Vypravení vozů

Archiv starých nebo neaktuálních příspěvků. Příspěvky, které přinášejí informace, jejíchž poselství již bylo naplněno v minulosti.

Moderátoři: DavidD, TRAM-FÓRUM

Zamčeno
Uživatelský avatar
matus
Uživatel
Příspěvky: 68
Registrován: 09.11.2005 15:08
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od matus » 18.2.2006 15:10

Nemusite hned vsechno hnat do extremu. Nikdy jsem netvrdil a ani to nepovazuji za prijemne, aby ridic nevedel kde zacne a take jsem nikdy nepozadoval, aby ridic nemel tuseni kdy a kde skonci. Avsak si myslim, ze neni dulezite;
- aby pokazde zacinal na jednom miste (to uz nemate ani dnes, takze snad vas to nijak nepoburuje)
- aby mel pokazde prestavku presne na minutu spolu s mistem naplanovanou pri nastupu na smenu (pochybuji, ze nejaky ten planovaci system vam dnes vychazi, kdyz se stane nejaka mimoradna udalost - celkem by me zajimalo, jak to dnes resite, ze podle ZP ma mit ridic uz prestavku, ale je jeste nekde na trase a ne na konecne nebo v miste stridani a podobne)
- aby byl striktne zamestnancem vozovny (podle mne plne staci, ze je zamestnancem DPP a u vozovny at slouzi udrzba a technici a podobne)
- aby pokazde koncil na stejnem miste, ve stejnem case a aby to vedel pri nastupu na smenu (pochybuji, ze dnes pri mimoradne udalosti se presne dodrzuje cas a take pri mimoradne udalosti je mu asi ne vzdy umozneno zatahnout nebo prostridat na planovanem miste. Tim, ze toto nebude striktne dane nemyslim, ze bude koncit nekdy dnes, nekde v Praze, ale podle sve mistni prislusnosti - a at si ji zvoli na zaklade ceho chce - mu bude planovano ukonceni smeny v nejakem prostoru a v nejakem casovem okne, aby neporusil ZP a podobne).

Na druhe strane si myslim, ze je nutne co nejrychleji zavadet nasledujici veci:
- Ridici by meli mit papiry na vsechny typy vozu
- Vuz by mel na linku vyjizdet a z linky zatahovat nejkratsi moznou trasou do nejblizsi vozovny
- Vuz by nemel cekat na ridicovu prestavku
- Vuz by mel byt deponovatelny kdekoliv - servis a prohlidky nemuseji delat ve vsech vozovnach na vsechno, ale zakladni beznou udrzbu a deponovani musi byt schopna kazda vozovna

Myslim, ze za techto okolnosti se bude dat znatelne setrit na provozu. Nekde jsem videl, ze celkove provozni naklady byly cca 9 mld rocne, nevim presne kolik z toho jsou ciste provozni naklady bez mezd a nevim, jaky maji na tom podil tramvaje, ale za predpokladu, ze by to bylo kolem 1 mld rocne, tak za usetrenych jenom cca 5% se da koupit 1 NP tramvaj. A to uz stoji za uvahu.

Zaujalo me, ze jsem nikde nenasel vyrocni zpravu ani prehledne vysledky hospodareni DPP. V DP kontaktu jsou nejake pudinkove kecy, ale nic smysluplneho tam take neni.
Bratislava je na tom s MHD mnohem hure, ale nasel jsem bez problemu za par vterin toto:
http://www.dpb.sk/vyrocna/r2003/vyrocna_4.htm

Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Příspěvek od Jabberwocky » 18.2.2006 13:52

Nu ano, máš pravdu, že hnát to do extrému typu: "Vím, že pracovní dobu skončím v Praze," by asi bylo zbytečné. Komplikovalo by to řidičům soukromý život, i když na druhou stranu, třeba by si zvykli a nakonec by to nebylo tak hrozné, jak to vypadá. Ale jak říkám, to je jen jedna z možných variant. Vědět několik dní dopředu, na jaké lince a kam bude řidič jezdit, však nutné není - řidič musí znát svůj nástupní bod a musí mít garantováno, že pokud nenastane mimořádná situace, skončí v oblasti XY plus mínus třeba kilometr (to střílím od boku). Je na dispečeru a řídícím sw, jak si s tím poradí. S tím, že pokud si neporadí, není možné, aby řidič neměl prostoje zaplacené.

Systémem příslušnosti k vozovně si nejsem úplně jist. Neznám všechny potíže, které by jeho odbouráním vznikly, ale přijde mi, že když už, tak by každá vozovna by měla mít alespoň větší počet výstupních a nástupních bodů tak, aby řidič končil v jemu garantované oblasti. Tramvaj může podle mě skončit v libovolné vozovně, pokud (a to by bylo třeba také nechat nasimulovat a spočítat) by se tímto způsobem neúměrně nezvýšily náklady na údržbu.

Uživatelský avatar
Fořtík
Uživatel
Příspěvky: 2418
Registrován: 13.11.2003 22:51
Bydliště: Přijde den, kdy to odtajním! ;-)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Fořtík » 18.2.2006 13:24

Jabberwocky píše:
MOp píše:ty bys sel do prace, kde ti reknou - bud v 7:00 na strossu, az tam budes, rekneme ti, co mas za linku a kam mas jet? ja tedy nikoliv...
Ano, nějak tak bych si to představoval. Proč by to mělo řidiči vadit? I když uznávám, že to už je extrém a že matusem navrhované řešení je přece jen "lidštější".
No uplně jednoduše - jakkoli je pravdivé, že doprava je tu pro lidi, ne lidi pro dopravu, nemůžeme s řidiči v rámci tohoto tvrzení jednat jako s dobytkem. Jít do práce s tím, že nevíš nic a třeba si nemůžeš naplánovat věci v následném časovém období, kdy budeš mít volno je krajně nepříjemné.

KMův systém může být úspěšný pouze tehdy, bude-li tady v Praze pro to určité technické zázemí. Nesouhlasím ale se způsobem zaměstnání - řidiči by příslušeli k jedné vozovně a z té by ráno vyjížděli a večer se do ní vraceli.

Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Příspěvek od Jabberwocky » 18.2.2006 11:18

MOp píše:ty bys sel do prace, kde ti reknou - bud v 7:00 na strossu, az tam budes, rekneme ti, co mas za linku a kam mas jet? ja tedy nikoliv...
Ano, nějak tak bych si to představoval. Proč by to mělo řidiči vadit? I když uznávám, že to už je extrém a že matusem navrhované řešení je přece jen "lidštější".
MOp píše:znovu opakuji, az budou mit vsichni ridicak na vsechno, az budou vozovny vypravovat stylem zadna spicka, az bude vypraveni organizovano co vozovna to linka pripadne co vozovna to kazde 4 poradi a az budou na vybranych mistech na siti odpocinkove mistnosti, neni problem stridane prestavky zavest.

do te doby NEMUZE tento system efektivne fungovat - at se to KM a ostatnim libi, nebo ne..
K tomu by posloužila právě ta studie, aby ukázala, co možné není, co ano a za jakých podmínek. Nikdo netvrdí, že je třeba všechno zavádět naráz, když se řidič nemá kde vyčůrat a když nevlastní odpovídající oprávnění. Ale to jen naznačuje, kde je třeba začít. Základem všeho je spokojený a dobře zaplacený tramvaják (či jiný zaměstananec) s odpovídajícím zázemím. K tomu je třeba směřovat, pak člověk i lecjakou reformu překousne.

Jinak si myslím, že matus tady píše opravdu velmi rozumné věci.

Uživatelský avatar
fricoolinek2
Uživatel
Příspěvky: 2600
Registrován: 23.3.2005 21:38
Bydliště: 4 5 12 20 54 120 130 170 230 558 601 RIP: 6 13 14 126 128 192 246 247 248 501 514
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od fricoolinek2 » 17.2.2006 21:22

Nevíte kudy a v kolik hodin bude projíždět 14T (9111) ???

Uživatelský avatar
Tonda Ježek
Uživatel
Příspěvky: 1080
Registrován: 30.11.2003 22:54
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tonda Ježek » 17.2.2006 14:31

matus píše:Pak ti ten "cizinec" pouze otrci svuj prukaz, kde uvidis jeho fotku a jmeno a muzes mu predat tramvaj. Snad se to tak dela uz dnes, nebo to opravdu date prvnimu uniformovanemu chlapikovi, ktereho uvidite, aniz byste si nejak overovali jeho totoznost??? Snad ne :-)
No...on každý chvátá honem domů nebo pryč, takže se toto moc nedodržuje. Ale není to jenom u tramvají, ale i busů, metra a podobně

jara
Uživatel
Příspěvky: 2303
Registrován: 16.11.2003 17:38
Bydliště: Dejvice jsou pěkné bydlí nás tu víc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jara » 17.2.2006 14:25

Proxy píše: Rovnež by ve vozech muselo být nějaké zařízení pro příjem zpráv.
To už je skoro vyřešené. Až se rozjede na plno zapojování nového typu vysílačky tak tam se budou generální informace ukazovat i na displeji prej. Budou mu tam chodit DSM(myslím že se tomu tak řiká, nejsou to prostě smsky)

Uživatelský avatar
matus
Uživatel
Příspěvky: 68
Registrován: 09.11.2005 15:08
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od matus » 17.2.2006 14:23

jara píše:JE to dost zajimavé. Ale nevím jak moc dobře vymyšlené. Protože když si to vezmu. TAk neznám řidiče kterej by jménama znal celou vozovnu a už vůbec ne lidi ve všech vozovnách. Nedávno jsem se o tom s někým bavil nevím s kým. A ten říkál že občas to předá člověku v uniformě kterej čeká zrovna na tom místě kde se střidá a ani neví kdo to vlastně je. Většina lidí se zná. Ale pak když je někdo novej tak nevíš. Případně brigádník apod. Jinak je to docela zajimavé. Já budu muset zjistit ten systém co mají v německu tam to mají nějak podobné.
A proc by ty lidi mel znat jmenem?
Pokud do DPP jeste nedorazila vymozenost zvana prukaz? O tom pochybuji - pri vsi te hmotni a jine zodpovednosti si snad po vozovnach nenechate behat kdekoho aniz by se nejak identifikoval u vstupu. Dnes je rovnez obvykle tento prukaz mit v provedeni cipove karty a bezkontaktnim systemem se prihlasovat na smenu a odhlasovat, bezne jsou tak chraneny ruzne dvere a podobne. Pokud to ma CVUT, tak bych se divil, ze DPP jeste nic takoveho nezavedlo.
Pak ti ten "cizinec" pouze otrci svuj prukaz, kde uvidis jeho fotku a jmeno a muzes mu predat tramvaj. Snad se to tak dela uz dnes, nebo to opravdu date prvnimu uniformovanemu chlapikovi, ktereho uvidite, aniz byste si nejak overovali jeho totoznost??? Snad ne :-)

Uživatelský avatar
Proxy
Moderátor
Příspěvky: 2458
Registrován: 27.11.2003 14:29
Bydliště: 4,5,12,20,94
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Proxy » 17.2.2006 14:19

jara píše:JE to dost zajimavé. Ale nevím jak moc dobře vymyšlené. Protože když si to vezmu. TAk neznám řidiče kterej by jménama znal celou vozovnu a už vůbec ne lidi ve všech vozovnách. Nedávno jsem se o tom s někým bavil nevím s kým. A ten říkál že občas to předá člověku v uniformě kterej čeká zrovna na tom místě kde se střidá a ani neví kdo to vlastně je. Většina lidí se zná. Ale pak když je někdo novej tak nevíš. Případně brigádník apod. Jinak je to docela zajimavé. Já budu muset zjistit ten systém co mají v německu tam to mají nějak podobné.
Tohle by se dalo zajistit podle magnetických nebo čipových karet. V každém tramvajovém voze by musela být čtečka, ve které by řidič svůj nástup do služby musel autorizovat. Čtečka by šla napojit na onen řídící software na dispečinku. Rovnež by ve vozech muselo být nějaké zařízení pro příjem zpráv.

Uživatelský avatar
Tonda Ježek
Uživatel
Příspěvky: 1080
Registrován: 30.11.2003 22:54
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tonda Ježek » 17.2.2006 14:12

KM píše:No při zjišťování počtu odpracovaných hodin asi ne. O magnetických kartách jsi slyšel? :shock:
Slyšel a dokonce jednu mám od DP v kapse. Dalo by se to možná zkombinovat s ALTEXem (přístupový systém v objektech DP). Otázka je, kde by si řidiči "pípali". Asi by se anténa musela zabudovat do Mypolu/Apexu.

jara
Uživatel
Příspěvky: 2303
Registrován: 16.11.2003 17:38
Bydliště: Dejvice jsou pěkné bydlí nás tu víc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jara » 17.2.2006 13:50

JE to dost zajimavé. Ale nevím jak moc dobře vymyšlené. Protože když si to vezmu. TAk neznám řidiče kterej by jménama znal celou vozovnu a už vůbec ne lidi ve všech vozovnách. Nedávno jsem se o tom s někým bavil nevím s kým. A ten říkál že občas to předá člověku v uniformě kterej čeká zrovna na tom místě kde se střidá a ani neví kdo to vlastně je. Většina lidí se zná. Ale pak když je někdo novej tak nevíš. Případně brigádník apod. Jinak je to docela zajimavé. Já budu muset zjistit ten systém co mají v německu tam to mají nějak podobné.

Uživatelský avatar
matus
Uživatel
Příspěvky: 68
Registrován: 09.11.2005 15:08
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od matus » 17.2.2006 13:17

Abych vam blize osvetlil muj navrh nebo spise predstavu:
1. Ridici musi urcite vedet den predem kam nastupuji - kdy, kde a na jakou linku, s tim bych starosti nedelal.
2. Ridici musi take vedet kdy cca skonci (max. nepresnost cca 30 min.) a kde cca skonci (jak jsem psal - v nejakem okruhu od mista, kde bydli/zvycejne konci)
Priblizim vam to na nakladni doprave. Firmy, ktere zavazeji ruzne kramy, hospody a jine male odberatele (u celovozove dopravy je to trochu jine) kdysi pripravovaly plany tak, ze mely predem dane zavozove trasy a na ne pridelene ridice i vozidla. Kazdou nepravidelnost (Franta ma 14 dni dovolenou a tudiz nebere 2 bedny piva jak obvykle, Pepa ma velkou oslavu vecer, takze je potreba jedna zavazka navic s 3 paletami vina) resil dispecink tak, ze pridal k nejake planovane trase nebo z nejake ubral a plus minus jim to vzdy nejak vyslo.
Vetsina techto firem postupne zacala prechazet na optimalizacni SW pro planovani zavozovych tras. Puvodni zavozove trasy se obycejne opustily protoze ten SW jim ukazal, ze jejich kmenove trasy z hlediska efektivity prace nic moc a vsechny zmeny vyplyvajici z ruznych nepravidelnosti bezneho zivota, jeste vetsi hruza.
Dnes planuji trasy kazdy den a krome toho jsou schopni preplanovat trasy i behem dne. Kdyz jim nejake auto nekde uvizne, tak se proste vylouci z optimalizace a cely proces se sjede znovu. Vytisknou se nove trasy a nove dodaci listy, pripravi se zbozi a auta jak se toci v depu se nalozi i nakladem z te puvodni zrusene trasy, ridici vyfasuji nove plany s novymi dodaky a jede se dal.
A to tam maji jina zabavna omezeni - zavozove casove okna (zakaznik muze byt zavezen jenom mezi 14.00 a 14.45 a pod), omezeni v hmotnosti vozidel (uplatnuje se zejmena pri zavozu v centrach mest, kde mohou jen auta do 3.5 tuny), auta se specialnim povolenim (napr. na zasobovani bufetu v arealu chemicky nebo nemocnice ma firma 3 povoleni na vjezd do objektu pro konkretni vozidla).
Firmy, ktere mely na dispecinku zkusene lidi setrily nasazenim podobnych systemu cca 10-15%. Valna vetsina pri nasazeni volne optimalizace (bez kmenovych tras - kazdy den se jezdi uplne jinak, jini ridici, jina vozidla...) setrila az 20-30%. A to si ti ridici nakladaku taky nedovedli predstavit, jak to, ze kazdy den budou mit absloutne jinou zavozovou trasu, kazdy den budou koncit jinde, budou mit jindy a jinde prestavku a podobne.
Dnes jsou bezne kontrolovani pres GPS a zvykli si. Tramvaje jsou z tohoto pohledu jednodussi. Vy kvuli zmene planu nemusite do depa pro jine zbozi. Na kastany take nepotrebujete dodaky. Vy proste jenom musite byt nacas podle JR tam kde mate byt. Kastana take vubec netrapi, ze puvodne melo prijet poradi 10 a nikoliv 9 - pro nej je dulezite, ze prijel vuz konkretni linky.

U tech tramvaji jsem mel na mysli neco podobneho. Samozrejme, s ohledem na soukromi ridice nemysim, ze je rozumne reseni informovat (rozumej otravovat) jej o tom kdy a kde ma druhy den nastoupit v case jejich osobniho volna. Preci jenom vozi lidi a tak urcitou ochranu si zaslouzi. To, kam nastoupi, proste musi vedet nejpozdeji v posledni okamzik predesle smeny. Myslim, ze totalne volna optimalizace by take nepomohla, protoze JR je dany a zmen zase zrejme neni tolik, aby se nedal vymyslet nejaky naplanovany system "kmenovych tras a stridani". Takze vlastne za normalnich okolnosti bude vetsinou vyjizdet tak, jak je zvykly. Obcas muze nastat zmena, ale to uz je bezne i dnes (predpokladam, pokud ne, reknete mi).
Nicmene, provoz je nevyspytatelny a moje predstava byla, ze pokud ma mit ridic prestavku, tak at ji ma zhruba v case, kdy je to naplanovane, ale at tento cas neni predem fixne urcen a at neni predem fixne urceno misto kde. A at take neni predem fixne dano, ze se vrati na "svoji linku", do "sve tramvaje" a podobne. Dokonce mi prijde zvrhle nekoho posadit do tramvaje jen na nejakych 30-40 minut, aby se pak puvodni ridic mohl "vratit".
Priklad: Proste vis, ze kazde rano prijdes na Zizkov, vezmes si linku 1 a jezdis. Vis, ze prestavku mas mit kolem cca 10.00, takze budes vedet, ze nejpozdeji 9.30 dostanes hlaseni: Dnes stridas na Palmovce v 10.05, bude te tam cekat XY (Jindy, na druhy den, to muze byt Strossmayerak v 9.55, protoze mimoradna udalost a posun v case o jedno poradi). Krome toho dostanes v te zprave, ze na Palmovce se pak budes hlasit v 10.40 opet na lince 1, ale uz na jinem voze, ktery vede YZ a zatahnes na Zizkov, jak jsi zvykly kazdy den (nicmene v pripade te mimoradne udalosti proste bude rozkaz znit na to dostavit se v 10.33 na Vltavskou a prevzit linku 3 od QR a s ni pak zatahnout pro zmenu do Hloubetina o cca 20 min. drive nez zvycejne).
To je zhruba moje predstava, ze by se mohlo nejak dat realizovat.
Netrvam na nejakem stridani v trase, muze byt klidne na konecnych, to nezni spatne. Pro mnohe vlastne prestavka na konecne dnes neni opravdovou 30ti minutovou prestavkou, ale 5minutove fragmenty vecneho popojizdeni => tvuj vuz je neproduktivni i s tebou a to je sakra drahe. Rovnez si nemyslim, ze budou muset mit vsichni papiry od zacatku na vsechna vozidla. Proste ten SW bude brat papiry jako omezeni a rovnez i mistni prislusnost, tak aby ridic proste koncil vzdy v nejakem rozumnem okruhu (takze nikoliv v konkretni vozovne) podle sve prislusnosti a koncil v nejakem casovem okne. Pokud je SW schopen delat optimalizace pro desitky nakladaku, kteri zavazeji desitky kramku a se vsemi temi omezenimi je schopen pracovat, verim tomu, ze algoritmus na reseni efektivity u tramvaji je urcite realizovatelny.

KM

Příspěvek od KM » 17.2.2006 12:40

Proxy píše:Ale stejně si myslím, že existuje spousta lidí, kteří si vybírají zaměstnání podle místa bydliště a pokud tramvaják skončí na druhém konci Prahy než je zvyklý, prodlouží se mu doba dojíždění do zaměstnání o více než hodinu. A komu by se líbílo každý den ztratit třeba tři hodiny dojížděním do zaměstnání a ještě k tomu v nočních hodinách? A co šejdrové služby, kde jsou tři hodiny mnohdy celou přestávkou?
Při nezaměstnanosti (a to i strukturální nebo regionální) 12% a více si lidé nevybírají. Ekonomické úspory mohou být věnovány na mzdy. Někdo za 20 tis chce práci u nosu, ale za 25 už pojede přes město.
Chichichi, bral bys nějakou práci, která je na Barrandově?

Uživatelský avatar
Proxy
Moderátor
Příspěvky: 2458
Registrován: 27.11.2003 14:29
Bydliště: 4,5,12,20,94
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Proxy » 17.2.2006 12:08

218 píše:A proč ne? Copak třeba k řízení linky 12 se potřebuji nějak speciálně připravit a ke 14 ne... předpokládám, že řidiči trasy všech linek snad znají. A pokud mají informaci kde a kdy začnou a kde a kdy skončí den předem, nevidím problém.
Mimochodem, podle Matusova návrhu by to nevěděli :!:

Ale stejně si myslím, že existuje spousta lidí, kteří si vybírají zaměstnání podle místa bydliště a pokud tramvaják skončí na druhém konci Prahy než je zvyklý, prodlouží se mu doba dojíždění do zaměstnání o více než hodinu. A komu by se líbílo každý den ztratit třeba tři hodiny dojížděním do zaměstnání a ještě k tomu v nočních hodinách? A co šejdrové služby, kde jsou tři hodiny mnohdy celou přestávkou?

218
Uživatel
Příspěvky: 72
Registrován: 16.11.2003 22:14
Bydliště: PRAHA
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od 218 » 17.2.2006 11:05

MOp píše:ty bys sel do prace, kde ti reknou - bud v 7:00 na strossu, az tam budes, rekneme ti, co mas za linku a kam mas jet? ja tedy nikoliv...
A proč ne? Copak třeba k řízení linky 12 se potřebuji nějak speciálně připravit a ke 14 ne... předpokládám, že řidiči trasy všech linek snad znají. A pokud mají informaci kde a kdy začnou a kde a kdy skončí den předem, nevidím problém.

Zamčeno