Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Archiv starých nebo neaktuálních příspěvků. Příspěvky, které přinášejí informace, jejíchž poselství již bylo naplněno v minulosti.

Moderátoři: DavidD, TRAM-FÓRUM

Zamčeno
jara
Uživatel
Příspěvky: 2303
Registrován: 16.11.2003 17:38
Bydliště: Dejvice jsou pěkné bydlí nás tu víc
Kontaktovat uživatele:

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Příspěvek od jara » 11.4.2008 20:12

Vzhledem k tomu, že vždy druhý vůz má na APEXU nápis podřizený. Tak si myslím že je to odepnuté a na vyhybky to prostě nemá vliv. A tak tomu je i u kačen. Tam dokonce při výměně směru předaváš řízení takže si myslím že prostě v tuto dobu je čidlo neaktivní.

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

TRAMVYS

Příspěvek od Oskar » 11.4.2008 18:20

Zajímalo by mne, v jakém stavu je vysílač pro přestavování rádiových výhybek na druhém voze, resp. opačném stanovišti KT8. Předem odhaduju, že u starých vozů s přepínačem vysílá normálně kód podle polohy přepínače, u nových vozů bude vysílat kód "zablokovat". Je to tak?

Uživatelský avatar
PvvS
Uživatel
Příspěvky: 1403
Registrován: 15.11.2003 20:20
Bydliště: DP Sestroslav & DP Amberovy Lazne
Kontaktovat uživatele:

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Příspěvek od PvvS » 19.3.2008 21:06

Oskar : diky, leccos z kt8 mi chybelo.

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Výzbroj KT8D5

Příspěvek od Oskar » 19.3.2008 17:04

Pro zájemce jsem naskenoval dokumentaci elektrické výzbroje vozů KT8D5, podobně jako dříve T3SU. Tímto děkuji jednomu zdejšímu diskutérovi za poskytnutí papírové formy. 8-)

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Příspěvek od Oskar » 16.3.2008 17:16

DavidD píše:S tím nesouhlasím, démon to tu již myslím popisoval. 1. stupeň se na krátko aktivuje před 2. stupněm. Dá se zastavit na 1.stupeň, ale je to obtížné a záleží na voze.
Tak jsem trochu zrevidoval, jak je to v té T3 zapojené a dospěl jsem k tomu, že to pravděpodobně funguje následovně:

Z:arrow: Během brždění se zrychlovač vrací k začátku a tak udržuje brzdný proud na nominální hodnotě.
Z:arrow: Narazí-li kladka zrychlovače na nejnižší palec, nemůže už ZR proud regulovat, a ten začne samovolně klesat. V tuto chvíli odpadne BR1 a tramvaj se zabrzdí na první stupeň ČB.
Z:arrow: Proud stále klesá, a až podklesne pod cca. 140 A, odpadne blokovací relé Lo a díky němu i BR2, takže se zabrzdí na 2. stupeň ČB.

Takže se opravdu krátký okamžik brzdí 1. stupněm - délka toho okamžiku bude záviset na jmenovité hodnotě proudu brzdy - to znamená nejdelší bude při zadaném 5. stupni, nejkratší při 3. stupni. Pokud chce řidič zabrzdit jen na 1. stupeň musí během toho krátkého okamžiku uvolnit pedál brzdy tak, aby relé Lo nestihlo odpadnout.

EDIT: Je dost možné, že tento mechanizmus se uplatňuje pouze při brždění 5. stupněm. Při jiných stupních je předčasné odpadnutí BR1 zablokováno a oba stykače odpadnou až po odpadnutí relé Lo.
Naposledy upravil(a) Oskar dne 19.3.2008 17:07, celkem upraveno 1 x.

XSC
Uživatel
Příspěvky: 1567
Registrován: 19.11.2004 21:38
Bydliště: 8,24,B

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Příspěvek od XSC » 15.3.2008 19:24

Oskar píše:Jako dalši možný důvod mě napadá snazží možnost seřízení proudů odpovídajících jednotlivým stupňům tak, aby v mnoho členném řízení táhly všechny vozy stejně. Pokud by to bylo spojité, musela by se pracně nastavovat linearita, takhle stačí pětkrát naměřit proud.
Tohle záleží na zapojení. Linearita by se nenastavovala, pokud bych použil nějakou zpětnovazební smyčku a převodník U/I. Pak by stačilo nastavovat ve 2 bodech.

Uživatelský avatar
DavidD
Uživatel
Příspěvky: 1624
Registrován: 10.5.2006 17:36

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Příspěvek od DavidD » 15.3.2008 13:25

Oskar píše:Ano, čelisťová brzda má dva stupně, ale při brzdění se uplatní rovnou ten druhý. Zabrzdit ČB na první stupeň u T3 nelze. Na ten se dá pouze odbrzdit při zrušení zadání brzdy.
S tím nesouhlasím, démon to tu již myslím popisoval. 1. stupeň se na krátko aktivuje před 2. stupněm. Dá se zastavit na 1.stupeň, ale je to obtížné a záleží na voze.

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Příspěvek od Oskar » 14.3.2008 19:17

Karosák píše:Nechcete zahajit ohnivou debatu na tema "poloPTG vpred-poloPTG vzad" :?:
Klidně, ale zde>
XSC píše:Proč jsou vlastně u pulzních výzbrojí zavedeny stupně. Je to pro řidiče pohodlnější než plynulá regulace, nebo je to jen otázka spolehlivosti potenciometr/přepínač?
Jako dalši možný důvod mě napadá snazží možnost seřízení proudů odpovídajících jednotlivým stupňům tak, aby v mnoho členném řízení táhly všechny vozy stejně. Pokud by to bylo spojité, musela by se pracně nastavovat linearita, takhle stačí pětkrát naměřit proud.
demon píše:Řadič T3/SU/SUCS – 5 stupňů jízda (220A-290A-360A-420A-480A), 5 stupňů brzda (140A-170A-210A-250A-340A) + 2 stupně KB (při KB brzdí 5.st.EDB) – aretace pod 5.stupněm. - tedy v podstatě to, co jsi psal (jen čelisťová brzda má 2 stupně...)
Ano, čelisťová brzda má dva stupně, ale při brzdění se uplatní rovnou ten druhý. Zabrzdit ČB na první stupeň u T3 nelze. Na ten se dá pouze odbrzdit při zrušení zadání brzdy.

Jinak díky za podrobnosti. Vůbec by mě nenapadlo, že T3M budou mít bezestupňový řadič (Oproti 14T asi opravdu bezestupňový, neboť tady je analogový regulátor :) )

Uživatelský avatar
PvvS
Uživatel
Příspěvky: 1403
Registrován: 15.11.2003 20:20
Bydliště: DP Sestroslav & DP Amberovy Lazne
Kontaktovat uživatele:

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Příspěvek od PvvS » 14.3.2008 15:52

Jeste me napadla jedny moznost. Nemuze jit spis o umely natahnuti vozu ? Po nejakych tech prasklych celnicich u kloubu, aby se zamezilo stridavymu tlaku/tahu. U K2 to tusim bylo na strednim podvozku taky.

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6706
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Příspěvek od demon » 14.3.2008 15:42

PvvS píše:Napadly me, cidla, protiskluzovka, ale to by nevysvetlovalo ten soubeh pri nizsich proudech (i brzda) . Snad jedine pri odbuzovani..
Tak to bude nejspíš něco jiného než je náš případ...
Mohlo by to být třeba nespárováním motorů dle otáčkových charakteristik, i když to dělá problémy spíš na TE022. Při výrazně odlišných otáčkách se pak jeden motor na podvozku víc "fláká" a logicky odebírá menší proud než druhý (ostatní).
V Praze teď máme problémy s vadnou sérií motorových uhlíků, které se nestejnoměrně ojíždí a proud do kotvy pak vede jen jeden. To by teoreticky taky mohlo způsobovat kolísání proudu, protože tam dochází i k přeskokům.
Asi ti neporadim...

Uživatelský avatar
PvvS
Uživatel
Příspěvky: 1403
Registrován: 15.11.2003 20:20
Bydliště: DP Sestroslav & DP Amberovy Lazne
Kontaktovat uživatele:

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Příspěvek od PvvS » 14.3.2008 7:41

Myslim sice zrovna brno, ale vyzbrojove sou ty vozy temer stejny. Napadly me, cidla, protiskluzovka, ale to by nevysvetlovalo ten soubeh pri nizsich proudech (i brzda) . Snad jedine pri odbuzovani..

Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 6706
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Příspěvek od demon » 13.3.2008 22:37

PvvS píše:Nevis cim by mohlo byt zpusobeny rozhozeni jednotlivyhc motorovych skupin u KT8 ? kdzy tak koukam na Ametry, tak obvykla odchylka , byva tak 50-60A mezi skupinama , ale hodne casto vidim i rozdil 150-18A . Budky jdou zaroven az nekam ke 400A , pak skok a rozdil je tu.
Jedná-li se o Prahu, tak tuším čím by to mohlo i být.... :oops:
Myslíš-li to obecně, případně pouze pro Brno, tak nevím.
U nás přiznávám poslední dobou velké problémy právě u TE023 - průběžně se řeší, ale jde to ztuha... :x
XSC píše:Proč jsou vlastně u pulzních výzbrojí zavedeny stupně. Je to pro řidiče pohodlnější než plynulá regulace, nebo je to jen otázka spolehlivosti potenciometr/přepínač?
Naprosto netuším, v tomhle jsem pouhý teoretik se znalostmi nastudovanými z dokumentace. 8-[

XSC
Uživatel
Příspěvky: 1567
Registrován: 19.11.2004 21:38
Bydliště: 8,24,B

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Příspěvek od XSC » 13.3.2008 18:39

demon píše:Řadič T3M – bezstupňový (28st.jízdy,12st.brzdy), zadání je v podstatě plynulé – velikost proudu řídí potenciometry přes ozubený řemen – jízdní proud odpovídá hloubce sešlápnutí (100-520 A), brzdový proud taky odpovídá hloubka sešlapu (80-360 A).
Jízdní řadič KT8 – 7 stupňů jízdy (240-420-600-780-960-1140-1420A), brzdový řadič – 7 stupňů brzdy (240-1000A) včetně 2.stupňů KB – aretace pod 5.stupněm.
Řadič T6 - 7 stupňů jízdy, 1.stupeň aretovaný - pojezd, 7 stupňů brzdy+dva stupně max.dynamické a kolejnicové brzdy,7.stupeň má aretovanou polohu,pružina vrací páku do jeho polohy.
Proč jsou vlastně u pulzních výzbrojí zavedeny stupně. Je to pro řidiče pohodlnější než plynulá regulace, nebo je to jen otázka spolehlivosti potenciometr/přepínač?

Uživatelský avatar
PvvS
Uživatel
Příspěvky: 1403
Registrován: 15.11.2003 20:20
Bydliště: DP Sestroslav & DP Amberovy Lazne
Kontaktovat uživatele:

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Příspěvek od PvvS » 13.3.2008 15:39

demon : radsi se zeptam tady : Nevis cim by mohlo byt zpusobeny rozhozeni jednotlivyhc motorovych skupin u KT8 ? kdzy tak koukam na Ametry, tak obvykla odchylka , byva tak 50-60A mezi skupinama , ale hodne casto vidim i rozdil 150-18A . Budky jdou zaroven az nekam ke 400A , pak skok a rozdil je tu. Nevypozoroval sem zadnou zavislost na kabinach a smeru jizdy..

Uživatelský avatar
syverin
Uživatel
Příspěvky: 947
Registrován: 29.11.2004 14:00
Bydliště: V noci 512
Kontaktovat uživatele:

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Příspěvek od syverin » 13.3.2008 9:40

Ale 9025 tam zase nemá tu klapku...

Zamčeno