Stránka 4 z 37

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 11.7.2008 20:25
od MF
DavidD píše:Blokování dveří..je možno v dnešní době se rozjet s otevřenými dveřmi u T3?Kdysi byl přepínač na palubní desce blokování rozjezdu nebo dveří..ale ten nějak zmizel. Jak se to řeší dnes?
Předně, název blokování dveří je né úplně správný. Spíš by se ten vypínač měl jmenovat "vyřazení blokování jízdy otevřenými dveřmi". Ale to jen tak na okraj.

K otázce: Možné to je, pokud bude na sólo voze vyjmuta pojistka signalizace, tak se 2. a 3. dveře začnou uzavírat. První na samostatný vypínač se dají trvale otevřít. Pokud se vyjmou pojistky dveř a následně pojistka signalizace, tak pak dveře zůstanou logicky otevřené všechny.

V případě dvojice je to obdobné. Pro jízdu s nedovřenými dveřmi třeba v případě poruchy je nutno vyjmout tu pojistku signalizace na obou vozech i když je závada jen na jednom z vozů.

Co se týká závad v obvodu signalizace, tak to je na sóle snadno rozpoznatelné - jak jsem psal výše - na sóle nelze otevřít dveře, kromě prvních a nesvítí kontrolky čelistí. Na dvojici je to takové složitější. Je-li závada na 1. voze, tak kontrolky čelistí svítí i jízda by měla být nedovřenými dveřmi blokována a řidič závadu pozná tak, že kontrolka dveří zhasíná po zadání jzdy společně s kontrolkami čelistí.

Je-li závada na 2. voze, tak řidič nemá šanci závadu odhalit. Jízda by též měla být blokována, ale řká se že být blokována nemusí. Já jsem to kdysi zkoušel ještě s jedním kolegou, který dveře držel otevřené já různě vyndaval pojistky. No, budu to muset někdy zopakovat :)

Další možnosti jízdy s otevřenými dveřmi samozřejmě jsou - přidržet relé v poj. skříňce, vypodložit vačku ve dveřním pohonu atd. atd.

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 11.6.2008 23:13
od Oskar
Poznamenám, že jsem dnes viděl sluníčko, kterak s otevřenými dveřmi couvalo. Tak jsem začal zkoumat, jestli je to nějak možné u T3 a dospěl jsem k tomu, že ne. Jediná výjimka pro navolený směr vzad je totiž v tom, že není třeba držet sešlápnutou šlapku bdělosti, což už je jaksi k ničemu... 8-)

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 11.6.2008 23:07
od DavidD
Blokování dveří..je možno v dnešní době se rozjet s otevřenými dveřmi u T3?Kdysi byl přepínač na palubní desce blokování rozjezdu nebo dveří..ale ten nějak zmizel. Jak se to řeší dnes?

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 08.6.2008 16:23
od Fořtík
radek31 píše:potvrzuji, že to už opravdu nějaký ten měsíc funguje, ale s jednou výjimkou
pokud jsou mezi zastávkama 2 výhybky ovládané rádiem (a mezi nima inframaják, který Apex informuje o tom, že má změnit vysílaný signál k přestavení), tak tu druhou si musí řidič při síťovém režimu pohlídat sám (Smích. nádr., Koh-i-noor->Oblouková, Albertov->Výtoň, Stross->Vltavská, Palmovka a to je snad vše? ....)
Florenc->Bílá Labuť :wink:
jsem děsně chytrej, ale nevěděl bych to, kdybych jí dneska nedráždil...

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 08.6.2008 11:09
od radek31
potvrzuji, že to už opravdu nějaký ten měsíc funguje, ale s jednou výjimkou
pokud jsou mezi zastávkama 2 výhybky ovládané rádiem (a mezi nima inframaják, který Apex informuje o tom, že má změnit vysílaný signál k přestavení), tak tu druhou si musí řidič při síťovém režimu pohlídat sám (Smích. nádr., Koh-i-noor->Oblouková, Albertov->Výtoň, Stross->Vltavská, Palmovka a to je snad vše? ....)

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 08.6.2008 7:26
od dušan
Oskar píše:Že by první vlašťovka? =D>
když jsem byl na posledním školení před 14 dny, mluvilo se tam o tom, že by to již mělo fungovat. zkoušeno to opravdu bylo na cvičných vozech a já po této informaci zkoušel jet se síťákem na na normální lince a opravdu se mi nastavalo i automatické stavění cesty - takže to snad konečně již funguje.

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 07.6.2008 22:22
od Oskar
http://www.tramvajplus.cz píše:Fotodokumentaci z přestavby vozu 5523 na stránkách neuvádíme. Byla shodná jako u vozu 5516 a tyto dva cvičné vozy T3R.P jsou téměř totožné. Zajímavostí na těchto vozech je úprava softwaru APEXU, která umožňuje jízdu na síťový režim a zároveň využití automatického přestavování výhybek ovládaných radiovým signálem. Systém je ve zušebním provozu.
Že by první vlašťovka? =D>

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 06.6.2008 18:11
od Oskar
http://www.sdp-cr.cz/archiv/rizeni01.doc - tady je asi nejvíc, co se dá o IBIS zjistit... Bohužel stále je toho málo.

Jinak se obávám, že jde o nějakou normu a jak známo, normy se prodávají az těžké peníze, aby měli normotvůrci na živobytí...

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 06.6.2008 15:07
od PvvS
Jj, panely maji vlastni databazi (Proto se vyskytuji ruzny koniny a averze) .
P.S. Je nekde rozumny popis IBIS ? Urovne , parity..

Savs se se mnou odmita bavit i kdyz mu vyhrozu a nadavam.

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 06.6.2008 13:39
od Radek
Potvrdit nemůžu, ale rozhodně se tam dá zobrazit alfabeta:-)

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 06.6.2008 13:02
od Oskar
No a jestli jsou propojeny přímo reproduktory, pak by mě zajímalo, jak se řeší jejich přizpůsobování k výstupu hlásiče. Zatěžovací impedance hlásiče by se v takovém případě měnila od počtu vozů, což by asi nebylo dobře.

BTW: vygůglil jsem, že IBIS má rychlost 1200 bps. a dále taky to, že texty a grafika, co se zobrazují na transparentech BUSE jsou uloženy přímo v těch transparentech :shock: Může to někdo potvrdit/vyvrátit?

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 06.6.2008 12:46
od Bald
Oskar: Jsou propojeny reproduktory mnohočetným kabelem. Už od nepaměti. Případně upřesním, až vyštrachám schema, z depa jsem už 10 let a zrovna nejlíp si to nepamatuju...

Dotaz na OIS

Napsal: 06.6.2008 11:47
od Oskar
Mám tu dotaz na OIS:

Co všechno (z OISu) je propojeno v mnohočlenném řízení?

Zcela jistě bude propojena sběrnice IBIS/IPIS, ale mám takový pocit, že tam někde ještě musí být propojeno audio. Jinak by nastala zajímavá situace, kdyby hlásiče dvou vozů neměly stejný obsah, a hlavně by nebylo možné hlásit do druhého vozu orálně. (Sice parametry sběrnice IBIS/IPIS nemůžu vygůglit, ale předpokládám, že digitalizované audio se přes ní neprotlačí).

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 08.5.2008 13:43
od MF
pterodaktyl píše:Chtěl bych se zeptat,jakou výhodu mají elektrohydraulické brzdiče proti elektromagnetickým? Napadá mě samočinné vymezení opotřebení brzdového obložení a větší brzdící účinek při menších rozměrech.Je v elektrohydraulické soustavě brzdová kapalina jako u auta nebo je tam hydraulický olej?
díky
Je tam olej. Řekl bych, že úspora je zejména v síti 24V. K odjištění el-mag. brzdiče je potřeba 24V a dosti vysokého proudu. Dále je možné i docela plynule brzdit touto brzdou (u tram se nepoužívá). 14T při odbrždění bez proudu 600V brzdí jen pomocí kotoučové brzdy ovládané tlakem oleje a dá se v celku pěkně brzdu regulovat na rozdíl od el-mag brzdiče, kde je pouze stav odbržděno - zabržděno...

Re: Technologie v tramvaji (výzbroj, dveřní mechanismy atd.)

Napsal: 08.5.2008 12:02
od pterodaktyl
Chtěl bych se zeptat,jakou výhodu mají elektrohydraulické brzdiče proti elektromagnetickým? Napadá mě samočinné vymezení opotřebení brzdového obložení a větší brzdící účinek při menších rozměrech.Je v elektrohydraulické soustavě brzdová kapalina jako u auta nebo je tam hydraulický olej?
díky