápl (a nemusel až na podlahu), tak starý vůz zůstal téměř stát, protože spotřeba soupravy T byla téměř 1200A, kdežto pro starý vůz, který měl motor z "vysavače" nezbyl již žádný proud...
A toto potvrzují i řidiči starých vozů dnes. Z rovna nedávno jsem na toto téma s jedním hovořil, říkal, že když jede třeba Chotkovou nahoru a zaním jede stíhač s T3RP, tak mu "vezme sílu" a on musí jet na paralelní spojení motorů, neb na parádu nemá rychlost, zato když proti němu někdo začne rekuperovat, tak vůz pěkně vyrazí...
-
- Moderátor
- Příspěvky: 1713
- Registrován: 02.7.2004 16:41
- Bydliště: Modřany, kousek od smyčky Levského
no a to právě není pravda - nedávno tu byla debata o přesné spotřebě 14T (zdepa to vytáhnul ze servisního menu) - spotřeba byla velmi nízká a navíc ještě 40% ze spotřeby se vracelo do sítě jako rekuperovaná elektřinaadam_r píše:Tohle je krasne videt taky ve srovnani spotreby mezi vozy 14T a 2xT3R.P. 14T ma daleko vetsi spotrebu, nebot je to dan za vykon.
9111 s původním software na tom možná byla jinak, ale dnešní 14T už nejsou tak rychlé a na spotřebě je to omezení výkonu asi dost znát
- Káem
- Uživatel
- Příspěvky: 904
- Registrován: 03.11.2006 15:32
- Bydliště: 1,8,15,25,26,51,56,AE
- Kontaktovat uživatele:
Opět ses odkopala. To by byla smrt MHD i tvých tramek.Yvona píše:Já pevně doufám,že se ceny jízdenek v MHD co nejdříve zdraží na úroveň, která bude zisková a ne prodělečná, jako je v dnešní době.
Obecně: S tím horizontem ziskovosti do šedesátek bych to nepřeháněl, nevím, možná že Syverin koukal na nějaká čísla, ale řekl bych že z výročních zpráv (účetních uzávěrek) po roce 1948 to poznat nejde. Tipnul bych si , že MHD přestala být zisková z jízdného ve 30.letech. A nebudou to jen náklady technického charakteru, ale přdevším náklady personální. Mzdy, pojištění sociální, zdravotní a daně vzrostly zřejmě nejvíc.
Dneska je zisková VHD pouze na lince , ve které je plný počet sedících cestujících po celou trasu. Jinak nic.
On to samozřejmě není jen problém Prahy. Před válkou bylo například ziskové i metro v NY, ale i jinde, tratě stavěly soukromé firmy a měly z toho slušný zisk. Tramvaje nebyly dotovány asi nikde. Zlom nastal někdy v 50.-60. letech, kdy i na západ od nás přešla MHD ze soukromých firem na města - soukromníkům se přestala vyplácet podobně jako železniční osobní doprava. Hodně za to může rozvoj IAD, ale také to, že pro železnici se začaly uplatňovat přísnější normy, což zvýšilo náklady.syverin píše:No, náklady na provoz tramvají se až někdy do poloviny 60. let byly schopné pokrýt z tržeb. Před válkou bylo provozování tramvajové dopravy i poměrně ziskové. Ovšem v současných podmínkách něco takového není možné.
Tohle je krasne videt taky ve srovnani spotreby mezi vozy 14T a 2xT3R.P. 14T ma daleko vetsi spotrebu, nebot je to dan za vykon.Martin píše:To zní logicky . Já vycházel totiž z poznatku, že většina věcí, které jsou ve vývoji novější, bývají i úspornější. To by ale asi zafungovalo jenom při stejných požadavcích na provoz, v tomto případě na motor.
To zní logicky . Já vycházel totiž z poznatku, že většina věcí, které jsou ve vývoji novější, bývají i úspornější. To by ale asi zafungovalo jenom při stejných požadavcích na provoz, v tomto případě na motor.syverin píše:...Tramvaj pozvolně zrychlující na maximálních 40km/h bude mít vždycky menší spotřebu než tramvaj, která rychle dosáhne 60km/h...
- syverin
- Uživatel
- Příspěvky: 947
- Registrován: 29.11.2004 14:00
- Bydliště: V noci 512
- Kontaktovat uživatele:
No, oboje měly výzbroj postavenou na stejném principu maření přebytečné energie v odporech, jen zrychlovač byl postaven tak, aby tramvaj dosáhla co největší změny rychlosti a v městském provozu se neztratila. Ale tady se jedná spíš o vztah mezi dosaženou rychlostí a spotřebou. Tramvaj pozvolně zrychlující na maximálních 40km/h bude mít vždycky menší spotřebu než tramvaj, která rychle dosáhne 60km/h...Martin píše:Tzn., že vozy T měli větší spotřebu než staré dvounápravové? To se mi nezdá... Ač se na šetření energií tehdá asi moc nehledělo (proč by to taky rudí dělali, když uhlí bylo dost), přecejen technologie na Téčkách byla novější a tudíž o něco více "úsporná"...
Tzn., že vozy T měli větší spotřebu než staré dvounápravové? To se mi nezdá... Ač se na šetření energií tehdá asi moc nehledělo (proč by to taky rudí dělali, když uhlí bylo dost), přecejen technologie na Téčkách byla novější a tudíž o něco více "úsporná"...syverin píše:... Plus větší spotřeba a náročnější technologie jak na vozech, tak na tratích.
Určitě ne. Souvislost to bude mít především s nástupem automobilismu (dříve minimální), s rozdělením podniků (dřív to byly Elektrické podniky a zcela jistě elektřina pro tramvaje nebyla tak drahá, když se vyráběla v té samé firmě), s nástupem "absolutní zaměstnanosti" za minulého režimu, kdy byl v mnoha provozech vytvořen veliký počet "nadbytečných" pracovních míst jen proto, aby mohli být všichni obyvatelé ČSSR zaměstnáni.218 píše:Nějaká hlubší souvislost s nástupem tramvají typu T?
Jinak zisková MHD v Praze je nejspíš utopie, ale rozhodně by mohla být mnohem méně prodělečná.
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6706
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
Myslel jsem samozřejmě město minimálně velikosti Prahy, ale nějak mi to uniklo (teď už to tam je... ).Karotka píše:V Mariánských Lázních prý byla jeden čas MHD zisková
Určitě si umim představit, že si někdo koupí pár lehce jetých autobusů a začne na několika (desítkách) hektarů zastavěné plochy provozovat něco jako ziskovou hromadnou dopravu osob.
Ale určitě to není moc reálný s třemi tisíci vozidel na 2700 kilometrech tratí...