Stránka 2 z 37

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 27.3.2009 23:03
od Oskar
Díky za odpověď. Takže až si někdo ve vozovně sestaví osmivozovku, asi mu to nebude hlásit :lol:

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 27.3.2009 13:59
od Bald
Oskar píše:No a jestli jsou propojeny přímo reproduktory, pak by mě zajímalo, jak se řeší jejich přizpůsobování k výstupu hlásiče. Zatěžovací impedance hlásiče by se v takovém případě měnila od počtu vozů, což by asi nebylo dobře.
Padly mě du rukou při uklízení stará schemata a vzpoměl jsem si na zde minulý rok nedořešenou reprosoustavu ve voze T3. Takže - spojeny jsou 3 reproduktory (dle tvaru a průměru tuším ARZ 572) s impedancí 4? do série, obvod reproduktorů je přímo napojen do zásuvky MŘ. Koncový zesilovač určitě 4? zvládne, takže v trojici vozů by měl být spokojený. Toto zapojení částečně řeší i hlasitost, která zůstává po spojení vozů takřka na stejné úrovni.

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 20.3.2009 12:36
od Bald
Přesně tak. Vypínání proudů je hlučné a nejen v šestistovce, malé stykače kolejovek si umí taky pěkně loupnout. To ale znají spíš kápíčkáři, opraváři. Do vozu to slyšet není. Kotva linkáče není tak těžká a pružina tak tvrdá, aby jen mechanický zvuk byl slyšet přes tři bloky daleko 8-)

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 20.3.2009 12:13
od 2217
Bald píše:Oblouk kravál dělá. Když si zkoušíš LS na 24V, má jen o něco silnější zvuk než třeba reverzy. Však je taky krapet větší. Pokud přerušíš nášlap při 500A, je rána daleko větší než při 250A. Při zkratu je to rána jak z děla. Když vypínáš např. vůz T3M, stejný linkový stykač při rozepnutí ani nevnímáš. Vysvětlení těchto nesrovnalostí - oblouk kravál dělá.
Tomu mám rozumět tak, že když tramvaj vypínám, tak LS neteče proud, který by dělal oblouk? dík.

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 20.3.2009 11:40
od Bald
Oblouk kravál dělá. Když si zkoušíš LS na 24V, má jen o něco silnější zvuk než třeba reverzy. Však je taky krapet větší. Pokud přerušíš nášlap při 500A, je rána daleko větší než při 250A. Při zkratu je to rána jak z děla. Když vypínáš např. vůz T3M, stejný linkový stykač při rozepnutí ani nevnímáš. Vysvětlení těchto nesrovnalostí - oblouk kravál dělá.

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 20.3.2009 9:48
od 2217
MF: Díky za vysvětlení.

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 16.3.2009 20:34
od MF
Karosák píše:Technická Z:arrow: Co na linkáči způsobuje to typické klapání, které může přerůst v ohňostroj :?: Je to elektrický oblouk, nebo odpadávající kotva :?: :idea: ...dík
Oblouk kravál nedělá... LS musí spínat a rozpínat rychle a proto je to takový kravál. Eletrický oblouk se tam každopádně vytahuje a je zhášen komorou, ve kterých jsou jeho kontakty...

Pokud dojde ke zkratu, tak je vypnutí LS (kromě toho, že je LS rozepnut elektricky) podpořeno rozevřením kontaktů protinárazem maximálního relé - mechanicky.

Pokud dochází k zahoření LS, tak to bývá většinou z důvodu přeskoku 600V do 24V na pomocných kontaktech LS...

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 16.3.2009 20:20
od Karosák
Technická Z:arrow: Co na linkáči způsobuje to typické klapání, které může přerůst v ohňostroj :?: Je to elektrický oblouk, nebo odpadávající kotva :?: :idea: ...dík

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 11.8.2008 17:13
od Alex
DavidD, jednicka s hvezdickou. Poslouchal jsem zvuk T6A2 s TV3 pri brzdeni (puvodni zvuky prazskych KT8 a T6A5 bohuzel nemam). U upravenych KT8 a T6A5 lze skutecne slyset, jak se frekvence na konci EDB parkrat skokem meni; pri klasicke TV3 se frekvence pri brzdeni zvysi vlastne jen jednou a po dosazeni maxima zase klesne (ridic ma na to taky urcity vliv, napr. kdyz pouziva z nejakeho duvodu pri brzdeni v zastavce nizsi stupen zpomaleni nez ten puvodni, protoze ucinek brzdy byl prilis velky, tak zvuk se nahle vyrazne zmeni).
Kdyz se podivam na fotku regulatoru, tak jsou upraveny jednotky ZRSH, ZROH a mozna ZLOS? (ma nalepku). ZRSH a ZROH slouzi k regulaci proudu kotev trakcnich motoru a ZLOS k ovladani stykacu odbuzeni TM.

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 11.8.2008 11:00
od DavidD
Oskar to popsal dobře, při brzdě se ten zvuk změní asi 3x. Důkladne jsem poslouchal zvuk TV3 z 8738 (bohužel jí vrzají podvozky, tak je to radost poslouchat :( ) a srovnal s KT8 z Plzně z roku 2005. Jsou si ty zvuky hodně podobný, ale né stejný. Pomatuji se , že když začali tu výzbroj upravovat, tak i při brždění to člověk okamžitě poznal, ale asi jsme si na to zvykli a už to tolik ten rozdíl neslyšíme. Upravi se prováděli na 100 % kuli Barrandovu, ale přesně proč, to netuším.

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 11.8.2008 1:33
od Alex
DavidD, zkusil jsem poslat audiozaznam v priloze, ale vsechny, ktere mam, jsou pres 1 MB (taky jako zip), takze nebylo mozne neco odeslat. Je to skoda, taky proto, ze jsem uz psal popisek k zaznamu, a kdyz jsem ho chtel odeslat, tak vsechno bylo vymazano... :(
"Pomerna" konstantni frekvence = prvni ton tohoto upraveneho rozjezdu je trosku hlubsi, potom uz slysite jen jediny konstantni ton.
Co je intenzita zvuku? Myslite hlasitost? Pri brzdeni je vetsi ramus, protoze takove "indukcnosti" jako odpory na strese atd. zesili ten koncert pod vozem. A prave proto byste musel slyset tyhle ruzne vysky tonu diky promenlive frekvenci pulsnich menicu pri EDB velmi dobre, napr. v T6A5 s otevrenou zadni stresni klapkou.

Pane PvvS, proc je brzda vcelku nezavisla na frekvenci - kdyz nemate nejakou hodnotu frekvence i pulsu (pevne stanovenou nebo v urcitych rozmezich), tak pulsni menic nemuze pracovat a EDB by asi nefungovala.

Oskare, dekuji za pokus vysvetleni rozjezdu. Musel by nam jeste nekdo rict, proc to bylo upraveno (a proc pouze ten rozjezd)... Jinde se jede klasikou a neni duvod to upravit.
Tedy v knize o KT8 v kapitole Trakcni obvod pisou, ze pulsni menice pracuji s promennou frekvenci od x do 400 Hz, to plati pro rozjezd i brzdu, tedy pro rozjezd to uz neplati...
Pisete, ze mate pocit, ze se pri EDB frekvence zvysi, pak skoci dolu a znovu zvysi a to cca. 3x. Kdyz vuz s TV3 brzdi, tak slysim, ze se frekvence zvysi a na konci EDB zase klesne. Myslite s "3x" na konec EDB nebo kdy to slysite?

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 10.8.2008 22:51
od Oskar
Trochu jsem nakoukl do popisu TV3 a tam se píše, že činnost regulátoru spočívá v sepnutí tyristoru do doby, než začne procházet požadovaný proud a následně vypnutí do doby, než proud poklesne pod nějakou hysterezní mez. To by odpovídalo rozjezdu s proměnnou frekvencí. Nicméně dnes je tam fixní frekvence, která se přepíná snad mezi třemi hodnotami (kdysi jsem odhadl 60 a 350 Hz). To tedy znamená,že jsou pevně dané okamžiky zapnutí, a okamžik vypnutí se určí protékaným proudem. V momentě, kdy se okamžik vypnutí posune až za okamžik dalšího zapnutí, dojde patrně ke skokové změně kmitočtu a celý proces probíhá od začátku.

U brzdění jsem vždycky slyšel, že se frekvence zvyšovala, pak skočila dolů a znovu zvyšovala a takhle asi 3x. Vysvětlil jsem si to tak, že je naopak pevně definovaná délka pulzu, proto postupně roste frekvence, jak je třeba častěji připojovat odporník. Když frekvence vzroste k 550 Hz, je tam v regulátoru nějaký omezovač frekvence, který pravděpodobně zabrání vypnutí tyristoru takže se délka pulzů skokově prodlouží. Díky tomu frekvence prudce spadne dolů a zase postupně stoupá...

Nějak jsem se ale nenašel čas a odvahu pročíst si ten sto stránkový popis regulátoru. Bojím se, že bych mu asi nerozuměl, teoreticky nejsem v oblasti pulzních regulátorů moc dobře vybaven 8-)

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 10.8.2008 21:30
od PvvS
Brzda je na frekvenci vcelku nezavisla , proto se zvuk temer nemeni.

Re: TV3 na KT8

Napsal: 10.8.2008 20:35
od DavidD
Alex píše:Diky za Bratislavu.
Co se tyka zvuku pri brzdeni TV3 v Praze, tak rekl bych, ze je to uplne stejny "kraval" jako pred 10 lety. Zvuk je ten stejny jako u KT8 v Brne, Plzni, Strausbergu atd. Slysite pri brzdeni ruzne vysky tonu diky ruznym frekvencim, zpocatku hlubsi ton, pak (to zavisi na rychlosti vozu resp. stupni brzdy) vyska tonu stoupa a na konci EDB zase klesa. Takova "pisen", ovsem ne tak vyrazna, je slyset i pri rozjezdu vozu s klasickou TV3 v jinych mestech. Jinak v Praze - po uprave mate pri rozjezdu stejny ton, protoze vyzbroj pracuje s pomernou konstantni frekvenci.
No zvuk u brzdění je jiný než býval. Kdysi býval takový jaký popisuješ, dnes ale má stejnou frekvenci, ale mění se při brzděni intenzita zvuku, řekl bych. Někde je mam nahrané, zkusím to najít. Jinak mohl by jsi trochu odborněji popsat :vyzbroj pracuje s pomernou konstantni frekvenci??? to by mě zajímalo :)

Re: TV3 na KT8

Napsal: 10.8.2008 19:36
od Alex
Diky za Bratislavu.
Co se tyka zvuku pri brzdeni TV3 v Praze, tak rekl bych, ze je to uplne stejny "kraval" jako pred 10 lety. Zvuk je ten stejny jako u KT8 v Brne, Plzni, Strausbergu atd. Slysite pri brzdeni ruzne vysky tonu diky ruznym frekvencim, zpocatku hlubsi ton, pak (to zavisi na rychlosti vozu resp. stupni brzdy) vyska tonu stoupa a na konci EDB zase klesa. Takova "pisen", ovsem ne tak vyrazna, je slyset i pri rozjezdu vozu s klasickou TV3 v jinych mestech. Jinak v Praze - po uprave mate pri rozjezdu stejny ton, protoze vyzbroj pracuje s pomernou konstantni frekvenci.