Příspěvek
od JirkaR » 11.5.2011 13:44
Nechci to tady zahlcovat cyklistickou debatou, jaká se opakuje na nejednom příhodnějším webu, ale aspoň jednou: Já osobně jsem celkově zastáncem striktního dodržování všech předpisů a pravidel (zejména za volantem, byť mě při padesátce v obci všichni předjíždějí jak vzteklí i nebezpečnými způsoby, a spolupasažéři si klepou na čelo když v liduprázdné ulici objíždím hloupý zákaz odbočení kilometry daleko...), ale na kole jsem byl bohužel donucen i já k několika kompromisům, včetně i několika málo chodníků. Ono když kolo beru jako dopravní prostředek, potřebuju se v rozumném čase dostat z bodu A do bodu B (zpravidla do práce), přičemž kolo je zdravý a ekologický způsob, jehož nízká rychlost musí být ale vyvážena aspoň trochu přímým a plynulým průjezdem. Budu-li jednosměrkové labyrinty (vytvořené úmyslně pro znemožnění autodopravy) i já s bicyklem objíždět kilometry daleko a přes kopce, nebo budu-li významnou část trasy kolo vodit, ztrácí taková doprava smysl a město musím hodnotit jako pro bicykl neprůjezdné. Bohužel ta infrastruktura stezek (i "páteřních") je fragmentovaná, a mezi tím jsou chybějící úseky, které zhusta jinak než po chodníku překonat nelze. Pokud by někdo na D1 někde u Mirošovic označil 100 metrů té dálnice jako pěší zónu (bez předběžného varování), jsem zvědav kolik z řidičů aut by to otáčelo a takový úsek objíždělo desítky kilometrů po okreskách, nebo auto tlačili s vypnutým motorem (abych tu analogii dotáhl ad absurdum). Řešením je samozřejmě jezdit s bicyklem po silnici "jako auto" (což často dělám, i když člověk musí důvěřovat slušnému chování řidičů aut, snad (?) to u nás lze, dosud jsem úraz neutrpěl), jenže ty silnice jsou (zvlášť v Praze) stavěné pro auta - nejenže kilometr zajížďky se nepovažuje za problém, ale ona mnohá místa jsou na kole prakticky neprůjezdná. Například z Karlína do Libně po té nové čtyřproudovce na Rohanském ostrově: Tam mám dokonce jako cyklista vyhrazený jízdní pruh. Jenže přijde křižovatka ul. U Rustonky, kde dva pruhy aut odbočují vpravo, a chci-li jet dál rovně, musím je oba překřížit a zařadit se do přidaného pruhu vlevo. Auta tam jezdí souvisle pořád, a mají-li zrovna zelenou, tak padesátkou. Chci vás vidět jak na kole dosáhnete těch padesáti km/h abyste se tam "vmáčkli" (ta auta mají přednost - pravidla jízdy v pruzích). V tu ránu vedu kolo po přechodu, a přiznávám, že pokud v té pustině daleko široko nevidím živáčka a mám naspěch, tak někdy i jedu - jeden příklad za všechny. Člověk si po nějaké době najde trasy, na nichž je takových špeků minimum, ale přesto existují místa, kde (typicky ze "slepé" cyklostezky na nejbližší silnici) přes ten chodník občas projedu. Je to hrozné, ale taková je realita. Ostatně mezi řidiči aut je taky nejeden, který občas "přehlédne" nějaký ten zákaz odbočení když se tam jinak prostě nedostane, zákaz stání když opravdu není kde na tu chvíli zastavit (někteří dokonce vjedou na chodník), rychlost 20km/h kterou tam někdo evidentně zapomněl po nějaké už skončené práci, nebo třeba na výletě odstaví auto na kraji lesní cesty (to se totiž taky nesmí!). A pro změnu chodci považují za své nezpochybnitelné právo chodit i s dětmi a psy po Stezce pro cyklisty (opravdu jen pro cyklisty, neplést se smíšenou pro pěší a cyklisty), takže na kole tam člověk skoro neprojede a může se uzvonit [stezka Rokytka ve Vysočanech].
EDIT: K tomu Německu - pohyboval jsem se příležitostně na kole v Drážďanech a Žitavě, a kupodivu tam taková nepřekonatelná místa prakticky nejsou, resp. jsou tam ty vjezdy cyklistů na nutné chodníky (dodatkovou tabulkou pod "stezkou pro pěší") a do opačných jednosměrek zpravidla na potřebných místech povolené. I jako místa neznalý jsem tam projel v pohodě a legálně, a ani jsem moc nemusel mezi auta.