Elektrotechnika
Moderátoři: DavidD, TRAM-FÓRUM
- Radek
- Uživatel
- Příspěvky: 1542
- Registrován: 19.7.2004 10:00
- Bydliště: Tento vlak tam končí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektrotechnika
Myslím, že se tvrdilo, že hlavním důvodem přechodu na digitální síť je odebrání původních frekvencí ze strany ČTÚ.
-
- Uživatel
- Příspěvky: 2861
- Registrován: 10.10.2007 13:22
Re: Elektrotechnika
v tom pripade je u druhych vozu neco spatne (nebo ze by neco chybelo?) pac casto ukazuji neco jinehoSamozřejmě, že čas na displeji je úplně stejný jaký přichází přes GPS
Moje posledni info bylo, ze cas pro APEX se synchronizuje prujezdem brany a ne pres GPS. To je prave to, pracuji ve firme ktera se zabyva sledovanim vozidel, jsem programator a to co si prectu v novinach nebo v DP kontaktu beru jako pravdive info. Vetsinu z tech zprav mi ale hlava nebere.
GPS je soucasti vysilacky nebo extra? Mam za to, ze vysilacka ma stejnou antenu jako mela a GPS je ten spunt u PTG, prosim pokud se mylim, opravte mne. O cenu se nepru, mozna to bylo za soupravu, me to hlavne zajimalo u TRAM kde si o GPS v mestske zastavbe myslim sve.komplet vysílačka
A co to DP prineslo lepsiho?A proč do toho DP šel? No ty jsi také novou televizi nekupuješ jen proto, že ta stará už nefuguje, ale proto, že chceš něco lepšího
Jsem myslel ze pred prechodem pod TETRA (MATRA) mel cely DP analog okolo 170MHz se selektivnimi volbami. To ze je Metro prevazne pod povrchem je hlavne problem pro TETRA (MATRA) pac tam nefunguji.Nesrovnávej metro, to používá jiný sytém a je to převážně v tunelu
Me by jen zajimalo zda s prechodem na digital nesouvici zavedeni bezplatne telef. linky na dispecink, nevim jaka je spolehlivost. U analogu urcite byla mista kam se dalo blbe dovolat. Mluvim o tramvajich ne o busech.
Jsem dalek neco kritizovat, chapu ze kdyz existuje mestska sit naco platit analog vedle.
Kdyz tam prosim na SZ, dekuji.
-
- Uživatel
- Příspěvky: 2303
- Registrován: 16.11.2003 17:38
- Bydliště: Dejvice jsou pěkné bydlí nás tu víc
- Kontaktovat uživatele:
Re: TETRA
Měl jsem namysli tu co se s ní chodí Bud MTP700 nebo MTH500 u kterého to je přesně napsáno na stránkách motoroliarny píše:Vysílačku jsem viděl rozebranou do šroubku a žádnou SIM kartu jsem v ní opravdu neviděl..
A to podle mě simkartu nemusí mít, když to stejně jde přes centrálu a ta nějaké GSM číslo vygeneruje. Podobně vím, že to mají ve více firmách. I někteří odsud z fora když volají ven z práce, tak se číslo zobrazuje v GSM formátu.MTH 500 - malý lehký a stylový přístroj nejmodernější generace. Motorola MTH 500 však není pouze TETRA rádio ale zároveň dvoucestný pager, mobilní telefon, datový modem a terminál. Nabízí vibrační vyzvánění, hlasitý odposlech a mnoho dalších funkcí, které byly vyhrazeny pouze mobilním telefonům. Dnes je může nabídnoout i TETRA.
Pro více informací si prosím stáhněte
- Absolut
- Moderátor
- Příspěvky: 5319
- Registrován: 21.12.2005 12:28
- Bydliště: Tam, kde vedle vytejká poslední flaška...
Re: Elektrotechnika
A já mám doma od 4/2006 nefunkční televizi a nechybí mi...
- MOp
- Administrátor
- Příspěvky: 4741
- Registrován: 18.1.2007 22:38
- Bydliště: Všude dobře v Konstalu105N nejlíp!
- Kontaktovat uživatele:
Re: TETRA
Kazdy jsme jiny. Na tomto se neshodneme.. Ja si tedy novou tv koupil prave proto, ze ta stara nefungovala...arny píše:ty si také novou televizi nekupuješ jen proto, že ta stará už nefuguje, ale proto, že chceš něco lepšího
TETRA
To co vím tak to rád napíšu. Pro DP bylo provedeno cca 1000 montáží na tramvaje + cca 2000 na busy, kdyby každá z nich stále 100 tisíc bylo by to nádherné.. Přesná čísla nevím, protože si je už nepamatuji, ale bylo to asi 30 000 – komplet vysílačka + cca 6 až 7 000 za 1. montáž
Vysílačku jsem viděl rozebranou do šroubku a žádnou SIM kartu jsem v ní opravdu neviděl..
Nesrovnávej metro, to používá jiný sytém a je to převážně v tunelu… K čemu myslíš, že jsou ty tři dráty nad kolejemi? Na okrasu nebo to je trolej? Je to anténa
A proč do toho DP šel? No ty jsi také novou televizi nekupuješ jen proto, že ta stará už nefuguje, ale proto, že chceš něco lepšího
Vysílačku jsem viděl rozebranou do šroubku a žádnou SIM kartu jsem v ní opravdu neviděl..
Nesrovnávej metro, to používá jiný sytém a je to převážně v tunelu… K čemu myslíš, že jsou ty tři dráty nad kolejemi? Na okrasu nebo to je trolej? Je to anténa
Ale to jsi na velkém omylu. Samozřejmě, že čas na displeji je úplně stejný jaký přichází přes GPS a řidič má možnost ho v reálném čase aktualizovat. Tato fce se zkoušela při každém předávání a pokuď nefungovala synchronizace času vůz nesměl (neměl) vyjet a nebyl předán..Nejvic se mi libi pritomnost GPS pro to aby vsichni meli pro vysilani spravny cas, ale tento cas nemuze byt propojen s casem ktery ukazuje vozidlo na display.
A proč do toho DP šel? No ty jsi také novou televizi nekupuješ jen proto, že ta stará už nefuguje, ale proto, že chceš něco lepšího
Re: Elektrotechnika
Bez urážky, ale to teda neznamená. Při TDM a TDMA se přenosový kanál (na jedné frekvenci) střídavě využívá nekolika subkanály (TDM), resp. několika účastníky (TDMA).gabuliatko citoval - píše:...systém pracuje v režimu TDMA. (Time Division Multiple Access) to znamená, že stanice neustále mění frekvenci v čase stejným způsobem jako GSM telefony.
Já vím, šlo o citaci. Mají v tom chybu.
-
- Uživatel
- Příspěvky: 2303
- Registrován: 16.11.2003 17:38
- Bydliště: Dejvice jsou pěkné bydlí nás tu víc
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektrotechnika
Proč DP přešel pod Tetru je dosti jednoduché. Tetra je síť, kterou provozuje Magistrát hlavního města. Proto do ní byly zapojeny všechny instituce spravované magistrátem. Což jsou Hasiči,Záchraní služba,Dopravní Podnik,Městská policie. Statní policie má svojí sít. Bavíme se tedy o Praze!! A na 100 tisíc si myslím že se instalace jednoho vozu vyšplhat nemohla. Více by věděl Arny. Přeci jen je to pracovník firmy, která tuto instalaci na tramvajích ale i na busech měla nastarosti. Psal jsem na toto téma Maturitní práci, mohl bych případně poslat v PDFku.
Prohlídnout si dopravní sál na dispečinku stojí za to. Měl jsem tu možnost při praxi tam být 3xskoro celou směnu (8 hodin) a fakt mě to dosti zajímalo a bylo se na co dívat. A uplně nejzajímavější bylo pozorovat řešení velkého železa na Olšanském náměstí. Kdy to řidič 5ky jedoucí z Jíčínské neubrzdil(či projel stůj) a bouchnul do 9 co jela na spojku. To byl pak dobrej fofr a každej dispečer dělal pouze svojí práci a přitom sledoval co se děje okolo něj. Nebo jsem zažil, že se fakt nic nedělo ale vůbec nic. A to mi na energodispečinku říkali. Že je na dispečinku klid poznáš podle toho, že má dispečer nohy na stole. A podobně to i vypadalo
Prohlídnout si dopravní sál na dispečinku stojí za to. Měl jsem tu možnost při praxi tam být 3xskoro celou směnu (8 hodin) a fakt mě to dosti zajímalo a bylo se na co dívat. A uplně nejzajímavější bylo pozorovat řešení velkého železa na Olšanském náměstí. Kdy to řidič 5ky jedoucí z Jíčínské neubrzdil(či projel stůj) a bouchnul do 9 co jela na spojku. To byl pak dobrej fofr a každej dispečer dělal pouze svojí práci a přitom sledoval co se děje okolo něj. Nebo jsem zažil, že se fakt nic nedělo ale vůbec nic. A to mi na energodispečinku říkali. Že je na dispečinku klid poznáš podle toho, že má dispečer nohy na stole. A podobně to i vypadalo
-
- Uživatel
- Příspěvky: 2861
- Registrován: 10.10.2007 13:22
Re: Elektrotechnika
popis TETRA a MATRA z kmitocty.cz
Digitální sítě a selektivní systémy nové generace jsou podobné GSM síti. Jejich stanice již jsou plnně digitální a to od selektivního volání až po hlasovou komunikaci. Přenosové rychlosti se zde však pohybují v jednotkách kB / sec. Selekce stanic je tedy tedy úplně v datové komunikaci. Je tedy naprosto nemožné, aby jedna stanice omylem slyšela stanici, z jiné skupiny, pokud její squelchový systém nepracuje.
Systém TETRA není možné odposlouchávat na klasický přehledový přijímač. Dokonce i pokud vlastníte radiostanici TETRA, nemůžete se do sítě přihlásit ani digitální komunikaci odposlouchávat, jelikož tento systém pracuje v režimu TDMA. (Time Division Multiple Access) to znamená, že stanice neustále mění frekvenci v čase stejným způsobem jako GSM telefony. Navíc má každý hovor stejně jako u GSM sítě generován svůj vlastní dočasný hovorový kód, který se s každým hovorem mění. Pokud je tedy hovor určen pro skupinu stanic, všechny naráz dostanou příslušný kód. Systém TETRA umožňuje až 128 bitové šifrování hovorů a přenášených dat a dalších mnoho funkcí.
Odnož TETRY je systém MATRA. Ta má podobný systém komunikace mezi stanicí a převaděčem jako u TETRY, ale není zde použit systém TDMA a podobá se spíše trunkovému provozu. Tzn. je zde datový kanál a ten přiděluje komunikační frekvence a kódy. MATRA má komunikaci kompletně šifrovanou, není tedy možné bez příslušné sady kódů se do sítě ani přihlásit. U obou systémů (MATRA i TETRA) se používají SIM karty, ve kterých je uložen nejen něco jako telefonní číslo a vlastní číslo v síti, ale také komunikační kód potřebný pro identifikaci stanice příslušné skupiny.
Pokud budete mít například stanici se SIM kartou naprogramovanou na Dopravní podnik Praha, můžete výměnou SIM karty, změnit její příslušnost např. Městské policii Hl.m. Prahy.
Digitální sítě a selektivní systémy nové generace jsou podobné GSM síti. Jejich stanice již jsou plnně digitální a to od selektivního volání až po hlasovou komunikaci. Přenosové rychlosti se zde však pohybují v jednotkách kB / sec. Selekce stanic je tedy tedy úplně v datové komunikaci. Je tedy naprosto nemožné, aby jedna stanice omylem slyšela stanici, z jiné skupiny, pokud její squelchový systém nepracuje.
Systém TETRA není možné odposlouchávat na klasický přehledový přijímač. Dokonce i pokud vlastníte radiostanici TETRA, nemůžete se do sítě přihlásit ani digitální komunikaci odposlouchávat, jelikož tento systém pracuje v režimu TDMA. (Time Division Multiple Access) to znamená, že stanice neustále mění frekvenci v čase stejným způsobem jako GSM telefony. Navíc má každý hovor stejně jako u GSM sítě generován svůj vlastní dočasný hovorový kód, který se s každým hovorem mění. Pokud je tedy hovor určen pro skupinu stanic, všechny naráz dostanou příslušný kód. Systém TETRA umožňuje až 128 bitové šifrování hovorů a přenášených dat a dalších mnoho funkcí.
Odnož TETRY je systém MATRA. Ta má podobný systém komunikace mezi stanicí a převaděčem jako u TETRY, ale není zde použit systém TDMA a podobá se spíše trunkovému provozu. Tzn. je zde datový kanál a ten přiděluje komunikační frekvence a kódy. MATRA má komunikaci kompletně šifrovanou, není tedy možné bez příslušné sady kódů se do sítě ani přihlásit. U obou systémů (MATRA i TETRA) se používají SIM karty, ve kterých je uložen nejen něco jako telefonní číslo a vlastní číslo v síti, ale také komunikační kód potřebný pro identifikaci stanice příslušné skupiny.
Pokud budete mít například stanici se SIM kartou naprogramovanou na Dopravní podnik Praha, můžete výměnou SIM karty, změnit její příslušnost např. Městské policii Hl.m. Prahy.
-
- Uživatel
- Příspěvky: 2861
- Registrován: 10.10.2007 13:22
Re: Elektrotechnika
neni MATRA jako MATRA (http://www.matra.cz)
Re: Elektrotechnika
Matra? Ona vyrábí i něco jiného, než PA-135? Nebo by snad chtěl někdo poslouchat kódy vlakového zabezpečovače?gabuliatko píše:Tetra ani Matra ...
-
- Uživatel
- Příspěvky: 407
- Registrován: 23.6.2006 15:23
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektrotechnika
Na DODech bývá výstavka dispečerů, není to jako na CD, ale i tak zajímavé. Loni na Hloubětíně byla hlava na hlavě, ale na Klíčově jsem zabloudil na výstavu AUDISU, kde jsem strávil asi hodinu. Byl tam větší klid a pan dispečer udělal skoro kompletní ukázku fcí, které AUDIS umí.gabuliatko píše:Strasne rad bych se podival na dispecerske stanoviste DP ED, jako programatora by mne zajimalo jak DORIS funguje, kdyby jste to nekdo dokazal zprostredkovat, dejte mi prosim vedet na PM. Dekuji.
-
- Uživatel
- Příspěvky: 2861
- Registrován: 10.10.2007 13:22
Re: Elektrotechnika
Tetra ani Matra scannerem zachytit nelze bo je to a/ sifrovane a za b/ si to mezi sebou povida na vicero frekvencich. Musel by jste nekde splasit terminal a nikdo by jej nesmel postradat. DORIS tusim jede mimo, ale tam je Vam to bez znalosti co se vysila taky na 2 veci.
I pred tim to meli tak vychytany ze to bylo slyset jen v miste kde se TRAM nachazela, tzv. adresny hovor.
Dodnes nepochopim z jakeho duvodu DP do Tetry sel, muselo to stat neuveritelne penize (nekde jsem cetl ze 100tis na vozidlo) a myslim ze par sotousu se scannerem ten duvod nebyl (a doufejme ze ani ne radiove vozidlo OSPEA blahe pameti v DUBem v cele). A co bylo prezentovano jako ze vysilacky TESLA nemohly pracovat na freq. 171MHz protoze nedodrzely rozsah, dle mych poznatku, byla hul kterou se chtel pes bit. Metro tyto freq. vyuziva v klidu dal a nejen v podzemi (bo TETRA v podzemi nefacha). Nejvic se mi libi pritomnost GPS pro to aby vsichni meli pro vysilani spravny cas, ale tento cas nemuze byt propojen s casem ktery ukazuje vozidlo na display.
Strasne rad bych se podival na dispecerske stanoviste DP ED, jako programatora by mne zajimalo jak DORIS funguje, kdyby jste to nekdo dokazal zprostredkovat, dejte mi prosim vedet na PM. Dekuji.
I pred tim to meli tak vychytany ze to bylo slyset jen v miste kde se TRAM nachazela, tzv. adresny hovor.
Dodnes nepochopim z jakeho duvodu DP do Tetry sel, muselo to stat neuveritelne penize (nekde jsem cetl ze 100tis na vozidlo) a myslim ze par sotousu se scannerem ten duvod nebyl (a doufejme ze ani ne radiove vozidlo OSPEA blahe pameti v DUBem v cele). A co bylo prezentovano jako ze vysilacky TESLA nemohly pracovat na freq. 171MHz protoze nedodrzely rozsah, dle mych poznatku, byla hul kterou se chtel pes bit. Metro tyto freq. vyuziva v klidu dal a nejen v podzemi (bo TETRA v podzemi nefacha). Nejvic se mi libi pritomnost GPS pro to aby vsichni meli pro vysilani spravny cas, ale tento cas nemuze byt propojen s casem ktery ukazuje vozidlo na display.
Strasne rad bych se podival na dispecerske stanoviste DP ED, jako programatora by mne zajimalo jak DORIS funguje, kdyby jste to nekdo dokazal zprostredkovat, dejte mi prosim vedet na PM. Dekuji.
-
- Uživatel
- Příspěvky: 2303
- Registrován: 16.11.2003 17:38
- Bydliště: Dejvice jsou pěkné bydlí nás tu víc
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektrotechnika
No vzhledem k tomu, že jde vše přes digitální ustřednu a tam se to teprve dělí. Tak je to s frekvencí asi dosti těžké. Všechno to chodí přes Tetru. A musel by jsi podle mě vedět frakvencí více. Protože zvlášt chodí kanál dispečerskej jako vysílačky co mají dispečeři u sebe. V každém autě dvě. A pak se pomocí dorisu vyvolavá to co ma jít jako generálka nebo jako linková volba. Nevím jestli by to obyčejnej scanner vzal. Možné vyzkoušet třeba na záchrance.Ale nejsem radiomater. Ale jednou jsem měl možnost si vyzkoušet radiovej orientační běh. A když jsem po praze chodil s vysílačkou a pak mě přestalo bavit hledat kontroly a našel jsem si pásmo, kde si jeden pán s druhým povídal byla to sranda. Karel Honza Alojs jak se máš apod. Hold každej je na něco uchylnej. Někdo šotí tramvaje jinej vysílá Karel Honza Alojs zdar!!!!PvvS v TT Hlubočepy-Sídliště Barandov píše:No , myslim ze by mel stacit obycejny radiovy scanner . Az si pujdu pro druhy , tak bych to mohl prubnout (pokud sezenu frekvence) . Jinak ten poslech je silne navykovy.
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6709
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektrotechnika
Tak nevim...XSC píše:Rozdíl mezi relé a stykačem opravdu není ve funkci, ale v konstrukci.
Klasický stykač je válcová cívka, do které je vtahováno jádro, jehož konec nese systém kontaktů.
Relé mají mnohem rozmanitější konstrukci.
Součástí linkového stykače tramvaje SL11 je i tzv. maximální relé a obě dvě zařízení mají válcovou cívku nasazenou na ocelovém jádře, které ani v jednou případě není vtahováno do cívky, ale vlivem magnestizmu dojde k přiklopení jha k jádru.
Takže po mechanické stránce jsou de facto totožné, jen každé plní jinou funkci.
Linkový stykač spíná trakční proud, maximální relé ho naopak při nadproudu odpojuje (prostřednictvím mechanického odpojení kontaktu linkového stykače).