Petr píše:Já vám nevím, ale:
361/2000 Sb.
ZÁKON
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
říká...
§ 71
(5) Ve zvláštních případech, například k zabezpečení vjezdu tramvaje na pozemní komunikaci se užívá signálu "Stůj!", jemuž předchází signál "Pozor!"; řidič musí zastavit před dopravní značkou "Příčná čára souvislá", "Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě!" a "Příčná čára souvislá s nápisem STOP", a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením.
(příklad vozovny Vokovice!!!! Pokud by pro tramvaje platila běžná trojbarevná soustava, asi bychom neměli jako tramvajáci vypíchnutu v Zákoně tuto nestandardní situaci!)
Petře, ale pozor, v tomhle paragrafu nejde o použití účelové signalizace pro ty vjíždějící tramvaje! Zabezpečuje se vjezd těch tramvají účelovou signalizací určenou pro ty řidiče vozidel! Ten paragraf prostě umožňuje, aby se tam, kde tramvaj vjíždí na komunikaci nemusela dělat křižovatka, ale pro auta dala jen účelovka, která rozsvítí červenou, když tramvaj vyjíždí. Jinak bliká žlutá. Takže toto není v žádném případě případ vozovny Vokovice! Vaše upozornění na výjezd z Vokovic chápu tak, že zdůrazňuje fakt, který ze zákona vyplývá pouze nepřímo. Tramvaj je řízena signály pro tramvaje, tramvaj je ale i vozidlo, nejdou-li signály pro tramvaje, je tramvaj vozidlo a proto se jako vozidlo MUSÍ řídit trojbarevnou soustavou, u jejíž legislativní platnosti je uvedeno, že platí pro vozidla.
Petr píše:
§ 72
Provoz tramvají se řídí světelným signalizačním zařízením se signály "Signály pro tramvaje". Těchto signálů se může užít i na jízdních pruzích vyhrazených pro autobusy městské hromadné dopravy osob nebo trolejbusy.
(O tom, že pro tramvaj platí trojbarevná soustava ani písmenko - navíc pár příkladů: Tramvaj jede od Želivského k Olšanským hřbitovům, čočky jsou předsazené, padá na nich volno, ale auta mají na svém semaforu o cca 15 metrů dál pořád ještě stůj, to má tramvaj po 15 metrech znovu zastavit? Když tam nejsou žádné čočky, případně, ještě lepší příklad, ta tramvaj vyjíždí ze smyčky, řídí se čočkami ve smyčce, následně odbočuje vlevo a před zastávkou mají auta jetě stůj. To má ta tramvaj opravdu zůstat stát přes křižovatku a pár sekund blokovat auta od Flory?)
Zajímavý problém. Při striktním výkladu zákona pravděpodobně ano. Ale tahle světla tam nemají co dělat vůbec, bylo by to jednodušší. Samozřejmě, že je v zákoně napsáno, že se tramvaj řídí signály pro tramvaje, my se bavíme o tom, co se děje, když signály pro tramvaje nejdou, nebo nejsou.
Martin Šubrt píše:(...)Čočkami se musí řídit pouze řidič, jehož vozidlo má na tramvajovém/autobusovém pruhu rovněž vyhrazený svůj pruh. Pokud vozidlo pouze jede po tramvajových kolejích společně s tramvají, signály pro tramvaje se řídit kupodivu nemusí.
Neřekl bych zcela:
§ 14
(4) Je-li provoz ve vyhrazeném jízdním pruhu vyznačeném na tramvajovém pásu řízen světelnými signály pro tramvaje, řídí se řidič vozidla jedoucí v tomto jízdním pruhu těmito světelnými signály.
A ten zákon neřeší, pokud to vozidlo nemá v tomto pruhu co dělat (není pro něj vyhrazen), říká pouze, když už jedu ve vyhrazeném pruhu a je řízen čočkami, řídíš se jimi také!
Ale ten paragraf jasně říká "provoz ve vyhrazeném jízdním pruhu vyznačeném na tramvajovém pásu", tudíž na tramvajovém pásu musí být pro toho řidiče ten pruh vyhrazen, aby se tam mohl konat provoz. Nejde o vyhrazený tramvajový pruh, na němž jede něco jiného. Pravda, vysvětlení i tohoto problému je složité, komplikují to busy na kolejích apod. Další složitý oříšek.