Nové tramvajové tratě

Právě zde je prostor pro Vaše přání a fantazie. Spekulace na téma nových tratí, dodávek vozů, nových linek a spousta dalších věcí vítána právě zde...

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
MARV
Uživatel
Příspěvky: 39
Registrován: 06.1.2014 18:58

Re: Nové tramvajové tratě

Příspěvek od MARV » 20.5.2019 16:02

thriller2 koukám, že podceňuješ první republiku, autobusy sice nebyly takové jako nyní, ale byly. Ještě k ceně, je pravda, že tram trať se musí celá vybudovat na rozdíl od tratí autobusů, kde stačí pouze vy\budovat obratiště se sociálkou pro personál. Je nutné si ovšem uvědomit, že stavba a provoz silnic také něco stojí, ale je fakt, že to platí někdo jiný a ne provozovatel, jako TT. Zase na druhou stranu, ta tramvaj, se dá ve spoustě případů od IAD efektně oddělit a tím je značně spolehlivější. Určitě již slyším námitku, že to lze řešit bus pruhy. To je sice pravda, ale bus pruhy musí být širší, nežli pruhy pro TT a prostor taky něco stojí, nehledíc na naštvané řidiče IAD, kterým tyto pruhy vadí.

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 9581
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Nové tramvajové tratě

Příspěvek od 9001 » 20.5.2019 15:47

Marv: To by ovšem v projektu nějaké VELKÉ P+R muselo být... Navíc nejsme Brno, kde tramvaj z Bystrce potká první auto u ZOO, kde je křížení kryté SSZ a pak až prakticky v centru...

thriller2: Rychlejší je relativní... Stačí jedna malá výluka, trolej u Výstaviště a nebo prostě jenom akce na Výstavišti a už nikomu do toho moc nechce...

Mart: Svým způsobem by bylo řešení obrovské P+R u Střížkova... To by se někdo nesměl být parkovacích domů ;-).

XSC
Uživatel
Příspěvky: 1521
Registrován: 19.11.2004 21:38
Bydliště: 8,24,B

Re: Nové tramvajové tratě

Příspěvek od XSC » 20.5.2019 15:16

thriller2 píše:Dnes se vzhledem k cenám nových vozů a hlavně cenám za stavbu nové TT tramvaj ekonomicky nevyplatí nikam (ani tam, kde by nahradila plné autobusy jezdící po minutě).
Což je samozřejmě nesmysl. U autobusu budu potřebovat mnohem víc řidičů a ta komunikace, kterou budou poškozovat, je taky města. Tramvaj je sice drahá, ale taky dlouho vydrží (pravda, u Škody je to otázka), autobus za tu dobu musím koupit několikrát.

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 829
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: Nové tramvajové tratě

Příspěvek od mart337 » 20.5.2019 14:47

No pánové, nevím co teda chcete. Tak se na všecho můžem vykašlat a to P+R si vystavět přímo na Kobylisích. Vystavíme tam obrovské parkovací domy, aby cestujicí měli přestup u nosu. Tam je místa habaděj.
A nebo druhá varianta může být vystavět větev metra C do Zdib. Tam pak můžou rovnou přesedat z aut bez dalšího přestupu.
A nebo se dohodněte s Babišem, aby Vám ve vládní čtvrti udělal obrovská podzemní parkoviště. Tam by to taky mělo být hned u metra a bez dalšího přestupu.

Uživatelský avatar
ZXS91
Uživatel
Příspěvky: 884
Registrován: 23.3.2010 19:11
Bydliště: 20 26 91 (nebo 7 8 N17 N7 72 90)
Kontaktovat uživatele:

Re: Nové tramvajové tratě

Příspěvek od ZXS91 » 20.5.2019 14:37

thriller2 píše:...třeba na Prahu 6 je to tramvají (třeba 17 + 8/26, 17 + 1/25) rychlejší, než MC a MA.
Párkrát už mě napadla myšlenka linky Kobylisy - Stross - Hradčanská - někam dál... Z Kobylis na Hradčanskou by to bylo rovných dvacet minut, metrem i s přestupem a fáráním 27+. Ale kde na to vzít, kde to ukončit a kdo s čím to odjezdí... :lol: 8-)

thriller2
Uživatel
Příspěvky: 1053
Registrován: 19.2.2009 19:29
Kontaktovat uživatele:

Re: Nové tramvajové tratě

Příspěvek od thriller2 » 20.5.2019 14:33

-> MARV: Nechápu, jak se může někdo ohánět stavbou TT za první republiky. Vždyť tehdy nebyly autobusy, takže se tramvaj vyplatila za jakýchkoliv okolností - i do polí. Dnes se vzhledem k cenám nových vozů a hlavně cenám za stavbu nové TT tramvaj ekonomicky nevyplatí nikam (ani tam, kde by nahradila plné autobusy jezdící po minutě). Jediný, co ty vysoké výdaje za tramvaj může ospravedlnit je, že se s ní lidi dostanou bez přestupu do centra (nebo někam, kam potřebujou), že pojede rychleji, než autobus, nebo že přetáhne lidi z IAD (a možná ještě že tolik nesmrdí a není tak hlučná).
-> 9001: třeba na Prahu 6 je to tramvají (třeba 17 + 8/26, 17 + 1/25) rychlejší, než MC a MA.

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 9581
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Nové tramvajové tratě

Příspěvek od 9001 » 20.5.2019 14:20

mart337: P_V to napsal správně... Tramvaj přímo obslouží zanedbatelnou část oblasti... Výsledný stav bude takový, že spousta lidí radši vezme auto ... Ano ve špičkách to zkousnou, ale mimo ni si dovolím tvrdit, že bude brutální nárůst IAD...

Protože abych jel z Klecan 3 km do Zdib, kde budu přestupovat na tram, abych popojel na Kobylisy a tam fáral do metra... Iluze,že někdo pojede 17 ze Zdib až do centra je hodně utopická...

MARV
Uživatel
Příspěvky: 39
Registrován: 06.1.2014 18:58

Re: Nové tramvajové tratě

Příspěvek od MARV » 20.5.2019 14:11

Panstvo docela mne těší diskuze, kterou jsem vyvolal svoji odpovědí kolegovi 9001. Schválně jsem ve svém příspěvku jmenoval pana primátora Baxu z první republiky, on byl také vizionář a nechal stavět TT tzv. do polí, viz tenkrát Vršovice apod.
Ona ta tramvaj, podobně, jako metro k sobě natáhne spoustu aktivit. Tramvaj více méně liniově, metro spíše bodově. Když se za bolševika začaly rušit TT apod. trolejbusy tak za tím byly i tzv. strategické zájmy. Metro se dá použít jako kryt a autobusy mohou v případě potřeby být použity pro případně k odvozu na strategická místa. No a nakonec byla tady v té době laciná ropa z SSSR, tyto důvody padly. Proto je nyní i snaha obnovit TT tam, kde byly kdysi, zářný příklad je Václavák, kde i někdejší odpůrci zjistili, že to bez těch tramvají není to pravé ořechové.

P_V
Uživatel
Příspěvky: 3557
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Nové tramvajové tratě

Příspěvek od P_V » 20.5.2019 13:46

Čili vynaložíme mnoho peněz na to, abychom cestujícím přidělali další přestup a čekání v nějaké díře u křižovatky s D0, kde má být ten terminál. Posbírá to trochu aut od Veltrus a Mělníka, a zas jiné obyvatele, zvyklé na přímý bus k metru, to do aut vytlačí. Busů 162 a 169 se nezbavíme vůbec, leda že by se ta trať přeložila do Horňátecké.

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 829
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: Nové tramvajové tratě

Příspěvek od mart337 » 20.5.2019 13:20

P_V píše:Jenže ty autobusy vysbírají několik km zástavby okolo, zatímco tramvaj pojede po rovné silnici, která byla předešlých 50 let do stavby D8 tak hnusná, že kolem ní nic nevyrostlo (kromě smeťáku). A trasování se velmi snaží vyhnout i tomu, co by se ve Zdibech přímo obsloužit dalo, jako zastávky Výzkumný ústav a Lídl.
Podle mě by z hlediska přímé obsluhy větší smysl měla tramvaj z Ďáblic do Líbeznice. Ten návrh do Zdib se dělá jen proto, aby si někdo mohl odškrtnout, že zklidnil další "zbytečně moc pruhovou" silnici.
Podle mne ty autobusy to budou sbírat dál, akorát to vyhodí ve Zdibech na tramvaj a nebudou se cpát až na Kobylisy. A jak jsem psal, mělo by to posbírat i část aut od Mělníka a Veltrus.
A jde i o to, že tramvaj se nedá nacpat kamkoliv. Právě proto, že Pražská je tak široká (vlastně bývalá výpadovka), tak se tam dá snadno nacpat i tramvajová trať. A do Líbeznice se v případě potřeby dá protáhnout jednoduše i ze Zdib.
Podle mne tvůj návrh na protažení z Ďáblic do Líbeznice je nereálný z toho důvodu, že tady jsou vozovky úzké a lidi budou protestovat, hlavně ve starých Ďáblicích a je tu i menší zástavba, kterou by to obsloužilo - jezdí tady jen tři autpbusové linky.

Blaueminence
Uživatel
Příspěvky: 99
Registrován: 04.3.2012 21:48

Re: Nové tramvajové tratě

Příspěvek od Blaueminence » 20.5.2019 13:11

ElWapp píše:Shanim nejaky argument proc je na vytizenych trasach vyhodnejsi tramvaj nez autobus (elektrobus). Vedel by nekdo nejaka tvrda data (cena/km, naklady na investice, udrzbu apod.) cim dolozit, ze se tramvaj vyplati a lpeni na autobusech je nesmysl?
Srovnání cen je zcela prosté. Existují fixní náklady (infrastruktura) a ty se platí bez ohledu na to, kolik toho jezdí. Autobusy nemají téměř žádné, tramvaje je mají vysoké. Pak jsou náklady variabilní, na samotný provoz - platy řidičů, pohon apod. Ty jsou velmi vysoké u autobusů, u tramvají podstatně nižší. Neboli existuje bod zlomu (určitá přepravní poptávky na lince), od které se tramvaj začíná vyplácet víc než autobus. A stejný princip lze aplikovat i na trolejbusy, metro apod.

Na následujícím grafu je červená čára náklady na tramvaj a modrá na autobus. Zleva doprava (množství produkce) narůstá počet osob přepravených za časovou jednotku.
Obrázek

No a metro by mělo čáru ještě výš, zato placatější a trolejbus někde mezi tramvají a autobusem :)

P_V
Uživatel
Příspěvky: 3557
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Nové tramvajové tratě

Příspěvek od P_V » 20.5.2019 12:35

Jenže ty autobusy vysbírají několik km zástavby okolo, zatímco tramvaj pojede po rovné silnici, která byla předešlých 50 let do stavby D8 tak hnusná, že kolem ní nic nevyrostlo (kromě smeťáku). A trasování se velmi snaží vyhnout i tomu, co by se ve Zdibech přímo obsloužit dalo, jako zastávky Výzkumný ústav a Lídl.
Podle mě by z hlediska přímé obsluhy větší smysl měla tramvaj z Ďáblic do Líbeznice. Ten návrh do Zdib se dělá jen proto, aby si někdo mohl odškrtnout, že zklidnil další "zbytečně moc pruhovou" silnici.

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 829
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: Nové tramvajové tratě

Příspěvek od mart337 » 20.5.2019 11:40

9001 píše:Marv: Dovolím si stát za svým. Bavím se právě o provozních nákladech... Stačí se podívat na provoz linek 3xx v sedle pracovních špíček tímto směrem... Spoj jede v lepším případě jednou za hodinu a bude to nahrazeno 2T po 5 minutách.

Proto záměrně píšu, že kolejová doprava musí mít kapacitní a efektivní opodstatnění... Což v případě Zdib není ani zdaleka...
Jenomže ve Zdibech ti jedou tři linky autobusů, v Chabrech už jich je sedm a některé jedou i dvakrát za hodinu, takže tam to už pomalu vychází něco mezi 5 - 10 minutama interval. A pokud se u Zdib u dálnice vybuduje u konečné velké parkoviště, může tam skončit spousta dojíždějících od Mělníka, Neratovic, Veltrus atd. A těm už ta tramvajová doprava bude tak akorát a pak se může i třeba v případě potřeby posílit.

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3329
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Nové tramvajové tratě

Příspěvek od Karosák » 20.5.2019 8:02

Z dnešního pohledu neefektovní...ale tohle ovoce se nesklízí v další sezóně. Já to chápu tak, co tady necháme těm po nás. Dneska by nový Negrellák nikdo nepostavil, neboť jak jsem měl možnost v médiích číst, je kamenný most "příliš drahý" (a to ten Trojský nebyl?) Ale co je to to příliš? Takže uděláme žb, ale za 30 let ho sanujeme, nebo jde k zemi, zatímco u kamenného si po 100 letech říkáme, jestli prořežeme nálet Z:idea:
A TT vidím podobně - ano, v daném volebním období se ohromně ušetří, protože vykážeme pár šušňů za bus. Ale to jsou provozní náklady. Kde jsou investice? Kam naše bohatá doba investuje, aby se ti po nás měli alespoň stejně dobře? Developeři zhltnou pozemky šmahem a za 10 let budou Zdiby, stejně jako dnes Jesenice snít o tramvaji, která už se v tu dobu ku_a vyplatí, ale už nebude kudy jí tam dostat, nebo to bude bolet mnohonásobně více.
Půjčím si příklad z Ovy, kde jsem již kdysi nechápal, proč vede tramvaj do křoví (Hranečník). Při jeho rekonstrukci byl prý řev o zbytečnosti a předimenzovaném P+R. Po pár měsících je tam narváno a bude se parkoviště rozšiřovat. Lidé se správně učí používat dopravní módy a odtud do centra pak pomáhá nejen tramvaj, ale i nová Tr trať. A pak najednou vidíte, o kolik méně aut si centrum ulevilo a za další a to není vidět, ani nelze spočítat, kolik nervů si lidé ušetřili tím, že auto na určeném místě odložili a čas mohli využít lépe.
O tom , proč se při určité intenzitě TT vyplatí bylo napsáno mnoho, ale nic není do druhého dne. Bohužel dnes většinou vítězí krátkozraká a líbivá rozhodnutí. Pokud se směrem na Zdiby hodlá rozvíjet zemědělství je TT nesmysl. Pokud se ovšem, a to je pravděpodobnější, tím směrem bude rozvíjet urbanizace a parkovací zóny, pak je to jasná volba, protože znečištění, stres a opotřebení silnic se do návratnosti TT dá obtížné započítat, ale špatné rozhodnutí dneska se zítra těžko vezme zpět.

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 9581
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Nové tramvajové tratě

Příspěvek od 9001 » 19.5.2019 23:10

Marv: Dovolím si stát za svým. Bavím se právě o provozních nákladech... Stačí se podívat na provoz linek 3xx v sedle pracovních špíček tímto směrem... Spoj jede v lepším případě jednou za hodinu a bude to nahrazeno 2T po 5 minutách.

Proto záměrně píšu, že kolejová doprava musí mít kapacitní a efektivní opodstatnění... Což v případě Zdib není ani zdaleka...

Odpovědět