(P) Polské provozy obecně

Polské provozy

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Re: (P) Polské provozy obecně

Odeslatod MOp v 11.2.2019 19:50

3 marca tramwaje przestaną kursować między Łodzią a Konstantynowem i Lutomierskiem. Powodem jest znany od dawna zły stan torów i sieci trakcyjnej. Choć władze wszystkich gmin, przez które przebiega linia, deklarują zabiegi o modernizację linii, jej dalszy los pozostaje niepewny.

– Stan techniczny linii pogarszał się od wielu lat. Musimy zapewnić mieszkańcom bezpieczeństwo – tłumaczy zastępca burmistrza Konstantynowa Łódzkiego Łukasz Napieralski. Jak twierdzi, poprzednie władze miasta przygotowały wprawdzie wniosek o dofinansowanie modernizacji linii a funduszy europejskich, jednak wobec dużego zadłużenia (ok. 22 mln zł) gminie może zabraknąć pieniędzy na wkład własny. – Zamierzano sfinansować go z kolejnego kredytu, a także z dochodów z inwestycji, która jeszcze się nie rozpoczęła – wskazuje. Wymiana całej infrastruktury od granicy Łodzi do ul. Krótkiej, a sieci trakcyjnej – także dalej do trójkąta manewrowego przy Placu Wolności oraz wyposażenia podstacji trakcyjnej w Żabiczkach miałaby kosztować ok. 16 mln zł, z czego 11 mln pochodziłoby ze środków unijnych. Remont dalszego odcinka w stronę Lutomierska, którego stan jest nieco lepszy, ma zostać wykonany dopiero w kolejnym etapie.

Według wójta gminy Lutomiersk Tadeusza Borkowskiego lokalnemu samorządowi zależy na utrzymaniu linii tramwajowej nie tylko jako atrakcji turystycznej. – Gmina Lutomiersk leży na końcu linii, więc – mimo chęci – nie mamy wpływu na decyzję o zawieszeniu linii – przyznaje wójt. Włodarz gminy wyraża nadzieję, że linię uda się zmodernizować, a zawieszenie kursów będzie miało charakter czasowy. Jak twierdzi, na terenie samej gminy Lutomiersk stan torów wymaga stosunkowo niewielu prac: wymiany podkładów na krótkim odcinku przy moście na Nerze, remontu jednej z mijanek oraz bieżącej naprawy 25-metrowego odcinka, która powinna była być wykonana przez MPK. Gmina złożyła wart 10 mln zł wniosek inwestycyjny w ramach Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego, mający umożliwić przeprowadzenie punktowych prac.

Wicedyrektor łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu Maciej Sobieraj podkreśla, że wstrzymanie ruchu nastąpiło na wniosek łódzkiego MPK, poparty wykonaną ekspertyzą. 3 marca zostaną uruchomione autobusowe linie zastępcze, kursujące z częstotliwością równą tramwajom i dowożące pasażerów do węzła przesiadkowego przy dworcu Łódź Kaliska. Przy skrzyżowaniu Konstantynowska – Krakowska będzie możliwa przesiadka na linie tramwajowe 9B oraz nowo uruchomioną 7B, na którą zostanie przesunięty tabor z 43A i 43B (w tym wagony M6S). Pozytywnym efektem ubocznym zawieszenia linii podmiejskiej będzie więc zwiększenie częstotliwości linii 7, której oba warianty będą kursować na wspólnym odcinku co 12, zamiast – jak dotąd – co 24 minuty.

W granicach Łodzi wymiany wymaga sieć trakcyjna wraz ze slupami oraz torowisko z wyjątkiem krótkiego odcinka przy wjeździe do zajezdni Brus, wyremontowanego przed dwoma laty Konieczny jest też remont mostów na rzece Łódce. Urząd Miasta zamierza zgłosić wnioski o dofinansowanie inwestycji do ŁOM oraz Urzędu Marszałkowskiego, warte łącznie 34 mln zł. Nie wiadomo, czy uda się uzyskać te środki jeszcze w ramach bieżącej unijnej perspektywy budżetowej. Zdaniem wicedyrektora ZDiT rozpatrywano także wariant z wykorzystaniem materiałów staroużytecznych, jednak osiągnięte w ten sposób oszczędności nie byłyby zbyt wysokie – zdemontowane podczas inwestycji na terenie miasta materiały są wykorzystywane na bieżąco.

Dekapitalizacja infrastruktury tramwajowej sprawiła, że autobus zastępczy będzie odznaczał się a perspektywy pasażerów znacznie lepszymi parametrami. Przejazd z Łodzi do Lutomierska będzie trwał zaledwie 36 minut (choć można wątpić w realność czasu rozkładowego wobec korków w godzinach szczytu), bardziej komfortowy będzie też tabor. Część przystanków będzie miała status „na żądanie”. W odróżnieniu od poprzednich epizodów zawieszenia linii autobusy wjadą tym razem po drodze do wsi Kazimierz. – Uruchomienie komunikacji zastępczej nie spowoduje obniżenia częstotliwości żadnej z linii autobusowych na terenie Łodzi – uspokaja Sobieraj.

„Dlaczego w latach 2010-2015, kiedy Platforma Obywatelska rządziła w kraju, województwie i Łodzi, linia tramwajowa z Łodzi do Lutomierska nie uzyskała dofinansowania na modernizację z budżetu państwa? Dlaczego rząd Zjednoczonej Prawicy tyle dziś mówi o elektromobilności i wydawaniu miliardów na transport szynowy, a brakuje funduszy na uratowanie linii 43, która w miastach Europy Zachodniej byłaby oczkiem w głowie decydentów?” – pytają w wydanym oświadczeniu przedstawiciele Stowarzyszenia na rzecz Obrony Podmiejskiej Komunikacji Tramwajowej w Regionie Łódzkim, łódzkiego Instytutu Spraw Obywatelskich oraz ruchu miejskiego Łódź Jest Nasza. Działacze społeczni wzywają marszałka województwa Grzegorza Schreibera i prezydent Łodzi Hannę Zdanowską do wspólnego działania na rzecz niedopuszczenia do likwidacji linii tramwajowej.
Uživatelský avatar
MOp
Administrátor
 
Založen: 18.1.2007 22:38
Bydliště: Blázen a kritik, který zhasl u Bucků.

Re: (P) Polské provozy obecně

Odeslatod ZXS91 v 11.2.2019 17:02

Od 2.3 bude v Lodži do odvolání přerušen provoz na trati do Lutomierska, tedy linky 43A a 43B. Náhradní dopravu ojetých vysokopodlažních Düwagů mají tvořit nízkopodlažní autobusy, do budoucna i kloubové... Zbývý tedy jen trať do Pabianic
Uživatelský avatar
ZXS91
Uživatel
 
Založen: 23.3.2010 19:11
Bydliště: 20 26 91 (nebo 7 8 N17 N7 72 90)

Re: (P) Polské provozy obecně

Odeslatod honza z Mo v 01.12.2018 12:54

Pačemů my zdes budem rešiť polskije tramvaje? Ja něznáju i něchačů!_
honza z Mo
Uživatel
 
Založen: 01.11.2012 20:18

Re: (P) Polské provozy obecně

Odeslatod ZXS91 v 29.11.2018 18:40

V Poznani probíhají zkušební jízdy trójskładu Účelem je zjistit možnosti sítě před uvažovaným nákup tramvají deléky až 45m
Uživatelský avatar
ZXS91
Uživatel
 
Založen: 23.3.2010 19:11
Bydliště: 20 26 91 (nebo 7 8 N17 N7 72 90)

Re: (P) Polské provozy obecně

Odeslatod ZXS91 v 07.2.2018 22:34

Dziękujęm bardzo!
Uživatelský avatar
ZXS91
Uživatel
 
Založen: 23.3.2010 19:11
Bydliště: 20 26 91 (nebo 7 8 N17 N7 72 90)

Re: (P) Polské provozy obecně

Odeslatod MOp v 07.2.2018 7:14

špatně hledáš :-) k nalezení toho je dost.
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory..
Uživatelský avatar
MOp
Administrátor
 
Založen: 18.1.2007 22:38
Bydliště: Blázen a kritik, který zhasl u Bucků.

Re: (P) Polské provozy obecně

Odeslatod ZXS91 v 07.2.2018 0:01

GOPoznalci: Máte někdo ponětí, jak teď vypadá petla Chorzow Rynek? Prý se tam mohutně modernizovalo a přesouvalo, ale nic jsem k tomu nenašel :shock:
Uživatelský avatar
ZXS91
Uživatel
 
Založen: 23.3.2010 19:11
Bydliště: 20 26 91 (nebo 7 8 N17 N7 72 90)

Re: (P) Polské provozy obecně

Odeslatod thriller2 v 06.8.2017 19:55

Karosák: Nevím, co máš na mysli, ale nové Avenio má podvozek pod každým článkem, ne? To je něco jiného.
thriller2
Uživatel
 
Založen: 19.2.2009 19:29

Re: (P) Polské provozy obecně

Odeslatod Karosák v 06.8.2017 17:54

Thriller: No já bych si přečetl něco o novém Aveniu a přecijen o této koncepci popřemýšlel Z:idea:
Uživatelský avatar
Karosák
Uživatel
 
Založen: 07.2.2008 18:49
Bydliště: Wydzielone korytarze

Re: (P) Polské provozy obecně

Odeslatod P_V v 06.8.2017 9:24

Ta krutopřísná maska z tahokovu, jako by za tím byl chladič motoru :D
P_V
Uživatel
 
Založen: 23.11.2003 18:49

Re: (P) Polské provozy obecně

Odeslatod thriller2 v 06.8.2017 8:59

Tak vzhledem k tomu, že tramvaj takové koncepce prostě musí mít v každým podvozkovým článku 16 sedaček, tak nesený články už tolik míst k sezení nepotřebujou. Jinak je to klasická koncepce, kterou snad žádný výrobce nevyrobil na poprvý dobře. Vzpomeňte na Combino, Kobru, Sirio, a nakonec i 14T, že. Navíc pevný podvozky, velký nápravový tlaky a v jednosměrným uspořádání půlka sedaček podvozkovejch článků směřuje dozadu. Plně nízkopodlažní trmavaj takovéto koncepce už v Evropě dělají snad všichni výrobci, takže "gratulace" polákům.
Jediný, co hodnotím dobře, je jednobarevné schema, žádné výstřední proužky nebo podobné pícchoviny. Ale tvarové řešení je strašné. Nechápu, kam zmizely ladné křivky a proč to musí vypadat jako ta Stadlerovksá metelika.
Mimochodem, dveře vypadajé stejné jako v 15T, že by stejný dodavatel?
thriller2
Uživatel
 
Založen: 19.2.2009 19:29

Re: (P) Polské provozy obecně

Odeslatod 9001 v 05.8.2017 21:36

Bobik napsal:
9001 napsal:.....ale nevím co je na tom taková bomba :-). Vytrhat 15T druhé sedačky, tak to je to samé.....
To je na tom právě ta bomba. Že někomu došlo, že to je tramvaj a ne souprava dálkový přepravy a tu druhou řadu židlí tam nedal.


A nemají Poláci volnější normy?

Jinak tohle klasický případ, co klient objednal to dostal...
Uživatelský avatar
9001
Uživatel
 
Založen: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.

Re: (P) Polské provozy obecně

Odeslatod Bobik v 05.8.2017 21:29

9001 napsal:.....ale nevím co je na tom taková bomba :-). Vytrhat 15T druhé sedačky, tak to je to samé.....
To je na tom právě ta bomba. Že někomu došlo, že to je tramvaj a ne souprava dálkový přepravy a tu druhou řadu židlí tam nedal.
Uživatelský avatar
Bobik
Uživatel
 
Založen: 23.6.2008 20:02
Bydliště: Letná - tam co je ten největší tunel v republice

Re: (P) Polské provozy obecně

Odeslatod MKzB v 05.8.2017 21:05

Tu vzdušnost interiéru navozuje uspořádání sedadel 1+1.
Uživatelský avatar
MKzB
Uživatel
 
Založen: 19.1.2007 16:49
Bydliště: Bezkov (u Vídně)

Re: (P) Polské provozy obecně

Odeslatod 9001 v 05.8.2017 16:05

Takový hybrid mezi 14T (uspořádání článků a podvozků) a 15T (NP).Desing hezký :-), ale nevím co je na tom taková bomba :-). Vytrhat 15T druhé sedačky, tak to je to samé. Zbytek je spíš omáčka co si zákazník objedná to tam namontuju :devilsmokin

Možná je kouzlo v ceně :D

P.S. ve 3:20 RT6 v protisměru slint :twisted:
Uživatelský avatar
9001
Uživatel
 
Založen: 15.11.2003 18:49
Bydliště: Blízko konečné linky 24,51.

Další

Zpět na Polsko

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron