Klimatizace vozidel (dříve Vedro)

Archiv starých nebo neaktuálních příspěvků. Příspěvky, které přinášejí informace, jejíchž poselství již bylo naplněno v minulosti.

Moderátoři: DavidD, TRAM-FÓRUM

Zamčeno
Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6706
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)

Příspěvek od demon » 30.3.2009 18:04

MF píše:...účinnost přijde jako nedostatečná...Vodu jsem do toho ještě nelil, nevím kam...
Možná bude kámen úrazu zrovna v tomhle... :lol:

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6706
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)

Příspěvek od demon » 30.3.2009 18:03

egee píše:My místo klimatizace máme spřáhla.
Přiznám se, že tomuhle vůbec nerozumím. Kdyby se před pěti lety prosadily ochlazovače, tak spřahujeme tramvaje provazem ?
egee píše:Na tramvajích typu T3 není kam umístit a vozidlo nemá dostatečný výkon v palubní síti , je potřeba střídavý systém 3x400V .Úprava T3 by zasáhla zcela zásadně do modernizace a prodražila by vozilo o 1 000 000 Kč.... ( ing.Jan Doubek ,j.S.v.T. ) zdroj DP KONTAKT
Což je naprosto pravdivá informace !!! Naproti tomu taky platilo a platí "U modernizovaných vozidel s nižší životností a nemožností radikálního zásahu do koncepce je situace složitější. Vždy jde
o kompromis. Technicky není problém kvalitní skutečnou klimatizaci do modernizovaných vozidel nasadit."( ing.Jan Doubek ,JSvT)

MF
Uživatel
Příspěvky: 4274
Registrován: 04.3.2007 19:28

Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)

Příspěvek od MF » 30.3.2009 17:59

Měl jsem možnost vyzkoušet oba druhy zařízení... Jednak skutečnou klimu na 14T a pak ochlazovač na busu. Klimatizace na 14t je neskutečně hlučná. Už na 1. stupeň rychlosti ventilátoru je to hrůza. Je to tak jí zapnout na plno a jít na konečné pryč. Co se však týká účinnosti, tak je to dle mého názoru v pořádku. V autobuse (kromě toho, že mě nikdo neseznámil s obsluhou) mi účinnost přijde jako nedostatečná, zato je to tišší. Vodu jsem do toho ještě nelil, nevím kam...

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6706
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)

Příspěvek od demon » 30.3.2009 17:55

Jabberwocky píše:A co je na "mokrém hadru" podle řidičů špatně? Málo účinný?
Mimo jiné i málo účinný...
Viz článek z DP-K - Jednotky, které nepoužívají k chlazení systém chladič – kompresor – výparník, nejsou v pravém smyslu klimatizace, ale ochlazovače na principu zvlhčování vzduchu. Jejich nasazení je v principu vhodné jen pro stojící nebo pomalu jedoucí vozidla. Jinak je vzduch natlačován do kabiny příliš velkou rychlostí a účinek s rostoucí rychlostí prudce klesá. Největším problémem odpařovacích jednotek
je zejména zvyšování vlhkosti v prostoru kabiny a všechny důsledky z toho plynoucí. Zejména u tramvají, kde se z důvodu bezpečnosti přešlo na poměrně těsně uzavřené kabiny, je zvyšování vlhkosti fatální
problém. Kabina obsahuje řadu citlivých elektronických zařízení (zde by bylo řešením jedině tropikalizované provedení) a vypaření přibližně 11 litrů vody za den (údaj od techniků z Brna) má znatelné účinky. Velmi zákeřná je tvorba nebezpečných plísní, které jsou v tomto případě rozeseté po celé kabině. Dezinfekce, na rozdíl od výparníkových klimatizací, kde je jasně definovaný prostor nutné dezinfekce, je fakticky bez demontáže celé kabiny nemožná. Je vhodné se podívat i na webové stránky, třeba právě OO, kde právě na odpařovací klimatizace nasazené v autobusech není rozhodně jen chvála. Spíš naopak. A přitom
kabiny pražských autobusů nejsou zrovna hermetické, a tudíž vlhkostní podmínky jsou výrazně lepší, než by byly v kabinách tramvají.

Uživatelský avatar
Tedy
Uživatel
Příspěvky: 728
Registrován: 08.10.2006 12:19
Bydliště: Praha

Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)

Příspěvek od Tedy » 30.3.2009 17:54

Demon
můžeš to doložit ??Jistě !
dolož se jmény těch co byli proti .

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6706
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)

Příspěvek od demon » 30.3.2009 17:51

Oskar píše:Proč touto cestou pražský DPP nešel se můžeme dohadovat, osobně si myslím, že jde o dva hlavní důvody:
  • Tramvaje T3 (včetně rekonstruovaných) jsou neperspektivní a nemá tedy cenu do nich cokoli dalšího investovat.
  • Zařízení ad b) je již dlouho testováno na autobusech a zde s ním jsou řidiči spíše nespokojeni. (Nemůžu teď najít konkrétní odkaz, ale vzpomínám si, že v jistém článku byly výroky typu „Nejde do toho pořádně dolévat voda a ještě k tomu to skoro nechladí“)
Už poněkolikáté tady píšu, že ochlazovače odmítali vedle TÚ, kterému vadila kondenzace vody, s tím spojená koroze a vznik plísní a nízká účinnost za jízdy, převážně samotní řidiči !!!
egee píše:můžeš to doložit ??
Jistě !
egee píše:Od roku 2007 jsou do Brna také nakupovány "Poršetry" Škoda 13T.
V ohledu klimatizace se 14T od 13T naprosto neliší.

Uživatelský avatar
Tedy
Uživatel
Příspěvky: 728
Registrován: 08.10.2006 12:19
Bydliště: Praha

Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)

Příspěvek od Tedy » 30.3.2009 17:48

Oskare
Nemíchám hrušky a jablka - podívej se na datum atestu té firmy a je mi jedno zda se tomu říká mokrý hadr nebo klimatizace jde o princip jako takový přece . Mohli se se soudruzi z DP Praha v minulosti podívat v rámci soudružské družební návštěvy podívat jak to jinde řeší ... Tam to nějak řešili ,tam ano tady NE !! Tam alespoň něco mají . Si to tady projdi . My místo klimatizace máme spřáhla .
Tramvaje T3 (včetně rekonstruovaných) jsou neperspektivní a nemá tedy cenu do nich cokoli dalšího investovat.
sakra zajímavý názor , takže jinde jsou hlupáci co nevědí co s pěnězma ??
http://dp-arena.cz/images/stories/2007/ ... rno/03.jpg
download.php?id=3843
http://prahamhd.vhd.cz/Jinamesta/Liberec/lib_dolhan.jpg
http://353.hamradio.cz/liberec/liberec-transport-7.jpg jak zajímavá fotografie že ?? Třeba stěrač - asi bychom takový v Praze nevyužili ...a je to rok 2006 a už má ,,klímu" tady se u nás s velkou slávou testuje - proč se nezajelo do Liberce třeba DP Kontakt ? A přinesl by článek jak jsou po 3 letech spokojení či neposkojení ??
a co je tady perspektivní ??
10 ano minimálně let se řidičům slibují ledničky do kabin na nápoje - hned po tom co byly odstraněny pícky,,,

jen opět připomenu
,,Na tramvajích typu T3 není kam umístit a vozidlo nemá dostatečný výkon v palubní síti , je potřeba střídavý systém 3x400V .Úprava T3 by zasáhla zcela zásadně do modernizace a prodražila by vozilo o 1 000 000 Kč.... ,,
( ing.Jan Doubek ,j.S.v.T. ) zdroj DP KONTAKT
Naposledy upravil(a) Tedy dne 30.3.2009 17:52, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)

Příspěvek od Oskar » 30.3.2009 17:04

Mícháš jabka a hrušky. Je rozdíl mezi
  1. klimou (s kompresorem – princip chladničky)
  2. „mokrým hadrem“ (ochlazování díky odpařování vody)
Zařízení ad a) se běžně požaduje a dodává na nové typy tramvají (14T, 15T), nebo na „dlouhoživotně“ rekonstruované (KT8N). Zařízení ad a) není možné vestavět do staré T3 bez zásadních úprav, protože obvykle vyžaduje střídavé napájení nezanedbatelného výkonu. Na rekonstruované T3 však již instalovat lze, čehož je první klima-wana důkazem.

Zařízení ad b) je oproti tomu na instalaci méně náročné – stačí mu 24 V a pár desítek Wattů, dá se tedy bez problému nainstalovat i na staré T3 a mimopražské podniky to tak obvykle udělaly. Proč touto cestou pražský DPP nešel se můžeme dohadovat, osobně si myslím, že jde o dva hlavní důvody:
  • Tramvaje T3 (včetně rekonstruovaných) jsou neperspektivní a nemá tedy cenu do nich cokoli dalšího investovat.
  • Zařízení ad b) je již dlouho testováno na autobusech a zde s ním jsou řidiči spíše nespokojeni. (Nemůžu teď najít konkrétní odkaz, ale vzpomínám si, že v jistém článku byly výroky typu „Nejde do toho pořádně dolévat voda a ještě k tomu to skoro nechladí“)

Uživatelský avatar
Tedy
Uživatel
Příspěvky: 728
Registrován: 08.10.2006 12:19
Bydliště: Praha

Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)

Příspěvek od Tedy » 30.3.2009 14:48

Podívejte se do Brna co tam jezdí a na jakých vozech je klíma ,nejde o to jaká ale je vidět zájem o řidiče . Což se o Praze říct nedá protože tady platí co není made in praha není a nesmí být dobré .
http://tramvaje.ic.cz/brno.htm
Od roku 2007 jsou do Brna také nakupovány "Poršetry" Škoda 13T. Říká se, že rozhodnutí o nákupu těchto tramvají bylo čistě politické. Tyto brněnské vozy působí s podivně napasovaným čelem snad nejošklivěji ze všech měst, kam jsou tyto (dle mého názoru) nepovedené tramvaje dodávány. Oproti pražským mají brněnské o malinko lepši uspořádání sedaček 1+2 oproti přažským 1,5 +2. Jeden vůz byl již alespoň designově vylepšen reklamou. Vozy dostávají postupně dle písmen abecedy dívčí jména a tak je možné se po Brně svést s Adélkou, Barborkou, Cecilkou, Dášenkou, Evelínkou, Fanynkou,
http://tramvaj.wz.cz/g_k3rn.php
http://fotogalerie.dopravka.com/index.php?cat=4

proč chodit daleko
http://www.ospea.cz/c2.php
http://www.ospea.cz/clanek.php?page=378 ---
Je klimatizace tramvají v Praze nemožná,
pane inženýre?
a co malá Olomouc ? taky maj klímy ....
http://www.ospea.cz/clanek.php?page=382


tady se vymyšlí vymyšlené -
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)

Příspěvek od Jabberwocky » 30.3.2009 14:31

A co je na "mokrém hadru" podle řidičů špatně? Málo účinný?

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)

Příspěvek od Oskar » 30.3.2009 13:41

Skutečně si myslím, že trav-l-cool na tramvajích není zejména pro to, že ho řidiči nechtějí. Stačí jen zabrousit na nějaký odborářský Web a přečíst si, kolik toho autobusáci na Trav-l-cool naplivali. Proto plně chápu stanovisko SVT – přece nekoupím do tramvaje mokrej hadr za 20 000, který nefunguje a ještě budu terčem nadávek, co jsem to tam dal za křáp. To radši prohlásím, že my v Praze chceme pořádnou klimu, která ovšem zase není v současných technických a/nebo finančních možnostech. Takže musí stačit otevřené okno 8-)

Uživatelský avatar
Tedy
Uživatel
Příspěvky: 728
Registrován: 08.10.2006 12:19
Bydliště: Praha

Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)

Příspěvek od Tedy » 30.3.2009 13:23

Co dokazuje ?? že to šlo nic víc a nic méně JINDE ANO ale v Praze se muselo na to jít jako vždy jinak ... A že DP Kontakt to odmítl zveřejnit aby se úředník který se dušoval že to nejde necítil trapně, že to neví . Raději se investovalo do spřáhel .
Atest je pro mě úřední dokument - schvalující něco co splňuje určité normy dané státem .
tenhle typ "klimy" vždycky odmítali
můžeš to doložit ??

A finance ? Taky jsem se tenkrát zajímal jen si to najdi ,a že nejsou ? Poslední DP kontak píše něco jiného a osobně jsem viděl na Tramvaj T3R.PLF klimatizaci ,nevím jaký typ ale byla tam .
A tak zase se bude v létě kecat jak je vedro a jak se s tím NIC řadu let nedělá ano z klimatizované ( a mimochodem - kolikrát se úřednické klimatizace obnovovaly ??) kanceláře řidiči nikdo nevěří .
X let to jinde jezdilo jen v Praze ne a o tom píšu přece , si najdi jednotlivá města - vozový park - a poškrábej se na hlavě proč už tam tenkrát byly klimatizace - nezáleží na typu a výrobci ale jde jen o to že něco pro řidiče d ě l a l i . Na rozdíl od ....

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6706
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)

Příspěvek od demon » 30.3.2009 11:33

A můžu se zeptat co tenhle dokument, který mimochodem byl už dávno zveřejněn, dokazuje ?
O tom, že Trav-l-cool i Ebercool mají schválení DÚ se přece ví, problém byl v tom, že řidiči prostřednictvím svých zástupců z OO tenhle typ "klimy" vždycky odmítali, TÚ se k němu z dole vyjmenovaných důvodů taky stavěl velmi vlažně a na osazení skutečný klimy do všech modernizací nebyli nikdy (a nejsou) finance.

Uživatelský avatar
Tedy
Uživatel
Příspěvky: 728
Registrován: 08.10.2006 12:19
Bydliště: Praha

Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)

Příspěvek od Tedy » 30.3.2009 8:48

řeší se to co už jinde mají vyřešeno a firma má dokonce atest ....Tento dokument odmítl DP-Kontakt otisknout ,když tam probíhala diskuse o klimatizacích .
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6706
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Vedro

Příspěvek od demon » 11.4.2008 17:40

Pro informaci některých příznivců klimatizace ve vozidlech MHD:
Jenki na K-repu píše:Klima na takovýhle vůz velmi zhruba odhaduji 6MKč, z toho :
- 3MKč samotné klimy (nelze srovnávat s klimou na hypermarket - hypermarket nejede, nevibruje a hlavně se na každém děliči co 2 minuty nerestaruje).
- 1MKč vzduchovody, izolace, výdechy a jiné blbosti (které dnes musí být nehořlavé, netoxické, nekouřivé atd.)
- 1,5MKč statické měniče, které by tu klimu živily (odhaduji špičkový rozběhový výkon nejméně 30kW na vůz - viz dále)
- 0,5MKč zesílení skříně, protože tipuji na každý článek nejměně 1000kg na střeše navíc
(+ jednorázové konstrukční a testovací náklady, které tipuji na 20MKč).
K tomu zvýšení spotřeby - u takovéhoto vozu odhaduji trakci hodně zhruba na 2kWh/km (spíš 3, ale dost vrátí rekuperace). A teď počítejte se mnou (bo to určitě doplantám): pokud bude pěkný parný den tak klima na takovýto vůz bude brát trvale kolem 40A z troleje (při 600V), to máme 24kW, za hodinu 24kWh. Při oběžné rychlosti 20km/h (v reálu je o dost menší, ale líp se to počítá). Za hodinu ujel vůz 20km a spotřeboval 20x2 = 40kWh na trakci, ale když k tomu přidáme 24kWh na klimu, tak to je nárůst spotřeby o 60%! V reálu to ale bude trošku méně, řekněme 40%, protože se o hodně zvýší účinnost rekuperace - furt bude kam cpát výkon - do klimy).
Takže klimatizace ano - ale musí se politici holt smířit s tím, že vůz samotný podraží cca o 10% a náklady na energii v létě porostou o 30%.
Tím určitě nechci říci, že jsem proti klimatizaci, má to být jen taková ilustrace pro ty co tvrdí, že by se snad cena klimatizace v celkové ceně vozu ztratila.

P.S. Osobně jsem pořizovací cenu klimy v této velikosti plus nutné úpravy vozu spočítal na polovinu, ovšem Jenki má podstatně větší zkušenosti s konstrukcí vozidel, takže bude určitě blíž realitě.

A pokud jde o přislib z mého příspěvku níže, tak dle zápisu č.1/2007 z jednání Provozní komise jednotky Provoz Tramvaje a zástupců OO, je pro odborové organizace "odpařovací ochlazovač vzduchu (Trav-l-cool) technicky nevyhovující a trvají na osazení klimatizačních jednotek na všechny typy vozů"....

Zamčeno