Železniční doprava

Vše co souvisí s provozem tramvají. Chcete se stát řidičem tramvaje? Podívejte se sem. Debata ohledně linkového vedení a výluk.

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
gabuliatko
Uživatel
Příspěvky: 2861
Registrován: 10.10.2007 13:22

Re: Železniční doprava

Příspěvek od gabuliatko » 31.5.2011 21:58

Pokud blbě nekoukám, tak hranice mezi KÚ Řepy a Zličín jde po západním okraji silnice Drahoňovského, takže nádraží je v KÚ Zličín.

Uživatelský avatar
Honza
Uživatel
Příspěvky: 272
Registrován: 02.10.2010 13:48

Re: Železniční doprava

Příspěvek od Honza » 31.5.2011 21:44

Jakub píše:Tak jsem se na webu Ropidu dočetl zajímavou zprávu. Aby se to nikomu nepletlo, tak nedávno přejmenované nádraží Praha-Řepy se přejmenuje zpět na název Praha-Zličín. :roll:
Pro ještě lepší zapamatování a ještě větší výdaje doporučuji s půlroční periodicitou změnu názvu neustále opakovat. O tempora, o mores!
BTW: Má to alespoň nějaký „důvod“?

Uživatelský avatar
Jakub
Uživatel
Příspěvky: 480
Registrován: 22.12.2007 23:43
Bydliště: Jedno z posledních nádraží, kde jsou komplet mechanická návěstidla.

Re: Železniční doprava

Příspěvek od Jakub » 31.5.2011 17:09

Tak jsem se na webu Ropidu dočetl zajímavou zprávu. Aby se to nikomu nepletlo, tak nedávno přejmenované nádraží Praha-Řepy se přejmenuje zpět na název Praha-Zličín. :roll:

maayaa
Uživatel
Příspěvky: 21
Registrován: 16.12.2009 0:30

Re: Železniční doprava

Příspěvek od maayaa » 28.5.2011 0:23

No co jsem slyšel,tak je to uplně jinak.Na to původní výběrový řízení do kterýho šla Škoda s Bombardierem byly součásti tý uvažovaný mašiny pro urychlení vyrobený v licenci.No ale proto,že k tomu nedošlo tak Škoda ty licence nevyužila a následně si vymyslela jiný řešení.Protože,ale jednou ta smlouva už byla uzavřená,tak Bombardier chtěl za výpověď nějaký těžký prachy a to se samozřejmě Škodě vůbec nelíbilo.No a to kdo má pravdu právě řešil ten soud,kterej rozhodnul o zadržení tý mašiny.

P_V
Uživatel
Příspěvky: 4079
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Železniční doprava

Příspěvek od P_V » 27.5.2011 10:18

Co vlastně ta licence obnášela, jen dohodu o budoucím předání knowhow, nebo tam hned poslali veškerou dokumentaci?

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Re: Železniční doprava

Příspěvek od Oskar » 27.5.2011 8:44

Karotka píše:3. a v dalším kole už je na světě nová původní (neobšlehnutá) mašina - není divu, že o další výrobu dražších licenčních dílů už není zájem.
Jo, zní to logicky. Problém vidím v tom, jak prokazatelně „zapomenout“ licencované řešení po vrácení licence.

Uživatelský avatar
cwapa
Uživatel
Příspěvky: 1754
Registrován: 05.7.2007 23:08
Bydliště: všude doma

Re: Železniční doprava

Příspěvek od cwapa » 25.5.2011 23:51

Já bych navrhoval neposílat nic do Rakouska, nebo to zabaví. Nejdříve to byla 380 a nyní ještě obrazy. To je nějak moc věcí najednou. Hlavně, že jsme si všichni v EU rovni, že.

Uživatelský avatar
DavidD
Uživatel
Příspěvky: 1624
Registrován: 10.5.2006 17:36

Re: Železniční doprava

Příspěvek od DavidD » 25.5.2011 13:33

Bobik píše:Jo, to by mohlo být.
Nebo by to taky mohlo být že se právě něco obšlehlo aby se ten vývoj urychlil. A teď se bojí že se na to přijde, proto ta hysterie.
Ale fakt je ten, že to Rakušáci moc nezvládli. Pokud se Bombardier právě tohodle bojí, měla se mašina zapečetit a přijít zkoumat soudně se zástupci obou stran.
Počkat, jestli jsem to dobře pochopil, tak Bombardier požaduje zaplati nějaké odškodnění za tu licenci. Předmětem zabavení mašiny není objastnit, jestli to okopírovali nebo ne, ale její finanční hodnota. Ale nevím jestli to chápu dobře..

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Železniční doprava

Příspěvek od Bobik » 25.5.2011 7:02

Jo, to by mohlo být.
Nebo by to taky mohlo být že se právě něco obšlehlo aby se ten vývoj urychlil. A teď se bojí že se na to přijde, proto ta hysterie.
Ale fakt je ten, že to Rakušáci moc nezvládli. Pokud se Bombardier právě tohodle bojí, měla se mašina zapečetit a přijít zkoumat soudně se zástupci obou stran.

Uživatelský avatar
Karotka
Uživatel
Příspěvky: 1180
Registrován: 09.2.2005 20:59
Bydliště: Příští zastávka je na zmámení.

Re: Železniční doprava

Příspěvek od Karotka » 24.5.2011 20:44

cwapa: Ne, chci říct, že právě to bylo úplně v pořádku. (E499.3 a její předchůdkyně ES499.1 navíc byly, jestli se nepletu, první lokomotivy s tyristorovou regulací na stejnosměrném systému na světě)

Tu podobnost bych viděl spíš takhle:
1. bylo potřeba mít něco hned, nezbýval čas na vývoj - koupila se licence (v roce 1953 se využila, v roce 2002 na to nedošlo, protože zrušili výběrové řízení)
2. pak ale čas běžel dál a vlastní vývoj také...
3. a v dalším kole už je na světě nová původní (neobšlehnutá) mašina - není divu, že o další výrobu dražších licenčních dílů už není zájem.
(Což je zároveň odpověď na Bobikovu otázku, proč s tím nepřišli rovnou - vypadá to, že tehdy ještě neměli dokončený vývoj.)

Uživatelský avatar
cwapa
Uživatel
Příspěvky: 1754
Registrován: 05.7.2007 23:08
Bydliště: všude doma

Re: Železniční doprava

Příspěvek od cwapa » 24.5.2011 12:45

Karotka píše:Tenhle případ mi trochu připomíná prehistorické BoBiny: na E499.0 se tenkrát koupila licence od Švýcarů, další várka E499.1 už byla vlastní konstrukce... a lepší. Tehdy ale pokud vím nikdo nic nezabavoval.
Další řady, tedy E499.2 a E499.3 byli podle tebe nějaké licence nebo to Škodovka někde obšlehla?

Uživatelský avatar
vláčky87
Uživatel
Příspěvky: 171
Registrován: 12.3.2004 9:55
Bydliště: Praha

Re: Železniční doprava

Příspěvek od vláčky87 » 24.5.2011 9:27

Já bych za tím viděl právě pokus najít něco, co není košer, nebo se o tom dá dlouho diskutovat a tím konkurenci vyřadit z boje ve veřejných soutěžích, Jinak on ten prodej do okolních států není nic jednoduchého, ono při trochu srovnatelných kvalitách výrobku jde hlavně o lobbing a dloholeté působení na trhu a především o politiku. Siemens a Bombardier jsou největšími hráči na trhu a vlastní dost fabrik v bývalém východním bloku na to, aby vyvíjeli tlak na vlády.
Ale mohu se mýlit!

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Železniční doprava

Příspěvek od Bobik » 24.5.2011 9:15

Nene, to je vpořádku, zvlášť od někoho jako jsi ty. Mě jen neleze do hlavy to, že se spojili s jiným výrobcem a pak do toho šli sami a levněji. Tak proč do toho nešli rovnou? S tím know-how a patentama máš pravdu, ovšem pokud by vše bylo košer, domnívám se že by nebyl důvod chovat se tak, jak se chovají (nebo že by vymysleli něco převratného a teď se bojí průmyslové špionáže stran konkurence?). Pochybuji.

Uživatelský avatar
vláčky87
Uživatel
Příspěvky: 171
Registrován: 12.3.2004 9:55
Bydliště: Praha

Re: Železniční doprava

Příspěvek od vláčky87 » 24.5.2011 9:03

Obávám se, že tu vznikla diskuse, která má velmi složité pozadí. Přesto pár poznámek pro ty, kteří jsou ze vzdálených oborů.
1. Tradici výroby nedělá lokalita, ale týmy pracovníků, především konstruktérů, technologů, servisáků a v neposlední řadě i montážníků. Takové týmy vznikají léta, většinou si vychovávají i nástupce a naopak z nich odcházejí lidé, kteří často zjistí, že to co si vybrali, není jejich "parketa". To ale nemůže znamenat, že se uzavřou novým myšlenkám a proto sledují, co dělá konkurence, což ale nemusí být opisování,ale snaha neopakovat chyby a slepé uličky vývoje.
2. V laické a i novinářské veřejnosti se s oblibou požívá termín "patent", což je velmi zavádějíci, neboť patentové právo zná i průmyslové a užitné vzory a jejich právní ochrana je velmi různá. Proto řada všeobecných principů je nepatentovatelná a chránit po určitou dobu lze jen některá řešení formou vzorů a i tam je často problematické, jak exaktně a jednoznačně je řešení specifikováno. Proto také týmy techniků přemýšlejí, jak využit už vybádané a zlepšit to a přitom obejít to chráněné konkurencí. Navíc došlo v posledních desítkách let v dopravních oborech /a nejen v nich/ k obrovské globalizaci, takže dnes existuje ve světě mnoho firem, zabývajících se vývojem komponent i specializovaných součásti. Zjednodušeně řečeno, finalista dnes řeší projekt a kompletaci z řady výrobků dodavatelských firem a pryč jsou časy, kdy např ČKD řešilo do tramvají okna, dveře a jejich pohony, pantografy a mnoho dalších prvků. Do toho výběru komponent pak navíc zasahuje zákazník, který má s určitými dodavateli zkušenosti /a někdy i "neformální vztahy"/ a požaduje jejich komponenty zahrnout do výrobku.
Omlouván se za dlouhý příspěvek, ale mám s tím vice než 40 let zkušeností, tak mi nedalo nereagovat.

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4895
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Železniční doprava

Příspěvek od Bobik » 24.5.2011 7:04

trainzjohny, petr03, příp další Z:arrow: Jsme si jisti, že se bavíme o jedné a té samé firmě, která má nepřerušenou kontinuitu jako například Škoda Auto? Nebo je to jinak a stejný je jen název? Ptám se, zas tak dopodrobna to neznám, ale myslím že ne.
Navíc tahle firma už podobné aféry měla (jak tu píšou jiní). A to, že někde okopíruju něco co vymyslel jiný (byť třeba vylepším) nepovažuju za zkušenosti s výrobou (nebo spíš jsem měl napsat vývojem). A i kdyby to byla jedna a ta samá firma, kdysi slavná zbrojovka a později ještě slavnější lokomotivka, myslím že za těch 15 let ji nejen obrazně trošku ujel vlak.

Odpovědět