Stránka 6 z 8

Re: Kolo-kolejnice

Napsal: 26.2.2010 10:48
od Petr
MM-Mikulovsky píše:(...)Takže, výsledkem je skoro nemožnost se 14T tzv. vyjetí - čili dodržení JŘ.(...)
Podobný nesmysl jsem už hodně dlouho nečetl. Vážený, jezdím s tímto vozem od prosince 2005!!!!!!!! A nikdy jsem tento problém nezažil. Pamatuji si, jak si stěžovali strašničtí, že nejsou schopni vyjet s nově dodávanými vozy 14T trasu linky 26... I došlo k prohození řidičů, kdy motolští řidiči šli na týden jezdit na strašnická pořadí, aby se zjistilo co a jak... Výsledky byly tehdy dosti tristní, na vozech jezdila "komise" a když zjistila, že s vozem 14T jsem z Divoké Šárky za dodržení všech předpisů na Dejvické klidně o minutu napřed, asi se hodně rychle zjistilo, kde je problém...

Re: Kolo-kolejnice

Napsal: 26.2.2010 10:38
od Absolut
MM-Mikulovsky:

1) Jak je to na tom Barrandově něvím, nevybavuji si, proto jsem to nekomentoval. Přechodnice délky 6 metrů a následující oblouk R=20m škubne se 14T stejně strašlivě, jako oblouk R=25m bez přechodnice.
2) Vyšehradský tunel znám moc dobře. Váš postřeh na obědě vyřídím i kolegům, budou moc rádi, že se jejich práce někomu z provozu líbí :wink:

Re: Kolo-kolejnice

Napsal: 26.2.2010 10:32
od MM-Mikulovsky
MOp píše:Dovolím si tvrdit, že i 1 a 13.
i Absolut

Psal, jsem, že přechodky nejen chybí, ale jsou také krátké (myšleno pořád málo plynulé - dokonalé to je po rekonstrukci Vyšehradského tunelu).

Na 1 od pohledu vůbec není a nepotřebuje si člověk zkusit na vlastní kůži chování předsazené kabiny 14T s pevným podvozkem (na němž je citelně poznat, jak se první kola "zakusují" prvně přímo do kolejnice a teprve druhá s nimi škubnou do boku) - jedná se o začátek levotočivého oblouku vnější koleje za rozvětvením do střední předjízdné koleje (psal jsem za výhybkou - špatný čtenář mohl myslet pravý oblouk za výstupní zastávkou na úrovni radiových kontaktů rozvětvení do obou předjízdných kolejí).

(Mimochodem jede-li se 14T někdo jako prase, tak omezovače rychlosti zapůsobí až po stočení prvního kloubu, kde jsou umístěna čidla, počítám, že vzhledem ke stejnému software budou obdobná i na 15T, ale u čepů krajních podvozků - oproti stávajícím tramvajím skoro u krajů vlastní skříně, čili bude styl jízdy hlídat na lepším místě. Ale také říkám, že 14T jízdou po Praze trápím malou rychlostí. Jiní kolegové/kolegyně s nimi jezdící častěji říkají "14T se pořád jenom bojí" - nepustí je to v zatáčkách zdaleka do rychlostí bezpečně průjezdných s T3 atd. a i v klesáních to automaticky extrémně brzdí. Takže, výsledkem je skoro nemožnost se 14T tzv. vyjetí - čili dodržení JŘ. Doufám, že díky jiné konstrukci podvozku budou omezovače na 15T nastaveny na jiné - vyšší rychlosti než na 14T. Je šílené bezpečně projíždět spoustu míst poloviční rychlostí než s ostatními typy tramvají.)

Re: Kolo-kolejnice

Napsal: 26.2.2010 9:35
od MOp
Dovolím si tvrdit, že i 1 a 13.

Re: Kolo-kolejnice

Napsal: 26.2.2010 9:13
od Absolut
MM-Mikulovsky:

Mohu Vás ujistit, že na spoustě z Vámi uváděných oblouků JE přechodnice - respektive byla v novém stavu. Nabř. u bodů 4, 5, 6, 7, 10 a 11 je celým jádrem problému chování trati na panelech BKV v takovém oblouku :(

Re: Kolo-kolejnice

Napsal: 26.2.2010 3:02
od Marek B.
Já nevím, ale jsem jediný, komu připadá, že profil kolejnice a to, jestli má žlábek spolu nemají nic společného?

Re: Kolo-kolejnice

Napsal: 26.2.2010 0:47
od MM-Mikulovsky
Martan píše:Jste přesvědčeni o tom, že kolejnice S49 můžou mít zprostředkovaně i pozitivní vliv na klid jízdy vozidel?

Vycházím z předpokladu, že v rámci rekonstrukce budou pořízeny tramvajové pražce vhodné pro kolejnice S49, který jsou obvykle vybaveny skloněnou plochou pod patou kolejnice (1:40 - nabízí běžně i ŽPSV) a díky tomu by takhle dovnitř ukloněné kolejnice měly v součinnosti s jízdním profilem kola tramvaje samočinně vést poměrně elegantním sinusoidním pohybem, což je vlastně technologie používaná normálně na železnici.

Drobná otázka: Jak to vlastně v Praze vypadá s používáním přechodnic u oblouků?
A
1.) Slyšel jsem od kolegy se zkušenostmi s TRAM v několika městech (jistě Praha a Liberec), že jízda po bez žlábkové kolejnici je skutečně klidnější - nerozhoupání vozidel.
2.) Kola TRAM podkluzují nejvíce na polomokré kolejnici - uvádí se nejčastěji, že na začátku deště. Ve skutečnosti však i při usychání, kdy z vrchu je kolej již ofouknutá, ale ve žlábku ještě stojí voda - jež TRAM částečně při jízdě vlastními okolky vytlačí a opět jsou adhezní podmínky kol ke kolejnicím příšerné!!! Na bez žlábkové kolejnici nemá voda kde zůstat stát - čili uvedené se na ní nemůže stát.

B
Skutečně záleží na prostorových podmínkách - nejhorší situace (chybějící, či moc krátké přechodnice), dle mé paměti, se nacházejí v těchto místech:
1.) začátek vnější koleje obratiště Barrandov (skutečně prudký oblouk napojený hned na přímí směr výhybky)
2.) střední 180° oblouk v Chodkově ulici (nájezdy i výjezdy - se 14T je přikázaných 15km/h pořád moc, vzpomínám si, že při výcviku jsme s ní jím jezdili v dolní hranici rozmezí 5 - 10km)
3.) oblouky mezi zastávkou Nádraží Holešovice - u elektrárny a prozatímním tramvajovým mostem (v obou směrech jízdy první levý a druhý pravý)
4.) oblouk v křížení TT s vozovkou u zastávky Kpt. Jaroše (výjezd z oblouku do zastávky a hlavně nájezd do něj v opačném směru, v němž zastávka v uvedeného jména v současnosti není)
5.) oblouk u rohu Holešovické tažnice (navíc špatně klopený - proto přikázaných 20km/h v obou směrech, ale i pro RP je to na vnější koleji - ZC moc)
6.) "esíčko" TT mezi zastávkami Divadlo na Fidlovačce a Svatoplukova (taktéž navíc špatně klopené zatáčky - ty blíže k první uvedené zastávce více)
7.) nájezdy/výjezdy TT do/z ulice Na Veselí
8.) u zastávky Přístaviště (hlavně napojení přejezdu vozovky do jejího středu - platí pro obě koleje)
9.) "esíčko" přes křížení s vozovkou u obratiště Nádraží Braník + oblouk před napojením na rovnou Modřanskou TT
10.) oblouk přes vozovku u zastávky Nový Hloubětín
11.) oblouk na odbočení TT z Plzeňské ulice
12.) oblouk na Palmovce - Na Žertvách
13.) zatáčka u Orionky
14.) zatáčka mezi zastávkami Blanická (občasná) a Šumavská
15.) zatáčka u Ústředních dílen
....a další
+skoro všechny odbočné větve výhybek (tam však je stejně přikázáno 10km/h)

Re: Kolo-kolejnice

Napsal: 25.2.2010 16:56
od Bobik
MOp píše:
Absolut píše:podbíjení tratě s kolejnicí B1, tedy na panelech BKV si představit nedokážu.
ja jo, to se vezme 14t a jezdí se s nim na plný knedlík v obloucích a po trati se zavede provoz bus a IGK o vyssi hmotnosti.
No sice jsem slyšel že při podbíjení se štěrk cpe pod kolejnice, ale měl jsem zato že se odněkud dováží, ne že se vyrábí na místě z BKV. Nebo žeby to byl zlepšováček v rámci úspor? :D

Re: Kolo-kolejnice

Napsal: 25.2.2010 8:54
od MOp
Absolut píše:podbíjení tratě s kolejnicí B1, tedy na panelech BKV si představit nedokážu. Kromě toho spojité úseky panelů položených na štěrku již jsme odstranili :)
ja jo, to se vezme 14t a jezdí se s nim na plný knedlík v obloucích a po trati se zavede provoz bus a IGK o vyssi hmotnosti.

Re: Kolo-kolejnice

Napsal: 25.2.2010 8:51
od Absolut
Martan:

1) Přechodnic máme v síti mraky, dokonce i v tratích na panelech BKV :) Ale přesto zdaleka nejsou přechodnice všude a leckde by mohly být delší.
2) Ano, jsem přesvědčen, že použití S49 bude mít kladný vliv na klidný chod vozidel a že se nebude stávat efekt třesoucího se vozu, známý třeba od Černého koně.

MOp:

Jsem sice snílek, ale podbíjení tratě s kolejnicí B1, tedy na panelech BKV si představit nedokážu. Kromě toho spojité úseky panelů položených na štěrku již jsme odstranili :)

Re: Kolo-kolejnice

Napsal: 24.2.2010 21:03
od MOp
Pokud se budou trate (a je jedno zda s S49 ci B1 ci NT1) a kola nadale pravidelne udrzovat (podbijeni, brouseni, reprofilace), nevidim duvod, proc by nemel mit jakykoliv kvalitni svrsek vliv klidovy chod vozidel.

Prechodnice se pokud to prostorove duvody dovoli samozrejme u novostaveb pouzivaji. Mista bez prechodnic se poznaji zejmena pri jizde ve vozech 14t. Kolik procent oblouku prechodnici ma nevim a ani me to nezajima, tak jsem to nezjistoval...

Re: Kolo-kolejnice

Napsal: 24.2.2010 20:53
od Karosák
Z vlastního pozorování Z:arrow: kde to jde, tam jsou, "tvarovány" jsou i v BKV 8-)

Re: Kolo-kolejnice

Napsal: 24.2.2010 20:15
od Martan
Jste přesvědčeni o tom, že kolejnice S49 můžou mít zprostředkovaně i pozitivní vliv na klid jízdy vozidel?

Vycházím z předpokladu, že v rámci rekonstrukce budou pořízeny tramvajové pražce vhodné pro kolejnice S49, který jsou obvykle vybaveny skloněnou plochou pod patou kolejnice (1:40 - nabízí běžně i ŽPSV) a díky tomu by takhle dovnitř ukloněné kolejnice měly v součinnosti s jízdním profilem kola tramvaje samočinně vést poměrně elegantním sinusoidním pohybem, což je vlastně technologie používaná normálně na železnici.

Drobná otázka: Jak to vlastně v Praze vypadá s používáním přechodnic u oblouků?

Re: Kolo-kolejnice

Napsal: 24.2.2010 19:12
od fandax17
Absolut,matti :ale vždyt to jsem v podstatě řekl, vy jste to jen upřesnili... předtím než jsem psal příspěvek a i potom jsem si našel bližší info, ale přišlo mi to zbytečné sem psát dlouhý texty...

Re: Kolo-kolejnice

Napsal: 24.2.2010 18:04
od matti
v Ostravě jsou žlábky velké a hluboké - železniční kola by se tam měli vejít, žlábky nemusí být všude jako v Praze