Možná bude kámen úrazu zrovna v tomhle...MF píše:...účinnost přijde jako nedostatečná...Vodu jsem do toho ještě nelil, nevím kam...
Klimatizace vozidel (dříve Vedro)
Moderátoři: DavidD, TRAM-FÓRUM
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6706
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6706
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)
Přiznám se, že tomuhle vůbec nerozumím. Kdyby se před pěti lety prosadily ochlazovače, tak spřahujeme tramvaje provazem ?egee píše:My místo klimatizace máme spřáhla.
Což je naprosto pravdivá informace !!! Naproti tomu taky platilo a platí "U modernizovaných vozidel s nižší životností a nemožností radikálního zásahu do koncepce je situace složitější. Vždy jdeegee píše:Na tramvajích typu T3 není kam umístit a vozidlo nemá dostatečný výkon v palubní síti , je potřeba střídavý systém 3x400V .Úprava T3 by zasáhla zcela zásadně do modernizace a prodražila by vozilo o 1 000 000 Kč.... ( ing.Jan Doubek ,j.S.v.T. ) zdroj DP KONTAKT
o kompromis. Technicky není problém kvalitní skutečnou klimatizaci do modernizovaných vozidel nasadit."( ing.Jan Doubek ,JSvT)
Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)
Měl jsem možnost vyzkoušet oba druhy zařízení... Jednak skutečnou klimu na 14T a pak ochlazovač na busu. Klimatizace na 14t je neskutečně hlučná. Už na 1. stupeň rychlosti ventilátoru je to hrůza. Je to tak jí zapnout na plno a jít na konečné pryč. Co se však týká účinnosti, tak je to dle mého názoru v pořádku. V autobuse (kromě toho, že mě nikdo neseznámil s obsluhou) mi účinnost přijde jako nedostatečná, zato je to tišší. Vodu jsem do toho ještě nelil, nevím kam...
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6706
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)
Mimo jiné i málo účinný...Jabberwocky píše:A co je na "mokrém hadru" podle řidičů špatně? Málo účinný?
Viz článek z DP-K - Jednotky, které nepoužívají k chlazení systém chladič – kompresor – výparník, nejsou v pravém smyslu klimatizace, ale ochlazovače na principu zvlhčování vzduchu. Jejich nasazení je v principu vhodné jen pro stojící nebo pomalu jedoucí vozidla. Jinak je vzduch natlačován do kabiny příliš velkou rychlostí a účinek s rostoucí rychlostí prudce klesá. Největším problémem odpařovacích jednotek
je zejména zvyšování vlhkosti v prostoru kabiny a všechny důsledky z toho plynoucí. Zejména u tramvají, kde se z důvodu bezpečnosti přešlo na poměrně těsně uzavřené kabiny, je zvyšování vlhkosti fatální
problém. Kabina obsahuje řadu citlivých elektronických zařízení (zde by bylo řešením jedině tropikalizované provedení) a vypaření přibližně 11 litrů vody za den (údaj od techniků z Brna) má znatelné účinky. Velmi zákeřná je tvorba nebezpečných plísní, které jsou v tomto případě rozeseté po celé kabině. Dezinfekce, na rozdíl od výparníkových klimatizací, kde je jasně definovaný prostor nutné dezinfekce, je fakticky bez demontáže celé kabiny nemožná. Je vhodné se podívat i na webové stránky, třeba právě OO, kde právě na odpařovací klimatizace nasazené v autobusech není rozhodně jen chvála. Spíš naopak. A přitom
kabiny pražských autobusů nejsou zrovna hermetické, a tudíž vlhkostní podmínky jsou výrazně lepší, než by byly v kabinách tramvají.
Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)
Demon
dolož se jmény těch co byli proti .můžeš to doložit ??Jistě !
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6706
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)
Už poněkolikáté tady píšu, že ochlazovače odmítali vedle TÚ, kterému vadila kondenzace vody, s tím spojená koroze a vznik plísní a nízká účinnost za jízdy, převážně samotní řidiči !!!Oskar píše:Proč touto cestou pražský DPP nešel se můžeme dohadovat, osobně si myslím, že jde o dva hlavní důvody:
- Tramvaje T3 (včetně rekonstruovaných) jsou neperspektivní a nemá tedy cenu do nich cokoli dalšího investovat.
- Zařízení ad b) je již dlouho testováno na autobusech a zde s ním jsou řidiči spíše nespokojeni. (Nemůžu teď najít konkrétní odkaz, ale vzpomínám si, že v jistém článku byly výroky typu „Nejde do toho pořádně dolévat voda a ještě k tomu to skoro nechladí“)
Jistě !egee píše:můžeš to doložit ??
V ohledu klimatizace se 14T od 13T naprosto neliší.egee píše:Od roku 2007 jsou do Brna také nakupovány "Poršetry" Škoda 13T.
Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)
Oskare
Nemíchám hrušky a jablka - podívej se na datum atestu té firmy a je mi jedno zda se tomu říká mokrý hadr nebo klimatizace jde o princip jako takový přece . Mohli se se soudruzi z DP Praha v minulosti podívat v rámci soudružské družební návštěvy podívat jak to jinde řeší ... Tam to nějak řešili ,tam ano tady NE !! Tam alespoň něco mají . Si to tady projdi . My místo klimatizace máme spřáhla .
http://dp-arena.cz/images/stories/2007/ ... rno/03.jpg
download.php?id=3843
http://prahamhd.vhd.cz/Jinamesta/Liberec/lib_dolhan.jpg
http://353.hamradio.cz/liberec/liberec-transport-7.jpg jak zajímavá fotografie že ?? Třeba stěrač - asi bychom takový v Praze nevyužili ...a je to rok 2006 a už má ,,klímu" tady se u nás s velkou slávou testuje - proč se nezajelo do Liberce třeba DP Kontakt ? A přinesl by článek jak jsou po 3 letech spokojení či neposkojení ??
a co je tady perspektivní ??
10 ano minimálně let se řidičům slibují ledničky do kabin na nápoje - hned po tom co byly odstraněny pícky,,,
jen opět připomenu
Nemíchám hrušky a jablka - podívej se na datum atestu té firmy a je mi jedno zda se tomu říká mokrý hadr nebo klimatizace jde o princip jako takový přece . Mohli se se soudruzi z DP Praha v minulosti podívat v rámci soudružské družební návštěvy podívat jak to jinde řeší ... Tam to nějak řešili ,tam ano tady NE !! Tam alespoň něco mají . Si to tady projdi . My místo klimatizace máme spřáhla .
sakra zajímavý názor , takže jinde jsou hlupáci co nevědí co s pěnězma ??Tramvaje T3 (včetně rekonstruovaných) jsou neperspektivní a nemá tedy cenu do nich cokoli dalšího investovat.
http://dp-arena.cz/images/stories/2007/ ... rno/03.jpg
download.php?id=3843
http://prahamhd.vhd.cz/Jinamesta/Liberec/lib_dolhan.jpg
http://353.hamradio.cz/liberec/liberec-transport-7.jpg jak zajímavá fotografie že ?? Třeba stěrač - asi bychom takový v Praze nevyužili ...a je to rok 2006 a už má ,,klímu" tady se u nás s velkou slávou testuje - proč se nezajelo do Liberce třeba DP Kontakt ? A přinesl by článek jak jsou po 3 letech spokojení či neposkojení ??
a co je tady perspektivní ??
10 ano minimálně let se řidičům slibují ledničky do kabin na nápoje - hned po tom co byly odstraněny pícky,,,
jen opět připomenu
,,Na tramvajích typu T3 není kam umístit a vozidlo nemá dostatečný výkon v palubní síti , je potřeba střídavý systém 3x400V .Úprava T3 by zasáhla zcela zásadně do modernizace a prodražila by vozilo o 1 000 000 Kč.... ,,
( ing.Jan Doubek ,j.S.v.T. ) zdroj DP KONTAKT
Naposledy upravil(a) Tedy dne 30.3.2009 17:52, celkem upraveno 1 x.
Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)
Mícháš jabka a hrušky. Je rozdíl mezi
Zařízení ad b) je oproti tomu na instalaci méně náročné – stačí mu 24 V a pár desítek Wattů, dá se tedy bez problému nainstalovat i na staré T3 a mimopražské podniky to tak obvykle udělaly. Proč touto cestou pražský DPP nešel se můžeme dohadovat, osobně si myslím, že jde o dva hlavní důvody:
- klimou (s kompresorem – princip chladničky)
- „mokrým hadrem“ (ochlazování díky odpařování vody)
Zařízení ad b) je oproti tomu na instalaci méně náročné – stačí mu 24 V a pár desítek Wattů, dá se tedy bez problému nainstalovat i na staré T3 a mimopražské podniky to tak obvykle udělaly. Proč touto cestou pražský DPP nešel se můžeme dohadovat, osobně si myslím, že jde o dva hlavní důvody:
- Tramvaje T3 (včetně rekonstruovaných) jsou neperspektivní a nemá tedy cenu do nich cokoli dalšího investovat.
- Zařízení ad b) je již dlouho testováno na autobusech a zde s ním jsou řidiči spíše nespokojeni. (Nemůžu teď najít konkrétní odkaz, ale vzpomínám si, že v jistém článku byly výroky typu „Nejde do toho pořádně dolévat voda a ještě k tomu to skoro nechladí“)
Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)
Podívejte se do Brna co tam jezdí a na jakých vozech je klíma ,nejde o to jaká ale je vidět zájem o řidiče . Což se o Praze říct nedá protože tady platí co není made in praha není a nesmí být dobré .
http://tramvaje.ic.cz/brno.htm
http://fotogalerie.dopravka.com/index.php?cat=4
proč chodit daleko
http://www.ospea.cz/c2.php
http://www.ospea.cz/clanek.php?page=378 ---
http://www.ospea.cz/clanek.php?page=382
tady se vymyšlí vymyšlené -
http://tramvaje.ic.cz/brno.htm
http://tramvaj.wz.cz/g_k3rn.phpOd roku 2007 jsou do Brna také nakupovány "Poršetry" Škoda 13T. Říká se, že rozhodnutí o nákupu těchto tramvají bylo čistě politické. Tyto brněnské vozy působí s podivně napasovaným čelem snad nejošklivěji ze všech měst, kam jsou tyto (dle mého názoru) nepovedené tramvaje dodávány. Oproti pražským mají brněnské o malinko lepši uspořádání sedaček 1+2 oproti přažským 1,5 +2. Jeden vůz byl již alespoň designově vylepšen reklamou. Vozy dostávají postupně dle písmen abecedy dívčí jména a tak je možné se po Brně svést s Adélkou, Barborkou, Cecilkou, Dášenkou, Evelínkou, Fanynkou,
http://fotogalerie.dopravka.com/index.php?cat=4
proč chodit daleko
http://www.ospea.cz/c2.php
http://www.ospea.cz/clanek.php?page=378 ---
a co malá Olomouc ? taky maj klímy ....Je klimatizace tramvají v Praze nemožná,
pane inženýre?
http://www.ospea.cz/clanek.php?page=382
tady se vymyšlí vymyšlené -
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
- Jabberwocky
- ďábelský pedagog
- Příspěvky: 1849
- Registrován: 27.5.2005 10:53
- Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)
Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)
A co je na "mokrém hadru" podle řidičů špatně? Málo účinný?
Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)
Skutečně si myslím, že trav-l-cool na tramvajích není zejména pro to, že ho řidiči nechtějí. Stačí jen zabrousit na nějaký odborářský Web a přečíst si, kolik toho autobusáci na Trav-l-cool naplivali. Proto plně chápu stanovisko SVT – přece nekoupím do tramvaje mokrej hadr za 20 000, který nefunguje a ještě budu terčem nadávek, co jsem to tam dal za křáp. To radši prohlásím, že my v Praze chceme pořádnou klimu, která ovšem zase není v současných technických a/nebo finančních možnostech. Takže musí stačit otevřené okno
Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)
Co dokazuje ?? že to šlo nic víc a nic méně JINDE ANO ale v Praze se muselo na to jít jako vždy jinak ... A že DP Kontakt to odmítl zveřejnit aby se úředník který se dušoval že to nejde necítil trapně, že to neví . Raději se investovalo do spřáhel .
Atest je pro mě úřední dokument - schvalující něco co splňuje určité normy dané státem .
A finance ? Taky jsem se tenkrát zajímal jen si to najdi ,a že nejsou ? Poslední DP kontak píše něco jiného a osobně jsem viděl na Tramvaj T3R.PLF klimatizaci ,nevím jaký typ ale byla tam .
A tak zase se bude v létě kecat jak je vedro a jak se s tím NIC řadu let nedělá ano z klimatizované ( a mimochodem - kolikrát se úřednické klimatizace obnovovaly ??) kanceláře řidiči nikdo nevěří .
X let to jinde jezdilo jen v Praze ne a o tom píšu přece , si najdi jednotlivá města - vozový park - a poškrábej se na hlavě proč už tam tenkrát byly klimatizace - nezáleží na typu a výrobci ale jde jen o to že něco pro řidiče d ě l a l i . Na rozdíl od ....
Atest je pro mě úřední dokument - schvalující něco co splňuje určité normy dané státem .
můžeš to doložit ??tenhle typ "klimy" vždycky odmítali
A finance ? Taky jsem se tenkrát zajímal jen si to najdi ,a že nejsou ? Poslední DP kontak píše něco jiného a osobně jsem viděl na Tramvaj T3R.PLF klimatizaci ,nevím jaký typ ale byla tam .
A tak zase se bude v létě kecat jak je vedro a jak se s tím NIC řadu let nedělá ano z klimatizované ( a mimochodem - kolikrát se úřednické klimatizace obnovovaly ??) kanceláře řidiči nikdo nevěří .
X let to jinde jezdilo jen v Praze ne a o tom píšu přece , si najdi jednotlivá města - vozový park - a poškrábej se na hlavě proč už tam tenkrát byly klimatizace - nezáleží na typu a výrobci ale jde jen o to že něco pro řidiče d ě l a l i . Na rozdíl od ....
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6706
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)
A můžu se zeptat co tenhle dokument, který mimochodem byl už dávno zveřejněn, dokazuje ?
O tom, že Trav-l-cool i Ebercool mají schválení DÚ se přece ví, problém byl v tom, že řidiči prostřednictvím svých zástupců z OO tenhle typ "klimy" vždycky odmítali, TÚ se k němu z dole vyjmenovaných důvodů taky stavěl velmi vlažně a na osazení skutečný klimy do všech modernizací nebyli nikdy (a nejsou) finance.
O tom, že Trav-l-cool i Ebercool mají schválení DÚ se přece ví, problém byl v tom, že řidiči prostřednictvím svých zástupců z OO tenhle typ "klimy" vždycky odmítali, TÚ se k němu z dole vyjmenovaných důvodů taky stavěl velmi vlažně a na osazení skutečný klimy do všech modernizací nebyli nikdy (a nejsou) finance.
Re: Klimatizace vozidel (dříve Vedro)
řeší se to co už jinde mají vyřešeno a firma má dokonce atest ....Tento dokument odmítl DP-Kontakt otisknout ,když tam probíhala diskuse o klimatizacích .
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
- demon
- Uživatel
- Příspěvky: 6706
- Registrován: 08.4.2006 16:32
- Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
- Kontaktovat uživatele:
Re: Vedro
Pro informaci některých příznivců klimatizace ve vozidlech MHD:
P.S. Osobně jsem pořizovací cenu klimy v této velikosti plus nutné úpravy vozu spočítal na polovinu, ovšem Jenki má podstatně větší zkušenosti s konstrukcí vozidel, takže bude určitě blíž realitě.
A pokud jde o přislib z mého příspěvku níže, tak dle zápisu č.1/2007 z jednání Provozní komise jednotky Provoz Tramvaje a zástupců OO, je pro odborové organizace "odpařovací ochlazovač vzduchu (Trav-l-cool) technicky nevyhovující a trvají na osazení klimatizačních jednotek na všechny typy vozů"....
Tím určitě nechci říci, že jsem proti klimatizaci, má to být jen taková ilustrace pro ty co tvrdí, že by se snad cena klimatizace v celkové ceně vozu ztratila.Jenki na K-repu píše:Klima na takovýhle vůz velmi zhruba odhaduji 6MKč, z toho :
- 3MKč samotné klimy (nelze srovnávat s klimou na hypermarket - hypermarket nejede, nevibruje a hlavně se na každém děliči co 2 minuty nerestaruje).
- 1MKč vzduchovody, izolace, výdechy a jiné blbosti (které dnes musí být nehořlavé, netoxické, nekouřivé atd.)
- 1,5MKč statické měniče, které by tu klimu živily (odhaduji špičkový rozběhový výkon nejméně 30kW na vůz - viz dále)
- 0,5MKč zesílení skříně, protože tipuji na každý článek nejměně 1000kg na střeše navíc
(+ jednorázové konstrukční a testovací náklady, které tipuji na 20MKč).
K tomu zvýšení spotřeby - u takovéhoto vozu odhaduji trakci hodně zhruba na 2kWh/km (spíš 3, ale dost vrátí rekuperace). A teď počítejte se mnou (bo to určitě doplantám): pokud bude pěkný parný den tak klima na takovýto vůz bude brát trvale kolem 40A z troleje (při 600V), to máme 24kW, za hodinu 24kWh. Při oběžné rychlosti 20km/h (v reálu je o dost menší, ale líp se to počítá). Za hodinu ujel vůz 20km a spotřeboval 20x2 = 40kWh na trakci, ale když k tomu přidáme 24kWh na klimu, tak to je nárůst spotřeby o 60%! V reálu to ale bude trošku méně, řekněme 40%, protože se o hodně zvýší účinnost rekuperace - furt bude kam cpát výkon - do klimy).
Takže klimatizace ano - ale musí se politici holt smířit s tím, že vůz samotný podraží cca o 10% a náklady na energii v létě porostou o 30%.
P.S. Osobně jsem pořizovací cenu klimy v této velikosti plus nutné úpravy vozu spočítal na polovinu, ovšem Jenki má podstatně větší zkušenosti s konstrukcí vozidel, takže bude určitě blíž realitě.
A pokud jde o přislib z mého příspěvku níže, tak dle zápisu č.1/2007 z jednání Provozní komise jednotky Provoz Tramvaje a zástupců OO, je pro odborové organizace "odpařovací ochlazovač vzduchu (Trav-l-cool) technicky nevyhovující a trvají na osazení klimatizačních jednotek na všechny typy vozů"....