Koniec trolejbusov v Banskej Bystrici

Archiv starých nebo neaktuálních příspěvků. Příspěvky, které přinášejí informace, jejíchž poselství již bylo naplněno v minulosti.

Moderátoři: DavidD, TRAM-FÓRUM

Uživatelský avatar
Isidor
Uživatel
Příspěvky: 291
Registrován: 03.11.2004 20:44
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Isidor » 04.1.2006 8:54

kocour píše:Banská Bystrica je na trolejbusový provoz prostě příliš malé město.
Pokud máš jen trochu zájem vidět do situace trolejbusů v BB, tak doporučuji třeba tento článek:
Zrušením trolejbusovej dopravy sa vyhodí viac peňazí, ako jej zachovaním
A o (bývalé) dopravě v BB obecně:
Prečo banskobystrická MHD pomaly umiera? Otvorí nezávislá analýza poslancom oči?

kocour

Příspěvek od kocour » 04.1.2006 2:58

Matus:

Sorry, situaci v BB neznám, ale tvou odpověď jsem neměl sílu dočíst do konce. Už jen slovy "intervaly o vikendech 30 - 45 min. v pracovni dny na par linkach 15 min., jinak 20 -30 min. - pri pesi dostupnosti centra 20 - 25 minut´" sám dokládáš, že trolejbusy jsou pro BB luxus. Dtto s tou cenou - myslíš si snad, že si ji někdo jen tak vycucal z prstu? A k tomu ty souběhy a nutnost přestupů ... z tvého dlouhého povídání mně vychází jedno jediné:

Banská Bystrica je na trolejbusový provoz prostě příliš malé město.

Předtím, než jsem si tě přečetl, jsem na to názor neměl.

==========================
Ekonomiku od třetí třídy ZŠ a fofrem ...

Uživatelský avatar
adam_r
Uživatel
Příspěvky: 451
Registrován: 17.6.2004 10:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od adam_r » 03.1.2006 18:26

matus píše:Ackoliv SAD Zvolen chtela zrusit trolejbusovou dopravu, nemela zadny poradny plan jak vypadek trolejbusu nahradit. Sice v nabidce mluvila o dodani autobusu splnujicich Euro4 dodala vsak stare rozbite karosy v mezimestskem provedeni. Krome toho si SAD Zvolen zacal delat naroky na pronajem 35 autobusu, jez patri mestu a BBDS je mela v dlouhodobem pronajmu, ktery mel skoncit s koncem tohoto roku.
Jen k tem autobusum patricim mestu. Mesto BB firme SAD Zvolen primo slibilo, ze jim tyto busy budou k 1.1. k dispozici (dokonce je to i soucasti smlouvy). Pak by slo dopravu zajistit skoro v puvodnim rozsahu. To, ze ma nyni autobusy puvodni provozovatel je jen chyba mesta.

SAD Zvolen se ve smlouve zavazalo, ze do leta 2006 poridi nove autobusy - ty ruzne vrakosy jsou provizornim resenim. Na to, ze na jejich sehnani meli ani ne mesic se jim jich podarilo splasit docela dost.

jara
Uživatel
Příspěvky: 2303
Registrován: 16.11.2003 17:38
Bydliště: Dejvice jsou pěkné bydlí nás tu víc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jara » 03.1.2006 18:02

matus píše:
jara píše:No tak když tam není tak velká poptávka po trolejbusu tak bude po autobusu. Mě teda kdyby od baráku ted místo tramvaje jezdil autobus. TAk je mi to jedno. A tak si myslím že pokud není poptávka po trolejbusu tak není poptávka po MHD. A chyba není na straně trolejbusu. Tím pádem někdo chtěl zrušit trolejbus a tak se mu to hodilo....
Jeste celkem zive pamatuju jak me kazde rano budili Ikarusy splhajice do kopce u nas na Tulske ul. a ten smrad v centru byl taky vyzivny. Ekologie v horskem terenu nejsou prazdne kecy, tam je to realita. ..
Já si to dokážu představit. A myslím si že to vnimáš stejně jako já. A já si myslím že tam prostě už dlouho doběji chtěli trolejbusy zrušit. A docela i MHD. Já to vidím u dědy. Bydlí ve Vrchlabí(krkonoše) A dříve tam jezdila mětská doprava dost často. Ted tam dlouho nejezdila. On bydlí kus za městem asi kilometr kde ta MHD končila. Ted tam jezdila linka každej jí říkal městská. No a od 1.ledna se zavadí ve Vrchlabí MHD a jak myslíš že to tam jezdí. Jako když to byla normální linka. Takže on když chce jet do města k doktorce tak může jen v 5:00,9:00,13:00 a 15:00 a zpět z města to jede 8:15,12:15 a 14:15 a co kdyby chtěl jít do kina. Nebo něco ještě zařídit............ TO je pak teda MHD ještě že tam jezdí i bus na Špindlerův mlýn. Ale ten také jen do 22:00 a co pak. No asi pěšky. To je teda MHD. A to mají tam busy i pro 15lidí. Fakt toto nechápu

Uživatelský avatar
matus
Uživatel
Příspěvky: 68
Registrován: 09.11.2005 15:08
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od matus » 03.1.2006 17:48

jara píše:No tak když tam není tak velká poptávka po trolejbusu tak bude po autobusu. Mě teda kdyby od baráku ted místo tramvaje jezdil autobus. TAk je mi to jedno. A tak si myslím že pokud není poptávka po trolejbusu tak není poptávka po MHD. A chyba není na straně trolejbusu. Tím pádem někdo chtěl zrušit trolejbus a tak se mu to hodilo....
Jeste celkem zive pamatuju jak me kazde rano budili Ikarusy splhajice do kopce u nas na Tulske ul. a ten smrad v centru byl taky vyzivny. Ekologie v horskem terenu nejsou prazdne kecy, tam je to realita. Realita, ze nejsou penize na zadne busy normy Euro4 a i kdyby byly nebudou hned a ty autobusy proste nejsou staveny na provoz v tak narocnem terenu s klimatickymi vykyvy v lete +30 a v zime -15. To proste nebudou prachy na udrzbu a obnovu. Neco jineho je mluvit o autobuse v Praze a neco jineho tady:
http://imhd.sk/bb/index.php?w=372f28332 ... f134fa2222
http://imhd.sk/bb/index.php?w=372f28332 ... f134fa2222

A poptavka? Ta po MHD je, ale ne po takove jak jsem popsal o par radku nize. Kdyz jsem byl v BB naposledy zjistil sem, ze i moje mama (co je poradny setrilek) jezdi casto taxikem nebo jde pesky. Proste ji MHD postupne prestala zajimat. A po tom, co jim vyvedli s cipovymi kartami, kde ona napr. mela ted cca 800,- Sk a zrazu musi platit hotove a ty prachu ji jiz nikdo nevrati jako pred nekolika lety nerespektovali, ze mela jeste nekolik mesicu predplacenych na casovem kuponu kdyz zavadeli cipkarty? I ze Zelivskeho se da dojit do centra bez problemu pesky, obcas v lete to bezne delam, ale v BB jsem ted podobnou cestu absolvoval - o svatcich jsem se vydal pesky k rodine na navstevu protoze jsem se chtel proste projit po meste, ktere normalne jenom profrcim v aute. A tech davu co jsem potkaval pri ceste prave na sidlise Sasova... a za 25 minut jsem pri te ceste potkal 2 poloprazdne autobusy... Takovy je obraz MHD v BB a to je obraz ignorance vedeni mesta - mnohym by mohl byt varovanim, ze i to se muze stat a pak se tady v Praze vsichni udusime a uzereme k smrti od rozcileni nad popojizdejicimi kolonami a neni potreba mnoho, tu prodlouzit interval, tam zrusit linku, zavest cenove nevhodny tarif...

Uživatelský avatar
matus
Uživatel
Příspěvky: 68
Registrován: 09.11.2005 15:08
Kontaktovat uživatele:

Jeste dovetek.

Příspěvek od matus » 03.1.2006 17:26

K tem cislum, aby bylo jasno:
2x 14Tr, ktere patri mestu BB.
5x 14Tr, ktere patri BBDS.
29x 15Tr, ktere patri BBDS.
dohromady 36 kusu co je na stav site co tam je dnes celkem slusne a pokud by se postavila TrT do Sasovej (co je na SV mesta nejvetsi sidliste v BB, kde mimochodem probehly znacne investice do silnic a pripravy sloupu pro trakcni vedeni - prakticky stacilo postavit menirnu a natahnout draty) by pro jednu linku se zmenenou trasou a mirne vetsi delkou trasy a zoptimalizovanim ostatnich linek pro zacatek take postacovalo.
Momentalne bylo v provozu 7 linek trolejbusu o prumerne delce cca 6km.
Autobusu provozovala BBDS dohromady 68 z ceho 35 bylo v pronajmu od mesta.

jara
Uživatel
Příspěvky: 2303
Registrován: 16.11.2003 17:38
Bydliště: Dejvice jsou pěkné bydlí nás tu víc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jara » 03.1.2006 17:13

Ano na tom něco bude. Myslím si že kdyby se dobře provozoval trolejbus tak se musí vyplatit více než autobus.

Uživatelský avatar
matus
Uživatel
Příspěvky: 68
Registrován: 09.11.2005 15:08
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od matus » 03.1.2006 17:04

KM píše:jara: Ale právě že poptávka tam není tak veliká, aby to uživilo Tbus. Ekologie je ve slovenských poměrech pověra. Tykadlovozů mají asi 35. Velmi malé stádo.
MartinKT: No to odmontovává původní zhrzený dopravce.
KM: Nemas vubec pravdu ja jsem z BB. A je tam hned nekolik zasadnich problemu, proc situace dopadla, jak dopadla. Da se to shrnout do jednoduche vety: Zasadni nezajem zastupitelu a radnice o jim svereny majetek dovedl MHD v BB k nepouzitelnemu stavu neschopnemu jakkoliv konkurovat IAD.

- dostupnost (intervaly o vikendech 30 - 45 min. v pracovni dny na par linkach 15 min., jinak 20 -30 min. - pri pesi dostupnosti centra 20 - 25 minut a jizde taxikem za neprizne pocasi to nema sanci konkurovat)

- rychlost (nastupovani prednimi dvermi cely den zpusobilo, ze dojezdova doba ze sidliste do centra je cca 20 - 25 minut, co je priblizne i pesi dostupnost - bohuzel)

- cena (jednorazova jizdenka 15,-Sk pri nutnosti prestupovani pri jizde z vychodni do zapadni casti mesta a opacne. Temer neexistence casovych predplatnych kuponu - sleva 2,-Sk pri platbe cipovou kartou, tj za 1/4-leti cca 1650,- Kc pri jizde jenom do prace a z prace bez prestupu, tady platime za neomezene uzivani mnohem komfortnejsi dopravy pouze 1260,- Kc!!!)

- nedokoncenost (TrT jsou jenom v jedne polovine mesta, tj. nosny system vyzaduje bud soubehy co je nehospodarne nebo prestupni system - kdy pri jizde z vychodni casti mesta na zapadni a opacne je nutne prestupovat. To znamena neatraktivni dopravu, kdy neexistuji kmenove linky s jednotnym taktovym intervalem, ktery by umoznil provoz trolejbusu po cely den zhruba v rovnake intenzite a odber el. energie by byl ustalenejsi a cely system hospodarnejsi)

Nicmene ta zabavna fraska zacala az v polovine tohoto roku, kdy si poslanci vzpomeli, ze BBDS (puvodni dopravce) ma licenci jen do konce 2005 a vypsali novou soutez. BBDS si vyzadal vyssi prachy za jeste mensi vykony. BBDS neni mestsky dopravni podnik nybrz byvala SAD, ktera krome zajezdove dopravy, dalkove dopravy a smluvni dopravni obsluznosti kraje cistou nahodou take provozuje MHD v BB a nemela moc zajem na jejim rozvoji. Az se stala privatizace a BBDS byla koupena CSAD Ostrava. Mezitim vsak soutez byla uzavrena a vyberova komise ji ukoncila s tim, ze viteze nelze urcit, jelikoz jsou nabidky SAD Zvolen a BBDS nesrovnatelne. Mezitim zacala CSAD Ostrava upravovat a menit svoji nabidku za stranu BBDS a primator mesta Kralik rozhodl, ze by bylo nejvhodnejsi jim koncesi jeste rok ponechat a vypsat soutez novou, aby na ni bylo vice casu a tak podobne.
Jenomze posledni slovo meli poslanci. Ti rozhodli pro SAD Zvolen. Ackoliv SAD Zvolen chtela zrusit trolejbusovou dopravu, nemela zadny poradny plan jak vypadek trolejbusu nahradit. Sice v nabidce mluvila o dodani autobusu splnujicich Euro4 dodala vsak stare rozbite karosy v mezimestskem provedeni. Krome toho si SAD Zvolen zacal delat naroky na pronajem 35 autobusu, jez patri mestu a BBDS je mela v dlouhodobem pronajmu, ktery mel skoncit s koncem tohoto roku. Tady je vyvrcholeni cele frasky. Jisty pan Mudron, coz je sef Bystrickeho magistratu (neco jako vrchni urednik) podepsal smlouvy na pronajem onech busu s obema dopravci. Proc? Protoze bylo 30.12.2005 a nebylo jasne kdo bude MHD provozovat. On z nejakeho duvodu nemohl byt pritomen do konce jednani, tak mel plan, ze s neuspesnym provozovatelem pak smlouvu znici. Jenomze panove z BBDS smlouvu peclive skryli a ackoliv pak delali, ze ji s nim hledaji, nasli ji az vcera a pouzili ji jako zaminku proc mestu zatim onech 35 autobusu nevraitt.
Nic to vsak nemeni na faktu, ze SAD Zvolen neinstaloval zastavkove oznacniky, neumistnil na ne jizdni rady, nasadil ridice neznale mistnich pomeru s autobusy nevhodnymi pro MHD. Ani onech 35 autobusu nebude stacit k vykonum pro pracovni dny na urovni roku 2005 natoz pak provozu jenz slibil SAD Zvolen pro tento rok ve sve nabidce. A trolejbusy? Mesto jaksi pozapomelo, ze jeste pred pul rokem vlozilo penize do TrT k mistnimu Tescu (da se jen dohadovat, kdo a proc za to lobboval), taky zapomeli, ze nedostanou ani halir za pronajem trakcniho vedeni, ktery cinili cca 4.5 milionu rocne. Zabavne je take, ze zapomeli, ze cast trolejoveho vedeni i se sloupy verejneho osvetleni odprodali BBDS, ktere je jiz na nic a i s verejnym osvetlenim ma pravo je likvidovat. Take do sve uzasne finacni bilance nezapocetli, ze cast trati co patri mestu zustane pod napenim, jinak by sberny surovin meli zase hromady navstevniku. Zajimave je i to, ze nikho z poslancu nezajima jak bude SAD Zvolen provozovat diesel v kopcovitem terenu, kde v zime neni vyjimka, ze je -15 az -20 a s trolejbusy to zadny problem nebyl. I to, ze generalkovali nekolik trolejbusu je asi malo zajimave.
Banska Bystrica neni velike mesto, na druhe strane je porovnatelne s Presovem nebo Zilinou, kde trolejbusovou dopravu rozsiruji protoze jsou s ni spokojeni. V CR je to velikost porovnatelna s Libercem. V techto mestech je obvykle, ze interval je ve spicce o polovinu kratsi nez v BB. Cely problem totiz spociva v tom, ze zatimco radni v jinych mestech hledaji zpusob, jak MHD provozovat co nejvice efektivne a jak ji udelat atraktivni pro mnoho lidi, aby trzby byly co mozna nejvyssi a oni kryli nejmensi moznou ztratu, v BB zatim nepochopili kdo je zakaznik a uz vubec nemaji vztah majetku mesta protoze particny vztah maji i k jeho obcanum. Ale to je problem Bystricanu, koho si zvolili. Ja tam jiz 10 let neziju pouze jezdim nekolikrat do roka na navstevu a bavim se.

Uživatelský avatar
Filippl
Uživatel
Příspěvky: 129
Registrován: 17.9.2005 21:01
Bydliště: Zabrze-POLSKO

Příspěvek od Filippl » 03.1.2006 16:15

a Banska Bystrica se stala nejvetsim mestem Slovenska bez trolejbusoveho provozu.
a ja bohuzel sem nestihl vyuzit Banskobystrickych troleju...

jara
Uživatel
Příspěvky: 2303
Registrován: 16.11.2003 17:38
Bydliště: Dejvice jsou pěkné bydlí nás tu víc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jara » 03.1.2006 15:49

KM píše:jara: Ale právě že poptávka tam není tak veliká, aby to uživilo Tbus. Ekologie je ve slovenských poměrech pověra. Tykadlovozů mají asi 35. Velmi malé stádo.
No tak když tam není tak velká poptávka po trolejbusu tak bude po autobusu. Mě teda kdyby od baráku ted místo tramvaje jezdil autobus. TAk je mi to jedno. A tak si myslím že pokud není poptávka po trolejbusu tak není poptávka po MHD. A chyba není na straně trolejbusu. Tím pádem někdo chtěl zrušit trolejbus a tak se mu to hodilo....

KM

Příspěvek od KM » 03.1.2006 15:03

jara: Ale právě že poptávka tam není tak veliká, aby to uživilo Tbus. Ekologie je ve slovenských poměrech pověra. Tykadlovozů mají asi 35. Velmi malé stádo.
MartinKT: No to odmontovává původní zhrzený dopravce.

Uživatelský avatar
Karotka
Uživatel
Příspěvky: 1180
Registrován: 09.2.2005 20:59
Bydliště: Příští zastávka je na zmámení.

Příspěvek od Karotka » 03.1.2006 14:56

KM píše:Velká diskuse je na K-r, to neberte jako reklamu, jen že tam již bylo vše podstatné řečeno a že holt městu nic jiného nezbývalo. Jen to nejdůležitější: Trolejbus 60Sk/km, bus 35 SK/km. No nezrušili byste to, kdybyste to měli platit? A co ocení lidi víc: trolejbus jednou za např. 15 minut, nebo bus 2x za 15 minut?
Spíš bus za 2x 15 minut ... dopravce nasliboval, ale nesplnil. Prý tam úplně zmizely některé zastávky, nikde nejsou jízdní řády, a může to trvat až měsíc.

jara
Uživatel
Příspěvky: 2303
Registrován: 16.11.2003 17:38
Bydliště: Dejvice jsou pěkné bydlí nás tu víc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jara » 03.1.2006 14:42

KM píše:Velká diskuse je na K-r, to neberte jako reklamu, jen že tam již bylo vše podstatné řečeno a že holt městu nic jiného nezbývalo. Jen to nejdůležitější: Trolejbus 60Sk/km, bus 35 SK/km. No nezrušili byste to, kdybyste to měli platit? A co ocení lidi víc: trolejbus jednou za např. 15 minut, nebo bus 2x za 15 minut?
No to teda nechápu tvůj názor. Kdyby jel trolejbus 2xza15 minut Tak se ten kilometr dá jet levněji. Je tam pouze otázka kolik těch trolejbusů mají. Je sice o něco dražší jeho pořizovací cena. Ale potom se to vše vrací. Pak ještě trošku ekologie a jsme skoro doma že.

Martin-KT8D5.RN2P

Příspěvek od Martin-KT8D5.RN2P » 03.1.2006 14:30

KM píše:Velká diskuse je na K-r, to neberte jako reklamu, jen že tam již bylo vše podstatné řečeno a že holt městu nic jiného nezbývalo. Jen to nejdůležitější: Trolejbus 60Sk/km, bus 35 SK/km. No nezrušili byste to, kdybyste to měli platit? A co ocení lidi víc: trolejbus jednou za např. 15 minut, nebo bus 2x za 15 minut?
Bohužel je to pravda, ale je to škoda.

KM

Příspěvek od KM » 03.1.2006 14:27

Velká diskuse je na K-r, to neberte jako reklamu, jen že tam již bylo vše podstatné řečeno a že holt městu nic jiného nezbývalo. Jen to nejdůležitější: Trolejbus 60Sk/km, bus 35 SK/km. No nezrušili byste to, kdybyste to měli platit? A co ocení lidi víc: trolejbus jednou za např. 15 minut, nebo bus 2x za 15 minut?

Zamčeno