Zákon 361/2000 Sb.
Moderátoři: DavidD, TRAM-FÓRUM
Znamení o změně směru jízdy musí řidič dávat kromě případů uvedených v jednotlivých ustanoveních také vždy při změně směru jízdy, vybočování z něho, nebo jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.KM píše:ad: Fořtík 21.6.2005 13:35
Proboha, ne! Tak za 1) Zákon nikde neříká, že se znamení o změně směru jízdy používá k něčemu jinému než ke znamení o změně směru jízdy. (neplést s výstražným znamením!) To blikání pravým blinkrem v zastávkách bez ostrůvku je sice dobře míněno, ale nemá oporu v zákonu. Za 2) Přednost nedáváš ani z titulu, že tam zastavilo vozidlo hromadné přepravy osob. Zastaví-li tam nákladní nebo kropicí tramvaj, zastavovat nemusíš. Právě tam budeš totiž taky jako v Hlubočepech dávat přednost podle toho paragrafu o vjíždění na tramvajový pás.
To neplatí, zastaví-li autobus nebo trolejbus u okraje vozovky.Marek píše:Podle této věty musíš asi zastavit za řídícím vozem soupravy. Podle věty "Za vozidlem hromadné dopravy osob, které zastavilo v obci v zastávce bez nástupního ostrůvku nebo bez nástupiště na zvýšeném tramvajovém pásu musí řidič jiného vozidla zastavit vozidlo", za předpokladu, že řízený vůz soupravy je taky vozidlo hromadné dopravy osob, musíš zastavit už za řízeným vozem.P_V píše:To znamená, že stojí-li tam sólo a sv, musí zastavit vprostřed té sv? (pokud je sv jedno vozidlo, tak dejme tomu že tam stojí 3 sóla)
Myslím, že by se v tom našla mnohem lepší místa na rejpání a slovíčkaření. Jen tak mimochodem, kde je "za" tramvají, která je otočená stejným směrem, jako moje jedoucí vozidlo? Není "za" vlastně před ní? (A i pokud v předpise změníte "za" a "před", nejednaznost zůstává:-)
Na tramvaj ale zapomněli, protože Plzeň, Slovanská třída.
Podle této věty musíš asi zastavit za řídícím vozem soupravy. Podle věty "Za vozidlem hromadné dopravy osob, které zastavilo v obci v zastávce bez nástupního ostrůvku nebo bez nástupiště na zvýšeném tramvajovém pásu musí řidič jiného vozidla zastavit vozidlo", za předpokladu, že řízený vůz soupravy je taky vozidlo hromadné dopravy osob, musíš zastavit už za řízeným vozem.P_V píše:To znamená, že stojí-li tam sólo a sv, musí zastavit vprostřed té sv? (pokud je sv jedno vozidlo, tak dejme tomu že tam stojí 3 sóla)Fořtík píše:§ 15, (1):
... je-li v zastávce více vozidel hromadné dopravy osob, musí zastavit za druhým z nich.
Myslím, že by se v tom našla mnohem lepší místa na rejpání a slovíčkaření. Jen tak mimochodem, kde je "za" tramvají, která je otočená stejným směrem, jako moje jedoucí vozidlo? Není "za" vlastně před ní? (A i pokud v předpise změníte "za" a "před", nejednaznost zůstává:-)
- Fořtík
- Uživatel
- Příspěvky: 2418
- Registrován: 13.11.2003 22:51
- Bydliště: Přijde den, kdy to odtajním! ;-)
- Kontaktovat uživatele:
To je možná škoda, rozhodně to víc bezpečnosti provozu dává, než bere. Navíc to umožňuje rozeznat právě rozdíly mezi tramvají, která v zastávce pouze zastavila a tramvají, která v zastávce zastavila a stojí (např. pro výstup a nástup cestujících).KM píše:Proboha, ne! Tak za 1) Zákon nikde neříká, že se znamení o změně směru jízdy používá k něčemu jinému než ke znamení o změně směru jízdy. (neplést s výstražným znamením!) To blikání pravým blinkrem v zastávkách bez ostrůvku je sice dobře míněno, ale nemá oporu v zákonu.
Pak nevím, co je pro tebe směrodatné, když už ne vlastní znění zákona. Tak znova:KM píše:Za 2) Přednost nedáváš ani z titulu, že tam zastavilo vozidlo hromadné přepravy osob. Zastaví-li tam nákladní nebo kropicí tramvaj, zastavovat nemusíš. Právě tam budeš totiž taky jako v Hlubočepech dávat přednost podle toho paragrafu o vjíždění na tramvajový pás.
§ 15, (1):
Za vozidlem hromadné dopravy osob, které zastavilo v obci v zastávce bez nástupního ostrůvku nebo bez nástupiště na zvýšeném tramvajovém pásu musí řidič jiného vozidla zastavit vozidlo; je-li v zastávce více vozidel hromadné dopravy osob, musí zastavit za druhým z nich. V jízdě smí pokračovat teprve tehdy, neohrozí-li již cestující, kteří nastupují, nebo vystupují. To neplatí, zastaví-li autobus nebo trolejbus u okraje vozovky.
Takže pokud způsobíš nehodu při nastupování a vystupování cestujích z vozidla, budeš viníkem nehody ty.
BTW: O zvýrazněné části jsem se nikde nezmiňoval.
ad: Fořtík 21.6.2005 13:35
Proboha, ne! Tak za 1) Zákon nikde neříká, že se znamení o změně směru jízdy používá k něčemu jinému než ke znamení o změně směru jízdy. (neplést s výstražným znamením!) To blikání pravým blinkrem v zastávkách bez ostrůvku je sice dobře míněno, ale nemá oporu v zákonu. Za 2) Přednost nedáváš ani z titulu, že tam zastavilo vozidlo hromadné přepravy osob. Zastaví-li tam nákladní nebo kropicí tramvaj, zastavovat nemusíš. Právě tam budeš totiž taky jako v Hlubočepech dávat přednost podle toho paragrafu o vjíždění na tramvajový pás.
Proboha, ne! Tak za 1) Zákon nikde neříká, že se znamení o změně směru jízdy používá k něčemu jinému než ke znamení o změně směru jízdy. (neplést s výstražným znamením!) To blikání pravým blinkrem v zastávkách bez ostrůvku je sice dobře míněno, ale nemá oporu v zákonu. Za 2) Přednost nedáváš ani z titulu, že tam zastavilo vozidlo hromadné přepravy osob. Zastaví-li tam nákladní nebo kropicí tramvaj, zastavovat nemusíš. Právě tam budeš totiž taky jako v Hlubočepech dávat přednost podle toho paragrafu o vjíždění na tramvajový pás.
- Karotka
- Uživatel
- Příspěvky: 1180
- Registrován: 09.2.2005 20:59
- Bydliště: Příští zastávka je na zmámení.
To je obecné ustanovení, bez žádných "úlev" pro semafory. "Změna směru jízdy" tedy může být i přiblížení koleje k pravému okraji vozovky.Zákon 361/2000 Sb. píše:Tramvaj, která při odbočování nebo jiné změně směru jízdy křižuje směr jízdy vozidla jedoucího po její pravé nebo levé straně a dává znamení o změně směru jízdy, má přednost v jízdě.
Možnost, nikoli přednost.Zákon 361/2000 Sb. píše:Při řízení provozu na křižovatce znamená pro řidiče ... signál se zeleným plným kruhovým světlem "Volno" možnost pokračovat v jízdě ...
P.S. Kubáň byl specifický případ, "špek" pro žáky autoškoly, jestli si někdo hodně stěžoval, tak možná ty semafory&čočky přeprogramovali, aby to nepadalo tak blbě.
No je to trochu brutálně řešené ale budiž. Prostě jsme se bavili o tom samém, ale mysleli to v praxi jinaksyverin píše:Furt nic.... Za prvé, já se snažím řešit obecnou úpravu. Za druhé ti neberu, že jsi nikdy nic takového na Kubáni neviděl, já taky ne. Za třetí ještě jednou zopakuju, že se bavím o křižovatce se signalizací bez zvláštních signálů pro tramvaje. Prostě jako kdyby na Kubáni někdo urval čočky. To by pak tramvaj odbočovala doprava na zelenou a auta by jí musely dát přednost
- syverin
- Uživatel
- Příspěvky: 947
- Registrován: 29.11.2004 14:00
- Bydliště: V noci 512
- Kontaktovat uživatele:
Furt nic.... Za prvé, já se snažím řešit obecnou úpravu. Za druhé ti neberu, že jsi nikdy nic takového na Kubáni neviděl, já taky ne. Za třetí ještě jednou zopakuju, že se bavím o křižovatce se signalizací bez zvláštních signálů pro tramvaje. Prostě jako kdyby na Kubáni někdo urval čočky. To by pak tramvaj odbočovala doprava na zelenou a auta by jí musely dát přednost
No jasně, ale před tím byla řeč o křižovatce Kubánské náměstí. To že na křižovatce bez signalizace má tramvaj přednost je logické (nebo aspoň pro většinu z nás)syverin píše:V Praze o žádné nevím (možná u Čechova mostu). V Brně by jich mělo pár být. Jinak je samozřejmé, že tramvaj nemůže projet signálem stůj na čočkách, ačkoliv by třeba hodinu na semaforu svítila zelená. Myslel jsem jen místo, kde žádné čočky nejsou.
- syverin
- Uživatel
- Příspěvky: 947
- Registrován: 29.11.2004 14:00
- Bydliště: V noci 512
- Kontaktovat uživatele:
V Praze o žádné nevím (možná u Čechova mostu). V Brně by jich mělo pár být. Jinak je samozřejmé, že tramvaj nemůže projet signálem stůj na čočkách, ačkoliv by třeba hodinu na semaforu svítila zelená. Myslel jsem jen místo, kde žádné čočky nejsou.Pepa píše:A ty snad víš o nějaké křižovatce kde platí pro auta i tramvaje jeden semafor? Pokud pojedu autem na zelenou a tramvaj bude mít rozsvícené třeba všechny blinkry a bude mít návěst stůj tak mám stejně přednost!syverin píše:Nic proti, Pepo, ale ty za sebou přece ještě nemáš autoškolu? Zelená neznamená absolutní přednost v jízdě! Musíš dát přednost chodcům vpravo i vlevo, dodržet ustanovení o odbočování (přednost protijed. vozidel, tramvaje). Navíc, pokud se provoz tramvají na křižovatce neřídí čočkami, tak pro tramvaje platí stejná zelená jako pro auta, tzn. mohu pokračovat v jízdě, ale musím dodržet všechna ustanovení jako na křižovatce bez světelných signálů.
(Prosím o přesunutí příspěvku do nové diskuze)
- Fořtík
- Uživatel
- Příspěvky: 2418
- Registrován: 13.11.2003 22:51
- Bydliště: Přijde den, kdy to odtajním! ;-)
- Kontaktovat uživatele:
Pakliže se jedná skutečně o zastávku Chotkovy sady, pak platí:KM píše:Ale vlastně ještě tam v okolí je jedno místo - zastávka Chotkovy sady pro 18,20 dc - dával bys tam přednost protože ODBOČUJE doprava?
§ 15, (1):
Za vozidlem hromadné dopravy osob, které zastavilo v obci v zastávce bez nástupního ostrůvku nebo bez nástupiště na zvýšeném tramvajovém pásu musí řidič jiného vozidla zastavit vozidlo; je-li v zastávce více vozidel hromadné dopravy osob, musí zastavit za druhým z nich. V jízdě smí pokračovat teprve tehdy, neohrozí-li již cestující, kteří nastupují, nebo vystupují. To neplatí, zastaví-li autobus nebo trolejbus u okraje vozovky.
Z toho tedy vyplývá, že v tomto případě není znamení o změně směru jízdy použito za účelem upozornění na odbočení, ale na to, že se tramvaj chystá zastavit. Jako když s autem parkuji, nebo zastavuji u krajnice. U autobusu to také znamená vjetí/vyjetí do/z zastávkového zálivu či zastávkového pruhu. Bohužel, tramvaj nemá tu možnost přistavit se k chodníku, či vjet do zastávkového zálivu/pruhu.
-
Pakliže opustím zastávku Chotkovy sady d.c. jako motorista jedoucí vedle souběžně se pohybující tramvaje, která odbočuje doprava k Belvederu a dává znamení o změně směru jízdy a já chci pokračovat rovně, pak ano, dávám jí přednost podle § 21 odst. (7). Tramvaj navíc dává přednost vozidlům pohybujícím se v Chotkově ulici podle § 22 odst. (1):
Řidič přijíždějící na křižovatku po vedlejší pozemní komunikaci označené dopravní značkou "Dej přednost v jízdě!" nebo "Stůj, dej přednost v jízdě!" musí dát přednost v jízdě vozidlům, nebo jezdcům na zvířatech přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci nebo organizované skupině chodců nebo průvodcům hnaných zvířat se zvířaty přicházejícím po hlavní pozemní komunikaci.
Když to vezmu konkrétně, auto dává dvojtou přednost.
Re: Hlavní
Gratuluji k naučení se používání citací! Ještě ty závorky, ale bacha jsou zákeřné, někdy mi to rozbilo celou citaciKM píše:Máš-li pevnou záď svého vozidla, pak ano.
Já a nebepečný? A včem? Vždyť je to pravda! Jinak tedy všichni porušují předpisy když jedou přes křižovatku na zelenou a tramvaj stojí na čočkách a čeká na volno aby mohla odbočit.KM píše: Vrať řidičák, Pepo. Jsi nebezpečný pro sebe i pro tramvajky! Směšuješ dvě věci. Nejméně jedna křižovatka, kde platí stejný semafor pro trmavaj i auta je (byla) v Brně.