Návěsti

Archiv starých nebo neaktuálních příspěvků. Příspěvky, které přinášejí informace, jejíchž poselství již bylo naplněno v minulosti.

Moderátoři: DavidD, TRAM-FÓRUM

Re: Návěsti

Odeslatod Martin Šubrt v 06.1.2011 20:39

Petr napsal:Já vám nevím, ale:
361/2000 Sb.
ZÁKON
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
říká...
§ 71
(5) Ve zvláštních případech, například k zabezpečení vjezdu tramvaje na pozemní komunikaci se užívá signálu "Stůj!", jemuž předchází signál "Pozor!"; řidič musí zastavit před dopravní značkou "Příčná čára souvislá", "Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě!" a "Příčná čára souvislá s nápisem STOP", a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením.
(příklad vozovny Vokovice!!!! Pokud by pro tramvaje platila běžná trojbarevná soustava, asi bychom neměli jako tramvajáci vypíchnutu v Zákoně tuto nestandardní situaci!)

Petře, ale pozor, v tomhle paragrafu nejde o použití účelové signalizace pro ty vjíždějící tramvaje! Zabezpečuje se vjezd těch tramvají účelovou signalizací určenou pro ty řidiče vozidel! Ten paragraf prostě umožňuje, aby se tam, kde tramvaj vjíždí na komunikaci nemusela dělat křižovatka, ale pro auta dala jen účelovka, která rozsvítí červenou, když tramvaj vyjíždí. Jinak bliká žlutá. Takže toto není v žádném případě případ vozovny Vokovice! Vaše upozornění na výjezd z Vokovic chápu tak, že zdůrazňuje fakt, který ze zákona vyplývá pouze nepřímo. Tramvaj je řízena signály pro tramvaje, tramvaj je ale i vozidlo, nejdou-li signály pro tramvaje, je tramvaj vozidlo a proto se jako vozidlo MUSÍ řídit trojbarevnou soustavou, u jejíž legislativní platnosti je uvedeno, že platí pro vozidla.
Petr napsal:§ 72
Provoz tramvají se řídí světelným signalizačním zařízením se signály "Signály pro tramvaje". Těchto signálů se může užít i na jízdních pruzích vyhrazených pro autobusy městské hromadné dopravy osob nebo trolejbusy.
(O tom, že pro tramvaj platí trojbarevná soustava ani písmenko - navíc pár příkladů: Tramvaj jede od Želivského k Olšanským hřbitovům, čočky jsou předsazené, padá na nich volno, ale auta mají na svém semaforu o cca 15 metrů dál pořád ještě stůj, to má tramvaj po 15 metrech znovu zastavit? Když tam nejsou žádné čočky, případně, ještě lepší příklad, ta tramvaj vyjíždí ze smyčky, řídí se čočkami ve smyčce, následně odbočuje vlevo a před zastávkou mají auta jetě stůj. To má ta tramvaj opravdu zůstat stát přes křižovatku a pár sekund blokovat auta od Flory?)
Zajímavý problém. Při striktním výkladu zákona pravděpodobně ano. Ale tahle světla tam nemají co dělat vůbec, bylo by to jednodušší. Samozřejmě, že je v zákoně napsáno, že se tramvaj řídí signály pro tramvaje, my se bavíme o tom, co se děje, když signály pro tramvaje nejdou, nebo nejsou.

Martin Šubrt napsal:(...)Čočkami se musí řídit pouze řidič, jehož vozidlo má na tramvajovém/autobusovém pruhu rovněž vyhrazený svůj pruh. Pokud vozidlo pouze jede po tramvajových kolejích společně s tramvají, signály pro tramvaje se řídit kupodivu nemusí.

Neřekl bych zcela:
§ 14
(4) Je-li provoz ve vyhrazeném jízdním pruhu vyznačeném na tramvajovém pásu řízen světelnými signály pro tramvaje, řídí se řidič vozidla jedoucí v tomto jízdním pruhu těmito světelnými signály.
A ten zákon neřeší, pokud to vozidlo nemá v tomto pruhu co dělat (není pro něj vyhrazen), říká pouze, když už jedu ve vyhrazeném pruhu a je řízen čočkami, řídíš se jimi také!

Ale ten paragraf jasně říká "provoz ve vyhrazeném jízdním pruhu vyznačeném na tramvajovém pásu", tudíž na tramvajovém pásu musí být pro toho řidiče ten pruh vyhrazen, aby se tam mohl konat provoz. Nejde o vyhrazený tramvajový pruh, na němž jede něco jiného. Pravda, vysvětlení i tohoto problému je složité, komplikují to busy na kolejích apod. Další složitý oříšek.
Martin Šubrt
Uživatel
 
Založen: 13.5.2004 9:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)

Re: Návěsti

Odeslatod Martin Šubrt v 06.1.2011 20:23

Bobik napsal:
Martin Šubrt napsal:... Ostatně tuším, že výjezd tramvají z vozovny Vokovice též není na čočky, ale na účelovou signalizaci, která je omezenou trojbarevnou signalizací. Kdyžtak mě opravte.
Ne máš pravdu, na výjezdu tam je červená, žlutá a nic. Ale v předpisech (tram) máš VÝSLOVNĚ uvedeno že to tam je a že se tím máme řídit. Ale jestli to je tak jak říkáš, tak proč to tam máme uvedeno, když je tedy logické, že to platí i pro tram? Resp. proč se VŠUDE uvádí a učí že auta maj semafor a tram čočky? A pozor - ne jen u podniku, pamatuju si to ještě z autoškoly. A nikde a nikdy jsem nezaznamenal upozornění - bacha, nejsou čočky, tudíž platí semafor. Teda, ne že bych chtěl zpochybňovat to cos tady napsal, já jen že v tom je dobrej bordel a nikdo neví nic.
Souhlas. Bordel v tom je a skutečně nikdo neví nic. Začíná to světly, účelovkami, přechody apod. ÚDI bylo zrušeno, s TSK-ÚDI ministerstvo nekomunikuje a pražský odbor dopravy z hlediska snahy vysvětlovat, metodicky vést a vyhledávat problémy TRAGICKY selhává. Tenhle rok to zkusím napravit, už to takhle dál nejde.
Martin Šubrt
Uživatel
 
Založen: 13.5.2004 9:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)

Re: Návěsti

Odeslatod 8750 v 06.1.2011 19:48

Petr napsal:§ 71
(5) Ve zvláštních případech, například k zabezpečení vjezdu tramvaje na pozemní komunikaci se užívá signálu "Stůj!", jemuž předchází signál "Pozor!"; řidič musí zastavit před dopravní značkou "Příčná čára souvislá", "Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě!" a "Příčná čára souvislá s nápisem STOP", a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením.
(příklad vozovny Vokovice!!!! Pokud by pro tramvaje platila běžná trojbarevná soustava, asi bychom neměli jako tramvajáci vypíchnutu v Zákoně tuto nestandardní situaci!)
Spíš než případ vozovny Vokovice bych napsal příklad Liberce. Já v té citaci nevidím, že by tam bylo napsáno, že při neexistenci čoček pro tramvaje trojbarevná soustava neplatí. O tom se zde nepíše, ale vysvětluje se účel a funkce této signalizace. Tahle signalizace má spíš za úkol umožnit jízdu podle dopravních značek, není-li třeba zastavit provoz kvůli té tramvaji. Např. byl-li by třeba zabezpečit světelnou signalizací pouze průjezd tramvaje, ale rozlišení přednosti na křižovatce nechat na dopravních značkách kvůli nízké intenzitě provozu.
Uživatelský avatar
8750
Uživatel
 
Založen: 17.12.2005 14:54

Re: Návěsti

Odeslatod Petr v 06.1.2011 19:12

Já vám nevím, ale:
361/2000 Sb.
ZÁKON
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
říká...
§ 71
(5) Ve zvláštních případech, například k zabezpečení vjezdu tramvaje na pozemní komunikaci se užívá signálu "Stůj!", jemuž předchází signál "Pozor!"; řidič musí zastavit před dopravní značkou "Příčná čára souvislá", "Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě!" a "Příčná čára souvislá s nápisem STOP", a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením.
(příklad vozovny Vokovice!!!! Pokud by pro tramvaje platila běžná trojbarevná soustava, asi bychom neměli jako tramvajáci vypíchnutu v Zákoně tuto nestandardní situaci!)
§ 72
Provoz tramvají se řídí světelným signalizačním zařízením se signály "Signály pro tramvaje". Těchto signálů se může užít i na jízdních pruzích vyhrazených pro autobusy městské hromadné dopravy osob nebo trolejbusy.
(O tom, že pro tramvaj platí trojbarevná soustava ani písmenko - navíc pár příkladů: Tramvaj jede od Želivského k Olšanským hřbitovům, čočky jsou předsazené, padá na nich volno, ale auta mají na svém semaforu o cca 15 metrů dál pořád ještě stůj, to má tramvaj po 15 metrech znovu zastavit? Když tam nejsou žádné čočky, případně, ještě lepší příklad, ta tramvaj vyjíždí ze smyčky, řídí se čočkami ve smyčce, následně odbočuje vlevo a před zastávkou mají auta jetě stůj. To má ta tramvaj opravdu zůstat stát přes křižovatku a pár sekund blokovat auta od Flory?)

Martin Šubrt napsal:(...)Čočkami se musí řídit pouze řidič, jehož vozidlo má na tramvajovém/autobusovém pruhu rovněž vyhrazený svůj pruh. Pokud vozidlo pouze jede po tramvajových kolejích společně s tramvají, signály pro tramvaje se řídit kupodivu nemusí.

Neřekl bych zcela:
§ 14
(4) Je-li provoz ve vyhrazeném jízdním pruhu vyznačeném na tramvajovém pásu řízen světelnými signály pro tramvaje, řídí se řidič vozidla jedoucí v tomto jízdním pruhu těmito světelnými signály.
A ten zákon neřeší, pokud to vozidlo nemá v tomto pruhu co dělat (není pro něj vyhrazen), říká pouze, když už jedu ve vyhrazeném pruhu a je řízen čočkami, řídíš se jimi také!
Uživatelský avatar
Petr
Provozovatel
 
Založen: 14.11.2003 8:36
Bydliště: ....Brejšín přes noc na flešku hodí novej program křižovatky, já s Démonem zajedem přešroubovat značky a při tý příležitosti ho tam natáhnem....

Re: Návěsti

Odeslatod Bobik v 06.1.2011 18:42

Martin Šubrt napsal:... Ostatně tuším, že výjezd tramvají z vozovny Vokovice též není na čočky, ale na účelovou signalizaci, která je omezenou trojbarevnou signalizací. Kdyžtak mě opravte.
Ne máš pravdu, na výjezdu tam je červená, žlutá a nic. Ale v předpisech (tram) máš VÝSLOVNĚ uvedeno že to tam je a že se tím máme řídit. Ale jestli to je tak jak říkáš, tak proč to tam máme uvedeno, když je tedy logické, že to platí i pro tram? Resp. proč se VŠUDE uvádí a učí že auta maj semafor a tram čočky? A pozor - ne jen u podniku, pamatuju si to ještě z autoškoly. A nikde a nikdy jsem nezaznamenal upozornění - bacha, nejsou čočky, tudíž platí semafor. Teda, ne že bych chtěl zpochybňovat to cos tady napsal, já jen že v tom je dobrej bordel a nikdo neví nic.
Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
 
Založen: 23.6.2008 20:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: Návěsti

Odeslatod Martin Šubrt v 06.1.2011 17:54

XSC: Ale v tomto případě to nepochybně byl vyhrazený pruh, neboť organizací provozu a směrovým značením byla auta převedena na koleje, tudíž to nebyl běžný smíšený provoz.
Martin Šubrt
Uživatel
 
Založen: 13.5.2004 9:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)

Re: Návěsti

Odeslatod XSC v 06.1.2011 17:49

Martin Šubrt napsal:Samozřejmě je znát musí, ale těžko je bude pro celou republiku budeme nutit znát troje... Nicméně to upřesním. Čočkami se musí řídit pouze řidič, jehož vozidlo má na tramvajovém/autobusovém pruhu rovněž vyhrazený svůj pruh. Pokud vozidlo pouze jede po tramvajových kolejích společně s tramvají, signály pro tramvaje se řídit kupodivu nemusí.
Tak to by mě zajímalo, jestli to tak bylo vždy nebo je to změna. Ale v praxi je tím "zaděláno na průser". Příklad: Zastávka Invalidovna ještě před dostavbou Pobřežní. SSZ bylo navrženo tak, že semafory pro chodce byly rozděleny na dvě sekce. Jedna byla přes jízdní pruh směr centrum, druhá pro jízdní pruh směrem z centra + TT. Tomu byly přizpůsobeny i signály volno na čočkách i tříbarevné. Pak se začalo něco kutit v jízdním pruhu do centra a doprava byla převedena na TT. Na semaforu směr centrum tak svítilo volno, chodcům na přechodu přes tento pruh samozřejmě červená. Jenže na zbývající sekci přechodu byla pro chodce zelená a na čočkách a pruhu z centra stůj. Pokud platí to, že se vozidlo, pro které to není vyhrazený pruh, čočkami řídit nemusí, máme tu kolizní volno pro chodce i vozidla. V praxi to taky pěkně nebezpečné situace přinášelo.
XSC
Uživatel
 
Založen: 19.11.2004 21:38
Bydliště: 8,24,B

Re: Návěsti

Odeslatod 8750 v 06.1.2011 17:49

Chtěl bych jenom dodat, že v Brně na křižovatce Jugoslávská čočky nejsou a tramvaje se řídí barevnými signály pro auta, a to dokonce i při odbočování, kdy ale musí dávat přednost protijedoucím vozidlům a chodcům přecházejícím ve volném směru po přechodu pro chodce. Čočky byly zaváděny v ČSSR až od r. 1967 a předtím se také řidiči tramvají řídili pouze semafory pro auta.
Uživatelský avatar
8750
Uživatel
 
Založen: 17.12.2005 14:54

Re: Návěsti

Odeslatod Martin Šubrt v 06.1.2011 17:48

Karosák napsal:A pokud je tramvaj vozidlo, tak na Geologické (viz. pár příspěvků z5) by měla dát přednost autům na přejezdu, protože je v tu chvíli vozidlem vyjíždějícím na PK z prostoru mimo PK :?: Z:idea:
Kouknul jsem na google mapu a z té křižovatky u Geologické jsem zmaten. Podle obrázku tam má trojúhelník přednosti jak tramvaj z obou směrů, tak auta z hlavní/vedlejší? Je zajímavé, že na mých starších podkladech trojúhelníky na tramvajové trati nejsou...

Takže upřesnění dle křižovatky do Klukovic. Přednost pro auta tam je taky, ale týká se až té monunikace za tratí. Obě křižovatky jsou tudíž označeny tak, že tramvaj dává přednost vozidlům, která jsou na těchto přejezdech na hlavní a vedlejší se z nich stává, až když trať přejedou... Velmi zmatečné řešení...
Naposledy upravil Martin Šubrt dne 06.1.2011 17:55, celkově upraveno 1
Martin Šubrt
Uživatel
 
Založen: 13.5.2004 9:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)

Re: Návěsti

Odeslatod MOp v 06.1.2011 17:43

Štěpán napsal:Čočky se stálým volnem

Samozrejme ze by to slo. Ale na Prahu je to moc jednoduche a levne..
Uprava legislativy v tomto pripade neni z meho hlediska nutna - i kdyz v zakone jsou to svetelne signaly - tudiz by to musela byt spise trvale svitici lampa..
Uživatelský avatar
MOp
Administrátor
 
Založen: 18.1.2007 22:38
Bydliště: Blázen a kritik, který zhasl u Bucků.

Re: Návěsti

Odeslatod Karosák v 06.1.2011 17:41

Štěpán napsal:Čočky se stálým volnem: A to by nešlo udělat plechovou ceduli s nakreslenejma čočkama na volno, tak jako je to třeba v Německu? V Praze by se rozhodně uživila na docela dost místech.

A kde máš kapříky :?: Kam bysme takhle přišli :?: :lol: Myslím, že nápad dobrý, za hranicemi jsem též zpozoroval např. odbočovací šipku v plechové podobě. Na síti SŽDC jsou takto aplikovány i přejezdníky s trvale "svítícími" oranžovými světly, jež signalizují fírovi základní stav PZZ. "Plechové" úpravy by ani nepotřebovaly změnu v legislativě, což :?: Z:idea:
Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
 
Založen: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Zajezdnia Strasznice

Re: Návěsti

Odeslatod Martin Šubrt v 06.1.2011 17:39

Štěpán napsal:Čočky se stálým volnem: A to by nešlo udělat plechovou ceduli s nakreslenejma čočkama na volno, tak jako je to třeba v Německu? V Praze by se rozhodně uživila na docela dost místech.
Myslím, že by to šlo. Značka je vyhlášce vyobrazena v nějaké odobě, pokud by byla splněna, určitě poskytuje danou informaci. Napadá mě tržnice, Lihovar a právě Jana Masaryka apod. Tam také svítí čočky na volno trvale.
Martin Šubrt
Uživatel
 
Založen: 13.5.2004 9:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)

Re: Návěsti

Odeslatod Martin Šubrt v 06.1.2011 17:36

XSC napsal:
Martin Šubrt napsal:... Segregace provozů není pozitivní i proto, že signály pro tramvaje jsou součástí vyhlášky a bylo by podivné tam mít třeba patery. Kromě toho by je pro optimální chování na křižovatkách měli znát i obyčejní řidiči, kteří třeba chtějí odbočovat doleva apod....
I obyčejní řidiči je podle vyhlášky znát musí, ne jen měli by. Protože pokud řidič jede v tram/bus pruhu, který řídí čočky, musí se jimi řídit. Jinak je zaděláno na malér.
Samozřejmě je znát musí, ale těžko je bude pro celou republiku budeme nutit znát troje... Nicméně to upřesním. Čočkami se musí řídit pouze řidič, jehož vozidlo má na tramvajovém/autobusovém pruhu rovněž vyhrazený svůj pruh. Pokud vozidlo pouze jede po tramvajových kolejích společně s tramvají, signály pro tramvaje se řídit kupodivu nemusí.
Martin Šubrt
Uživatel
 
Založen: 13.5.2004 9:56
Bydliště: U denních linek č. 4,6,10,11,16,22,23 a C :-)

Re: Návěsti

Odeslatod Štěpán v 06.1.2011 17:35

Čočky se stálým volnem: A to by nešlo udělat plechovou ceduli s nakreslenejma čočkama na volno, tak jako je to třeba v Německu? V Praze by se rozhodně uživila na docela dost místech.
Uživatelský avatar
Štěpán
Uživatel
 
Založen: 10.10.2007 21:50

Re: Návěsti

Odeslatod Karosák v 06.1.2011 17:32

Martin Šubrt napsal:pak by obdobně na Kublově měly být čočky s trvalým signálem volno pro tramvaje, stejně jako jsou SPRÁVNĚ u Podolské vodárny.

...a Jana Masaryka Z:idea:

A pokud je tramvaj vozidlo, tak na Geologické (viz. pár příspěvků z5) by měla dát přednost autům na přejezdu, protože je v tu chvíli vozidlem vyjíždějícím na PK z prostoru mimo PK :?: Z:idea:
Naposledy upravil Karosák dne 06.1.2011 17:37, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
 
Založen: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Zajezdnia Strasznice

PředchozíDalší

Zpět na Archiv

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron