Kolo-kolejnice

Archiv starých nebo neaktuálních příspěvků. Příspěvky, které přinášejí informace, jejíchž poselství již bylo naplněno v minulosti.

Moderátoři: DavidD, TRAM-FÓRUM

Zamčeno
gabuliatko
Uživatel
Příspěvky: 2861
Registrován: 10.10.2007 13:22

Re: Kolo-kolejnice

Příspěvek od gabuliatko » 19.5.2010 15:02

Tedy pokud jsem dobře poslouchal tak odpověď byla že se zatím přesně neví čím to je a že jediné co se ví, že to je někde na voze.
Osobně moc děkuji za přednášku.

Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
Příspěvky: 4288
Registrován: 23.6.2008 21:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Kolo-kolejnice

Příspěvek od Bobik » 19.5.2010 0:08

Jo, řešilo se to teď na setkání. A výsledek, jestli si dobře pamatuju je, že to je ovlivněno více faktory, jako třeba opotřebení kol vozu, stav vozu, vypružení a stav vypružení vozu, typ vozu, profil kol a tak nějak. Ćili co kus to originál :) a každý se chová jinak a jinak na základě uvedeného "brousí koleje".

Uživatelský avatar
MOp
Administrátor
Příspěvky: 4647
Registrován: 18.1.2007 22:38
Bydliště: Všude dobře v Konstalu105N nejlíp!
Kontaktovat uživatele:

Re: Kolo-kolejnice

Příspěvek od MOp » 19.5.2010 0:05

Na vsechny otazky bylo dusledne a velice detailne odpovezeno na posledni sjparty. Bohuzel se nasli taci, kteri neposlouchali, odchazeli nebo nevnimali... Skoda, je to jejich problem.

Clanek o S49 na pateri odpovida na vsechny "Polánkovy" dotazy. (sloupek - trate- stavba na s49)

gabuliatko
Uživatel
Příspěvky: 2861
Registrován: 10.10.2007 13:22

Re: Kolo-kolejnice

Příspěvek od gabuliatko » 19.5.2010 0:02

MM-Mikulovsky píše: Zrovna v týdnu jsem měl jeden, který již ve 40km/h tam znatelně na hranici snesitelnosti lítal ze strany na stranu, ale jiné stejného typu tam drží i v 60-ti km/h.
Uvedené lze sledovat i v úseku Malý Břevnov - obora Hvězda. Provoz T6 minimální. Osobně jsem viděl největší rozkmit u jedné wany jejíž číslo si nepamatuji.

Uživatelský avatar
mart337
Uživatel
Příspěvky: 838
Registrován: 21.8.2008 22:26

Re: Kolo-kolejnice

Příspěvek od mart337 » 18.5.2010 23:37

No nevím jak se to projevuje na klidu jízdy, ale taky jsem si opotřebování vnitřní části všiml. Dokonce nevím jestli jsem si toho všiml dobře, ale zdálo se mi že ve smyčce Modřany jsou někde i kolejnice ojeté tak, že mi to připadá jako děravé.

Uživatelský avatar
Martan
Uživatel
Příspěvky: 29
Registrován: 08.9.2009 21:06
Bydliště: Z okna vidím pole, potok, louku i venkovský kostelík. A to všechno ve městě :-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Kolo-kolejnice

Příspěvek od Martan » 18.5.2010 22:50

Jsem si v poslední době všiml (alespoň pro mě) nezvyklého ojíždění kolejnic v přímé uvnitř žlábku okolkem a to z vnější strany dvojkolí (dovolil jsem si drobnou skicu pro ilustraci).
skica-kontakt_2.JPG
Nikdy dřív jsem si podobných situací nevšimnul, je možné že situace nastává (až) se zvětšováním minimální velikostí okolků? Podle mého názoru takhle vyjížděná stopa bude s časem dál růst a s ní bude klesat i klidnost chodu tramvají a samozřejmě narůstat hluk, bohužel...
Neví tu někdo jak to vypadalo dříve?
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Polaanek
Uživatel
Příspěvky: 169
Registrován: 26.4.2007 16:16

Re: Kolo-kolejnice

Příspěvek od Polaanek » 18.5.2010 15:33

Na jakou výšku okolku jsou soustružena kola tramvají u DPP? A jaká je minimální výška, která nesmí být překročena?
Napadlo mě to při úvaze ohledně výšky okolku pro provoz na kolejnicích S49 a množství "zelených povolenek".
Pokud lze zjednodušeně předpokládat, že okolek se ojíždí rovnoměrně, a že rozložení velikosti okolku u všech tramvají je taky rovnoměrné, pak lze i předpokládat, že počet tramvají s možností jízdy na S49 je snadno určitelný.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8461
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Kolo-kolejnice

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 28.2.2010 16:07

Karosák píše:
MM-Mikulovsky píše:Slyšel jsem od kolegy se zkušenostmi s TRAM v několika městech (jistě Praha a Liberec), že jízda po bez žlábkové kolejnici je skutečně klidnější - nerozhoupání vozidel.
A jel jste tam :?: Rekonstruovaný úsek u Vratislavic n. N., výh. a úsek Proseč n. N., výh.-Nový Svět lze projet jak klidně, tak i velmi nepohodlně s minimální závislostí na rychlosti. Ač jsou to nové a bezžlábkové kolejnice. Jak již bylo zmíněno, záleží na sjetí kola. I reko úsek Přístaviště - Pobřežní cesta jedete jednou s klidem a někdy se to rozskáče. Na hlubší diskusi o bočních kmitech nemám dostatečné informace, ale myslím, že vliv žlábku je nulový Z:idea:
Žel Liberecké TRAM osobně neznám - nikdy jsem jimi nejel, byť jsem před pár lety několikrát služebně toto město i sousední Jablonec navštívil, ale na tram jsem neměl čas - plánuji letos si konečně udělat alespoň víkendový výlet.

Mezi zastávkami Pobřežní cesta - Přístaviště, skutečně zejména v tomto směru DC před a pod Bar. mostem (i úsek Čer. kůň - Belárie v obou směrech - řekl bych více ZC,) se některé vozy (zejména T3) rozkmitají a jiné ne. Zrovna v týdnu jsem měl jeden, který již ve 40km/h tam znatelně na hranici snesitelnosti lítal ze strany na stranu, ale jiné stejného typu tam drží i v 60-ti km/h. A samozřejmě ani ten konkrétní vůz "neskákal" po všech úsecích TT, tím pádem mu něco na tom místě přeci jen neštymuje, ale co? U té mnou zmíněné Belárie je to jasné - ta kolej tam je vyloženě vykousaná (prý od T6).

Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
Příspěvky: 3370
Registrován: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze
Kontaktovat uživatele:

Re: Kolo-kolejnice

Příspěvek od Karosák » 28.2.2010 15:34

MM-Mikulovsky píše:Slyšel jsem od kolegy se zkušenostmi s TRAM v několika městech (jistě Praha a Liberec), že jízda po bez žlábkové kolejnici je skutečně klidnější - nerozhoupání vozidel.
A jel jste tam :?: Rekonstruovaný úsek u Vratislavic n. N., výh. a úsek Proseč n. N., výh.-Nový Svět lze projet jak klidně, tak i velmi nepohodlně s minimální závislostí na rychlosti. Ač jsou to nové a bezžlábkové kolejnice. Jak již bylo zmíněno, záleží na sjetí kola. I reko úsek Přístaviště - Pobřežní cesta jedete jednou s klidem a někdy se to rozskáče. Na hlubší diskusi o bočních kmitech nemám dostatečné informace, ale myslím, že vliv žlábku je nulový Z:idea:

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8461
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Kolo-kolejnice

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 27.2.2010 23:15

9001 píše:MM 1) Ted si, ale podstatně protiřečíte. Vy jste psal, že někteří řidiči, nejsou schopni vyjet s 14T jízdní řád Po reakci MOpa jste napsal, že linky, kde jsou 14T pravidělně, jsou již upravené jízdní doby díky dnů bez jízdní řádů a tak již problém není. Proto jsem poukazoval na 11, kde 14T byly max párkrát za Strašnice a až ted za Motol a tedy nebyla možnost upravit jízdní doby podle 14T. Zato Barrandovská trat by měla být vyladěna dokonale.

2) To bylo v době kdy 15T byla ještě u p.Kotase na papíře a 14T tu bylo cca 10 kousků. :wink:, takže softwarem to opravdu není, ale tento řidič to zvládal opakovaně...
1.) Barrandov - respektive Zlíćhov je jistě zprůměrovaný, chtěl jsem však ukázat, že je tam díky TT mnohem více důvodů než na 11. Jinak na 11 jsou, dle mne 2ks 14T a i jich se týká dělení řidičů od vozu - Motolský s nimi tam jedí minimum, hlavně se podělí PA a SA (na mě však ještě nikdy, narozdíl od jiných linek, tady zatím nevyšly). Počítám tedy, že spíš vyjetí JŘ nezvládají, ale procentuálně se ve všech spojích linky 11 ztratí.

2.) Toto mi bylo jasný - můj názor na příčinu viz. poznámka "PS" předchozí reakce!

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 9632
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Kolo-kolejnice

Příspěvek od 9001 » 27.2.2010 22:55

MM 1) Ted si, ale podstatně protiřečíte. Vy jste psal, že někteří řidiči, nejsou schopni vyjet s 14T jízdní řád Po reakci MOpa jste napsal, že linky, kde jsou 14T pravidělně, jsou již upravené jízdní doby díky dnů bez jízdní řádů a tak již problém není. Proto jsem poukazoval na 11, kde 14T byly max párkrát za Strašnice a až ted za Motol a tedy nebyla možnost upravit jízdní doby podle 14T. Zato Barrandovská trat by měla být vyladěna dokonale.

2) To bylo v době kdy 15T byla ještě u p.Kotase na papíře a 14T tu bylo cca 10 kousků. :wink:, takže softwarem to opravdu není, ale tento řidič to zvládal opakovaně...

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8461
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Kolo-kolejnice

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 27.2.2010 22:41

9001 píše:1) Spíš otázka na Petra. Jak jsou na tom 14T na 11 se zpožděním? Linka prakticky dělaná pro T3.
Jasně ujel jste mu, ale když nabíral kočárky, tak to ho taky zpozdí a hlavně sám si odpovídáte druhou odpovědí. Není v Praze moc signalizací, kde by projely dvě tram za sebou. Pak se mezi vás něco dostalo a těch 5 minut nebyl problém.

2) Vzpomínám si, že na 26 jezdil strašnický umělec, který byl schopný mít na DEJVICKÉ další pořadí na kufru. Na přímé trati má spíš 14T výhodu. Nějak jsem si nevšiml, že by na Evropské byly velké oblouky.
1.)
a) Proč linka 11 je dělána více pro T3 než 14T?
Spousta lidí již v kurzu při učení linkového vedení věděla jako pomůcku, že jediné dvě výhybky, které projíždí do odbočky jsou ty před obratišti Černokostelecká a Zvonařka - jinak na všech kříženích jede rovně! Od Černokostelecké po oblouky (z obou stran s přijatelně dlouhými přechodnicemi) kolem zastávky Muzeum jede po rovné TT s jen s pár většinou táhlými vybočeními (největší a nejkratší je před a hlavně za zastávkou Želivského -metro DC). Od projetí výhybkou vpravo před Zvonařkou sice těch oblouků přibývá o 12 (P a L do zast. Pod Karlovem, L + P + L po Nám. Bří. Synků, P + L po Michelskou, P + L Plynárnu Michle P + L + P Spořilov), ale jen jeden jediný (žel ten nejprudší) má dost krátké přechodnice - L přes vozovku do samostatného tělesa před Spořilovem. Pro srovnání si spočítej kolik je oblouků na mnohem kratším úseku Hlubočepy - Smíchovské nádraží (P před občasnou nástupní, L v nájezdu do vozovky, P + L dodatečné přiblížení TT k pravému kraji vozovky ve směru DC, P + L na krajích nadjezdu přes Železniční trať , L mezi Lihovarem a ČSAD Smíchov a L + P v nájezdu do zastávky Smíchovské nádraží), které jsou naštěstí většinou také poměrně dobře zpřechodované (ale mohlo jich být místo 9-ti minimálně o dva míň - kdyby ve Zlíchově TT rovnou najížděla k pravému okraji vozovky). Protože vím, že na 11 jsou vypravovány 2ks 14T a na Barrandov mnohonásobně více, tak se táži, jestli v poměru k délce úseku nenabírají 14T větší zpoždění proti T3 kolem Zlíchova než na 1/2 linky 11? (Jiná je skutečnost, že málo která T3 může využít maximum povolené rychlosti v rovném úseku kolem ČSAD Smíchov, protože se tam narozdíl od 14T rozhoupe.)
b) Jaké zdržení činí nástup a výstup kočárku do nízkopodlažního vozidla, když jej k nim není potřeba zvedat dvěma lidmi? To větší zdržení působí obměna cestujících u plnějšího (až plného) "klasického" (výškou podlahy) vozidla!

2.) V Podolí teď každou chvíli vidím ve směru DC dvě pořadí linky 17 za sebou a obě jsou RP. Se 14T mohl být zdržen vyklápěním plošiny pro vozíčkáře. Jinak ta TT z Vokovic je sice rovná, ale z kopce - dnes 14T s novějším softwarem (prý jako do 15T) tento sklon detekuje a bude sama brzdit (respektive automaticky sníží maximální možnou rychlost).

PS: Chápu, že to zpoždění na 26 po Dejvickou DC bylo 8minut a u té 17 to jsou jen 4. Jsou i tací "umělci" mezi námi co se šinou jako šneci, jiní jsou zase "střelci" - podjíždějící a na kontrolních bodech následně brzdí TRAM jiných linek. No dle reakcí cestujících jsou nejhorší ti mezi - co jedou sice čímsi někde původně zdrženi, ale po zbytek cesty dodržující úsekové mezičasy (dané JŘ a čidly ve sloupcích) při dodržení povolených rychlostí, ale nedbající mírného rozhoupání vozidla díky živějším rozjezdům a (pouze provozním) bržděním i na TT ve zhoršeném stavu. Nakonec díky tomu asi jednou, až se naseru - či mi nabírání dalšího a dalšího zpoždění i přes volnou trať před sebou bude jedno, začnu patřit také mezi ty "umělce" - brzdy provozu!

Uživatelský avatar
9001
Uživatel
Příspěvky: 9632
Registrován: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.
Kontaktovat uživatele:

Re: Kolo-kolejnice

Příspěvek od 9001 » 26.2.2010 12:21

1) Spíš otázka na Petra. Jak jsou na tom 14T na 11 se zpožděním? Linka prakticky dělaná pro T3.
Jasně ujel jste mu, ale když nabíral kočárky, tak to ho taky zpozdí a hlavně sám si odpovídáte druhou odpovědí. Není v Praze moc signalizací, kde by projely dvě tram za sebou. Pak se mezi vás něco dostalo a těch 5 minut nebyl problém.

2) Vzpomínám si, že na 26 jezdil strašnický umělec, který byl schopný mít na DEJVICKÉ další pořadí na kufru. Na přímé trati má spíš 14T výhodu. Nějak jsem si nevšiml, že by na Evropské byly velké oblouky.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8461
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Kolo-kolejnice

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 26.2.2010 11:41

Petr píše:
MM-Mikulovsky píše:(...)Takže, výsledkem je skoro nemožnost se 14T tzv. vyjetí - čili dodržení JŘ.(...)
Podobný nesmysl jsem už hodně dlouho nečetl. Vážený, jezdím s tímto vozem od prosince 2005!!!!!!!! A nikdy jsem tento problém nezažil. Pamatuji si, jak si stěžovali strašničtí, že nejsou schopni vyjet s nově dodávanými vozy 14T trasu linky 26... I došlo k prohození řidičů, kdy motolští řidiči šli na týden jezdit na strašnická pořadí, aby se zjistilo co a jak... Výsledky byly tehdy dosti tristní, na vozech jezdila "komise" a když zjistila, že s vozem 14T jsem z Divoké Šárky za dodržení všech předpisů na Dejvické klidně o minutu napřed, asi se hodně rychle zjistilo, kde je problém...
1.) Jízdní doby se průběžně upravují (dle průměrů z tzv. dnů bez vozového JŘ - kdy jsou řidičům známi jen časy výjezdů z konečných) dík čemuž dnes již na linkách běžně ježděných se 14T základní čas sedí, ale zpoždění s ním stáhneš minimálně (znám to z praxe – několikrát mě díky MÚ přede mnou dojela 14T na následném pořadí a já ji přes braní více cestujících, sice s odmítnutím kočárků – prohlášeno vozidlo za plné a oznámení zpoždění mne i pro ně výhodnějšího následného nízkopodlažního spoje, a dodržení přikázaných rychlostí vždy ujel o ne jednu, ale rovnou několik minut - i půl intervalu = 4 až 5).

2.) Pokud s něčím, na co není úplně zvyklí (má to jen občas či krátce), jede řidič stejně jako s tím, čím jezdí denně, tak je blázen a za ovládání nepatří!!! Čili zpoždění Stašnických řidičů, díky jejich opatrné jízdě, při jejich začátku ježdění se 14T nebylo chybou, ale ctí!!! A pokud jezdíš víc jak pět let, tak musíš vědět, že stačí na některých pořadích různých linek nabrat do prvního křížení TT 1 minutu sekeru a pak už nabíráš další a další, protože tě pořád něco podjíždí a TRAM s TRAM nepředjedeš.

Uživatelský avatar
MOp
Administrátor
Příspěvky: 4647
Registrován: 18.1.2007 22:38
Bydliště: Všude dobře v Konstalu105N nejlíp!
Kontaktovat uživatele:

Re: Kolo-kolejnice

Příspěvek od MOp » 26.2.2010 11:02

Aha, vnejsi kolej za vexli. Tak tam tusim neni, to mas pravdu.

Zamčeno