Pantografy

Archiv starých nebo neaktuálních příspěvků. Příspěvky, které přinášejí informace, jejíchž poselství již bylo naplněno v minulosti.

Moderátoři: DavidD, TRAM-FÓRUM

Odeslatod MF v 13.5.2007 19:00

I.am.good napsal:Nesouhlasím, vypne se vše, včetně např. topení apod. Po uvolnění tlačítka sepne pouze to, co normálně spíná při vypínači řízení v poloze I. Tlačítko ti totiž mimo vše ostatní shodí stykač řízení, a ten jak jednou odpadne, tak sepne jedině při otočení VŘ do polohy II. Jestli jsi někdy zažil něco jiného, tak se jednalo o závadu - přepoj v obvodu 24V.


Nesmíš to brát ale podle T3, tam se skutečně vše rozpojuje - většinou řidičům nevyskočí tlačítko u OTZ (středové) a vůz jim pak po banální výměně třeba pojistky zářivek na nic nereaguje. U T6 a N2 je to skutečně tak jak píši, neboť je mým "dobrým" zvykem při jízdě setrvačností kurzistům PTG tímto způsobem nenápadně stahovat - musí pak odhalit v jakém stavu je tramvaj - to je bezproudí, resp. krátký provaz PTG...(většinou v tom hluku za jízdy neslyší sednout PTG na střechu).
U starého KT pokud nevyskočilo tlačítko OTZ, tak vůz jde nahodit, ale většinou nesepnou střešní ventilátory, nebo staťáky, nebo obojí... Je to tím, že těch spínacích kostiček je tuším šest. Proto je při manipulací s OTZ kurzistům kladeno na srdce, aby hříbek nechali samostatně vyskočit když klika dorazí do patřičné polohy a to jak u T3, nebo u jiných typů.
MF
Uživatel
 
Založen: 04.3.2007 19:28

Odeslatod 7080 v 13.5.2007 18:34

Oskar napsal:U T6ky a KT8D5.RN2P existuje i nějaká poloha 2? Já měl za tom že tam jsou tlačítka řízení ZAP/VYP.

T6 má klasický přepínač jako mají vozy T3.
Jako druhá poloha je někdy považováno delší stisknutí tlačítka ZAP.
Uživatelský avatar
7080
Uživatel
 
Založen: 02.12.2005 13:40
Bydliště: V kopci mezi M 135 a M 22

Odeslatod Oskar v 13.5.2007 18:17

I.am.good napsal:Nesouhlasím, vypne se vše, včetně např. topení apod. Po uvolnění tlačítka sepne pouze to, co normálně spíná při vypínači řízení v poloze I. Tlačítko ti totiž mimo vše ostatní shodí stykač řízení, a ten jak jednou odpadne, tak sepne jedině při otočení VŘ do polohy II. Jestli jsi někdy zažil něco jiného, tak se jednalo o závadu - přepoj v obvodu 24V.

U T6ky a KT8D5.RN2P existuje i nějaká poloha 2? Já měl za tom že tam jsou tlačítka řízení ZAP/VYP.

Sice to sem (zase) nepatří, ale radši se přeptám:
Je to tak, že stykač řízení u T3 je zapojen klasicky pro ovládání "tlačítky" start-stop? (plus - rozpínací tl. stop - spínací tl. start paralelně s pomocným kontaktem stykače - cívka stykače - mínus) A poloha přepínače 0 znamená STOP rozepnuto, 1 znamená STOP sepnuto, START rozepnuto, a 2 znamená START sepnuto? Takže po ztrátě napájení se řízení samo vypne.
Napsal jsem to dost chaoticky, snad je to k pochopení.
Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
 
Založen: 10.6.2006 10:17
Bydliště: Ano

Odeslatod I.am.good v 13.5.2007 17:20

MF napsal:Stisknutím "hříbku" - červeného tlačítka na odpojovači pantografy sjedou. Řízení však zůstává zapnuté (pouze některé obvody se krátce přeruší).

Nesouhlasím, vypne se vše, včetně např. topení apod. Po uvolnění tlačítka sepne pouze to, co normálně spíná při vypínači řízení v poloze I. Tlačítko ti totiž mimo vše ostatní shodí stykač řízení, a ten jak jednou odpadne, tak sepne jedině při otočení VŘ do polohy II. Jestli jsi někdy zažil něco jiného, tak se jednalo o závadu - přepoj v obvodu 24V.
I.am.good
 

Odeslatod XSC v 13.5.2007 16:45

Oskar napsal:Ad manipulace: To je pro mne taky záhada. Chápu, že odpojovač nemá prostředky pro zhášení oblouku, ale kontakt PTG-trolej snad ano? Takže v případě, kdy například dojde ke zkratu, kde se proud ~~1000A bude kdesi v podvozku přímo měnit na teplo a ve voze se začne silně kouřit, začnu u T3 tahat za hrušku a vytahovat oblouk od troleje, a doufat, že snad zahasne dřív, než provaz od hrušky přehoří a PTG vystřelí zpět do trolejového vedení. :roll: No zajímavá představa...
Oblouk se vytáhne mezi trolejí a lištou, případně konstrukcí pantografu, provaz tedy nemá od čeho začít hořet.
XSC
Uživatel
 
Založen: 19.11.2004 21:38
Bydliště: 8,24,B

Odeslatod MF v 13.5.2007 15:47

I.am.good napsal:Jestli je to jako na T6 (a není důvod nevěřit, že není), tak ti po stlačení aretačního tlačítka OTZ (ten červený klobouček) vypne řízení a spadnou pantografy, byly-li na troleji. :wink:


Stisknutím "hříbku" - červeného tlačítka na odpojovači pantografy sjedou. Řízení však zůstává zapnuté (pouze některé obvody se krátce přeruší).
MF
Uživatel
 
Založen: 04.3.2007 19:28

Odeslatod I.am.good v 13.5.2007 9:20

Odpojovač Trolej - Zem
I.am.good
 

Odeslatod Oskar v 13.5.2007 8:59

A co přesně znamená OTZ?
O bude asi odpojovač...
Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
 
Založen: 10.6.2006 10:17
Bydliště: Ano

Odeslatod I.am.good v 13.5.2007 8:54

Oskar napsal:Jo a speciálně u KT8D5.RN2P: Když mám PTG na B článku dole, můžu manipulovat s odpojovačem na B článku bez závislosti na stavu A PTG, nebo musí být oba PTG dole?

Jestli je to jako na T6 (a není důvod nevěřit, že není), tak ti po stlačení aretačního tlačítka OTZ (ten červený klobouček) vypne řízení a spadnou pantografy, byly-li na troleji. :wink:
I.am.good
 

Odeslatod Oskar v 13.5.2007 8:09

Díky za odpověďi.
Takže by tam mělo být správně napsáno: "Manipulace s odpojovačem jen se staženými sběrači!" :-)
Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
 
Založen: 10.6.2006 10:17
Bydliště: Ano

Odeslatod MF v 12.5.2007 19:53

Oskar napsal:Díky za odpovědi. Chápu-li správně, že každý PTG má své ovládání nahoru a dolů, ale nahoru jde dát jen v případě, je-li odpojovač daného v poloze I.
Ovládání PTG je společné. To znamená, tam kde Odpojovač je v I zvednu to i ze zadního stanoviště kde je v O. Není tedy možné mít např. jeden stažen a druhý ne a oba odpojovače v I, ledaže by si jeden stáhnul klikou.
Ad manipulace: To je pro mne taky záhada. Chápu, že odpojovač nemá prostředky pro zhášení oblouku, ale kontakt PTG-trolej snad ano? Takže v případě, kdy například dojde ke zkratu, kde se proud ~~1000A bude kdesi v podvozku přímo měnit na teplo a ve voze se začne silně kouřit, začnu u T3 tahat za hrušku a vytahovat oblouk od troleje, a doufat, že snad zahasne dřív, než provaz od hrušky přehoří a PTG vystřelí zpět do trolejového vedení. :roll: No zajímavá představa...
Jako naproudová ochana slouží maximální relé, které je spojené v serii s trakčním obvodem. Pokud jím bude procházet okolo 750 amper, tak vyrazí hlavní tzv. linkový stykač, který spíná trakční obvod. Pokud by LS zůstal slepen z nějakého důvodu, tak maximální relé je takový "protistykač", ktarý odrazí LS a tím dojde k vypnutí trakce. Pokud LS vyhoří, a to se stává z řídka, tak oblouk, který by vzniknul mezi PTG a trolejí by nevydržel asi vzdálenost když by se pantograf stáhnul na střechu. Naposledy takto došlo k přepálení troleje v Karmelitské a ve smyčce na Smíchově.

Jo a speciálně u KT8D5.RN2P: Když mám PTG na B článku dole, můžu manipulovat s odpojovačem na B článku bez závislosti na stavu A PTG, nebo musí být oba PTG dole?
Nesmíš, odpojovač b článku je pod proudem - jak jsem již řekl, tak přes polohu O je tento článek napájen ze sousedního článku...

A ještě podotázka. Kolik má KT8D5.RN2P statických měničů?
Předpokládám správně, že jeden, v A článku?

Má stejně jako staré KT dva staťáky. Rozdíl je pouze v tom, že staré KT vyrábělo ze 600V 24V a nové KT vyrábí ze 600V kromě 24V také střídavý proud 3x 230Vstřídavých a to na chlazení beden s výzbrojí pod vozem. Na tuto síť jsou napojeny motory ventilátorů.
Další je pak staťák, který dělá ze 600V 400Vstřídavých pro klimatizaci.
MF
Uživatel
 
Založen: 04.3.2007 19:28

Odeslatod Oskar v 12.5.2007 19:24

MF napsal:...Zkrátka tam, kde bude Odpojovač v poloze I - vyjede pantograf. Tam kde O - zůstane stažen. Pokud by si měl jeden v poloze I a druhý v poloze zem, tak pantografy nelze zdvihnout - je to blokované. Pokud by si chtěl jet na oba a odebírat z obou proud, tak musíš mít oba odpojovače v poloze I. V tom případě nejsou sepnuté mezičlánkové stykače, které ve standardním stavu napájí sousední článek ( přes polohu druhého odpojovače v poloze O).
...

Díky za odpovědi. Chápu-li správně, že každý PTG má své ovládání nahoru a dolů, ale nahoru jde dát jen v případě, je-li odpojovač daného v poloze I.
Ad manipulace: To je pro mne taky záhada. Chápu, že odpojovač nemá prostředky pro zhášení oblouku, ale kontakt PTG-trolej snad ano? Takže v případě, kdy například dojde ke zkratu, kde se proud ~~1000A bude kdesi v podvozku přímo měnit na teplo a ve voze se začne silně kouřit, začnu u T3 tahat za hrušku a vytahovat oblouk od troleje, a doufat, že snad zahasne dřív, než provaz od hrušky přehoří a PTG vystřelí zpět do trolejového vedení. :roll: No zajímavá představa...

Jo a speciálně u KT8D5.RN2P: Když mám PTG na B článku dole, můžu manipulovat s odpojovačem na B článku bez závislosti na stavu A PTG, nebo musí být oba PTG dole?

A ještě podotázka. Kolik má KT8D5.RN2P statických měničů? Předpokládám správně, že jeden, v A článku?
Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
 
Založen: 10.6.2006 10:17
Bydliště: Ano

Odeslatod MF v 12.5.2007 19:06

Staré KT má jen jeden odpojovač. Poloha I, II a zem. To znamená, že pokud chceš jet na pantograf článku A, musíš mít navolenou polohu I. Pokud na zadní, tak polohu II. Pokud ho dáš do polohy zem a zvedneš jakýkoliv pantograf, tak se nic nestane. Každopádně proud lze brát jen z jednoho.

Nové KT má na každém stanovišti odpojovač a prakticky se jedná o "systém T6". Pokud tedy pojedeš například ze stanoviště A a chceš jet klasicky na přední pantograf a zadní mít stažený je nutné, aby si měl na předním stanovišti odpojovač v poloze I a na zadním stanovišti v poloze O. Zkrátka tam, kde bude Odpojovač v poloze I - vyjede pantograf. Tam kde O - zůstane stažen. Pokud by si měl jeden v poloze I a druhý v poloze zem, tak pantografy nelze zdvihnout - je to blokované. Pokud by si chtěl jet na oba a odebírat z obou proud, tak musíš mít oba odpojovače v poloze I. V tom případě nejsou sepnuté mezičlánkové stykače, které ve standardním stavu napájí sousední článek ( přes polohu druhého odpojovače v poloze O).
Co se týká zkratu při manipulaci s odpojovačem tak ten neuzemňuje trolej, ale trakční obvod. Velmi zjednodušeně: znamená to, že Plus pól od motoru odpojí od troleje a přepne ho též do polohy zem. To znamená, že oba vývody motoru jsou spojeny - uzemněny. Problém je v tom, že při přepojování do polohy zem z polohy I je možné vytáhnout v odpojovači oblouk a ten jak známo je vodivý (odpojovač nemá zhášecí komory oblouků). Pokud tedy odpojovačem bude procházet nějaký proud (třeba vybíjení kondíků) oblouk nezhasne a odpojovač přepnu do země, oblouk přeskočí mezi I a zemí a prakticky dojde k přeskoku mezi plus pólem a zemí - mínusem. Pak pěkně odpojovač vyhoří. Proto je manipulace s odpojovačem povolená jen pokud je pantograf stažen. Pokud budu přepínat z polohy zem do polohy I, tak žádné nebezpečí by nemělo hrozit.
Snad jsem to tedy nastínil dobře.
MF
Uživatel
 
Založen: 04.3.2007 19:28

Re: Zpátky k PTG

Odeslatod Oskar v 12.5.2007 14:47

arny napsal:No jestli si to dobře pamatuji. Tak je tam snad jeden odpojovač a to na stropě v kabině článku A. Má tři polohy O(odpojeny sběrače), I (ptg nad článkem „A“), II. (ptg nad „B“). KTéčko neumí odebírat proud z obou ptg najednou, pouze z jednoho, ale můžeš mít oba na troleji.
Jojo, takhle to je u KT8D5, ale u KT8D5.RN2P jsou právě odpojovače dva, jeden v A článku a druhý v B článku. Každý má polohy I, O a zem.
Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
 
Založen: 10.6.2006 10:17
Bydliště: Ano

Re: Zpátky k PTG

Odeslatod arny v 12.5.2007 14:02

Oskar napsal:Otázka... D

No jestli si to dobře pamatuji. Tak je tam snad jeden odpojovač a to na stropě v kabině článku A. Má tři polohy O(odpojeny sběrače), I (ptg nad článkem „A“), II. (ptg nad „B“). KTéčko neumí odebírat proud z obou ptg najednou, pouze z jednoho, ale můžeš mít oba na troleji.
Uživatelský avatar
arny
Uživatel
 
Založen: 20.11.2006 18:57
Bydliště: Praha je mi velká

PředchozíDalší

Zpět na Archiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron