Výhybky
Moderátoři: DavidD, TRAM-FÓRUM
No tak jako jediné schůdné řešení bych viděl tu spolupráci sousedících výhybek, kdy jedna druhé řekne: "Teď mě přestavil vysílač číslo 123, tak se v následujích dvou minutách nenechte tímhle číslem přestavit."
Rád bych ale připomněl, že se řeší problém, který není.
To že nějaký jeden přijímač z 50, nebo jeden vysílač z tisíce má vyšší citlivost, resp. výkon než by měl, přeci neznamená, že se kvůli takovému jednomu zmetku budou investovat nějaké ohromné částky do přestavby celého systému. To se nikdy nedělalo
Ad řízení palubního poče z CD - shodou okolností tam jdu za pár hodin na exkurzi, tak se zeptám Předem si myslím, že to jde.
Rád bych ale připomněl, že se řeší problém, který není.
To že nějaký jeden přijímač z 50, nebo jeden vysílač z tisíce má vyšší citlivost, resp. výkon než by měl, přeci neznamená, že se kvůli takovému jednomu zmetku budou investovat nějaké ohromné částky do přestavby celého systému. To se nikdy nedělalo
Ad řízení palubního poče z CD - shodou okolností tam jdu za pár hodin na exkurzi, tak se zeptám Předem si myslím, že to jde.
Já se zase tak jednoduše nedám. Máš určitě pravdu, že jedna tram může dnes jezdit na 17 a zítra na 10. Ale druhý den nehlasí zastávky pro 17, ale pro 10. A stejně by to přece mohlo fungovat i s výhybkama. Pokud jde o nahlášení 2 tram na jednu výhybku, tak to už je vyřešené - u radiových výhybek by nastal stejný problém.2217 píše:Myslíš tím něco jako "Já vím, že jsem dnes 22 a že tady na výhybce 580 jedu rovně!" načež tramvaj "houkne" na výhybku: "Jedu rovně!" JO? Že by mé naivní představy vešly do reálu? To asi těžko. Ale vymyslet to tak nějak, aby se prostě postavila cesta a určité linky by zadávaly určité povely, to není k zahození. JE to asi lepší než evidenční čísla, protože zde zmiňované R.P 8512 může dnes jezdit na 17 a zítra třeba na 10! A jeslti se tyto dvě linky na některé křižovatce sektají, tak aby se potom ona křižovatka zcvokla.
- Jabberwocky
- ďábelský pedagog
- Příspěvky: 1849
- Registrován: 27.5.2005 10:53
- Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)
- 2217
- Uživatel
- Příspěvky: 746
- Registrován: 16.11.2006 23:16
- Bydliště: kousíček od Národní Třídy
- Kontaktovat uživatele:
Myslíš tím něco jako "Já vím, že jsem dnes 22 a že tady na výhybce 580 jedu rovně!" načež tramvaj "houkne" na výhybku: "Jedu rovně!" JO? Že by mé naivní představy vešly do reálu? To asi těžko. Ale vymyslet to tak nějak, aby se prostě postavila cesta a určité linky by zadávaly určité povely, to není k zahození. JE to asi lepší než evidenční čísla, protože zde zmiňované R.P 8512 může dnes jezdit na 17 a zítra třeba na 10! A jeslti se tyto dvě linky na některé křižovatce sektají, tak aby se potom ona křižovatka zcvokla.Topper píše:Diky za odpoved, ale ja mel na mysli spis uplne automaticke prestaveni vyhybky podle linky. Rekl bych, ze to melo neco spolecneho s kouzelnym slovickem APEX.
Sice by ta generální volba popřela filosofii přesné identifikace stavěné výhybky, ale zase služebních jízd je proti normálním vlakům o hodně méně, takže šance na chybné stavění výměn by byla na minimu.adam_r píše:Navic by nebyl problem ten system vybavit "generalni volbou" platnou pro vsechny vyhybky. Misto sloziteho buseni neobvykle trasy do palubaku by se pouze stisklo tlacitko "sluzebni jizda" a dal by se vyhybky staveli jako dnes. Jak psal Martin, tak odklonove trasy by se dali nastavit primo z dispecinku.
Mě spíš zajímalo, jestli se vůbec dá palubní počítač ovládat z dispečinku. Že by to bylo ideální, to je věc jiná.
Navic by nebyl problem ten system vybavit "generalni volbou" platnou pro vsechny vyhybky. Misto sloziteho buseni neobvykle trasy do palubaku by se pouze stisklo tlacitko "sluzebni jizda" a dal by se vyhybky staveli jako dnes. Jak psal Martin, tak odklonove trasy by se dali nastavit primo z dispecinku.Martin píše:Jakékoliv jízdy mimo pravidelné linky by se při tomto řešení musely taky zadávat do palubního počítače, který by vybral výhybky, přes které se pojede - což je určitá komplikace, např. při potřebě rychlého řešení. Ale někde (asi v některé vozovně při DOD) jsem četl munuál, jak na palubním počítači na T6 měnit stavění výhybek mimo pravidelnou trasu, takže se to asi dá udělat a dělá.
Apropo: Může do palubního počítače vstupovat dispečer vzdáleně (a třeba měnit trasu) podobně, jako hlásit vzdáleně do salónu?
Jakékoliv jízdy mimo pravidelné linky by se při tomto řešení musely taky zadávat do palubního počítače, který by vybral výhybky, přes které se pojede - což je určitá komplikace, např. při potřebě rychlého řešení. Ale někde (asi v některé vozovně při DOD) jsem četl munuál, jak na palubním počítači na T6 měnit stavění výhybek mimo pravidelnou trasu, takže se to asi dá udělat a dělá.DavidD píše:No a to číslo vyhybky by sice šlo, ale pouze pro normální provoz,ale jak by jste to zajistili při přehazování z ručního režimu na Apexu(třeba služební jízda)??
Apropo: Může do palubního počítače vstupovat dispečer vzdáleně (a třeba měnit trasu) podobně, jako hlásit vzdáleně do salónu?
Diky za odpoved, ale ja mel na mysli spis uplne automaticke prestaveni vyhybky podle linky. Rekl bych, ze to melo neco spolecneho s kouzelnym slovickem APEX.jara píše:Tramvaj vysilá žádost o přestavení vyhybky do určitého směru. A přijímač zabudovaný u kolejí tento požadavek přijme a přestaví vyhybku do požadovaného směru.
A takové číslo snad vysílá... viz viewtopic.php?p=73092#73092 (příspěvek aktuálně na třetí stránce - proč na tomhle fóru nejde odkazovat na příspěvky?)P_V píše:Chtělo by to, aby vůz vysílal spolu s povelem k přestavení i své číslo. Křižovatka by pak rozhodla, že vůz č. X co si postavil cestu na vjezdu V, už při průjezdu nemůže stavět jiné výhybky přes které vůbec nejede.
Takže by možná stačilo jen poladit logiku přijímače a bylo by.Na to mají právě v hale DO na Pankráci nějakej přístroj, projíždíš přes to pomalu a ono ti to napíše číslo vysílače a jestli je to ok, nebo to vysílá míň, případně víc, než má.Oskar píše:A jak se to měří? To jsou na to nějaké speciální přístroje někde na trati, nebo se nějak stahují data z řadičů výhybek?
No v těch palubních PC problém neni,ale umí to jen Apex, který již je v celí Praze.Ale ještě k tomu musí mít nějaké jiné propojovací zařízení, které je drahé a tak se montuje dodatečně a prozatím jen do T6.Tak že to přehodit z Apexu umí jen T3R.P ,KT a T6(snad už všechny).No a to číslo vyhybky by sice šlo, ale pouze pro normální provoz,ale jak by jste to zajistili při přehazování z ručního režimu na Apexu(třeba služební jízda)??Martin píše:No mě právě taky napadlo, že by se před signálem o směru přehození vyslalo číslo výhybky, která se má stavět. Tím by nemohlo dojít k přehození jiné než právě jedné požadované výhybky. Teoreticky by to tedy na stávajícím systému s APEXem šlo udělat?
Na druhou stranu mě ale nenapadlo, že se okamžitě budou snášet PTK, ale že se stávající starší vozy nechají na této technologii "dožít". Ostatně, vždyť v každé tramvaji (nehledě na typ) je hlásič zastávek s trasou a palubním počítačem (myslím ten panýlek u levé ruky) - ten nedokáže evidovat výhybky, nebo kde je v něm problém?
No já záměrně v předchozím psal čistě teoreticky, protože by to znamenalo dost zásadní změnu rádiového systému, kdy místo současných 3 kódů by se vysílalo cca. 500x3 kódy, což je problém, jehož plnění za to nestojí. To se radši doladí výkon a směr vysílání a přijmu zlobivých tramvají a výhybek.
Podobně by se dalo třeba uvažovat o dálkovém stavění výhybek z CD prostřednictvím informace z Dorisu... to už je ale úplná utopie
Podobně by se dalo třeba uvažovat o dálkovém stavění výhybek z CD prostřednictvím informace z Dorisu... to už je ale úplná utopie
No mě právě taky napadlo, že by se před signálem o směru přehození vyslalo číslo výhybky, která se má stavět. Tím by nemohlo dojít k přehození jiné než právě jedné požadované výhybky. Teoreticky by to tedy na stávajícím systému s APEXem šlo udělat?Oskar píše:To by možná čistě teoreticky mohlo fungovat, pokud by výhybky ovládal jen APEX. Jak by to ale fungovalo na třeba T3SUCS? To by řidič přecvaknul třípolohový přepínač do správné polohy, pak vzal dalekohled, zjistil číslo výhybky a to namačkal na nějakou speciální klávesnici?
Na druhou stranu mě ale nenapadlo, že se okamžitě budou snášet PTK, ale že se stávající starší vozy nechají na této technologii "dožít". Ostatně, vždyť v každé tramvaji (nehledě na typ) je hlásič zastávek s trasou a palubním počítačem (myslím ten panýlek u levé ruky) - ten nedokáže evidovat výhybky, nebo kde je v něm problém?
Samo, že ne. Musel by existovat nějaký univerzální kód, ale aspoň pro Apex by to možnost podhození eliminovalo.Oskar píše:To by možná čistě teoreticky mohlo fungovat, pokud by výhybky ovládal jen APEX. Jak by to ale fungovalo na třeba T3SUCS? To by řidič přecvaknul třípolohový přepínač do správné polohy, pak vzal dalekohled, zjistil číslo výhybky a to namačkal na nějakou speciální klávesnici?
To by možná čistě teoreticky mohlo fungovat, pokud by výhybky ovládal jen APEX. Jak by to ale fungovalo na třeba T3SUCS? To by řidič přecvaknul třípolohový přepínač do správné polohy, pak vzal dalekohled, zjistil číslo výhybky a to namačkal na nějakou speciální klávesnici?XSC píše:Především si myslím, že když už jsou ty výhybky tak pěkně číslované, tak může mít každá přidělený svůj kód a vysílač ho pak vysílat. Tím by se jiná výhybka přestavět nedala.