P_V píše:Ten posun časové platnosti platí i v autobusu PID? A jak případný revizor pozná, kdy vozidlo vyjelo z 0?
Podle mnou citovaného odstavce ne, ten se týká pouze vlaků s plnou integrací… Autobusů se týká odstavec 30, níže uvedený.
U BUSů je to jednodušší, protože mají na palubě označovače.
30. Skončí-li během jízdy dopravním prostředkem PID časová nebo pásmová platnost jízdenky, je cestující povinen bez prodlení označit si další. Cestující, který je
- držitelem předplatní časové jízdenky pro pásma P a 0 s časovým kuponem
- v papírové podobě
- nebo v podobě elektronického záznamu nahraného na kartu
- nebo držitelem krátkodobé časové jízdenky
- nebo držitelem jednodenní jízdenky platné v souvislosti s parkováním na parkovištích systému P+R
- nebo držitelem jízdenky vydané v souvislosti s cestami vlaky ČD do Prahy T+R
- cestující – držitel průkazky PID pro
důchodce s platnou zvýhodněnou jízdenkou pro jednotlivou jízdu - nebo doloží-li nárok na bezplatnou přepravu na území hl. m. Prahy pro pásma P a 0 vč. B
- pro děti od 6 do 10 let od data vyhlášení
a cestuje v autobusech příměstských linek PID za hranice pásmové platnosti svého jízdního dokladu/nároku na bezplatnou přepravu (mimo území hl. m. Prahy) a nemá-li jízdenku pro jednotlivou jízdu (pro potřebný počet vnějších pásem) z předprodeje, může si zakoupit jízdenku pro jednotlivou jízdu pro další pásma u řidiče hned při nástupu do vozidla.
Jízdenku z předprodeje lze také označit hned při nástupu do vozidla, avšak v případě, že jej k okamžitému označení jízdenky vyzve řidič, je cestující povinen si jízdenku z předprodeje označit ihned.
Cestující je povinen prokázat se řidiči při nástupu do vozidla bez vyzvání výše uvedeným jízdním dokladem (v případě osobní karty – elektronická kontrola) nebo dokladem opravňujícím k bezplatné přepravě platným pro pásma P a 0 vč. B a zakoupit si nebo označit si zbývající jízdenku pro potřebný počet pásem. V případě předplatního časového kuponu nahraného na kartě se cestující prokazuje přiložením karty k tomu určenému technickému zařízení na dobu nezbytně nutnou ke kontrole karty a též umožněním vizuální kontroly podle průkazové fotografie na kartě. Neprokáže-li se cestující tímto jízdním dokladem nebo nárokem na bezplatnou přepravu dokladovanou předepsaným způsobem, řidič mu prodá jízdenku včetně pásma 0 a B. V případě nečitelné karty může cestující použít náhradní jízdní doklad v souladu s odst. 25. tohoto článku. Při cestě z vnějších pásem do pásma B nebo 0 (respektive při pokračování do pásma P) si cestující označí jízdenku neprodleně při nástupu do vozidla nebo si ji zakoupí u řidiče autobusu.
Při cestě z vnějších pásem do pásma 0 nebo B, resp. pokračování do pásma P, je-li cestující držitelem
výše uvedených jízdenek a cestuje v autobusech příměstských linek PID do pásmové platnosti svého jízdního dokladu (na území hl. m. Prahy) a nemá-li jízdenku pro jednotlivou jízdu (pro potřebný počet tarifních pásem) z předprodeje, je povinen se prokázat některým z výše uvedených jízdních dokladů nebo dokladem opravňujícím k bezplatné přepravě na území hl. m. Prahy – platným pro pásma P a 0 vč. B bez vyzvání při zakupování jízdenky u řidiče.
Cestující, držitel průkazky PID pro důchodce, který použije zvýhodněnou jízdenku pro jednotlivou jízdu, má nárok na slevu na území hl. m. Prahy pouze s předem zakoupenou jízdenkou pro pásmo 0 vč. B nebo pásma P a 0 vč. B. Při cestě z vnějších pásem do pásma 0 (respektive při pokračování do pásma P) si označí jízdenku pro potřebný počet vnějších pásem neprodleně při nástupu do vozidla nebo si ji zakoupí u řidiče autobusu. Zvýhodněnou jízdenku při cestě z vnějších pásem do pásma 0 vč. B (respektive při pokračování do pásma P) je povinen si označit neprodleně po změně pásma na B. Nemá-li předem zakoupenou jízdenku zvýhodněnou, nelze slevu v příměstských linkách poskytnout, tj. jeho cesta není považována za vnitroměstskou. Cestující se prokazuje současně platným jízdním dokladem pro pásma P a 0 vč. B (popřípadě dalšími požadovanými doklady stanovenými tímto tarifem) a jízdenkou vydanou řidičem z mobilního odbavovacího zařízení nebo jízdenkou z předprodeje označenou při vstupu do vozidla.
Jízdenka vydaná strojkem mobilního odbavovacího zařízení nebo jízdenka označená při nástupu do vozidla má v tomto případě pásmovou i časovou platnost počítanou od pásma navazujícího na již zaplacené tarifní pásmo nebo tarifní pásmo, v němž má cestující právo na bezplatnou přepravu. Společně předložené jízdní doklady se z hlediska pásmové a časové platnosti posuzují jako jeden jízdní doklad. Po opuštění zastávky na hranici dvou tarifních pásem musí mít cestující platnou jízdenku do následující zastávky.
Podtržené větě moc nerozumím, ještě holt nemám PhD. z tarifu.
Připadá mi, že přinejmenším není správně česky, spojka avšak by imho měla označovat rozpor, který zde ale nenastává. Pro sebe jsem si to přeložil tak, že: „Pokud cestujícího k okamžitému označení jízdenky z předprodeje řidič nevyzve, smí ji označit až po skončení platnosti jízdenky předchozí, v opačném případě je povinen označit ji hned po nástupu do vozidla.“
Zajímavá je taky formulace o skončení platnosti. Zatímco u vlaků je jasně dané, že musíte mít platnou jízdenku už z poslední zastávky na území hl.m. Prahy dál, tady se hovoří o neprodleném označení
po skončení platnosti. A protože pražská legitka platí až do pásma B včetně, chápu to tak, že je v pořádku, pokud budu v autobuse čekat na přepnutí z pásma B do 1 a teprve v jedničce neprodleně označím jízdenku novou… V takovém případě ale výrazně ušetřím…
Jinak se přikláním k názoru, že tarif PID je „too broken to be fixed“, asi by bylo nejlepší vnější pásma zrušit a zavést ve středočeském kraji normální jízdné na kilometry (tarifní jednice).