Koniec trolejbusov v Banskej Bystrici

Archiv starých nebo neaktuálních příspěvků. Příspěvky, které přinášejí informace, jejíchž poselství již bylo naplněno v minulosti.

Moderátoři: DavidD, TRAM-FÓRUM

Uživatelský avatar
matus
Uživatel
Příspěvky: 68
Registrován: 09.11.2005 15:08
Kontaktovat uživatele:

Cena provozu T-Bus v BB

Příspěvek od matus » 05.1.2006 15:46

Udajne byla cena za 1km provozu T-Bus 57,50 Sk a z toho za elektrinu cca 7,-Sk. V BB je potreba zalozit celou MHD znovu a vyjednat odprodani T-Bus infrastruktury do noveho mestskeho dopravniho podniku. Nez se to vsechno podari muze to trvat i nekolik let, minimalne rok urcite. A pak se muze zacit jednat o serioznim pronajmu veskere infrastruktury (zastavky, elektrodispecink, vozovna, trolejove vedeni vcetne sloupu, T-busy, A-busy a nejaci zakladni zamestnanci udrzby a provozu drahy) nejakemu dopravci bud systemem pronajmu sluzby jako outsourcing nebo primym casovym/vykonovym pronajmem jednotlivych casti. Potom mozna zase T-Busy, ale i tak je to omezene pouze na dopravce, kteri maji patricne zaskolene zamestnance, patricna povoleni a pod. To uz jsou vsak veci, ktere se daji smluvne osetrit. Drive zrejme T-Bus v BB nikdo neuvidi...

Uživatelský avatar
adam_r
Uživatel
Příspěvky: 451
Registrován: 17.6.2004 10:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od adam_r » 05.1.2006 13:33

Podle informaci, co prosakuji to vypada, ze BBDS nema od 1.1.2006 povoleni provozovat trolejbusy, nebot stare povoleni vyprselo k 31.12.2005 a o nove si nejspis vubec nepozadali. Takove povoleni drazni urad zajiste nevyda behem nekolika dni...
Pokud je to opravdu pravda, tak je to opravdu vrchol teto cele frasky. Navic asi opravdu definitivni konec t-busu.

Uživatelský avatar
Radek
Uživatel
Příspěvky: 1542
Registrován: 19.7.2004 10:00
Bydliště: Tento vlak tam končí
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Radek » 05.1.2006 13:29

KM píše:DP Praha jezdí za 35-40,- nemýlím li se a těch pár volnej Karos, co zvládnou obsloužit Budějice mu jistě stojí na dvoře každé garáže :-)
s nadsázkou řečeno :-)
Mám dojem, že vůči ROPIDu teď DP vykazuje 55 Kč/km

KM

Příspěvek od KM » 05.1.2006 13:08

jara píše:
KM píše:Bus 80 Kč/km? Z fleku jim nabídnu 60Kč/km. Seženu někoho, kdo to bude jezdit 50Kč/km a rozdíl půjde do mojí kapsy.
Jo a bude jezdit za tu cenu co tam je?????? Bude mít takovej počet busů???? A jestli to bereš takto tak já teda tebe trumfuji a jdu do toho také. Mám člověka kterej má busy a jezdí kilometr za 18kč/km. Zbytek do mé kapsy. Ono to asi není tak jednoduché. Musíš počítat že ty busy se ničí apod.
Jo hochu, to at počítá on. Tady je PRÝ město, ktery dá 80Kč/km, já mu 20 ušetřím a dopravců, co seženou libovolnej počet busů (i kdyby si je měli násobně pronajmout do třetího kolene) a budou s nima jezdit za 50Kč/km seženu taky moře. DP Praha jezdí za 35-40,- nemýlím li se a těch pár volnej Karos, co zvládnou obsloužit Budějice mu jistě stojí na dvoře každé garáže :-)
s nadsázkou řečeno :-)

jara
Uživatel
Příspěvky: 2303
Registrován: 16.11.2003 17:38
Bydliště: Dejvice jsou pěkné bydlí nás tu víc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jara » 05.1.2006 12:50

KM píše:Bus 80 Kč/km? Z fleku jim nabídnu 60Kč/km. Seženu někoho, kdo to bude jezdit 50Kč/km a rozdíl půjde do mojí kapsy.
Jo a bude jezdit za tu cenu co tam je?????? Bude mít takovej počet busů???? A jestli to bereš takto tak já teda tebe trumfuji a jdu do toho také. Mám člověka kterej má busy a jezdí kilometr za 18kč/km. Zbytek do mé kapsy. Ono to asi není tak jednoduché. Musíš počítat že ty busy se ničí apod.

KM

Příspěvek od KM » 05.1.2006 12:40

Bus 80 Kč/km? Z fleku jim nabídnu 60Kč/km. Seženu někoho, kdo to bude jezdit 50Kč/km a rozdíl půjde do mojí kapsy.

jara
Uživatel
Příspěvky: 2303
Registrován: 16.11.2003 17:38
Bydliště: Dejvice jsou pěkné bydlí nás tu víc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jara » 05.1.2006 12:35

kocour píše:No to je potom těžký, když tam máte takový mix pitomců a zlodějů. To je pak konec trolejbusů jen kapka v moři průserů.
Přesně tak. Město chtělo aby se zrušil provoz trolejbusů.Při návštěvě DP České Budějovice. Nám bylo řečeno. Když se začínalo bylo to trolejbus 115kč/km a bus 75kč/km a ted to je trolejbus 52Kč/km a bus 80kč/km Tak když se to umí tak to jde.

kocour

Příspěvek od kocour » 05.1.2006 12:17

No to je potom těžký, když tam máte takový mix pitomců a zlodějů. To je pak konec trolejbusů jen kapka v moři průserů.

Uživatelský avatar
matus
Uživatel
Příspěvky: 68
Registrován: 09.11.2005 15:08
Kontaktovat uživatele:

Zaznam rozpravy a hlasovani o MHD v BB

Příspěvek od matus » 05.1.2006 12:03

Pro ty, ktere zajima, jaky byl vyber provozovatele MHD v BB zmatek:
http://www.poslanec.sk/view.php?cisloclanku=2006010403

1. Delali to jenom 2 tydny pred koncem roka s tim, ze ma jit o smlouvu na 8 let.

2 Nekolik recniku se ptalo, proc nebyli ve vyberove komisi odbornici na dopravu a proc mesto nezadalo alespon vypracovani studie od Vysoke skoly dopravni.

3. Puvodni navrh na dotaci byl 40 milionu, pak se vsak neco stalo a v kase zustalo jen 31,8 milionu, dodnes nikdo z vedeni mesta neumi vysvetlit nesrovnalosti mezi prijatym rozpoctem poslanci a rozpoctem se kterym pracuje mestska rada (nejde jen o techto 8 milionu, ktere se nekam propadli)

4. Podle rozpravy ti poslanci opravdu doufali, ze SAD Zvolen provoz zvladne a obyvatle budou spokojeni, ze jezdi levneji, rychleji a kvalitneji a v tom pripade pochopi, ze bez hlubsiho zamysleni se zrusili trolejbusy. Opak je vsak pravdou.

Uživatelský avatar
matus
Uživatel
Příspěvky: 68
Registrován: 09.11.2005 15:08
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od matus » 05.1.2006 11:52

kocour píše:Matus:

1) A kolikpak by to dovybudování sítě stálo? Jsi si jistý, že by to lidi uvítali? Z hlediska řady z nich se to může jevit jako rozhazování.

2) Autobusy mají a vždy budou mít oproti tramvajím i autobusům jednu zásadní výhodu: Kromě vozů už nic dalšího nepotřebuji - jednoho dne takovou linku zruším, jiného zavedu, jak se mi to bude hodit, aniž bych musel něco stavět.

3) Naopak trolejbusy, kromě toho, že se s nimi špatně hýbe, mají ještě jednu zásadní nevýhodu: Je to hybrid mezi tram a autobusem a tudíž prostor, kde se vyplatí, je uzoučký - z jedné strany na ně útočí busy, z druhé tramvaje.
V BB uz davno nejde ani tak o to, cim se bude MHD provozovat, ale jestli vubec bude.
Diky politice mesta a BBDS klesl objem prepravenych osob od r. 1996 o 2/3. Zajem od obcanu je, ale ne o to, co jim mesto jiz par let nabizi. Prijmy z cestovneho jsou porad nizsi, protoze MHD proste neni atraktivni nikoliv svoji podstatou, ale zpusobem provozu.
Mesto BB nema penize na verejne osvetleni, neodhrnuje se snih z chodniku, omezil se svoz domovniho odpadu, zvysila se nezamestnanost. To vsechno za 8 let socialistickeho primatora a jeho party. Ti rozhodli o prevodu velke casti majetku mesta na ruzne a.s., ktere je dnes vydiraji. Nikoliv obchodni spolecnosti s podilem mesta, jak je to zvykem jinde na Slovensku nebo v CR, ale soukrome spolecnosti vlastnene z velke casti byvalymi potentaty KSC, byvalymi sefy komunalnich sluzeb a jinych vydobytku budovani socialismu. Je to take pripad BBDS, tam se vedeni podniku oproti socialisticke CSAD DZ 901 BB prakticky nic nezmenilo a nejen v presonalnim obsazeni, ale ani v jejich normalizacnich praktikach. Napriklad velka cast sloupu verejneho osvetleni zmizi i s trolejbusuvou dopravou, ponevadz se tolik presouvaly majetky, ze se stalo, ze velkou cast infrastruktury vlastni BBDS.
Takze tady nejde jen o trolejbusy, ale o krach temer 100-tisicoveho mesta. Na MHD jsou ochotni dat 31,8 milionu Sk rocne. Je prakticky jedno jestli nebudou jezdit trolejbusy nebo nebudou jezdit autobusy.
Dnes je situace takova, ze nejezdi temer nic. Jezdi se podle vikendovych JR - tj. cca 2 spoje za hodinu na casti z 22 linek a na zbytku jednou za hodinu nebo az jednou za par hodin. Nasazovany jsou stare autobusy z primestske dopravy nevhodne pro MHD. To je plneni smlouvy o provozu mestskych autobusu splnujicich normy Euro3 a Euro4.
Za celou tu dobu v BB nepadl jediny odborny argument proti trolejbusum. SAD Zvolen proste trolejbusy neprovozuje a tvrdi mestu, ze zvladne lepsi uroven sluzeb za mene penez. I pres chybejicich 35 autobusu, ktere nemaji zase jenom vinou mesta, vsak situaci hrube nezvladli a obyvatele vidi zase jenom chaos. BBDS na druhou stranu vyuzila trolejbusovou trakci jako zaminku na zvyseni dotace z 31,8 milionu na 41 milionu, ale zase bez jakekoliv poradne studie, bez odbornych argumentu.
Proc poslanci zvolili SAD Zvolen neni tezke pochopit, nabizel levnejsi variantu a zejmena neni majetkove propojen s rudou mafii, ktera na Bystricke radnici radi jiz 8 let. To, ze skocili na lep jine paradoxne take Bystricke mafii, ktera situaci ve meste dobre znala a snazila se jenom vyuzit ve svuj prospech, to uz je jina pisen.
Hlavni je, ze trolejbusy v tomto sporu nejsou zakladnim problemem a pri velmi nizkych nakladech se efektivita jejich provozu da znacne zvysit. SR ma velky podil energie vyrabene z vodnich elektraren, z uranu a z uhli, takze co se tyce ceny el. energie je mnohem stabilnejsi a lepe predvidatelna nez cena nafty.
Obyvatel BB se na rozsirovani trolejbusove dopravy nikdo ptat nemusi. Soucasnou granituru si zvolili 2x po sobe prave proto, ze jedno z hlavnich volebnich hesel bylo: "Trolejbusy do Sasovej". I ti, co jezdi autami proti trolejbusu nic nemaji, naopak, vitaji to jako mnohem tissi, mnohem mene smrdici dopravni prostredek. V tech kopcich je opravdu znat rozdil mezi elektrinou a dieselem. Teoreticke pojednani o utoku trmavaji a podobne nema smysl konmentovat. Staci se podivat na par obrazku z toho mesta a hodit jeden pohled do mapy na profil terenu.

kocour

Příspěvek od kocour » 04.1.2006 15:59

Matus:

1) A kolikpak by to dovybudování sítě stálo? Jsi si jistý, že by to lidi uvítali? Z hlediska řady z nich se to může jevit jako rozhazování.

2) Autobusy mají a vždy budou mít oproti tramvajím i autobusům jednu zásadní výhodu: Kromě vozů už nic dalšího nepotřebuji - jednoho dne takovou linku zruším, jiného zavedu, jak se mi to bude hodit, aniž bych musel něco stavět.

3) Naopak trolejbusy, kromě toho, že se s nimi špatně hýbe, mají ještě jednu zásadní nevýhodu: Je to hybrid mezi tram a autobusem a tudíž prostor, kde se vyplatí, je uzoučký - z jedné strany na ně útočí busy, z druhé tramvaje.

Uživatelský avatar
matus
Uživatel
Příspěvky: 68
Registrován: 09.11.2005 15:08
Kontaktovat uživatele:

BB neni pro trolejbusy mala ale spise idealni.

Příspěvek od matus » 04.1.2006 14:12

Nekolik z Vas tady reagovalo, ze pri tech intervalech jsou trolejbusy luxus. To je pravda. Nicmene, ty intervaly jsou jednim z udovdu upadku MHD v BB nikoliv opacne. BB ma cca 85 tisic vlastnich obyvatel a tim, ze je to po cela desetileti krajske mesto, denne tam za praci a do skol dojizdi nekolik tisic dalsich lidi.
Problemy jsou v neschopnosti mestskych radnich definovat pozadavky na dopravni system a vubec nezajem jakykoliv dopravni system provozovat, ackoliv poptavka po nem je. Bystrica je velikosti porovnatelna s Hradcem, Pardubicemi nebo Ceskymi Budejovicemi, kde napr. v posledne zminovanem meste to byli prave Bystricani, kdo jim trolejbusy na tehdy novem trakcnim napeti 750V pomahal zavadet. I kdyz pocet obyvatelu neni nijak zavratny mesto je celkem slusne roztahane po kopcich a projemnych letnich dni vhodnych na prechazky take moc neni, takze MHD jednoznacne ma svoje opodstatneni.
Proc dlouha leta upadala je jasne, trolejbusy se bud musi dobudovat nebo zrusit jina cesta neni. Mesto proste nemelo o MHD valny zajem, ale na druhe strane dlouhou dobu prave s trolejbusy nic nedelalo - investovat nechtelo (ackoliv sit prave pred pul rokem za mestske prachy rozsirili odbockou k obchodaku) ale ani rusit nechtelo - vypadalo by spatne pred obcany. A jedine dobudovani trolejbusove site udrzi MHD v BB pri zivote. Verte, ze udrzovat autobusy v dobre kondici tak, aby nervaly, nesmradili a kazde rano i v hroznych mrazech zvladly vsechna stoupani neni nic snadne. To byl duvod proc BB v 70tych a 80tych letech relativne jeste levne nafty z Ruska silne prosazovala elektrickou trakci, ze se to za socialismu vsechno tahlo je snad jasne. Nicmene dnes proste zakladni system na trolejbusech nemuze byt nebot nejsou trate. A veskera investicni priprava probehla - staci draty a menirna a muze se jet.
Nejake autobusove komrpmisy pri tomto pristupu postupne povedou ke zruseni MHD. Zrusit MHD v temer 100 tisicovem meste je ponekud absurdni...

Martin-KT8D5.RN2P

Příspěvek od Martin-KT8D5.RN2P » 04.1.2006 12:26

Takže, abyste se tu nedohadovali o počtu obyvatel:

1. Bratislava - 425 533
2. Košice - 235 281
3. Prešov - 92 147
4. Nitra - 86 138
5. Žilina - 85 278
6. Banská Bystrica - 81 961
7. Trnava - 69 488
8. Martin - 59 772
9. Trenčín - 57 071
10. Poprad - 55 680
11. Prievidza - 52 070
12. Zvolen - 43 488
13. Nové Zámky 41 699

Takže Banská Bystrica těžko bude největší město bez trolejbusů, jelikož myslim, že trolejbusy nemá Nitra.
A druhá věc, skutečně neni větší ani Prešov.

K-M

Příspěvek od K-M » 04.1.2006 10:33

Matus: No tak v podstatě to tak je, jak píšeš a jak já říkám - já vidím ten konec, tys dodal podrobnosti to už není Kocourkov, ale bordel - mesto takového rozměru (malého) musí mít velmi přesně jasno co chce a to podporovat. No a trolejbusy vyžadují větší podporu a péči než busy, tudíž to dopadlo, jak to dopadlo. Ale znova - ten rozsah provozu je fakt na bus. 30 minut visí vedení zbytečně - to je těžce nevyužívaná investice.
Nic to nemění na tom, že je to škoda. A na rovinu, už před dvěma roky to na mě tam tak působilo, jako že to funguje spíš samospádem. my máme taky takové město - Chomutov. To je věštba, uvidíme , kdy se vyplní.

XSC
Uživatel
Příspěvky: 1567
Registrován: 19.11.2004 21:38
Bydliště: 8,24,B

Příspěvek od XSC » 04.1.2006 9:32

kocour píše: Banská Bystrica je na trolejbusový provoz prostě příliš malé město.
No nevím, mají 85000 obyvatel, Prešov bude menší. U nás Hradec Králové ani Pardubice o moc větší nejsou a trolejbusy tam tvoří základ MHD. Přitom cesta ze sídliště do centra také pěšky netrvá víc než 20-30 minut. Trolejbusy jezdí i v 50000 Jihlavě.

Zamčeno