Martan píše:Jste přesvědčeni o tom, že kolejnice S49 můžou mít zprostředkovaně i pozitivní vliv na klid jízdy vozidel?
Vycházím z předpokladu, že v rámci rekonstrukce budou pořízeny tramvajové pražce vhodné pro kolejnice S49, který jsou obvykle vybaveny skloněnou plochou pod patou kolejnice (1:40 - nabízí běžně i ŽPSV) a díky tomu by takhle dovnitř ukloněné kolejnice měly v součinnosti s jízdním profilem kola tramvaje samočinně vést poměrně elegantním sinusoidním pohybem, což je vlastně technologie používaná normálně na železnici.
Drobná otázka: Jak to vlastně v Praze vypadá s používáním přechodnic u oblouků?
A
1.) Slyšel jsem od kolegy se zkušenostmi s TRAM v několika městech (jistě Praha a Liberec), že jízda po bez žlábkové kolejnici je skutečně klidnější - nerozhoupání vozidel.
2.) Kola TRAM podkluzují nejvíce na polomokré kolejnici - uvádí se nejčastěji, že na začátku deště. Ve skutečnosti však i při usychání, kdy z vrchu je kolej již ofouknutá, ale ve žlábku ještě stojí voda - jež TRAM částečně při jízdě vlastními okolky vytlačí a opět jsou adhezní podmínky kol ke kolejnicím příšerné!!! Na bez žlábkové kolejnici nemá voda kde zůstat stát - čili uvedené se na ní nemůže stát.
B
Skutečně záleží na prostorových podmínkách - nejhorší situace (chybějící, či moc krátké přechodnice), dle mé paměti, se nacházejí v těchto místech:
1.) začátek vnější koleje obratiště Barrandov (skutečně prudký oblouk napojený hned na přímí směr výhybky)
2.) střední 180° oblouk v Chodkově ulici (nájezdy i výjezdy - se 14T je přikázaných 15km/h pořád moc, vzpomínám si, že při výcviku jsme s ní jím jezdili v dolní hranici rozmezí 5 - 10km)
3.) oblouky mezi zastávkou Nádraží Holešovice - u elektrárny a prozatímním tramvajovým mostem (v obou směrech jízdy první levý a druhý pravý)
4.) oblouk v křížení TT s vozovkou u zastávky Kpt. Jaroše (výjezd z oblouku do zastávky a hlavně nájezd do něj v opačném směru, v němž zastávka v uvedeného jména v současnosti není)
5.) oblouk u rohu Holešovické tažnice (navíc špatně klopený - proto přikázaných 20km/h v obou směrech, ale i pro RP je to na vnější koleji - ZC moc)
6.) "esíčko" TT mezi zastávkami Divadlo na Fidlovačce a Svatoplukova (taktéž navíc špatně klopené zatáčky - ty blíže k první uvedené zastávce více)
7.) nájezdy/výjezdy TT do/z ulice Na Veselí
8.) u zastávky Přístaviště (hlavně napojení přejezdu vozovky do jejího středu - platí pro obě koleje)
9.) "esíčko" přes křížení s vozovkou u obratiště Nádraží Braník + oblouk před napojením na rovnou Modřanskou TT
10.) oblouk přes vozovku u zastávky Nový Hloubětín
11.) oblouk na odbočení TT z Plzeňské ulice
12.) oblouk na Palmovce - Na Žertvách
13.) zatáčka u Orionky
14.) zatáčka mezi zastávkami Blanická (občasná) a Šumavská
15.) zatáčka u Ústředních dílen
....a další
+skoro všechny odbočné větve výhybek (tam však je stejně přikázáno 10km/h)