Zátahové orientace
Moderátoři: DavidD, TRAM-FÓRUM
-
- Uživatel
- Příspěvky: 421
- Registrován: 16.5.2009 19:26
- Bydliště: Milovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zátahové orientace
Ano, jsme v ČR a úřední jazyk je čeština. Na druhou stranu nezapomínejte na to, že dobrá část příjmů pramení právě od turistů, kteří si kupují jednotlivé nebo jednodenní jízdenky, na rozdíl od Pražáků, kteří mají většinou, pokud MHD využívají, měsíční atd. Osobně si myslím, že krátké hlášení o výluce linky v AJ se dá pronést ve dvou větách, stejně tak při zátahu před poslední pravidelnou zastávkou pronést jednu větu.
Před vymýšlením anglických hlášení, která pomohou zejména řidičům, aby nemuseli turistům vysvětlovat, proč se nedostali tam, kam podle seznamu zastávek na JŘ měli, by se mělo zapracovat na obecném informování o trase zátahu.
Jak jste tu už probírali: Sám se o MHD zajímám, ale vždy, když vidím na Lazarské tramvaj linky 14 (případně na Újezdě 12) s inverzním nápisem Vozovna Kobylisy, vždycky chvíli přemýšlím, kudy do těch Kobylis pojede a jestli se dostanu na Dělnickou. Tramvaj jede v zásadě celou trasu linky, ale transparent mate cestující.
Dalším případem je linka 21 a zátah z Výtoně na Pankrác. Výtoň je 2x na seznamu stanic linky 21, takže cestující může doufat, že se na Národní třídu dostane. V seznamu zastávek by si takovéto "konečné" zasloužily zvýraznění a uvedení písmen, které se této zastávky týkají. Tučné písmo místo nezabere, stejně tak jedno písmeno třeba v kroužku (podobně je to řešeno třeba ve vlakových jízdních řádech, pokud vlak jede odněkud nebo někam mimo trať). A koncová stanice pravidelné trasy by mohla být i na BUSE nebo tabulce v čele vozu - např. Výtoň / V. Pankrác.
Před vymýšlením anglických hlášení, která pomohou zejména řidičům, aby nemuseli turistům vysvětlovat, proč se nedostali tam, kam podle seznamu zastávek na JŘ měli, by se mělo zapracovat na obecném informování o trase zátahu.
Jak jste tu už probírali: Sám se o MHD zajímám, ale vždy, když vidím na Lazarské tramvaj linky 14 (případně na Újezdě 12) s inverzním nápisem Vozovna Kobylisy, vždycky chvíli přemýšlím, kudy do těch Kobylis pojede a jestli se dostanu na Dělnickou. Tramvaj jede v zásadě celou trasu linky, ale transparent mate cestující.
Dalším případem je linka 21 a zátah z Výtoně na Pankrác. Výtoň je 2x na seznamu stanic linky 21, takže cestující může doufat, že se na Národní třídu dostane. V seznamu zastávek by si takovéto "konečné" zasloužily zvýraznění a uvedení písmen, které se této zastávky týkají. Tučné písmo místo nezabere, stejně tak jedno písmeno třeba v kroužku (podobně je to řešeno třeba ve vlakových jízdních řádech, pokud vlak jede odněkud nebo někam mimo trať). A koncová stanice pravidelné trasy by mohla být i na BUSE nebo tabulce v čele vozu - např. Výtoň / V. Pankrác.
Re: Zátahové orientace
Přesně tak, chápu, že v Londýně nebudou hlásit v češtině, ale podívejme se do Německa, taky tam všechno nehlásí i v AJ. Souhlasím s tím, že prostě turista má plánek a musí se orientovat. Zvlášť ve vozech kde je buse atd se pomocí mapy dobře orientuje, stejně jako když já vejedu pryč bez znalosti jazyků.Jakub píše:Je pravda, že by anglická hlášení mnohdy pomohla, ale zase by se tím u hlášení dost protahovala jejich délka. Chtělo by to stanovit nějaké opravdu nejdůležitější případy a tam hlásit, ale ne aby se i anglicky hlásilo každé hlášení. Na druhou stranu jsem si jinde, třeba v Berlíně, také nevšiml, že by se nějak extra vycházelo vstříct. Ano, plánky a podobné věci jsou snad k sehnání v nějaké mezinárodní verzi (alespoň anglicky jsem je snad někde viděl), ale aby se v tramvajích, S Bahnu či metru hlásilo jinak než německy, s tím jsem se nesetkal. Maximálně tak v tom metru na konečné, stejně jako je to v Praze.
A to, že se turisti zakecaj a zablouděj je jejich věc, stejně jako moje, když se to stane nám.
- Bobik
- Uživatel
- Příspěvky: 4895
- Registrován: 23.6.2008 21:02
- Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice
Re: Zátahové orientace
Náhodou! Já s tím souhlasím - jsme v hlavním městě ČESKÉ republiky a úředním jazykem tu je ČEŠTINA. Navíc ČR je ROVNOPRÁVNÝM členem EU.
Zajímalo by mě, zdali v Paříži maj v MHD hlášení v angličtině, nebo v Londýně v němčině, například. V Berlíně francouzsky nehlásej, to vím.
To že turisti z některých zemí jsou schopný pamatovat si sotva číslo linky, nedojde jim že je "asi něco špatně" když tam jsou stříšky atd., není o cizincích, ale o lidský blbosti, protože tohle nedojde ani spoustě čechů, který těm nápisům rozumněj.
Navíc to že si někdo neumí zjistit čím se kam dostane taky není o cizincích, fanoušcích městký dopravy atd., ale - no viz předchozí věta.
Zajímalo by mě, zdali v Paříži maj v MHD hlášení v angličtině, nebo v Londýně v němčině, například. V Berlíně francouzsky nehlásej, to vím.
To že turisti z některých zemí jsou schopný pamatovat si sotva číslo linky, nedojde jim že je "asi něco špatně" když tam jsou stříšky atd., není o cizincích, ale o lidský blbosti, protože tohle nedojde ani spoustě čechů, který těm nápisům rozumněj.
Navíc to že si někdo neumí zjistit čím se kam dostane taky není o cizincích, fanoušcích městký dopravy atd., ale - no viz předchozí věta.
Re: Zátahové orientace
Uvědom si, že ne každý se o MHD zajímá tak hluboce, aby si předem studoval kudy co jede. Praha je velká a i leckterý pražák se v pražské dopravě dokáže "ztratit", natož pak cizinec. A to raději nezmiňuju výluky, o kterých leckdy neví ani pražáci.9001 píše:Brejšín: Do háje jsme snad v České republice, tak tu názvy budou česky, že tu banda turistů neumí česky nám může být úplně ukradené. Nějak jsem si nevšiml, že by v Londýně, v Německu bylo česky slovo. Když už někam jedu, tak se hold musím trochu naučit kam co jede...
A nebuď tak xenofobijní.
- Jakub
- Uživatel
- Příspěvky: 480
- Registrován: 22.12.2007 23:43
- Bydliště: Jedno z posledních nádraží, kde jsou komplet mechanická návěstidla.
Re: Zátahové orientace
Je pravda, že by anglická hlášení mnohdy pomohla, ale zase by se tím u hlášení dost protahovala jejich délka. Chtělo by to stanovit nějaké opravdu nejdůležitější případy a tam hlásit, ale ne aby se i anglicky hlásilo každé hlášení. Na druhou stranu jsem si jinde, třeba v Berlíně, také nevšiml, že by se nějak extra vycházelo vstříct. Ano, plánky a podobné věci jsou snad k sehnání v nějaké mezinárodní verzi (alespoň anglicky jsem je snad někde viděl), ale aby se v tramvajích, S Bahnu či metru hlásilo jinak než německy, s tím jsem se nesetkal. Maximálně tak v tom metru na konečné, stejně jako je to v Praze.
Re: Zátahové orientace
Vidím, že lidská blbost stále kvete. Tristní...
- 9001
- Uživatel
- Příspěvky: 10210
- Registrován: 15.11.2003 18:49
- Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zátahové orientace
Brejšín: Do háje jsme snad v České republice, tak tu názvy budou česky, že tu banda turistů neumí česky nám může být úplně ukradené. Nějak jsem si nevšiml, že by v Londýně, v Německu bylo česky slovo. Když už někam jedu, tak se hold musím trochu naučit kam co jede...
Re: Zátahové orientace
Nezdá. Je třeba si uvědomit, že Praha je město s kosmopolitní tradicí a rok co rok se sem sjíždějí návštěvníci a turisté z celého světa, kteří neznají místní dopravní systém ani zvyklosti, které "domorodcům" připadají samozřejmé - dobře se to ukazuje, když vyjedete někam kde se mluví řečí, kterou neznáte - vícejazyčné nápisy či hlášení Vám tam značně usnadní život, přičemž angličtina je k tomu ideální, zná ji aspoň trochu skoro každý. Myslím, že při zátazích a na konečných zastávkách by vícejazyčné hlášení mělo být samozřejmostí.
- Ostravák
- Uživatel
- Příspěvky: 160
- Registrován: 18.6.2005 16:11
- Bydliště: kousek od tramvajové zastávky Antonína Poledníka
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zátahové orientace
Já vám do toho nechci kecat, ale nezdá se vám, že anglická hlášení, anglické orientace a kdo ví co ještě je už takové trošku "lezení do pr...."?
Re: Zátahové orientace
Píšu to znova. Jakmile bude použito normální číslo linky tak to neřeší to vůbec nic, polovina cestujících dnes neumí Česky a nezná pražský místopis. Důkazem budižš desítky turistů vyhazovaných z linky 22 u vozovny Vokovice.
- Damir Holas
- Uživatel
- Příspěvky: 1564
- Registrován: 23.8.2006 17:28
- Bydliště: Slánská / Koh-i-noor / Radlická / Zemědělská univerzita
Re: Zátahové orientace
Též souhlas U vozů s BUSE lze po cestě do vozovny převlékat (např. zatahující 22 z Bílé Hory do Vokovic může jet jako 22 na Brusnici a zde se na zbývající úsek k vozovně převléct třeba na 20). U "ceduláků" bych nepřevlékal, zkrátka by měly za předním sklem hozenou ceduli s názvem poslední zastávky na pravidelné trase, ze které by pokračovaly se zelenou cedulí příslušné vozovny.johndj píše:Osobně bych prosazoval, aby zátahová orientace byla psaná inverzně s tím, že by byla uvedena poslední zastávka na pravidelné trase. 3 zastávky před "konečnou" bych pouštěl do salonu hlášení, kam linka pokračuje. U linek, jedoucích až do vozovny po své trase bych navrhoval normální označení. Bylo by pak rozlišeno, jestli linka z "konečné" pokračuje dále, nebo jestli v zastávce končí.
A jinak, to hlášení by vůbec nebylo marné namluvit i v angličtině.
Re: Zátahové orientace
souhlas. přehledné a jednoduché.johndj píše:Osobně bych prosazoval, aby zátahová orientace byla psaná inverzně s tím, že by byla uvedena poslední zastávka na pravidelné trase. 3 zastávky před "konečnou" bych pouštěl do salonu hlášení, kam linka pokračuje. U linek, jedoucích až do vozovny po své trase bych navrhoval normální označení. Bylo by pak rozlišeno, jestli linka z "konečné" pokračuje dále, nebo jestli v zastávce končí.
-
- Uživatel
- Příspěvky: 8468
- Registrován: 24.1.2010 10:44
- Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zátahové orientace
Brejšín: Kdybych na těch dvanáctkách byl já, tak z Barrandova krom zatažení MO vyjíždím s běžnou konečnou Palmovka - u zatažení do ostatních vozoven (ŽI, HL, KO) přímo z Palmovky bych tu orientaci změnil na zátahovou za Dělnickou (Respektive během stanicování v ní - chvíli to trvá než APEX změnu zaregistruje a dosud od Pražské tržnice a snad ani od Ortenova nám. není radiově ovládaná výhybka, až bude, musel bych až za křižovatkou či před odhlášením Dělnické, protože při změně orientace by se vytratil vysílaný signál na výhybku.) Toto zatažení 12 je totiž shodná situace, s mnou již dříve popisovanou 4-kou zatahovanou přímo z výstupní zastávky na Čechově nám.!
opocenskylukas: Tebou popisované hlášení jsem dosud nezaznamenal (na PA jistě nebylo), ale je to dle mne skvělé řešení. S tím "Z" a číslo linky je problém - zadní vnější orientace (mimo obousměrné KT8D5) je pouze na dvoumístné číslo linky! Nebýt této skutečnosti, navrhoval bych při současném linkovém vedení (denní do 26, noční 51 - 59) "V..", bylo by to jistě pochopitelnější (po vysvětlení) i zahraničením turistům jako "wagon's shed" či "die Wagenremise" než tebou navrhované "Z" - jako zatažení, které není známé ani běžným českým cestujícím!
opocenskylukas: Tebou popisované hlášení jsem dosud nezaznamenal (na PA jistě nebylo), ale je to dle mne skvělé řešení. S tím "Z" a číslo linky je problém - zadní vnější orientace (mimo obousměrné KT8D5) je pouze na dvoumístné číslo linky! Nebýt této skutečnosti, navrhoval bych při současném linkovém vedení (denní do 26, noční 51 - 59) "V..", bylo by to jistě pochopitelnější (po vysvětlení) i zahraničením turistům jako "wagon's shed" či "die Wagenremise" než tebou navrhované "Z" - jako zatažení, které není známé ani běžným českým cestujícím!
-
- problémový jedinec
- Příspěvky: 436
- Registrován: 27.3.2009 19:40
- Kontaktovat uživatele:
Re: Zátahové orientace
A co mít zátahový spoje označený pímenem Z (jako zátah) a číslem linky.A když jsme u toho proč by nešlo hlásit při zátahu několik zastávek na zátahové trase.Třebas jako včera 17 kde to od zastávky Výstaviště hlásilo VLAK JEDE DO VOZOVNY HLOUBĚTÍN PŘES ZASTÁVKY NÁDRAŽ HOLEŠOVICE,DĚLNICKÁ,PALMOVKA,BALABENKA,VYSOČANSKÁ DO VOZOVNY HLOUBĚTÍN.
Re: Zátahové orientace
Označení X: no pokud předpokládáte že vlak bude označen "X" a těch dotazů kam to jede bude méně, tak si myslím že jich bude úplně stejně. Nehledě k tomu že zezadu ani "znalí" neodhalí kam to jede (teda pokud nemám v palici rozložení vozů po vozovnách.
JŘ pro tyto spoje být nemusí, (vložené přejezdové spoje, či nájezdy po trase jiné linky také v JŘ nebyly). S ohledem na dnešní podobu sloupků by i klidně na nich zátahová linky být označená mohla i s cílovou stanicí.
Jakákoli varianta obsahující původní označení linky je nepřípustná jelikož nám neustále narůstá podíl nečesky či místopisně neznalých a opravdu vyhazovat o půlnoci z 22 u vozovny Vokovice bandu 60 turistů je pakárna.
Jinak včera linka 12 z Barrandova
12 Vozovna Motol
12 Vozovna Hloubětín
12 Vozovna Motol
12 Vozovna Žižkov tzn
12 Vozovna Hloubětín
tzn více jak 45 minut nejel spoj s normálním označením cílové zastávky.
JŘ pro tyto spoje být nemusí, (vložené přejezdové spoje, či nájezdy po trase jiné linky také v JŘ nebyly). S ohledem na dnešní podobu sloupků by i klidně na nich zátahová linky být označená mohla i s cílovou stanicí.
Jakákoli varianta obsahující původní označení linky je nepřípustná jelikož nám neustále narůstá podíl nečesky či místopisně neznalých a opravdu vyhazovat o půlnoci z 22 u vozovny Vokovice bandu 60 turistů je pakárna.
Jinak včera linka 12 z Barrandova
12 Vozovna Motol
12 Vozovna Hloubětín
12 Vozovna Motol
12 Vozovna Žižkov tzn
12 Vozovna Hloubětín
tzn více jak 45 minut nejel spoj s normálním označením cílové zastávky.