Vypravení vozů

Archiv starých nebo neaktuálních příspěvků. Příspěvky, které přinášejí informace, jejíchž poselství již bylo naplněno v minulosti.

Moderátoři: DavidD, TRAM-FÓRUM

Zamčeno
KM

Příspěvek od KM » 17.2.2006 10:15

Tonda Ježek píše:Asi by to taky dělalo problém při plánování směn a vůbec zjišťování přesného počtu odpracovaných hodin.
No při zjišťování počtu odpracovaných hodin asi ne. O magnetických kartách jsi slyšel? :shock:

KM

Příspěvek od KM » 17.2.2006 10:14

Sláva. Konečně aspoň pár příspěvků, kde se nad možnostmi uvažuje a ne se jen odmítají. Samozřejmě, že pro to musí být technické předpoklady, ale třeba ta níže uvedená představa telefonování řidiči z dispečinku - samozřejmě že nikoliv, že by se to měl dozvídat z informačního systému automaticky.Proč by nemohl dostávat autorizované sms a podobně. Ony ty technické předpoklady prostě jednou budou a jde o to aby byli připraveni i řidiči (například).
Mimochodem, tolikrát opovrhované dráhy - pro strojvedoucí zejména nákladních vlaků je běžné, že při zpoždění jim končí směna někde na trati, dispečink jim nařídí, kde vlak odstavit, lokomotivu uzamknou a jedou (mimo pracovní dobu) domů. A strojvedoucí který nastupuje do práce dostane pokyn, aby jel tam a tam a převzal ten a ten vlak. A nikdo se tomu nediví. Čili ono to existuje, i když v předpotopní a nepružné podobě.

Uživatelský avatar
Tonda Ježek
Uživatel
Příspěvky: 1080
Registrován: 30.11.2003 22:54
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tonda Ježek » 17.2.2006 7:36

Asi by to taky dělalo problém při plánování směn a vůbec zjišťování přesného počtu odpracovaných hodin.

MOp

Příspěvek od MOp » 17.2.2006 7:27

ty bys sel do prace, kde ti reknou - bud v 7:00 na strossu, az tam budes, rekneme ti, co mas za linku a kam mas jet? ja tedy nikoliv...

znovu opakuji, az budou mit vsichni ridicak na vsechno, az budou vozovny vypravovat stylem zadna spicka, az bude vypraveni organizovano co vozovna to linka pripadne co vozovna to kazde 4 poradi a az budou na vybranych mistech na siti odpocinkove mistnosti, neni problem stridane prestavky zavest.

do te doby NEMUZE tento system efektivne fungovat - at se to KM a ostatnim libi, nebo ne..

Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Příspěvek od Jabberwocky » 17.2.2006 1:19

Nejsem žádný expert přes řízení, ale to, co napsal matus, mi připadá jako velice rozumné. Podle mě řidič, když jde do práce, nepotřebuje přesně vědět, na čem a kde bude přesně jezdit. Soustružník taky dostává úkoly od mistra až na dílně. Prostě bude jezdit s tramvají, to je jeho práce, a je na dispečinku, jak mu práci dynamicky podle aktuální situace zorganisuje. Řidič musí vědět, kam má přijít, to je vše. Asi by nebylo od věci, kdyby věděl, kde skončí, aby si stihl třeba nakoupit (na lidi je třeba také brát ohled), ale úplně nutné to myslím není. Je otázkou, zda by šel tak složitý systém jako MHD pomocí řídícího sw naplánovat a zda by nakonec výsledné úspory na provozu vozů nespolkly vyšší mzdové náklady, ale to tu podle mě není zodpovědně v tomto momentě schopen říci nikdo. Za zkoušku by však stálo nechat si podobnou studii alespoň vypracovat, aby DP získal představu a mohl říci 'ano, toto je možné' či 'ne, toto již možné není'. A také by nebylo na škodu podívat se, jak jsou řešena jiná města ve světě.

P. S.: Nechci nikomu sahat do svědomí, ale možná by někteří přispěvatelé mohli zkusit odolat nutkání připsat nějaký osobnější vtip či poznámku. Nejsme všichni splachovací (já ano) a dělá to tu zbytečně zlou krev. Zůstaňme prosím u věcných argumentů.

Martin

Příspěvek od Martin » 17.2.2006 0:17

Tenhle dotaz by možná měl patřit do ostatních měst, ale zajímalo by mě, jak tuhle problmatiku (odstavy na konečných vs. přestávky na trati) řeší v ostatních městech? Díky Brňákům, Ostavákům či Plzeňákům za případnou odpověď....

watslaw
Uživatel
Příspěvky: 30
Registrován: 17.8.2004 15:13

Příspěvek od watslaw » 16.2.2006 22:44

Tak já také přihodím svůj názor.

Já když o tom přemýšlím, tak mě připadá, že střídání na konečné s přechodem na jiný vůz, je výhodnější, než střídání na přestupních bodech dnes:
1)Řidič by si nastavoval zrcátka a sedačku, atd.v klidu na konečné, a ne někde v zácpě mezi semafory, a nezpůsoboval by tím zpoždění.
2)Řidič by se nebál si to nastavit, protože by nerozházel nastavení "domácímu řidiči"
3)Pokud by se nastupovalo do jiné soupravy na téže lince, tak by nebylo nutné, aby všichni měli papíry na všechno. Kdo by třeba dnes měl papíry jen na T3, tak by jezdil 22, 26, 23, 18 apod.
4)Stejně tak by zpoždění linky třeba 16 nezpůsobovalo problémy se střídáním na lince 11, apod.
5)V případě mimořádností by stačilo třeba pravidlo, že nasednu o 4 tramvaje za sebou. Pokud by každou linku jezdily maximálně 2 vozovny, tak by to šlo udělat i tak, aby se řidič točil jen na vozech své vozovny.

Mezi výstupem a nástupem by mělo být zhruba 40 min (6 minut rezerva na zpoždění, 30 přestávka, 4 příprava vozu - čas těchto rezerv by měl být placený). Taktéž pokud by byla přestávka zbytečně dlouhá, zbytek nad třeba 40 minut by měl být placen (zaměstnanec by neměl být trestán za špatnou organizaci práce).

Přesto však nesdílím některé KM-ovi argumenty. Myslím si, že i při tomto systému by měl řidič kontrolovat (resp. být odpovědný za) stav vozidla. Pokud nikdo odpovědnost nenese (socialismus), tak to vždy znamená vyšší náklady.

Dále také nesouhlasím s tím, že by nemělo být nic naplánováno a dělalo by se to ad hoc - když už nic jiného, řidič by měl vědet, kdy a kde bude končit (aspoň s přesností na půl hodiny), a také z důvodu, aby najednou nenastala situace že všichni zrovna musí brát přestávky a nemá kdo jezdit - to je potřeba dopředu naplánovat.

Uživatelský avatar
itelv
Uživatel
Příspěvky: 88
Registrován: 05.1.2006 11:25
Bydliště: Praha 7

Příspěvek od itelv » 16.2.2006 22:02

Myslím, že matus je první, kdo tu promluvil bez zaujetí. Rozebral jen možnosti řešení. Každý by si měl nad tím zapřemýšlet. Nezahrabávejte se v řečech typu: "to tady nikdy nebylo". Už jsem se v životě v jedné organizaci s přístupem "to nejde" setkal. A je těžké ho prolomit. Mělo by se hladat hlavně "jak to vyřešit". Tam se to nepovedlo.

jara
Uživatel
Příspěvky: 2303
Registrován: 16.11.2003 17:38
Bydliště: Dejvice jsou pěkné bydlí nás tu víc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jara » 16.2.2006 17:53

Tak ted uplně nechápu. Popiš jak to myslíš. Dejme tomu že mám odedneška odpolední až do soboty. A napiš ty služby já to nějak nechápu totiž. Jestli jsem to dobře pochopil tak dojedu na palmovku a za půl hodky budu střídat na štrosu a pak pojedu jinou linku a pak zase. A zatahnu kdo ví kam. A než pujdu na směnu tak nebudu ani vedět kam jít. Vysvětlit prosím třeba pomocí SZ.
A další víš co dělá vše dispečink v toto dobu????? A ještě by volal každému řidiči kde má střídat to je nějaké divné.

Uživatelský avatar
matus
Uživatel
Příspěvky: 68
Registrován: 09.11.2005 15:08
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od matus » 16.2.2006 17:25

Stridani mezi linkami:
Od kontroly vozu, kde jsou na trati a jak vypada aktualni situace je v DPP vcelku drahy SW. Existuje jiz dnes cela rada algoritmu, ktere Vami zminovane problemy se stridanim mohou resit a pokud ne, daji se napsat. Co je zasadni - je potreba definovat omezeni, ktera jsou opravodvymi omezenimi a ne uzkymi hrdly vyplyvajicimi ze stavajici organizace provozu.
Zda se mi, ze jakoby tise predpokladate, ze rano dostanete na papire rozpis co v ten den budete delat a jak jezdit, s kym kdy a kde stridat a to je pismo svate. To je ale uzke hrdlo, ktereho je potreba se zbavit. To neni omezeni systemu. To jenom stavajici organizace prace a provozu dela z uzkeho hrdla omezeni.
Myslim, ze jeste pred 10-15 lety byly reakce na mimoradne udalosti mnohem mene pruzne. Dovedu si take predstavit, ze mnohe veci, ktere dnes dispecink dynamicky ridi prave diky modernejsimu SW pro sledovani provozu a modernejsim telekomunikacim, jste jako ridici pred temi 10-15 lety brali jako cirou utopii. (pokud se pletu, opravte me prosim).
Jak z toho ven? Dynamicke rizeni na zaklade aktualniho stavu - tj. nedostanete presny pokyn, ze 14:05 na Palmovce stridani s JK a pak 14:35 nastup na linku 10 smer Sidliste Repy, ale jinak: mezi 13:45 a 14:15 budete stridani na Stross nam. nebo na Palmovce a je jedno kym - jmeno a misto se dozvite napr. nejpozdeji 13:30 dle aktualniho stavu. Rovnez nastup na dalsi linku dle pokynu dispecinku. Dnes takovou predstavu nabouravaji 2 zasadni omezeni, ktera jsem take navrhoval menit a ostatne o to same slo i KM, ktery je take myslim povazuje spise za brzdu nez za produktivni praktiky:
- Ridic bude zamestnan u DPP, nikoliv u vozovny.
- Ridic bude mit papiry na vsechny vozy.
Pokud se opravdu zmeni pristup v techto 2 bodech, pak se da lecos delat i se zbytkem. Jasne, ze tyto 2 veci se nikdy nebudou dat resit beze zbytku, napr. urcite nebude pro Zizkovaka hezke zatahovat do Vokovic, ale uz by mu melo byt jedno zda zatahuje do Kobylis, Hloubetina, Strasnic nebo na Zizkov. Rovnez asi nebude snadne splnit druhy bod. Tyto veci ale neni problem naucit SW rozpoznavat tak, aby si udrzoval "profily" ridicu a podle toho optimalizoval stridani.
Je to jenom predstava, navrh jedne z cest. Nevim zda-li je mozna, ale myslim, ze je proste potreba upustit od statickeho rizeni zalozenem na "zboznem prani naplanovaneho stavu" zaznamenanem na papire a podepsanem 10ti uredniky...
Jsou urcite mozne i jine cesty. Myslel jsem, ze tohle DF by mohlo byt spise forum napadu jak a co resit. Pokud chcete narikat nad tim, co vsechno a proc je spatne, mate na to DPP jako sveho zamestnavatele, jemu se muzete (a meli byste) se sverit a take je DF na strankach OSPEA...

radek31
Moderátor
Příspěvky: 1713
Registrován: 02.7.2004 16:41
Bydliště: Modřany, kousek od smyčky Levského

Příspěvek od radek31 » 16.2.2006 13:25

Tonda Ježek píše:No já jsem tedy ještě nezažil (a to už jsem toho zažil docela dost s různými řidiči), že by nějaký řidič kontroloval souravu 10 minut na konečný...
příprava vozu před výjezdem je 20 minut
když odečtu různé jednorázové záležitosti jako magnetické fólie, tak mi to na těch 10 minut při střídání klidně vyjde - ale když na to mám 2 minuty jako na Barrandově/SN s l. 20, tak to jistě není ideální
to si každý musí rozmyslet sám, jestli chce být při zatažení na DO nepříjemně překvapený nebo ne
Já bych chtěl dosáhnout, abys napsal: Když bude toto, budeme dělat ono. jenže ty se k tomu stavíš: Nebudeme dělat ono, protože není toto. (a tak nějak mezi řádky doufáš , že "toto" nebude nikdy...) Tak to na mě prostě působí.
historie nás učí, že když se někdo "na chvilku" smíří s provizoriem s tím, že časem bude lépe, nikdy se to k lepšímu nezmění - protože to provizorium přece funguje, že?
je to přístup přirovnatelný k nákupu SW do PC - kupte si náš program, my ho časem doladíme - sice zatím nefunguje, ale patche jsou na cestě
já preferuji nákup, až když to funguje, protože za zmetek platit nebudu

ad plnění grafikonu - jistě, požadavek 85% tu je, ale statistika je krásná věc - takže je třeba si uvědomit, že hromada měření je mimo špičku, o víkendu nebo v noci, kdy přestávky stejně nejsou
nejsou přestávky, které řidiče zdržují, takže se to lépe stíhá
hodně řidičů se snaží dohonit zpoždění za každou cenu
hodně řidičů neremcá, když má místo BP na konečné aspoň 5-10 minut - holt aby nedělal problémy, tak to odjezdí - ale při střídané přestávce se tohle eliminuje a vyjde to najevo - s patřičným dopadem na pravidelnost provozu

přestávky na jedné lince je věc, která se při troše štěstí dá uhlídat (ale stačí větší problém a celé to nefunguje - viz. voda na I.P. a linka 16), ale při přestupech na jiné linky se při problému na jednom konci města rozpadne celý ten systém, to je ten problém, který ti tu už pěkně dlouho píšeme a ty ho přecházíš - zamysli se nad tím, jakou řetězovou reakci spustí 1 mizerná nehoda na Klamovce, která zdrží linky 4,7,9,10 o 15 minut - každý ten řidič by přijel na přestávku pozdě, nestihnul své další střídání -> řidič, který s tím neměl nic společného, ale měl ho střídat některý z první skupiny (zdržené nehodou) by taky musel pokračovat atd. atd. - to jsou přestávky s přechodem na jiný vůz

mám dojem, že nehod s účastí tramvaje je v Praze asi 1500 za rok - když se vezme do úvahy, že v noci a o víkendu toho bude málo, tak mi to vychází odhadem na 4 za den - k tomu přidej nehody bez naší účasti ale na kolejích, zaparkovaná auta a další překážky v provozu a řekl bych, že každý den bude tak 6-8 problémů, které způsobí závažnou nepravidelnost při střídání - já tvrdím, že za současné situace (provoz v Praze) jsou přestávky s přechodem na jiný vůz a linku neřešitelné

Uživatelský avatar
Tonda Ježek
Uživatel
Příspěvky: 1080
Registrován: 30.11.2003 22:54
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tonda Ježek » 16.2.2006 12:50

radek31 píše:až se změní předpisy pokud jde o hmotnou zodpovědnost, vše bude v elektrice a řidič nebude muset trávit 10 minut na konečné kontrolováním soupravy
No já jsem tedy ještě nezažil (a to už jsem toho zažil docela dost s různými řidiči), že by nějaký řidič kontroloval souravu 10 minut na konečný...

KM

Příspěvek od KM » 16.2.2006 12:48

Nemaluj to tak černě, údaj o plnění grafikonu na tramvajích je asi 80% jestli si dobře pamatuju - opravte mě - to vůbec není špatné. Jasně že by to chtělo i ty věci co o nich píšeš ty.
Já bych chtěl dosáhnout, abys napsal: Když bude toto, budeme dělat ono. jenže ty se k tomu stavíš: Nebudeme dělat ono, protože není toto. (a tak nějak mezi řádky doufáš , že "toto" nebude nikdy...) Tak to na mě prostě působí.
Chicht, pro začátek bych změnil linkové vedení tak, aby ubylo linek přes celé město jedoucích nad metrem. Vsadím se že 13, 2, býv.20 a podobné potíže s grafikonem nemají. Např. na 2 by při střídání s přechodem na jiný vůz bylo potřeba stejně řidičů ale o 2 vozy méně.

radek31
Moderátor
Příspěvky: 1713
Registrován: 02.7.2004 16:41
Bydliště: Modřany, kousek od smyčky Levského

Příspěvek od radek31 » 16.2.2006 12:04

jak chceš vyřešit problém provozu v Praze? největší překážka je, že při jakékoliv nehodě nebo větším zdržení se ten celý systém rozpadne - to až se vyřeší? no možná důsledné oddělení tramvají všude kde to jde, lepší preference a budeme blízko

jistě postupné kroky, ale nebylo by lepší napřed udělat kroky a pak zavádět přestávky než naopak? - máme přestávky, ale systém je stále stejný

KM

Příspěvek od KM » 16.2.2006 12:00

Všimni si zejména jeho posledního odstavce. Tam je to, co jiskří mezi náma dvěma.
Tak na rovinu: Kdyby byl všechny tebou uváděné požadavky vyřešeny, byl bys pro střídané přestávky s přechodem na jinou soupravu?

Zamčeno