Proxy píše:Trochu opožděně, ale mám jednu poznámku k vítěznému návrhu na uspořádání VN.
Mám takový pocit, že tento návrh byl vybrán proto, aby lidem myšlenku podélného návratu tramvajové tratě na VN zošklivil. Stejně tak zapůsobila studie Metroprojektu zveřejněná před rokem.
Přidání druhé aleje stromů mi přijde jako krok špatným směrem, protože se tím na náměstí vytváří další temná zákoutí, kde se schovají prostitutky, drogoví dealeři a anibůhneví co ještě...
Odstranění středového klidového pásu hluboce lituji. Možná jsem trochu sentimentální, ale vzpomínán na dětství, kdy jsme si s maminkou vždy vyrazili na Zlatý kříž... cestou zpět jsme si koupili nějakou laskominu na zub (zmrzlinu, hranolky, sezónní ovoce) a vždy jsme si pak udělali klidovou pauzu uprostřed Václaváku.
Martin Š tu napsal, že tento střed dnes již tuto funkci nemá a já si myslím, že se mýlí. Letos jsem několikrát měl na VN rande a většinou jsme si s přítelem našli čas sednou si uprostřed náměstí na lavičku a v klidu si popovídat.
S Proxym naprostý souhlas. Jak jsem psal, takhle tam ty tramvaje docela vadí i mně. Takže pro pocit lidí to musí být hrůza. Ovšem při snaze ty tramvaje lidem znechutit ti autoři nezvládli to, že bez těch tramvají je tenhle náveh už úplná pitomost.
Jinak k tomu střednímu pásu. taky máš Proxy pravdu. Já psal, že ten střední pás tu funkci nemá v tom smyslu, že jí pozbývá. Určitě tam ještě jde se setkávat. To co bylo v mém návrhu, je posílení téhle funkce. Ne jen chodit po kraji po volnějších chodnících, ale na náměstí pobývat a setkávat se tam. Vítězný vávrh střed náměstí úplně zabil, udělal z něj mrtvou plochu. A přitom by mělo být cílem tam vytáhnout lidi. Škoda. To, co píše Proxy, na Václavák patří především. Zvlášť, když z povrchu budou nová spojení tramvajemi do okolí. Vazby zastávek na místa pro pobyt atd. Prostě návrh hrozně zbytečně plýtvá místem, když zároveň říká, že na té střední ploše nebude skoro auto. Taky socha sv. Václava mi připadá v tom návrhu, že je tam omylem. Je odtržená od lidí úplně fatálně. Je to v tom návrhu prostě najednou něco, co je tam jakoby navíc a překáží.
Ještě tu někdo psal, že tramvaje po jedné straně a dořešení pietního prostoru pod koněm půjde možná snadno zvrátit. Ne ne, nepotkal jsem zatím nikoho z urbanistů, kdo by mi to postranní vedení tramvaje schvaloval, a to včetně Kotase. Náměstí má být osově souměrné a můj návrh je nepřijatelný.
K tomu jen poznámka. Vítězný návrh je vzhledem k architektonické jednoduchosti a přehlednosti určitě architektonicky kvalitní, ale funkčně a při posouzení všech dopravních vlivů je naopak zcela nevyhovující. Takže, budiž realizován, vše je lepší než dnes, ale je to promrhaná šance udělat centrum funkční a příjemné pro život.