Re: Návrh jednotných výhybkových návěstidel pro tramvaje
Napsal: 01.2.2010 15:40
Teda nic ve zlým, ale to už mi přijde "jednodušší a intuitivnější" návrh kolegy Duba, jak to prezentoval na posledním školení (asi během 5min).
Navíc mi přijdou současná návěstidla - tj. čočky+stromeček a červené šipky na vexle jako dostatečná.
Dále v těchto pokusech o inovace vidím řadu much:
- zejména mám obavy o celkovou viditelnost (jak už bylo zmíněno). I se současnými červenými výhybkovými návěstidly jsou občas problémy s viditelností hlavně při prudkém slunci.
- jak by ty klínové návěsti byly napájeny? V současné době jsou výh. návěstidla napájena "z troleje", takže při poruše/vypnuté SSZ na křižovatce je řidič stále informován o postavení/uzamčení vlak. cesty.
- pokud nedojde k uzamčení výhybky na křižovatce s větvením do tří směrů, jak řidič zjistí která z těch dvou výhybek co před ním leží se neuzamkla? (neberu v potaz jasné situace typu jazyky v půlce)
- jak by byl řešen průjezd křižovatkou v případě "jízdy na bod" ať už "uzamčeno s bodem" nebo neuzamčeno, čili jak by bylo zajištěno volno do potřebného směru v případě neuzamčení výhybky?
- k bodu 5 rekapitulace bych chtěl podotknout že výh. návěstidlo zpravidla ukazuje směr kterým se dá pokračovat a ne tvar výhybky (to že se obě věci ve většině případů shodují je věc druhá), proto například na Malostranské DC je výhybka fyzicky rovně a vpravo, ale šipka vexle (stejně jako SSZ křižovatky) ukazuje jen vpravo a vlevo. To samé horní Palmovka od Krejcárku - šipka rovně, čočky rovně, ale vexle hozená fyzicky doleva.
Obecně mě to přijde strašně složité. Pokud přijedu ke křižovatce, tak chci na "první pohled" dostat jasnou a srozumitelnou informaci. Mě nedělá problém koukat na 2(3) návěstidla, navíc si myslím že jejich případné zakrytí "něčím větším" (bus, kamion) není o nevhodnosti návěstidel jako takových, spíš o jejich nevhodném umístění. Dále nemám potřebu "přemrkávat" mezi návěstidly, neboť při příjezdu na křižovatku řeším nejdřív vexli (abych věděl jestli vůbec mám kam/kudy pokračovat) a teprve potom čočky (abych věděl jestli smím pokračovat). Na výhybkové návěstidlo už dále nemám potřebu koukat, informaci jsem již obdržel, (maximálně mrknu "pro klid duše" před vjetím do vexle, pokud na ni už nestojím).
Zatím vše co mě k tomu v rychlosti napadlo.
Navíc mi přijdou současná návěstidla - tj. čočky+stromeček a červené šipky na vexle jako dostatečná.
Dále v těchto pokusech o inovace vidím řadu much:
- zejména mám obavy o celkovou viditelnost (jak už bylo zmíněno). I se současnými červenými výhybkovými návěstidly jsou občas problémy s viditelností hlavně při prudkém slunci.
- jak by ty klínové návěsti byly napájeny? V současné době jsou výh. návěstidla napájena "z troleje", takže při poruše/vypnuté SSZ na křižovatce je řidič stále informován o postavení/uzamčení vlak. cesty.
- pokud nedojde k uzamčení výhybky na křižovatce s větvením do tří směrů, jak řidič zjistí která z těch dvou výhybek co před ním leží se neuzamkla? (neberu v potaz jasné situace typu jazyky v půlce)
- jak by byl řešen průjezd křižovatkou v případě "jízdy na bod" ať už "uzamčeno s bodem" nebo neuzamčeno, čili jak by bylo zajištěno volno do potřebného směru v případě neuzamčení výhybky?
- k bodu 5 rekapitulace bych chtěl podotknout že výh. návěstidlo zpravidla ukazuje směr kterým se dá pokračovat a ne tvar výhybky (to že se obě věci ve většině případů shodují je věc druhá), proto například na Malostranské DC je výhybka fyzicky rovně a vpravo, ale šipka vexle (stejně jako SSZ křižovatky) ukazuje jen vpravo a vlevo. To samé horní Palmovka od Krejcárku - šipka rovně, čočky rovně, ale vexle hozená fyzicky doleva.
Obecně mě to přijde strašně složité. Pokud přijedu ke křižovatce, tak chci na "první pohled" dostat jasnou a srozumitelnou informaci. Mě nedělá problém koukat na 2(3) návěstidla, navíc si myslím že jejich případné zakrytí "něčím větším" (bus, kamion) není o nevhodnosti návěstidel jako takových, spíš o jejich nevhodném umístění. Dále nemám potřebu "přemrkávat" mezi návěstidly, neboť při příjezdu na křižovatku řeším nejdřív vexli (abych věděl jestli vůbec mám kam/kudy pokračovat) a teprve potom čočky (abych věděl jestli smím pokračovat). Na výhybkové návěstidlo už dále nemám potřebu koukat, informaci jsem již obdržel, (maximálně mrknu "pro klid duše" před vjetím do vexle, pokud na ni už nestojím).
Zatím vše co mě k tomu v rychlosti napadlo.