Stránka 7 z 12

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Napsal: 29.12.2010 12:51
od Martin Šubrt
Pokud jede důchodce vlakem pouze po Praze (začátek i cíl cesty je v P 0 B), může kupodivu využít poloviční jízdenku PID. Tímto způsobem ale důchodci téměř necestují... Pokud ale v uvedených pásmech cestu začíná, nebo končí a druhý cíl cesty je za Prahou, pak zase kupodivu poloviční slevy důchodce využít nemůže. Při cestě do Prahy vůbec ne, musí mít plnocennou jízdenku PID. Při cestě z Prahy jí využít může trošku komplikovaněji. A to tak, že si koupí poloviční jízdenku PID třeba za 13 Kč a např. z Kolovrat si pak koupí pro další cestu jízdenku ČD. Mluvím o jednotlivém jízdném, pokud má důchodce pražskou tramvajenku, může využít na cestě z Prahy té odložené platnosti a i z Kolovrat jet na jednotlivou jízdenku PID, ale ta se mu už dneska rozhodně nevyplatí...

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Napsal: 29.12.2010 12:38
od DavidD
Martin Šubrt píše:
DavidD píše:Asi mi to uniklo, ale jak je to se slevou u důchodců? Po Praze mají slevu a když jedou do pásma 1-5 je to jak?
PhD z tarifu zatím též nemám, popravdě je to pro mne nedosažitelná meta :-) Ale pokud to správně chápu, tak důchodce má 1/2 slevu na území hl. m. Prahy (když si nechá vystavit průkazku, kterou se prokazuje). Tato sleva se mu ale nevztahuje na cesty ve vlacích na všech i plně integrovaných tratích a to i na území hl. m. Prahy. V pásmech 1-5 se sleva nevztahuje ani na vlaky ani na busy s tím, že ale pro vlaky si důchodce může vyzvednout u ČD druhou průkazku a na tu má poloviční slevu z tarifu ČD. A když si důchodce vyzvedne (vlastně zakoupí za cca 1000 Kč na tři roky) ještě IN25 kartu, má slevu z tarifu ČD 75%. Vot intěgrovány verkehr :-).
A co když má důchodcovskou legitku na území Prahy. To ve vlaku jet může po Praze, nebo je mu tento svět zapovězen?

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Napsal: 29.12.2010 12:25
od Martin Šubrt
DavidD píše:Asi mi to uniklo, ale jak je to se slevou u důchodců? Po Praze mají slevu a když jedou do pásma 1-5 je to jak?
PhD z tarifu zatím též nemám, popravdě je to pro mne nedosažitelná meta :-) Ale pokud to správně chápu, tak důchodce má 1/2 slevu na území hl. m. Prahy (když si nechá vystavit průkazku, kterou se prokazuje). Tato sleva se mu ale nevztahuje na cesty ve vlacích na všech i plně integrovaných tratích a to i na území hl. m. Prahy. V pásmech 1-5 se sleva nevztahuje ani na vlaky ani na busy s tím, že ale pro vlaky si důchodce může vyzvednout u ČD druhou průkazku a na tu má poloviční slevu z tarifu ČD. A když si důchodce vyzvedne (vlastně zakoupí za cca 1000 Kč na tři roky) ještě IN25 kartu, má slevu z tarifu ČD 75%. Vot intěgrovány verkehr :-).

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Napsal: 29.12.2010 11:45
od DavidD
Asi mi to uniklo, ale jak je to se slevou u důchodců? Po Praze mají slevu a když jedou do pásma 1-5 je to jak?

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Napsal: 29.12.2010 11:30
od trainzjohny
Tarif PID je těžce "broken", ono také není divu. Zažil už x zdražení (ale občas jinak v Praze a jinak v S. kraji) a to mu na přehlednosti nepřidalo, občas se také oba hlavní zřizovatelé nemohou dohodnout na jiných věcech a pak se to různě nastavuje a flekuje (viz nedávný vznik pásma B, které ovšem tímhle zdražením zase mohlo zmizet ... což se nestalo).

K označování - kupříkladu jedete z Prahy (pásmo 0/B) máte pražskou lítačku a jedete do pásma 1 do stanice vzdálené cca 10 minut jízdy od Prahy. Přijdete k řidiči v 10:00 ukážete mu lítačku (platnou samozřejmě) a koupíte si lístek za 10 korun (na 2 vnější pásma a 15 minut) a na něm máte čas 10.00 (čas vydání). Autobus vyjede z této stanice a 20 minut se motá po Praze (pásma 0 a B) a v 10:20 vjede do pásma 1. V tuto chvíli vám jízdenka začíná platit a to oných 15 minut. Tedy do 10:35 musíte ven, i když máte jízdenku na 15 minut z 10:00. Stejný jev platí i v případě že nastoupíte a označíte si předem zakoupenou 10,- jízdenku a označíte jí při vstupu do autobusu (před vstupem do vlaku).
Ke kontrole - je to trošku nešikovně kontrolovatelné, pokud má autobus nějaké výraznější zpoždění, ale obecně platí zásada že se berou časy (stejně jako pásma) tak jak jsou v jízdním řádu. Je-li to tedy na JŘ napsané tak, že se to dá stihnout na danou jízdenku je to OK.

Někdy si budu muset napsat disertačku, ať ten PhD z tarifu dostanu, myslím že by se to hezky vyjímalo v životopise, minimálně jako ukázka značné chápavosti a IQ minimálně 110 (jinak to člověk nemůže pochopit) :lol: 8-[
8750 píše:
Tita píše:Jo a ještě si dovolím využít tarif a jízdné jako oslí můstek k další otázce, co mě dneska napadla: Na linkách DPP kontrolují platnost jízdenek revizoři DPP. Jak je tomu na linkách jiných dopravců? Existují ROPID revizoři? Nebo si cestující hlídají dopravci sami (k tomu asi nemají moc motivaci...)?
"Ropidí revizoři" je firma ČSAD Ingsped Praha, najatá Ropidem na tuto činnost - proto je v příměstských busech je vidět cedule: Přepravní kontrolu provádějí DPP a ČSAD Ingsped Praha.
1.1.2010 s ní byla rozváza po roce smlouva a tak už zase jen DPP :idea: To že cedulky tam budou i za deset let je věc druhá.

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Napsal: 29.12.2010 11:11
od Oskar
P_V píše:Ten posun časové platnosti platí i v autobusu PID? A jak případný revizor pozná, kdy vozidlo vyjelo z 0?
Podle mnou citovaného odstavce ne, ten se týká pouze vlaků s plnou integrací… Autobusů se týká odstavec 30, níže uvedený.
U BUSů je to jednodušší, protože mají na palubě označovače.
30. Skončí-li během jízdy dopravním prostředkem PID časová nebo pásmová platnost jízdenky, je cestující povinen bez prodlení označit si další. Cestující, který je
  • držitelem předplatní časové jízdenky pro pásma P a 0 s časovým kuponem
    • v papírové podobě
    • nebo v podobě elektronického záznamu nahraného na kartu
  • nebo držitelem krátkodobé časové jízdenky
    • na 24 h
    • na 3 dny
    • na 5 dnů
  • nebo držitelem jednodenní jízdenky platné v souvislosti s parkováním na parkovištích systému P+R
  • nebo držitelem jízdenky vydané v souvislosti s cestami vlaky ČD do Prahy T+R
    • jednodenní
    • 32hodinové
  • cestující – držitel průkazky PID pro
    důchodce s platnou zvýhodněnou jízdenkou pro jednotlivou jízdu
  • nebo doloží-li nárok na bezplatnou přepravu na území hl. m. Prahy pro pásma P a 0 vč. B
    • pro děti od 6 do 10 let od data vyhlášení
a cestuje v autobusech příměstských linek PID za hranice pásmové platnosti svého jízdního dokladu/nároku na bezplatnou přepravu (mimo území hl. m. Prahy) a nemá-li jízdenku pro jednotlivou jízdu (pro potřebný počet vnějších pásem) z předprodeje, může si zakoupit jízdenku pro jednotlivou jízdu pro další pásma u řidiče hned při nástupu do vozidla. Jízdenku z předprodeje lze také označit hned při nástupu do vozidla, avšak v případě, že jej k okamžitému označení jízdenky vyzve řidič, je cestující povinen si jízdenku z předprodeje označit ihned.

Cestující je povinen prokázat se řidiči při nástupu do vozidla bez vyzvání výše uvedeným jízdním dokladem (v případě osobní karty – elektronická kontrola) nebo dokladem opravňujícím k bezplatné přepravě platným pro pásma P a 0 vč. B a zakoupit si nebo označit si zbývající jízdenku pro potřebný počet pásem. V případě předplatního časového kuponu nahraného na kartě se cestující prokazuje přiložením karty k tomu určenému technickému zařízení na dobu nezbytně nutnou ke kontrole karty a též umožněním vizuální kontroly podle průkazové fotografie na kartě. Neprokáže-li se cestující tímto jízdním dokladem nebo nárokem na bezplatnou přepravu dokladovanou předepsaným způsobem, řidič mu prodá jízdenku včetně pásma 0 a B. V případě nečitelné karty může cestující použít náhradní jízdní doklad v souladu s odst. 25. tohoto článku. Při cestě z vnějších pásem do pásma B nebo 0 (respektive při pokračování do pásma P) si cestující označí jízdenku neprodleně při nástupu do vozidla nebo si ji zakoupí u řidiče autobusu.

Při cestě z vnějších pásem do pásma 0 nebo B, resp. pokračování do pásma P, je-li cestující držitelem výše uvedených jízdenek a cestuje v autobusech příměstských linek PID do pásmové platnosti svého jízdního dokladu (na území hl. m. Prahy) a nemá-li jízdenku pro jednotlivou jízdu (pro potřebný počet tarifních pásem) z předprodeje, je povinen se prokázat některým z výše uvedených jízdních dokladů nebo dokladem opravňujícím k bezplatné přepravě na území hl. m. Prahy – platným pro pásma P a 0 vč. B bez vyzvání při zakupování jízdenky u řidiče.

Cestující, držitel průkazky PID pro důchodce, který použije zvýhodněnou jízdenku pro jednotlivou jízdu, má nárok na slevu na území hl. m. Prahy pouze s předem zakoupenou jízdenkou pro pásmo 0 vč. B nebo pásma P a 0 vč. B. Při cestě z vnějších pásem do pásma 0 (respektive při pokračování do pásma P) si označí jízdenku pro potřebný počet vnějších pásem neprodleně při nástupu do vozidla nebo si ji zakoupí u řidiče autobusu. Zvýhodněnou jízdenku při cestě z vnějších pásem do pásma 0 vč. B (respektive při pokračování do pásma P) je povinen si označit neprodleně po změně pásma na B. Nemá-li předem zakoupenou jízdenku zvýhodněnou, nelze slevu v příměstských linkách poskytnout, tj. jeho cesta není považována za vnitroměstskou. Cestující se prokazuje současně platným jízdním dokladem pro pásma P a 0 vč. B (popřípadě dalšími požadovanými doklady stanovenými tímto tarifem) a jízdenkou vydanou řidičem z mobilního odbavovacího zařízení nebo jízdenkou z předprodeje označenou při vstupu do vozidla.

Jízdenka vydaná strojkem mobilního odbavovacího zařízení nebo jízdenka označená při nástupu do vozidla má v tomto případě pásmovou i časovou platnost počítanou od pásma navazujícího na již zaplacené tarifní pásmo nebo tarifní pásmo, v němž má cestující právo na bezplatnou přepravu. Společně předložené jízdní doklady se z hlediska pásmové a časové platnosti posuzují jako jeden jízdní doklad. Po opuštění zastávky na hranici dvou tarifních pásem musí mít cestující platnou jízdenku do následující zastávky.
Podtržené větě moc nerozumím, ještě holt nemám PhD. z tarifu. :D Připadá mi, že přinejmenším není správně česky, spojka avšak by imho měla označovat rozpor, který zde ale nenastává. Pro sebe jsem si to přeložil tak, že: „Pokud cestujícího k okamžitému označení jízdenky z předprodeje řidič nevyzve, smí ji označit až po skončení platnosti jízdenky předchozí, v opačném případě je povinen označit ji hned po nástupu do vozidla.“

Zajímavá je taky formulace o skončení platnosti. Zatímco u vlaků je jasně dané, že musíte mít platnou jízdenku už z poslední zastávky na území hl.m. Prahy dál, tady se hovoří o neprodleném označení po skončení platnosti. A protože pražská legitka platí až do pásma B včetně, chápu to tak, že je v pořádku, pokud budu v autobuse čekat na přepnutí z pásma B do 1 a teprve v jedničce neprodleně označím jízdenku novou… V takovém případě ale výrazně ušetřím…

Jinak se přikláním k názoru, že tarif PID je „too broken to be fixed“, asi by bylo nejlepší vnější pásma zrušit a zavést ve středočeském kraji normální jízdné na kilometry (tarifní jednice).

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Napsal: 29.12.2010 9:17
od Proxy
peterkostelecky píše:... Je personál ČD (strojvedoucí, vlakvedoucí, průvodčí) odborně vyškolen na tarif PID? Myslím tím tedy jestly má podepsané zkoušky o tom že je vyškolen tarifem PID a má jeho úplnou znalost? Já jen že jsem slyšel, tak na KCOD těm členům vlakové čety dají letáček který vydá PID a oni podle toho kontrolujou, nedostavaj informace o změnách v depeších, u komnda nikdo nic o tom oficialně netuší, atp. tk jak takovy človek muze kontrolovat JD? ... :roll: :shock:
Zeptej se ještě lépe :wink:
Je personál DPP nějak vyškolen a přezkušován při změně Tarifu PID :?:
gabuliatko píše:Ano, podle jizdniho radu. Vtip je ale v tom, ze kdyz mas papirove jizdenky koupene v predprodeji/automatu, tak v okamziku hlaseni zmena tarifniho pasma muzes vystartovat a oznacit si jizdenku, takze v autobusu (na rozdil od vlaku) je levnejsi kombinace jizdenek za 26 a 18 mozna.
Při poslední změně Tarifu se tam někde objevil doplněk, že řidič může požadovat označení jízdenek pro další jízdu již při nástupu. A podle mých zkušeností to někteří řidiči (např. Martina Uhera) vyžadují...

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Napsal: 29.12.2010 8:48
od Tita
peterkostelecky píše: ...mám dotaz, je někde na netu zverejnen tarif v plném znění? možno být odkaz? ..
Tu: http://ropid.cz/files/PDF_ruzne/tarif_p ... priloh.pdf
Přeju příjemný počtení :P
peterkostelecky píše:... Proč nemůže být Praha jako jedno tar. pásmo? ...
Protože celej ten tarif je paskvil, kterej se postupně upravoval tak, aby se dalo nahrabat co nejvíc. Proto se postupně přidávala pásma, aby to opitcky vypadalo tak, že cena neroste. Cena za pásmo sice tolik nerostla, ale ten počet pásem vně Prahy se nenápadně zvyšoval...
peterkostelecky píše:.. Je personál ČD (strojvedoucí, vlakvedoucí, průvodčí) odborně vyškolen na tarif PID? Myslím tím tedy jestly má podepsané zkoušky o tom že je vyškolen tarifem PID a má jeho úplnou znalost? Já jen že jsem slyšel, tak na KCOD těm členům vlakové čety dají letáček který vydá PID a oni podle toho kontrolujou, nedostavaj informace o změnách v depeších, u komnda nikdo nic o tom oficialně netuší, atp. tk jak takovy človek muze kontrolovat JD? ... :roll: :shock:
Pokud bych to posuzoval dle zkušeností z provozu, vypadá to, že zhruba 50% vlakových čet má o tarifu přehled asi takový, že když na ně někdo vytasí PID jízdenku, jenom na ní kouknou jedním okem a jdou dál. Jen párkrát se mi stalo, že jsem viděl, jak někoho průvodčí peskuje za to, že jede na špatnou jízdenku (nejčastěji konflikt 10,-/14,- : obojí má stejnou pásmovou platnost, proč nejet levnějc). Ani Opencard jim často nestojí za otevření POPky, pokud ovšem dráhy neimplantují průvodčím do rukou čip, který je schopen ověřit platnost té magické kartičky.

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Napsal: 29.12.2010 8:29
od Radek
peterkostelecky píše:...mám dotaz, je někde na netu zverejnen tarif v plném znění? možno být odkaz? ..
http://ropid.cz/tarif/

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Napsal: 29.12.2010 0:49
od peterkostelecky
Karosák píše:No PID je haluz parádní. Mě by zajímalo, kolik kaštanů dokáže pochopit "bezrozměrné" pásmo :smt116
Určitě tento pojem je někde nadefinovaný

...mám dotaz, je někde na netu zverejnen tarif v plném znění? možno být odkaz? ..
... Proč nemůže být Praha jako jedno tar. pásmo? ...
... Je personál ČD (strojvedoucí, vlakvedoucí, průvodčí) odborně vyškolen na tarif PID? Myslím tím tedy jestly má podepsané zkoušky o tom že je vyškolen tarifem PID a má jeho úplnou znalost? Já jen že jsem slyšel, tak na KCOD těm členům vlakové čety dají letáček který vydá PID a oni podle toho kontrolujou, nedostavaj informace o změnách v depeších, u komnda nikdo nic o tom oficialně netuší, atp. tk jak takovy človek muze kontrolovat JD? ... :roll: :shock:

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Napsal: 28.12.2010 23:24
od 8750
Tita píše:Jo a ještě si dovolím využít tarif a jízdné jako oslí můstek k další otázce, co mě dneska napadla: Na linkách DPP kontrolují platnost jízdenek revizoři DPP. Jak je tomu na linkách jiných dopravců? Existují ROPID revizoři? Nebo si cestující hlídají dopravci sami (k tomu asi nemají moc motivaci...)?
"Ropidí revizoři" je firma ČSAD Ingsped Praha, najatá Ropidem na tuto činnost - proto je v příměstských busech je vidět cedule: Přepravní kontrolu provádějí DPP a ČSAD Ingsped Praha.

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Napsal: 28.12.2010 23:23
od Karosák
No PID je haluz parádní. Mě by zajímalo, kolik kaštanů dokáže pochopit "bezrozměrné" pásmo :smt116

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Napsal: 28.12.2010 22:58
od Tom
Martin Šubrt píše:Oscar: Kdy bude v Praze otevřena Vysoká škola PID tarifní? :-)
Poslední dobou mám tu čest vítat v Praze lid i z jiných krajů a nad nesmyslností našeho tarifu se pozastavujeme prakticky vždy. Sám jezdím pouze na jízdenky, rudá kartička mi zatím k srdci nepřirostla. Čili je to veliká zábava si to neustále počítat. Největší blbost je pásmo P co se počítá za dva a B. To je prostě totální omyl. Kdy už tak mělo být pásmo 1,2,3,4.....

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Napsal: 28.12.2010 22:56
od Martin Šubrt
gabuliatko píše:Vtip je ale v tom, ze kdyz mas papirove jizdenky koupene v predprodeji/automatu, tak v okamziku hlaseni zmena tarifniho pasma muzes vystartovat a oznacit si jizdenku, takze v autobusu (na rozdil od vlaku) je levnejsi kombinace jizdenek za 26 a 18 mozna.
Nejsem si jistý, ale někde v tarifu je psáno, že by cestující měl odjíždět s již označenou a platnou jízdenkou z poslední zastávky na území Prahy, z které pro cestu do pásma 2 tu jízdenku za 18 použít nemůže. Pochopitelně fyzicky, když vystartuje cestující po změně pásma, má po označení platnou jízdenku, nicméně v okamžiku vystartování jede na černo, a pokud by byl nějaký revizor přítomen, cestující nemá naději prokázat, že mezi poslední zastávkou v Praze (B,0) a první v pásmu 1 nejel na černo. Protože pražská jízdenka platí do poslední zastávky v Praze a ta za 18 až od první zastávky v pásmu 1.

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Napsal: 28.12.2010 22:36
od gabuliatko
P_V píše:Ten posun časové platnosti platí i v autobusu PID? A jak případný revizor pozná, kdy vozidlo vyjelo z 0?
Ano, podle jizdniho radu. Vtip je ale v tom, ze kdyz mas papirove jizdenky koupene v predprodeji/automatu, tak v okamziku hlaseni zmena tarifniho pasma muzes vystartovat a oznacit si jizdenku, takze v autobusu (na rozdil od vlaku) je levnejsi kombinace jizdenek za 26 a 18 mozna.
Ono by bylo byvalo lepsi, kdyby PID bus v dobe nastupu prednimi dvermi mel vypnute oznacovace a tyhle kombinace nesly delat, pak by ridic mel vyrazne vetsi pravo kontroly. Usetrilo by se za distribuci PIDich listku a vyrazne by se zlepsila tarifni kazen.