Příměstská doprava (nejen PID)

Archiv starých nebo neaktuálních příspěvků. Příspěvky, které přinášejí informace, jejíchž poselství již bylo naplněno v minulosti.

Moderátoři: DavidD, TRAM-FÓRUM

Zamčeno
gabuliatko
Uživatel
Příspěvky: 2861
Registrován: 10.10.2007 13:22

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Příspěvek od gabuliatko » 04.1.2011 18:46

Podle meho je s jednotlivymi jizdenkami prilis velke s*ani a neni vubec zadna motivace k tomu, aby lid pouzival jizdenky casove.
Pak by se totiz prislo na to, ze na Zlicine stejne 90% lidi nekonci, ale dal bud jede na cerno, nebo ma opencard nebo si celkem zbytecne kupuje dalsi listek. A nejake dojezdove pasmo by se mohlo zrusit.
Je sileny nepomer v cene ctvrtletni prazske legitimace (1480) a ctrvrtletni 4 pasmovou jizdenkou (2240/2400), ktera navic nejde jako rocni.
Navic to jeste kombinuje to, ze ve vnejsi pasma jsou PID a SID. SID ma uzasne specifikum, ze ma Prahu taky rozdelenu na pasma a tak kdyz rano jedu na Zlicin a odpoledne z Bile Hory, tak je to sice za stejnou cenu, ale jine pasmo, takze casova jizdenka nejde pouzit. Z toho duvodu jezdi lid na jednotlive listky a z toho duvodu je pak ptakovina typu 0 a B. Az se slouci PID se SIDem dle mne nebude zadny duvod mit takove pasmo, proste jsi v Praze, kup si jizdenku do Prahy at uz zlevnenou neprestupni, nebo plnocenou prestupni. A Verim tomu, ze ti co dojizdeji alespon 2x tydne si koupi rocni na Prahu a pasma domu a nebudou kazdy den premyslet, zda maji listek, drobne nebo nabitou SID kartu.
PS: dnes mi zena po 2 letech denniho dojizdeni hlasila, ze musela v PID buse prilozit OpenCard. A to jen proto, ze se zapomela a chtela listek za 14,- a pan ridic ji "mile" odpovedel "takova neexistuje". Sice chapu, ze ridici za zdrazeni nemohou, ale mohli by se chovat jako v SID buse, kde pan ridic kazdemu s usmevem rikal, Jezdime za novou cenu, je to za 24.

Martin Šubrt
Uživatel
Příspěvky: 1779
Registrován: 13.5.2004 10:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Příspěvek od Martin Šubrt » 04.1.2011 17:38

Souhlas :-). Tabulka byla určena jen pro snadnější přehled všech cen. Hlavně pro ty názvy a cenové hladiny. Kdyby se distribuovala mezi lid, určitě by tam ten dojezd do pásma D musel být. Jen jsem zvažoval, zda dojezdovat i z pásem 2-5, tak jsem zatím naznačil jen cestu 1-P na lístek V2. Stejné lístky s různou časovou platností bych nezaváděl. Pro dojezd z pásem 2-4 by obdobně platily lístky V3-V5. Z pásma 5 už bych "nedojížděl", nechce se mi tvořit samostatný lístek V6 :-).

Hlavní otázky z toho návrhu ale jsou:
1) Můžeme v současné podobě tarifu dosáhnout zpřehlednení?
2) Měly by mít lístky své označení (název), aby se pro lidi ustálilo jejich používání a měnila se jen cena?
3) Je možné zavést pouze přestupní jízdenky (a to výjimkou toho dojezdu přes hranice Prahy)?

Za mě je odpověď na všechny otázky ano.

JaHu
Uživatel
Příspěvky: 224
Registrován: 17.5.2006 8:58

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Příspěvek od JaHu » 04.1.2011 16:18

Martin Šubrt píše:Snaha o zpřehlednění PID dotažená do konce...

Pro cesty z pásma 1 na okraj Prahy platí jízdenka V2. Taková cesta musí začít nebo skončit v zastávkách příslušejících do dojezdového pásma D, které cca odpovídá dnešnímu pásmu B. Jedině v případě takovéto cesty přes hranice Prahy je jízdenka V2 nepřestupní.

K výčtu jízdného jsem "zneužil" aktuální podklad Ropidu a trošku ho promazal.
Tím je ta tabulka ale matoucí. Když pojedu ze Zličína (dnes pásmo B, nově podle Tebe P) např. do Rudné (pásmo 1), tak si v tabulce najdu z B do 1 cena 34 Kč a až někde dole v poznámce se dočtu, že bych vlastně mohl jet za 18 Kč. Když pojedu ze Zličína do Unhoště (pásmo 2), tak podle Tvé tabulky je to z P do 2 za 40 Kč a žádnou levnější variantu pro cestu z 2 na kraj Prahy nebo opačně tam nemáš. Přitom linkou SID nebo kilometrickým tarifem ČSAD by to stálo rozhodně míň. Takže se zrušení dojezdového pásma (B nebo D) neubráníš a mělo by být podle mě buď v té tabulce uvedeno jako další pásmo, nebo pro cesty ze VŠECH vnějších pásem do Prahy mít vždy 2 jízdenky s různými dobami platnosti (např. P-1 120 min za 34 Kč a 60 min za 18 Kč, P-2 150 min 40 Kč a 75 min za např. 24 Kč, P-3 180 min 46 Kč a 90 min např. 30 Kč atd.). Jízdenka s kratší platností by byla pro cestu na kraj Prahy (dnešní dojezdové pásmo, nejčastěji k metru) a s delší platností pro cestu dál do města. To samé ve vlaku na tratích s plnou integrací.

MF
Uživatel
Příspěvky: 4274
Registrován: 04.3.2007 19:28

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Příspěvek od MF » 04.1.2011 14:00

Byť jsem zaměstnance DP už docela dlouho, tak musím říct, že se v tom stejně nevyznám. Měl jsem vždy to štěstí, že jsem narazil na normální řidiče i revizory, kteří neřešily mou jízdu na zaměstnaneckou lítačku ve vnějších pásmech. Revizoři a řidiči DP aspoň věděli oč jde, kdežto ty různý konexy apod. většinou ani nevěděli co to mám za doklad, hlavně, že jsem něco ukázal.

Když jsem nedávno koukal na ty pásma v pásmech....dříve jsem aspoň pochopil, že P a 0 jsou ve stejném místě, ale v řadě 100-200 jsem v P a ve 300 v 0. Jenže nenažranost Ropidu je velká a tam kde se vzalo tu se vzalo jakési pásmo B, které se vtěsnalo do části 0 a některé jízdenky se počítá jako jedno, pro druhé samostatně. No to ať se jdou vycpat! třeba za rok se zjistí, že toto příhraniční pásmo už nestačí a poslední stanici před konečnou v Praze (zpravidla u metra) se udělá ještě pásmo C /jako city/ a zase vyděláme! Chce se mi zvracet!

Martin Šubrt
Uživatel
Příspěvky: 1779
Registrován: 13.5.2004 10:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Příspěvek od Martin Šubrt » 04.1.2011 13:50

Snaha o zpřehlednění PID dotažená do konce. Všechny jízdenky přestupní. Všechny jízdenky mají název, takže nemůže dojít k tomu, že si někdo dnes koupí jízdenku za 40, bo si myslí, že je to ta, co zdražila z 36... Název jízdenky zároveň určuje pásmovou platnost, takže k jízdence zbývá uvádět už jen časovou. Jízdenky pro jednotlivé cesty jsou snadno zapamatovatelné, stejné označení mohou mít doplňkové kupóny. Ve výhledu by bylo s takovýmto označením jízdenek možné po zaslání sms ve tvaru PD, PK, PD+1 apod. mít všechny jako sms jízdenky. Ve vnějších pásmech by se k žádosti o sms jízdenku připojoval kód nástupní zastávky, aby byl jasný v případě kontroly výchozí bod cesty.

PD - Pražská Dlouhodobá
PK - Pražská Krátkodobá

PD+1, PD+2, PD+3, PD+4, PD+5 - jízdenky pro cesty po Praze + do příslušného počtu vnějších pásem, nebo zpět

V1, V2, V3, V4, V5 - jízdenky pro cesty po vnějších pásmech, zaniká nepřestupní dvojpásmová, ale jednoduše jsou přestupní jednopásmová a dojpásmová (V1, V2). Když někdo jede v jednom pásmu déle než 20 minut, už si prostě koupí místo V1 jízdenku V2, která má delší časovou platnost.

Pro cesty z pásma 1 na okraj Prahy platí jízdenka V2. Taková cesta musí začít nebo skončit v zastávkách příslušejících do dojezdového pásma D, které cca odpovídá dnešnímu pásmu B. Jedině v případě takovéto cesty přes hranice Prahy je jízdenka V2 nepřestupní.

K výčtu jízdného jsem "zneužil" aktuální podklad Ropidu a trošku ho promazal.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6705
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Příspěvek od demon » 03.1.2011 20:52

To je překážka na straně dopravce a prodlouží se o ní potřebný čas...

Uživatelský avatar
nitro
Uživatel
Příspěvky: 81
Registrován: 23.1.2008 11:11

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Příspěvek od nitro » 03.1.2011 20:41

Kdyz uz tady rozebirate tarif - co se stane, pokud si koupim jizdenku na 20 minut, ale tramvaj nebo autobus se kvuli dopravni nehode zasekne, me jizdenka vyprsi a na pristi zastavce me zkontroluje revizor? Predpokladam, ze bych mel vystoupit a koupit si novou jizdenku...

Martin Šubrt
Uživatel
Příspěvky: 1779
Registrován: 13.5.2004 10:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Příspěvek od Martin Šubrt » 03.1.2011 20:14

Oficiálně by tolerance byla 0 minut, ale revizoři by měli doporučeno tolerovat minimální překročení, pokud by bylo jasné, že cestující z vlastní vůle skutečně opouští přepravní prostor. Což jaksi cestující při výjezdu eskalátory na povrch skutečně dělá. Ostatně revizoři i dnes většinou dvě tři minuty na výlezu z metra tolerují. Nicméně by bylo jednoznačně oficiálně dáno, že překročení 20 minut znamená pokutu, tolerance by byla jen interní doporučení (spíše příkaz) pro revizory. Musíme se snažit trošku si to tady zlidštit, zatím spíš jen víc a víc úřadujeme :-). Když jedu metrem s takovu krátkodobkou, můžu se mrknout ve vestibulu, kdy mi to jede. Pokud jedu o víkendu pět stanic a uprostřed přestupuju, už si prostě raději koupím za 26... Žádný problém.

Tita
Uživatel
Příspěvky: 174
Registrován: 01.12.2005 12:36
Bydliště: Nedaleko posledního vratného trojúhelníku
Kontaktovat uživatele:

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Příspěvek od Tita » 03.1.2011 19:41

Martin Šubrt píše:Tak jaksi máme i jízdenky na 75 a 90 minut a na konci jejich platnosti, když leze z metra, by měl každý stejný problém. Ale prostě vyleze dřív... Uznávám, že při krátké cestě je situace pravděpodobnější, ale je prostě na cestujícím, aby si koupil jízdenku na takový čas, jaký bude potřebovat. A pak stačí jednoduchý pokyn pro revizory, aby ve voze metra s takovou jízdenkou na 20 minut a překročeným časem už pokutovali a nahoře ve vestibulu prostě tolerovali třeba 2 minuty prošlou platnost, protože cestující objektivně vyfárával ven z přepravního prostoru. Pro přehlednost tarifního systému je to daleko lepší, než "zákony" řešit různé typy platností a pořád někde něco vysvětlovat.
Jasně, rozumím a souhlasím rozhoně by to tarif zpřehlednilo (alespoň trochu :) ), ale obávám se, že takhle by se úřední šiml nenažral a ani občan by nemusel zůstat celý. Co když budou dvě minuty tolerovány, ale nějaký revizor bude za tři pokutovat? Vím, že je to stále kaštanova chyba, ale mohl by se domáhat "spravedlnosti", která je proti tomu zlotřilému dopravnímu podniku dle jeho mínění vždy na jeho straně. Obávám se, že v dnešní době musí být skutečně vše jasně určeno, viz nedávná diskuse ohledně levnějších jízdenek, které by někteří diskutující používali i za deset let a oháněli se, že na nich není napsané, jakým dnem končí jejich platnost. Říkám si, jestli si to ti cestující zaslouží, takovou jízdenku založenou více méně na imaginární dohodě...

Martin Šubrt
Uživatel
Příspěvky: 1779
Registrován: 13.5.2004 10:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Příspěvek od Martin Šubrt » 03.1.2011 17:27

Tak jaksi máme i jízdenky na 75 a 90 minut a na konci jejich platnosti, když leze z metra, by měl každý stejný problém. Ale prostě vyleze dřív... Uznávám, že při krátké cestě je situace pravděpodobnější, ale je prostě na cestujícím, aby si koupil jízdenku na takový čas, jaký bude potřebovat. A pak stačí jednoduchý pokyn pro revizory, aby ve voze metra s takovou jízdenkou na 20 minut a překročeným časem už pokutovali a nahoře ve vestibulu prostě tolerovali třeba 2 minuty prošlou platnost, protože cestující objektivně vyfárával ven z přepravního prostoru. Pro přehlednost tarifního systému je to daleko lepší, než "zákony" řešit různé typy platností a pořád někde něco vysvětlovat.

Tita
Uživatel
Příspěvky: 174
Registrován: 01.12.2005 12:36
Bydliště: Nedaleko posledního vratného trojúhelníku
Kontaktovat uživatele:

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Příspěvek od Tita » 03.1.2011 16:26

Co se týče omezení platnosti jízdenky za 18,- na 5 stanic v metru, tak to svůj smysl imho má, zejména kvůli tomu, že přepravní prostor končí až tam, kam se člověk dostane od vlaku klidně až za 1-2 minuty, které určitě hrají roli - za tu dobu se dá dojet o jednu stanici dál. Není možné, aby ropid určoval, jak dlouho občanovi trvá dostat se z nástupiště do podchodu, kde revizoři s radostí číhají, aby se poté cestující nemohli vymlouvat, že podle jízdního řádu jízdenka ještě platí, protože doba cesty nepřesáhla x minut. Pokud si třeba člověk zlomí nohu a cesta z nástupiště by mu najednou trvala déle, než je schopen na hranici platnosti stíhat, mělo by to znamenat, že si bude muset koupit dražší jízdenku, aby náhodou nebyl polapen revizorem? Co třeba matky s kočárky, jímž to může na povrch v některých stanicích trvat déle? Vím, že se jedná pouze o maximálně desítky sekund, ale předpokládám, že tímto způsobem ropid při vymýšlení platnosti uvažoval...

Martin Šubrt
Uživatel
Příspěvky: 1779
Registrován: 13.5.2004 10:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Příspěvek od Martin Šubrt » 03.1.2011 16:11

Bobek píše:Tak zrovna jiná platnost v metru dává smysl, už jen proto, že než člověk sfárá a než to přijede... S přestupností na povrchu souhlas. Na ceně podle mě až tak nezáleží, kvůli těm dvěma korunám si to notorčití černoši určitě nerozmyslí.
Kvůli dvěma korunám a změně platnosti si to rozmyslí ti nenotoričtí :-). Myslím, že v metru právě sfárání kompenzuje za těch 20 minut to, že by se dalo dojet i 10 stanic. To znamená dílčí výhoda kompenzovaná dílčí nevýhodou :-). Nebo by po 20. hodině a o víkendu jízdenka platila 25 min...

milbi
Uživatel
Příspěvky: 421
Registrován: 16.5.2009 19:26
Bydliště: Milovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Příspěvek od milbi » 03.1.2011 14:45

Tak dle informace přímo od ROPIDu jízdenky za staré ceny ve vnějších pásmech nyní opravdu neplatí a cestující mají možnost je vrátit Na Bojišti u DP.

Bobek
Šťoura
Příspěvky: 935
Registrován: 18.1.2006 14:22
Bydliště: jsem všude zdejší

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Příspěvek od Bobek » 03.1.2011 13:02

Tak zrovna jiná platnost v metru dává smysl, už jen proto, že než člověk sfárá a než to přijede... S přestupností na povrchu souhlas. Na ceně podle mě až tak nezáleží, kvůli těm dvěma korunám si to notorčití černoši určitě nerozmyslí.

Martin Šubrt
Uživatel
Příspěvky: 1779
Registrován: 13.5.2004 10:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Příměstská doprava (nejen PID)

Příspěvek od Martin Šubrt » 03.1.2011 9:43

ElWapp píše:Vysvětlete mi prosím, k čemu se rozlišuje přestupní a nepřestupní jízdenka? Přece když někam jedu pět zastávek a jednou to jedu přímým spojem a jednou v půlce přesednu, tak toho ujedu stejně. Nebo jezdím na nepřestupní, pak se změní linkové vedení a ejhle, musím mít přestupní. Takže: K čemu to je?
Je k tomu, aby se co nejméně využívala :-) a lidé byli nuceni si i na krátké přestupní cesty kupovat jízdenku za 26. Osobně si myslím, že do městské pokladničky by víc přinesla jízdenka za 18 Kč platící 20 minut od označení a umožňující též jakýkoli přestup. Dokonce bych jí možná zlevnil na 16 Kč... Vzhledem k tomu, že Ropid stále ruší řadu přímých spojení a metrolinky vyžadují stále víc přestupů, což se dá při nezměněném tarifu chápat jako nenápadné zdražování, určitě by bylo záhodno se na platnost jízdenky za 18 podívat. Ono těch cest dvě zastávky tam a dvě zase onam totiž stále přibývá a tarif hodně omezuje příležitostné cestující, kteří tyhle přískoky řeší dost často raději jízdami na černo. Alespoň by se vyřešil ten paskvil v metru je nepřestupní přestupní, platí jiné minuty, je omezena zastávkami apod...

Zamčeno