Zákon 361/2000 Sb.

Archiv starých nebo neaktuálních příspěvků. Příspěvky, které přinášejí informace, jejíchž poselství již bylo naplněno v minulosti.

Moderátoři: DavidD, TRAM-FÓRUM

Zamčeno
kocour

Příspěvek od kocour » 20.6.2005 15:17

KM: Ale nenárokuj si hned výhru ... remíza, nic víc. Jen ti říkám, že dva lidi, živící se psaním předpisů, na to mají dva různé názory, což je špatně, protože co pak normální lidi, že ... takže by se šikla ta červená nebo oranžová či jaká, aby to pochopil i každý druhý tělocvikář, a bylo by po problému.

Marek
Uživatel
Příspěvky: 192
Registrován: 16.11.2003 20:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Marek » 20.6.2005 13:59

Jak už napsal Petr, pokud padne autům červená, tramvaj z centra neprojede. Odsunutím semaforu vzad se problém nevyřeší. Já bych to nechal být tak jak to je, ale vidím dvě možná alternativní řešení:
- Zůžit vozovku tak, aby se u semaforu napravo od tramvaje nevešla ani motorka, pak problém odpadá.
- Odstranit ze semaforu zelenou. Zálkadní stav SZZ pro auta by bylo žádné světlo nebo blikající oranžová, jinak by všechno fungovalo stejně.

KM

Příspěvek od KM » 20.6.2005 13:51

Děkuji Kocoure.
Samozřejmě, že by bylo čistší, kdyby auta měla červenou a tramvaje zelenou, pak by tahle diskuse nevznikla. Ale jakkoliv jsem nakloněn být přátelsky naladěn tvým uznáním i dobrým obědem :) , musím napsat, že jen v tomto případě mohlo přijít na mysl uvažování o tom,že paragraf o odbočování vpravo vyvolává dojem že jej lze uplatnit,neboť tramvaj čistě náhodou odbočuje doprava. Kdyby byla komunikace jinak a auta jela vlevo na tramvajový pás, neplynula by přednost tramvaje z toho že by dávala blinkr doprava už vůbec.
Pozdravuj toho člověka.
PS: Já se zas živím češtinou, tak mi to slovo "především" až tak divné nepřišlo :P
PS2: Asi si budu dělat čárky, kdy jsem měl pravdu. Nějak je to stále častějc :twisted:

kocour

Příspěvek od kocour » 20.6.2005 13:35

KM: Ještě ke včerejšku. Bavil jsem se na to téma s člověkem, který by to měl znát líp než kdokoli jiný, podle něho máš pravdu a tramvajový pás to je. I on však uznává, že slůvko "především" v definici tramvajového pásu je problém.

Co se týče konkrétně Hlubočep, snad se nebude zlobit, když ho ocituji:

"... Najít ovšem hranici mezi § 13/2 a 21/8 dost dobře nejde, jsou v Praze místa, kde můžeš aplikovat asi oboje. Zúžení v Hlubočepích směr smyčka Hlubočepy/Barrandov je toho asi příkladem, nejdříve se komunikace zužuje, pak tramvajový pás v podstatě kříží komunikaci, čímž tramvaj de facto odbočuje vpravo. Světla: soudil bych - že v okamžíku, kdy se blíží tramvaj, mělo by na světlech padnout dostatečně včas "Stůj" pro automobily - usuzuji třeba podle toho, jak je tomu v Braníku nebo na Radlické a jinde (myslím, že toto funguje i v Modřanech - už jsem tam dlouho nejel). ..."

Uživatelský avatar
Karotka
Uživatel
Příspěvky: 1180
Registrován: 09.2.2005 20:59
Bydliště: Příští zastávka je na zmámení.

Příspěvek od Karotka » 20.6.2005 13:32

Asi před 2 lety, když jsem dělal autoškolu, jsem řešil následující dopravní situaci na Kubánském náměstí:
Na semaforu mi svítila zelená, čočky si nepamatuji. Ze zastávky vyjížděla tramvaj a dávala blinkr doprava. Jednoznačně bych řekl, že tramvaj má tady přednost, a učitel mi to potvrdil. Jaký je tedy problém v těch Hlubočepích? Jestli smí tram pokračovat doprava, když má čočky rovně?

kocour

Příspěvek od kocour » 20.6.2005 13:25

Kočí píše:
kocour píše:Nedalo by se technicky zařídit, že by autu padla červená vždy, když se bude blížit tramvaj?
To neřeší náš/váš problém, bo by se musela celé SSZ posunout o notný kus zpět ...
... a to je problém?

Uživatelský avatar
Kočí
Uživatel
Příspěvky: 209
Registrován: 19.3.2005 14:26
Bydliště: ...příští zastávka Letenské náměstí
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Kočí » 20.6.2005 13:05

kocour píše:Nedalo by se technicky zařídit, že by autu padla červená vždy, když se bude blížit tramvaj?
To neřeší náš/váš problém, bo by se musela celé SSZ posunout o notný kus zpět, aby stojící vůz nebránil v průjezdním profilu tramvaje.
Mě to přijde jako stejný případ Sparta - Letenské náměstí a Říčanova - U kaštanu atd. 8-)

kocour

Příspěvek od kocour » 20.6.2005 0:13

A ještě jedna věc: Slovo D E B I L není nadávka, ale uznávaná medicínská diagnóza, takže si vyprošuji těch pět pokryteckých a politicky korektních hvězdiček ...

kocour

Příspěvek od kocour » 20.6.2005 0:08



Dál, i kdyby to tramvajový pás byl, neřešilo by to přednost v jízdě. Vyplývá z toho pouze zákaz "omezit" nebo "ohrozit", obojí definováno v § 2. Mám-li přednost, pak ten druhý má povinnost dát přednost a z podstaty věci nemohu omezit nebo ohrozit někoho, kdo je povinen dát mi přednost.

Takže já bych na to opravdu aplikoval § 21 odst. 7:

"Tramvaj, která při odbočování nebo jiné změně směru jízdy křižuje směr jízdy vozidla jedoucího po její pravé nebo levé straně a dává znamení o změně směru jízdy, má přednost v jízdě.",

a to z toho důvodu, abych se dobral vůbec nějakého řešení, navíc tohle je natolik speciální norma, že se to dá těžko zpochybnit. Zpochybnit se to však dá:

Je to "odbočování" (jeho definice v zákoně chybí)?
Je to "jiná změna směru jízdy"?
Je to "křižování směru"?

Ať tak či onak, ta křižovatka (Jestli to je "křižovatka" se neptám, neb se mi to jeví alespoň prozatím irelevantní a navíc to křižovatka není, protože je to stále jedna a ta samá pozemní komunikace) je natolik "originální", že v zájmu bezpečnosti všech a předejití případným nehodám a následným soudním sporům opravdu byl pro nějaké naprosto jednoznačné značení, které by pochopil i naprostý *****. Nedalo by se technicky zařídit, že by autu padla červená vždy, když se bude blížit tramvaj?

Novela, která je v běhu", teď ve fázi třetího sněmovního čtení, se uvedených ustanovení nedotkne.

KM

Příspěvek od KM » 19.6.2005 23:47

Nedovedu si Kocoure představit situaci, jak v okamžiku, kdy "není mezi tramvajovým pásem a okrajem vozovky dostatek místa" to náhle přestane být tramvajový pás. Podle čeho pak IGK dá přednost tramvaji - např. u Karlových lázní? Obávám se, že slovo "především" jsi přeci jen nepochopil. Správná řešení jsou prostá. Je´d tam, nedej přednost a uvidíš co ti řeknou policisti. Pojištěn jsi, ne?

KM

Příspěvek od KM » 19.6.2005 23:41

Ono to bude souviset i s tímhle: "jízdní pruh je část vozovky dovolující jízdu vozidel jiných než dvoukolových (motocyklů) v jednom jízdním proudu za sebou" a tam asi od těch kolejí to na auto vedle tramvaje regulérně nebude. Navíc je tam ta cedule, která zase naznačuje přednost tramvaje vyplývající z odbočování doprava.
KOCOUR: CIT:"...se výkladem zákonů živím a sem tam je i píšu."
KM: Jo tak to by leccos vysvětlovalo :P

kocour

Příspěvek od kocour » 19.6.2005 23:32

Jasně, už to vidím.

Takže to především vůbec není "tramvajový pás", milý KMe, protože "tramvajový pás je část pozemní komunikace určená především pro provoz tramvají" (§ 2, písm. aa/ zákona, podtrženo mnou).

To místo je evidentně určeno pro pravidelný provoz tramvají stejně, jako pro pravidelný provoz aut, tudíž nikoli "především pro provoz tramvají", a proto to není "tramvajový pás" ve smyslu zákona a nemůže se na to vztahovat § 13. (Ten se, mimochodem, týká mimořádností v provozu, nikoli provozu pravidelného, jak je patrné z kontextu.)

kocour

Příspěvek od kocour » 19.6.2005 23:26

Tonda:

Čili po tom se jako pravidelně jezdí (autem), to se nepřejíždí? Chápu správně, že je to společný pruh pro tramvaj i auta? Jako třeba ve Spálený? (Já tam od otevření nebyl.)

Uživatelský avatar
Tonda Ježek
Uživatel
Příspěvky: 1080
Registrován: 30.11.2003 22:54
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tonda Ježek » 19.6.2005 23:20

kocour píše:
Je někde mapka té křižovatky?
tady je fotka

MOp

Příspěvek od MOp » 19.6.2005 23:19

jedna se o toto misto.. (foceno v opacnem smeru)
http://www.prazsketramvaje.cz/obrazky/h ... rat-02.jpg
viz tram trat hlubocepy - andel
http://www.prazsketramvaje.cz/t-hlubocepy.html
Naposledy upravil(a) MOp dne 19.6.2005 23:20, celkem upraveno 1 x.

Zamčeno