Výhybky

Archiv starých nebo neaktuálních příspěvků. Příspěvky, které přinášejí informace, jejíchž poselství již bylo naplněno v minulosti.

Moderátoři: DavidD, TRAM-FÓRUM

Zamčeno
MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8461
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Výhybky

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 19.9.2010 16:32

Již pár dnů nosím v hlavě jednu teorii:
Proč v mnohých zahraničních (zejména západních) TRAM provozech používají na kříženích, mnohými na TF a prtkách obdivované, srdcovky s velmi úzkým žlábkem?
Je to kvůli tomu, aby okolky byly jimi vedeny přesněji - a ty následně nevybrušovaly ve žlábku dvě stopy?
Napadlo mne, že nikoliv - žlábky jsou úzké, aby při průjezdu křižovaným směrem (byť je žlábek vyšší než okolek) do nich nákolek nezapadl víc než je nutné, čili se tak minimalizovali nárazy a jimi způsobené deformování srdcovky na nejnutnější reálnou možnost!!!

Uživatelský avatar
Oskar
Uživatel
Příspěvky: 1212
Registrován: 10.6.2006 11:17
Bydliště: Ano
Kontaktovat uživatele:

Re: Výhybky

Příspěvek od Oskar » 09.8.2010 10:40

Řekl bych, že je spíš výjimka, když je někde jednotné. Ale tipoval bych, že třeba pražský a liberecký systém je (po technické, nikoli předpisové stránce) stránce zcela stejný.

P_V
Uživatel
Příspěvky: 3575
Registrován: 23.11.2003 18:49

Re: Výhybky

Příspěvek od P_V » 08.8.2010 12:34

Je radiové ovládání výhybek v českých městech jednotné, nebo se ty radiové povely liší?

Uživatelský avatar
trainzjohny
Moderátor
Příspěvky: 2880
Registrován: 10.9.2006 15:06
Bydliště: Konečná 9,10,16,58,59
Kontaktovat uživatele:

Re: Výhybky

Příspěvek od trainzjohny » 02.7.2010 16:53

:uklizecka: Uklizeno z postřehů z terénu

MF
Uživatel
Příspěvky: 4274
Registrován: 04.3.2007 19:28

Re: Postřehy z terénu

Příspěvek od MF » 02.7.2010 15:59

tak znova: ty jedes do uzamcene vyhybky. Co se deje dal te nezajima. Na lampu nevidis. Jestli to bude novejsi vyhybka tak se z karty vycte, ze pri vjizdeni (obsazeni 1. Kol obvodu) bylo zamceno. Pokud karta neni (stara vyhybka) tak nikdo nezaznamena ani ten bod. Pokud by zustal svitit po MU a vyhybka by byla predtim zamcena, tak budou bud poskozene jazyky nebo i zamky. Coz jiste posoudi technik.

Uživatelský avatar
chemik
Uživatel
Příspěvky: 1776
Registrován: 29.5.2009 10:02
Bydliště: Tam, kde jezdí třistačtrnda

Re: Postřehy z terénu

Příspěvek od chemik » 02.7.2010 13:31

MF píše:proto mas volat,ze vyhybka signalizuje bod, ale mechanicky si ji zkousel. Ten bod tam sviti tedy trvale. Jestli nekdo vjede do vyhybky s bodem aniz by zkusil uzamceni, tak je to peknej .... Bohuzel spousta ridicu provadi zkousku uzamceni jak kdyby tam hrabali spejli, zadny poradny zapaceni, tedy jako kdyby tam nesli. Pokud by byla uzamcena, tak se sama neodemkne. Maximalne ten bod zasignalizuje. Pokud bys vypadl, tak se vse precte z karty, kde bude jasne znatelne, ze pri jizde - obsazovani kolejovych obvodu bylo uzamceno. Pokud tam karta neni, tak se na ty zamky kouka, takze se vse vysvetli.
Ne pane MF, nerozumíme si. Mluvím o stavu, kdy na návěstidle svítí šipka, či čára do požadovaného směru, ale v okamžiku najetí (dejme tomu třeba prvního podvozku) do výhybky se symbol změní v bod. Nepovídej, že jsi to nikdy neviděl. S oblibou to dělala výhybka na Andělu a z doslechu (snad od kolegy bratra) vím, že to dělala i jedna z výhybek v Modřanské smyčce. Na Andělu jsem na to párkrát upozorňoval dispečink, že při průjezdu vlaku se na návěstidle mění symbol na bod.

No a právě z toho vycházel dotaz - co s tím? Já když jedu, tak už na návěstidlo nevidím, tudíž nemohu vědět, že se řítím do bodu. No a co když na tom vyletím? To je jasný že na kartě bude patrně záznam o tom, že tramvaj jela do bodu, ale já jako řidičč budu vědět, že jsem do bodu nejel..

Ufff, uplně jsem se do toho zamotal, takže nevím, zda tomu někdo porozumí, blbě se mi to takhlenc vysvětluje...

MF
Uživatel
Příspěvky: 4274
Registrován: 04.3.2007 19:28

Re: Postřehy z terénu

Příspěvek od MF » 02.7.2010 11:52

Polaanek píše:Tak teď si nejsem jistý. Bod nesvítil trvale, ale pouze pri průjezdu tramvaje rovně se někdy objevil. Tudíž řidiči o tom zřejmě ani netušili, že se během jejich jízdy změnila návěst ze šipky rovně na bod. Někdy to udělalo pod prvnim podvozkem, někdy až pod dalším, ale na návěstidlo dotyčný řidič už neviděl, že?
Pokud projela tramvaj, která odbočovala doprava, nebyl žádný problém.
Do výhybky s bodem pár jedinců vjelo, většina však poslušně došla s tágem k výhybce a domluvilo ji. Akorát to teda musel být opruz, v jednu chvíli jsem viděl tři tramvaje za sebou jedoucí rovně, a všichni šli vždy k výhybce, dotlačili jazyk a jeli. Ovšem během jízdy se to změnilo na bod, takže další řidič jedoucí rovně opakoval to samé.
Btw. jaký je správný postup? Někteří při postavené výhybce rovně a signalizaci bodu pouze dotlačili jazyk, jiní ji přestavili doprava a zase zpět roně. Nebo je to jedno?
Prosím Tě, já mám takový pocit, že ty se spíš bojíš podhození. Takže blokování a uzamčení jsou dvě rozdílné věci. Jestli při průjezdu přes EOV se ze směrové šipky na chvíli stane bod, tak to dá se říct nic neznamená. Jen to, že je špatně nastavený efektor, kterému stačí milimetr a už vyhodnotí, že zámek nedosedl. Je to způsobeno zejména tím, že jazyky pruží a tímpádem se v řádech milimetrů hýbe i spojovací táhlo jazyků, což je přirozené. Jen ten efektor, který se třeba povolil s tím má problém. Jinak na tom není vůbec nic nebezpečného. Pokud by svítil bod trvale a jazyky při řádné zkoušce drží, tak z hlediska bezpečnosti provozu nehrozí absolutně žádné nebezpečí. Jen to zdržuje, protože každý řidič, který přijede k EOV kde je bod je dle dé raz/dva povinnen provést zkoušku uzamčení (i když jede tím samým směrem kam výhybka byla a jela před ním tramvaj jejíž řidič zkoušku provedl také).

Uživatelský avatar
Fořtík
Uživatel
Příspěvky: 2418
Registrován: 13.11.2003 22:51
Bydliště: Přijde den, kdy to odtajním! ;-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Postřehy z terénu

Příspěvek od Fořtík » 02.7.2010 8:29

Polaanek píše:Btw. jaký je správný postup? Někteří při postavené výhybce rovně a signalizaci bodu pouze dotlačili jazyk, jiní ji přestavili doprava a zase zpět roně. Nebo je to jedno?
Správný postup není, každý má jiný postup, aby na návěstidlo dostal plný symbol - já se třeba nejprve snažim dopklepnout výhybku skrz středové ovládání, případně, vidím-li, že jeden z jazyků jasně není přilehlý, snažím se ho tágem dorazit do požadované polohy. Přehození tam a zpět je další možnost. Potom, vidím-li, že je výhybka zasviněná nějakým bordelem je na řadě košťátko. Nepovede-li se ani po vyčištění dostat na návěstidlo symbol a jazyky se jeví, že jsou postaveny správně, následuje ruční zkouška uzamčení, tzv. dloubání. 8-)

A ohledně bodu pod projíždějící tramvají - být já ta druhá, nebo třetí tramvaj, které na to koukaly, už bych to nahlásil. :wink:

Polaanek
Uživatel
Příspěvky: 169
Registrován: 26.4.2007 16:16

Re: Postřehy z terénu

Příspěvek od Polaanek » 02.7.2010 8:22

Tak teď si nejsem jistý. Bod nesvítil trvale, ale pouze pri průjezdu tramvaje rovně se někdy objevil. Tudíž řidiči o tom zřejmě ani netušili, že se během jejich jízdy změnila návěst ze šipky rovně na bod. Někdy to udělalo pod prvnim podvozkem, někdy až pod dalším, ale na návěstidlo dotyčný řidič už neviděl, že?
Pokud projela tramvaj, která odbočovala doprava, nebyl žádný problém.
Do výhybky s bodem pár jedinců vjelo, většina však poslušně došla s tágem k výhybce a domluvilo ji. Akorát to teda musel být opruz, v jednu chvíli jsem viděl tři tramvaje za sebou jedoucí rovně, a všichni šli vždy k výhybce, dotlačili jazyk a jeli. Ovšem během jízdy se to změnilo na bod, takže další řidič jedoucí rovně opakoval to samé.
Btw. jaký je správný postup? Někteří při postavené výhybce rovně a signalizaci bodu pouze dotlačili jazyk, jiní ji přestavili doprava a zase zpět roně. Nebo je to jedno?

MF
Uživatel
Příspěvky: 4274
Registrován: 04.3.2007 19:28

Re: Postřehy z terénu

Příspěvek od MF » 02.7.2010 8:06

proto mas volat,ze vyhybka signalizuje bod, ale mechanicky si ji zkousel. Ten bod tam sviti tedy trvale. Jestli nekdo vjede do vyhybky s bodem aniz by zkusil uzamceni, tak je to peknej .... Bohuzel spousta ridicu provadi zkousku uzamceni jak kdyby tam hrabali spejli, zadny poradny zapaceni, tedy jako kdyby tam nesli. Pokud by byla uzamcena, tak se sama neodemkne. Maximalne ten bod zasignalizuje. Pokud bys vypadl, tak se vse precte z karty, kde bude jasne znatelne, ze pri jizde - obsazovani kolejovych obvodu bylo uzamceno. Pokud tam karta neni, tak se na ty zamky kouka, takze se vse vysvetli.

Uživatelský avatar
chemik
Uživatel
Příspěvky: 1776
Registrován: 29.5.2009 10:02
Bydliště: Tam, kde jezdí třistačtrnda

Re: Postřehy z terénu

Příspěvek od chemik » 02.7.2010 6:25

Polaanek píše: Druhý postřeh, z Andělu. Zpozoroval jsem zváštní chování pravé výhybky ve směru od Nádražní do Lidické. Při postavení rovně dojde ke klasickému zablokování. Návěst ukazuje rovně. Ale při průjezdu tramvají rovně se občas návěst z šipky změní na bod. Stávalo se to nepravidlěně, pouze při průjezdu některých souprav pod některým podvozkem. Odhadem tak 1/3 průjezdů přes výhybku.
Doufám, že jsem toto popsal srozumitelně.
Jo, srozumitelný to je. Tohle už tu bylo, ale nikdo mi nedokázal říct, co by se stalo, kdybych najel do uzamčený výhybky a pod prvním kolem prvního podvozku by mi to hodilo bod a já bych na tom vyletěl. Ať mi nikdo netvrdí, že bych to neodnes já, jako řidič, že jsen jel do neuzamčený výhybky...

Jake
Uživatel
Příspěvky: 142
Registrován: 27.4.2009 20:14

Postřehy z terénu - odsun

Příspěvek od Jake » 01.7.2010 23:10

Polaanek píše:(...)Zpozoroval jsem zváštní chování pravé výhybky ve směru od Nádražní do Lidické. Při postavení rovně dojde ke klasickému zablokování. Návěst ukazuje rovně. Ale při průjezdu tramvají rovně se občas návěst z šipky změní na bod. Stávalo se to nepravidlěně, pouze při průjezdu některých souprav pod některým podvozkem. Odhadem tak 1/3 průjezdů přes výhybku.
Doufám, že jsem toto popsal srozumitelně.
To je způsebený průjezdem tramvaje. Některý z jazyků se vzdálí od kontaktu a systém si myslí, že je neuzamčená.

MM-Mikulovsky
Uživatel
Příspěvky: 8461
Registrován: 24.1.2010 10:44
Bydliště: SčK / Praha 4 -Michle
Kontaktovat uživatele:

Re: Postřehy z terénu

Příspěvek od MM-Mikulovsky » 19.4.2010 2:35

davidtk píše:
MM-Mikulovsky píše:Čili vyznělo to, pro věci znalé (např. 7080 a mě), jako „porovnávání hrušek s jablky“.
Aha, takže já jsem jen blbej řidič co i tady má "Držet hubu a krok" Omlouvám se za jednoduché přirovnání, které normální člověk dokáže pochopit. Mám jenom maturitu z elektrotechniky, takže se omlouvám za mé zaostalé myšlení normálního ševce a za to, že mé vyjadřování nesplňuje jisté požadavky. Nic, nevidím důvody k tomu abych tu někdy ještě něco psal. Mějte se přátelé. #-o
Prosím tě, neurážej se - diskuse je od diskutování a ty jsi situaci obousměrně pojížděné (rovně proti hrotům - po TT ZC, z odbočky po hrotech - výjezd ze středních a horních vrat/veřejné expozice a do odbočky proti hrotům - jediný vjezd do horních vrat/veřejné expozice) neuzamykatelné výhybky před vozovnou Střešovice přirovnal k jednosměrně pojížděné uzamykatelné rozjezdové výhybce U01 před vozovnou Strašnice.

Já se zase asi spletl, že ta neuzamykatelná je čepová (jako všechny ostatní v harfě vozovny Střešovice).

Ty a 7080 jste "mlely jeden o koze a druhý o voze" a nemohly jste se tedy vůbec dobrat kloudného závěru - já jen na tuto skutečnost upozornil a podrobně ji popsal, žel velmi pravděpodobně s výše uvedenou jednou chybou (jsem taky jen člověk a mohu se mýlit, jak jsem již několikrát v TF psal).

Uživatelský avatar
Fořtík
Uživatel
Příspěvky: 2418
Registrován: 13.11.2003 22:51
Bydliště: Přijde den, kdy to odtajním! ;-)
Kontaktovat uživatele:

Re: Postřehy z terénu

Příspěvek od Fořtík » 18.4.2010 23:46

MM-Mikulovsky píše:Přirovnal jsi vjezd do Strašnic přes uzamykatelnou výhybku (s označením U01) s výjezdem ze středních vrat Střešovic potažmo na něj navázaným vjezdem/výjezdem z horních vrat (veřejné muzejní části) přes čepovou (neuzamykatelnou) výhybku do protisměrné koleje.
Když už se teda chceme bavit přesně - výhybka o které mluvíš není čepová, ale s pružnými jazyky. Uzamykatelná je na chlup stejně, jako její spodní parťačka - vůbec. 8-)

Jinak nevím, na čí stranu se připojit - fakt je, že kdyby byla výhybka do Střešovické vozovny, respektive obě rozjezdové výhybky schopné tramvaj do Střešovické vozovny poslat označena nějakým návěstidlem, rozhodně by to provozu neuškodilo, spíš naopak. Je sice pravda, že za vjetí do výhybky odpovídá řidič, ale když máme v dnešní době k dispozici rúzné vychytávky, tak proč je nevyužít. Problém je v tom, že o takovém návěstidle D1/2 nejedná. Ale snad by se dalo použít návěstidlo stejné, jako je na přestavníku 111 (Čechův most) s tím, že by se neposkytovala informace o blokování.

Za sebe můžu říci, že však instalaci takového návěstidla nepovažuji za nutnou. 8-)

Uživatelský avatar
MOp
Administrátor
Příspěvky: 4646
Registrován: 18.1.2007 22:38
Bydliště: Všude dobře v Konstalu105N nejlíp!
Kontaktovat uživatele:

Re: Výhybky

Příspěvek od MOp » 18.4.2010 15:47

No a mysleni normalniho dispecera zni - Bezte si vyfotit taky to lejno za tramvaji, pak to spojte dohromady a vyjde z toho bezva clanek!

Zamčeno