Stránka 1 z 8

Re: Pantografy

OdeslatNapsal: 13.8.2010 22:58
od BerryML
MOp: To platí především pro velkou dráhu. Co vím, tak u tramvají, díky konstrukci (třeba probíraný Stemmann technik) je maximální rychlost 120 km/h, což je u tram nedosažitelné. Právě větší přítlak je brán jako výhoda, neboť u klasického košového sběrače dochází při vyšší rychlosti k odskakování od troleje. (při odběru vytahuješ oblouk a ničíš trolej). To jsem u T6, nebo KT8N vyjma podjezdů na Barrandově, nebo v Ďáblicích nikdy nezažil. A nezáleželo jestli byl kloubem vpřed, nebo vzad. Kloubu vpřed nahrává jediná výhoda, a to, že se tak rychle nezašpiní, přičemž přítlak +- stejný. Je tam spíš problém v uchycení hlavice. Jinak podle Stemmannu je rozdíl mezi Fb 500, Fb 700, Fb 700 S oproti Fb 800 konstrukce ocelohliníková oproti celoocelové, takže váha a pevnost.

Re: Pantografy

OdeslatNapsal: 13.8.2010 17:59
od MOp
Sběrač polopantograf
Konstrukce polopantografu vykázala některé výhody, které pomohly jeho rozšíření, ale jsou i určité nevýhody. Výhodou, a to rozhodnou, je snížení hmotnosti cca o 1/3, horní část konstrukce má s ohledem na sekundární vypružení téměř vlastnosti tyčového sběrače nebo lyry a podstatné je i zmenšení prostoru, který sběrač zabírá na střeše.
Nevýhodou jsou některé mechanické vlastnosti při dotyku smykadla s trolejovým drátem. Při jízdě není přítlak smykadla vždy stejný. Je-li konstrukce polopatografu vpředu (jízda ve směru šípu), tření mezi trolejovým drátem a smykadlem způsobuje snižování přítlačné síly.Dojde-li k havarii sběrače, dolní nosné rameno se vztyčí proti vedení a v mnoha případech jej trhá dolů. Při jízdě opačným směrem je smykadlo třením vzpíráno proti trolejovému drátu, zvyšuje se přítlak a při havarii horní rameno může ohrozit trolejové vedení. Proto je žádoucí, aby polopantograf (ale i pantograf) měl na sobě čidlo, které v případě havarie nuceně stáhne zbytky sběrače do polohy mimo prostor vedení.

vice viz http://www.cdrail.cz/VTS/CLANKY/509.pdf, zalezitost 1s v googlu.

Re: Pantografy

OdeslatNapsal: 13.8.2010 17:43
od kruťák
A co rychlost "přizpůsobení" při jízdě pod most a od něj? Je u obou stejná?

Re: Pantografy

OdeslatNapsal: 13.8.2010 17:36
od Jakub
Mám pocit, že polopantograf odolá větším rychlostem než klasický koš. U tramvají je to ale zanedbatelné.

Re: Pantografy

OdeslatNapsal: 13.8.2010 13:08
od 9001
Elektrické ovládání ještě. Nic víc mě asi nenapadá.

Re: Pantografy

OdeslatNapsal: 13.8.2010 13:05
od kruťák
matti napsal:14T s klasickým pantografem? :lol:
To jo, nebo 15T s lyrou :D Ono mě osobně se nelíbí ani klec na starym KT.
9001 napsal:při poruše klasický vystřelí a odrovná TV. Polopantografy se jen sklátí.
Je to tedy jediná výhoda poloptg?

Re: Pantografy

OdeslatNapsal: 13.8.2010 11:08
od MF
někde jsem četl, že při rychlostech tramvají je jedno, jestli je ptg tak či obráceně.

Re: Pantografy

OdeslatNapsal: 13.8.2010 8:44
od matti
mimo jiné, dokážete si představit 14T s klasickým pantografem? :lol:

Re: Pantografy

OdeslatNapsal: 13.8.2010 6:55
od 9001
Jako důvod jsem taky někdy slyšel, že při poruše ptg klasický vystřelí a odrovná TV. Polopantografy se jenom sklátí k zemi.

Re: Pantografy

OdeslatNapsal: 13.8.2010 5:31
od demon
krtinek napsal:
Petr napsal:Na všech pražských T6 jsou pptg opačně proti směru jízdy
V tom případě jsem ho viděl otočený PO směru jízdy :D
To je možné, ale nebylo to v Praze.
Tady jsou na T6 všechny správně kloubem vzad.

Re: Pantografy

OdeslatNapsal: 12.8.2010 22:49
od kruťák
Petr napsal:Na všech pražských T6 jsou pptg opačně proti směru jízdy
V tom případě jsem ho viděl otočený PO směru jízdy :D

Re: Pantografy

OdeslatNapsal: 12.8.2010 22:43
od Petr
krtinek napsal:Vzhledem k dnešnímu dalšímu pádu polopantografu mě napadá otázka, jaké výhody a nevýhody má polopantograf oproti klasické "tygří kleci".
Nebo je to snad jen designová záležitost? Když si vezmu, že během dvou měsíců už to je tak čtvrté zborcení (proti jednomu u T3), tak na úkor designu to je celkem nákladné.
A taky - na některých T6 jsou polopantografy opačně proti směru jízdy - je to fukčně stejné, takže jaký to má význam? Nebo opět jen "je to jedno, tak to neřeš"? :D

Na všech pražských T6 jsou pptg opačně proti směru jízdy...
Vcelku by mně zajímal procentuální počet zborcení za cca 15 let masivního provozu polopantografů na vozech T6A5 oproti klasickým košovým ptg... MYslím si, že tam budeme na jiných hodnotách...

Re: Pantografy

OdeslatNapsal: 12.8.2010 22:37
od kruťák
Vzhledem k dnešnímu dalšímu pádu polopantografu mě napadá otázka, jaké výhody a nevýhody má polopantograf oproti klasické "tygří kleci".
Nebo je to snad jen designová záležitost? Když si vezmu, že během dvou měsíců už to je tak čtvrté zborcení (proti jednomu u T3), tak na úkor designu to je celkem nákladné.
A taky - na některých T6 jsou polopantografy opačně proti směru jízdy - je to fukčně stejné, takže jaký to má význam? Nebo opět jen "je to jedno, tak to neřeš"? :D

BerryML, v tématu Škoda 15T ForCity napsal:to co mají KT8N je Fb700, nebo Fb700S?

Re: Pantografy

OdeslatNapsal: 24.3.2008 13:02
od Karosák
No vzhledem k tomu, že je to natočený, tak mohlo jít o testovací jízdu ne? Ale rachot slusnej :shock:

OdeslatNapsal: 25.5.2007 7:52
od 2217
NO to je hustýýý!!! tAk aspoˇuž vím, jak se dá zlomit poloPTG. :idea: A že ta věc jela ještě hezky daleko. Předpokládám setrvačnost. Každé slušné vozidlo by asi mělo hlásit, když přijde o panťák, no ne? :wink: