Stránka 2 z 26

Re: Výhybky

Napsal: 21.3.2011 13:08
od MM-Mikulovsky
Bobik píše:No možná by stačila poznámečka ve vozáku, beztak je tam uvedeno kterou kolejí se projíždí. Tak by se akorát doplnila šipečka.
Řekl bych, že to je dotažení mého návrhu (napsat to slovně do závorky) takřka k dokonalosti!

Jó, jak je to s nastavením ROV na výjezdu z obratiště Smíchovské nádraží? Stále tam je pro směr DC (Plzeňka) vlevo, při čemž při nepozornosti o nezměnění symbolu na Apexu se přehodí výhybka na vjezdu od Barrandova na "trestné kolečko" (při čemž hrozí, jak se již stalo "železárna" s protijedoucí TRAM)? Už tu padl logický návrh nastavit to na "přímo", což i odpovídá fyzickému postavení jazyků ROV. Díky této úpravě by se stalo ono mezi čidlo zbytečným - nemuselo se udržovat atd.!
No všiml jsem si včera (dle čar na vozovce), že na Výtoni se asi z podobného důvodu potkala dvě sóla asi na lince 7 - to od Albertova místo zatočení vpravo projelo jazyky ROV rovně (před levým obloukem do Podolí), čímž levou stranou předku "políbila" střed levé strany protijedoucí TRAM! Jasné vjetí do nesprávného směru - kolega se jistě nepřesvědčil o postavení ROV, a před tím o zobrazeném symbolu na Apexu (asi projel kolem mezi čidla u hotelu Park In 35km/h a více, díky čemuž jej některé vozy následně neregistrují).
Jenže tady to řešit bez mezi čidla (jako návrh SA kolegy pro vjezd do jejich vozovny od Solidarity"/Krematoria - ROV na Albertově od Ostrčiláku by stavěla vlevo nejen na signál <, ale i >) by bylo už asi "velmi přitažené za vlasy"!

Re: Výhybky

Napsal: 21.3.2011 11:55
od Bobik
Cvičky a zkušebky maj instruktora. 8-) A není problém aby měli i seznam.

Re: Výhybky

Napsal: 21.3.2011 10:07
od Vojta Tramvaj
Bobik Z:arrow:
a co cvičky a Zkušebky?

Re: Výhybky

Napsal: 21.3.2011 5:37
od Bobik
No možná by stačila poznámečka ve vozáku, beztak je tam uvedeno kterou kolejí se projíždí. Tak by se akorát doplnila šipečka.

Re: Výhybky

Napsal: 20.3.2011 19:23
od MF
Jo, tak nějak to je. To je vedlejší. Mě šlo o to použití té doplňkové tabulky. Podobně to je (bylo) v Brně, kdy do kolizních směrů - tedy zejména odbočení vlevo přes protisměrnou kolej bylo vždy nutné jet výběhem, nebo klidně zadanou jízdu, ale stisknutou nulu. Když by někdo výhybkový kontakt vzal jízdou, tak vždy došlo k přestavení do nekolizního směru, nebo byl tento směr udržován.

Re: Výhybky

Napsal: 20.3.2011 17:57
od Fořtík
Nikoliv, tak to není. Z-0, jestli jsem tedy pochopil, funguje tak, že Z a 0 určují směry na křižovatce a až (snad) na jednu vyjímku platí, že Z=odbočka a 0=přímo. Od toho se odvíjí používání čudlu výhybka: řidič jede ke křižovatce, přečte si návěst Z-0 (O-Z) a rozhodne se, do kterého směru pojede. Návěstidlo je zatím zhasnuté. Jede-li do směru "0" nic nemačká a výhybka se sama postaví do směru "0", jede-li do směru "Z", vždy mačká. Proto mají návěstidla při příjezdu zhasnutá, nezajímá je stav výhybky po průjezdu posledního vlaku, neb výhybku obsluhují vždy stejně, ať je přestavená tak, či onak.

Musim říct, že to pro mě, tramvajáka z Prahy bylo na pochopení docela složité, tak snad jsem to pochopil správně. ;-)

Re: Výhybky

Napsal: 20.3.2011 17:00
od MF
Obdobné značení je v Ostravě, kde pod značkou EOV je symbol Z-O (O-Z) podle toho jakým tlačítkem se staví do kterého směru.

Re: Výhybky

Napsal: 20.3.2011 14:34
od Pavela
Brejšín píše:Mě by se třeba strašně líbilo aby právě u těch sporných výhybek byly dva signály pro ten "nejasný" směr, tzn. ty zmiňované Radlice: levá = vnitřní ale přímo + pravá = vnější, ta horní Palmovka vlevo = směr dolní Palmovka, přímo (dle křižovatky) + vpravo (dle výhybky) = do Sokolovské, Bílá hora Vpravo = vnější, přímo + vlevo = vnější.
Tou návěstí jsem si představoval třeba obyčejné (řekněme červené) šipky v rozích na návěsti ovládacího místa ROV.
Naprostý souhlas! Už před x lety jsem to navrhoval - ale buď ve špatnou dobu nebo na špatném místě... Jen jsem myslel na standardizované doplňkové černé šipky, ale to je celkem jedno.

Re: Výhybky

Napsal: 20.3.2011 13:19
od Brejšín
Mě by se třeba strašně líbilo aby právě u těch sporných výhybek byly dva signály pro ten "nejasný" směr, tzn. ty zmiňované Radlice: levá = vnitřní ale přímo + pravá = vnější, ta horní Palmovka vlevo = směr dolní Palmovka, přímo (dle křižovatky) + vpravo (dle výhybky) = do Sokolovské, Bílá hora Vpravo = vnější, přímo + vlevo = vnější.
Tou návěstí jsem si představoval třeba obyčejné (řekněme červené) šipky v rozích na návěsti ovládacího místa ROV.

Re: Výhybky

Napsal: 20.3.2011 12:41
od MM-Mikulovsky
Brejšín: Částečně máš pravdu - nějaké vylepšení to jistě chce, ale netvrdím, že návěst.

A) Logika u vložených (nyní Kotlářka, Černokostelecká, Smíchovské nádraží a v budoucnu asi i ty Olšanské hřbitovy, Vápenka, Harfa, Pankrác, ÚDDP...) a koncových (Sídl. Barrandov/ Řepy/ Ďáblice) obratišť lze ještě najít a pochopit:
1.) Vložená mají "přímo" po hlavní TT a "oba odbočné směry" do obratiště (ať již ležícího vlevo či vpravo), v němž rozřadí vlaky na koleje dle polohy kolejí odpovídající "odbočným směrům" zobrazených Apexem.
2.) Zatímco koncová (do nichž, díky uspořádání kolejí, jednou bude patřit i obratiště Nádraží Braník ...) mají "odbočné směry" pro krajní koleje a "přímý" pro střední kolej.
Tady je vhodné jedno z těch vylepšení - upravit (jak již uvádí právě Demon) dle uvedené logiky návěstidla s Apexem při vjezdu do koncových obratišť s dvěmi kolejemi (ve smyslu nejen dvoukolejných, ale i jen jednou předjízdnou) - jako jsou Bílá Hora, Divoká Šárka... - v nichž, dle mé paměti, nyní návěstidlo s Apexem zobrazují směry podle tvaru výhybky (čili rovně / vpravo)!

B) Někteří kolegové mají problém s různým směrem projíždění obratišť:
1.) Většina jednokolejných (případně s jednou či více předjízdnými kolejemi) se jede proti směru hodinových ručiček.
2.) Dvou kolejná obratiště (Petřiny, ÚDDP, Divoká Šárka, Starý Hloubětín, dosavadní Podbaba) se projíždí po vnější koleji opět proti směru hodinových ručiček, ale po vnitřní po směru hodinových ručiček.
3.) Ovšem máme v Praze i jedno kolejná obratiště s předjízdnou kolejí projížděná TRAM po směru hodinových ručiček - Pankrác, Vápenka! V těchto, narozdíl od ostatních, znamená vnější kolej vlevo a vnitřní vpravo, což někteří (i mnohem zkušenější) kolegové nechtějí stále pochopit (údajně je to učili jinak - "nehledí se tvar obratiště, ale na polohu kolejí a vlevo je vždy vnitřní").
Pro minimalizaci nedorozumění (ať již z důvodu uvedeného v tomto odstavci či pro upřesnění, zejména tzv. ručního, nastavování výhybek při vjezdu do jakéhokoliv obratiště - viz. předchozí odstavec) by bylo dobré v tzv. notách za označením koleje (vnitřní/střední/vnější) napsat do závorky příslušný směr zobrazovaný Apexem (a následně návěstidlem).

C) ROV za zastávkou Kpt. Jaroše je naprosto nelogická (byť v kurzu nám bylo vštěpováno - logika je v tom, že výhybka je, narozdíl např.od horní Palmovky od Krejcárku či Malostranské ZC (k Chotkovým sadům / Čechovu mostu), mimo vlastní křižovatku (osazenou případně SSZ):
1.) Jak uvádí Demon, lze jen změnit symboly (z rovně/vpravo na vlevo/rovně) na Apexu a návěstidle ROV.
2.) Pro ušetření opotřebení kol tramvajových vozů i samotné kolejové konstrukce průjezdu jejím naprosto zbytečným esíčkem, by bylo vhodné osadit novou levou rozjezdovou výhybku cca 34 metrů proti směru jízdy, postavení jejích jazyku by následně i skutečně odpovídalo prosazovanému zobrazení symbolů ukazujících směr průjezdu následující křižovatkou!

PS: Jinak správná odpověď na mojí otázku v předchozím příspěvku není žádné obratiště (ovšem uváděné Olšanské hřbitovy i Vápenka by si to asi také zasloužili), ale:
Ovládání nových ROV na vjezdu do vozovny Strašnice od Solidarity/Krematoria Strašnice (nynější U 01 a jí předcházející dosavadní EOV) by mohlo fungovat takto:
- Pro jízdu do nácestné zastávky Vozovna Strašnice od Solidarity a Vinice od zastávky Vozovna Strašnice by byl symbol "přímo" na palubním počítači Apex i na návěsti první (a jediné projížděné) ROV nahrazující dosavadní EOV.
- Pro vjezd do vozovny Strašnice (ze zastávky Vozovna Strašnice i Solidarita) se zobrazí po vyhlášení předchozí zastávky symbol "vpravo" (stavění nynější U 01 do odbočky - vozovny SA).
- Pro jízdu do zastávky Nad Primaskou (ze zastávky Vozovna Strašnice i Solidarita) se zobrazí po vyhlášení předchozí zastávky symbol "vlevo" (stavění nynější U 01 do nyní přímého směru).

Re: Výhybky

Napsal: 20.3.2011 12:00
od demon
Jaroše bych upravil podle směru, ale co ti vadí na Černokostelecký nebo Smíchově nechápu.
Ještě jsem tam nebyl, ale je tam snad rovně - přímo, vlevo - levá (vnitřní) kolej smyčky, vpravo - pravá (vnější) kolej smyčky.
Podle stejný logiky bych upravil i třeba Radlice, tj. vlevo - levá (vnitřní) kolej, vpravo - pravá (vnější) kolej.

Re: Výhybky

Napsal: 20.3.2011 8:28
od Brejšín
no jo, ale ono by to chtělo vymyslet nějakou návěst říkající řidiči jaký symbol pro přestavení ROV má navolit když se chce někam dostat. Už teď je v tom docela hockey. Např. Sídl. Řepy, Barrandov, Lehovec, Ďáblice : vlevo = levá kolej, rovně = střední kolej, pravá = vpravá kolej, kdežto Černokostelecká, Smíchov, Kotlářka vlevo = střední kolej, rovně = levá kolej, pravá = vpravá kolej. A úplně nejlepší to je v dvojkolejných smyčkách kde fakt nevím podle čeho se orientovat, zda podle tvaru vexle nebo podle logiky levá kolej / pravá kolej. #-o
Nemluvě o obyčejných křižovatkách, podle čeho se řídí logika tam? Palmovka od Invalidovny ("vlevo" na dolní Palmovku, ač oblouk začíná později než pro "přímou" na Sokolovskou) tj dle dle tvaru křižovatky versus Nábř kpt. Jaroše kde jaksi levá větev pro jízdu na most má symbol přímo a přímý směr má vpravo tj. dle tvaru výhybky před křižovatkou. [-o<

Re: Výhybky

Napsal: 20.3.2011 8:07
od MF
treba Vapenka

Re: Výhybky

Napsal: 20.3.2011 4:59
od BerryML
Olšanské hřbitovy. Ale jen proto, že mají na 5 předjíždené přestávky....

Re: Výhybky

Napsal: 20.3.2011 4:11
od MM-Mikulovsky
Od 12.3.2011 bylo upraveno (mimo další dvě obratiště) ovládání ROV na vjezdu do obratiště Smíchovské nádraží takto:
- Pro jízdu do nácestné zastávky Smíchovské nádraží (směr Hlubočepy) a Plzeńka (směr Na Knížecí) zůstává symbol "přímo" na palubním počítači Apex i na návěsti ROV.
- Pro vjezd do obratiště Smíchovské nádraží (z obou směrů) na vnější kolej, se zobrazí po vyhlášení předchozí zastávky symbol "vpravo".
- Pro vjezd do obratiště Smíchovské nádraží (z obou směrů) na vnitřní kolej, se zobrazí po vyhlášení předchozí zastávky symbol "vlevo".

Jednoho SA kolegu včera odpoledne (jezdícího přede mnou na lince 11) napadlo že by na jiném místě v kolejové síti pražských TT mohly být nově zřízeny ROV ovládané na stejném principu.
Napadne někoho o jaké místo se jedná?

PS: Správnou odpověď posílám SZ Petrovi.