Stránka 1 z 17

Re: (P) Polské provozy obecně

Napsal: 29.11.2023 9:50
od JirkaR
Chválím fotoreportáž ze Štětína na páteři. Já tam před cca. 10 lety obdivoval také koleje do vrat pošty, takový hezký relikt pro turistu obcházejícího centrum.

Re: (P) Polské provozy obecně

Napsal: 08.9.2023 8:49
od MOp
Díky za report - o Toruni jsem četl včera, další mi uniklo. O důvod víc jet příští rok do Polska.

Re: (P) Polské provozy obecně

Napsal: 07.9.2023 11:41
od ZXS91
1) Gorzów Wielkopolski: 22.7.2023 byl otevřen nový úsek mezi zastávkami Szarych Szeregów (bývalá smyčka Silwana) - Fieldorfa-Nila o délce zhruba 0,5 km. Prodloužené linky 1 a 3 obsazené pouze vozy Pesa jsou ukončeny na dvojici kusých kolejí za zastávkami.

Schéma


2) Toruń: Od 1.9.2023 je v pravidelném provozu nová tramvajová trať vedoucí na sídliště Jar na severu města (úsek Wały generala Sikorskiego - Heweliusza) ukončená jednokolejnou smyčkou s předjízdnou kolejí ve výstupní zastávce. Po 5,5 km dlouhém úseku jsou vedeny linky 3 a 6. Zajímavostí je křížení s neelektrifikovanou železniční tratí č. 246 mezi zastávkami Koniucha a Elektryczna. Zároveň došlo k úpravám linkového vedení:
1 Uniwersytet - Olimpijska
2 Motoarena - Elana B
3 Motoarena - Hewliusza
4 Uniwersytet - Elana B
5 Motoarena - Olimpijska
6 Heweliusza - Olimpijska
7 Uniwersytet - Wschodnia

Schéma

Re: (P) Polské provozy obecně

Napsal: 23.10.2022 23:42
od ZXS91
GOP:
Momentálně je ve výluce hned 8 úseků, víkendové vypravení se mimo linky 23 obejde bez nemodernizovaných Konstalů.
Výluky:
Zabrze Plac Teatralny - Mikulczyce Petla
Lipiny Targowisko - Lagiewniki Targowisko
Bytom Plac Sikorskiego - Bytom Urzad miasta/Bytom Powstancow Ślaskich
Chorzów Wodociagi - Chorzów Metalowców
Zaleźe Wiśniowa - Katowice Plac Wolności
Sosnowiec Rondo Ludwik - Konstantynów Okrzei
Szopienice Petla - Myslowice Dworzec - Dandówka Skrzyźowanie
Koszelew - Tworzeń Huta Katowice

+ jsou ve stavbě 2 nové úseky (poslední nová trať byla postavena v osmdesátých letech)
spojka Dab Huta Baildon/Katowice Steślickiego - Zaleźe Pospiecha/Katowice Dabrowki
prodloužení Zagórze Petla - Zagórze Pekin

Linkové vedení viz schéma

Re: (P) Polské provozy obecně

Napsal: 19.5.2022 18:12
od MOp
Další plechovky na odpis :-(

Re: (P) Polské provozy obecně

Napsal: 18.5.2022 19:00
od ZXS91
Nehoda v Krakově

Dvojice Konstalů 207+208 do Stadlera, 20 raněných

Re: (P) Polské provozy obecně

Napsal: 27.4.2022 15:05
od gintaras

Re: (P) Polské provozy obecně

Napsal: 06.3.2021 17:52
od gintaras
Poland ,Toruń tram 2020
https://www.youtube.com/watch?v=-FvJYhGm-_w

Poland , Częstochowa tram 2020
https://www.youtube.com/watch?v=sorio685buo

Poland , Silesia region tram 2020
https://www.youtube.com/watch?v=8sAMquI8MXI

Poland , Warszawa trams 2018
https://www.youtube.com/watch?v=HaGNZD-6lrg

Re: (P) Polské provozy obecně

Napsal: 10.1.2021 12:33
od gintaras

Re: (P) Polské provozy obecně

Napsal: 11.2.2019 19:50
od MOp
3 marca tramwaje przestaną kursować między Łodzią a Konstantynowem i Lutomierskiem. Powodem jest znany od dawna zły stan torów i sieci trakcyjnej. Choć władze wszystkich gmin, przez które przebiega linia, deklarują zabiegi o modernizację linii, jej dalszy los pozostaje niepewny.

– Stan techniczny linii pogarszał się od wielu lat. Musimy zapewnić mieszkańcom bezpieczeństwo – tłumaczy zastępca burmistrza Konstantynowa Łódzkiego Łukasz Napieralski. Jak twierdzi, poprzednie władze miasta przygotowały wprawdzie wniosek o dofinansowanie modernizacji linii a funduszy europejskich, jednak wobec dużego zadłużenia (ok. 22 mln zł) gminie może zabraknąć pieniędzy na wkład własny. – Zamierzano sfinansować go z kolejnego kredytu, a także z dochodów z inwestycji, która jeszcze się nie rozpoczęła – wskazuje. Wymiana całej infrastruktury od granicy Łodzi do ul. Krótkiej, a sieci trakcyjnej – także dalej do trójkąta manewrowego przy Placu Wolności oraz wyposażenia podstacji trakcyjnej w Żabiczkach miałaby kosztować ok. 16 mln zł, z czego 11 mln pochodziłoby ze środków unijnych. Remont dalszego odcinka w stronę Lutomierska, którego stan jest nieco lepszy, ma zostać wykonany dopiero w kolejnym etapie.

Według wójta gminy Lutomiersk Tadeusza Borkowskiego lokalnemu samorządowi zależy na utrzymaniu linii tramwajowej nie tylko jako atrakcji turystycznej. – Gmina Lutomiersk leży na końcu linii, więc – mimo chęci – nie mamy wpływu na decyzję o zawieszeniu linii – przyznaje wójt. Włodarz gminy wyraża nadzieję, że linię uda się zmodernizować, a zawieszenie kursów będzie miało charakter czasowy. Jak twierdzi, na terenie samej gminy Lutomiersk stan torów wymaga stosunkowo niewielu prac: wymiany podkładów na krótkim odcinku przy moście na Nerze, remontu jednej z mijanek oraz bieżącej naprawy 25-metrowego odcinka, która powinna była być wykonana przez MPK. Gmina złożyła wart 10 mln zł wniosek inwestycyjny w ramach Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego, mający umożliwić przeprowadzenie punktowych prac.

Wicedyrektor łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu Maciej Sobieraj podkreśla, że wstrzymanie ruchu nastąpiło na wniosek łódzkiego MPK, poparty wykonaną ekspertyzą. 3 marca zostaną uruchomione autobusowe linie zastępcze, kursujące z częstotliwością równą tramwajom i dowożące pasażerów do węzła przesiadkowego przy dworcu Łódź Kaliska. Przy skrzyżowaniu Konstantynowska – Krakowska będzie możliwa przesiadka na linie tramwajowe 9B oraz nowo uruchomioną 7B, na którą zostanie przesunięty tabor z 43A i 43B (w tym wagony M6S). Pozytywnym efektem ubocznym zawieszenia linii podmiejskiej będzie więc zwiększenie częstotliwości linii 7, której oba warianty będą kursować na wspólnym odcinku co 12, zamiast – jak dotąd – co 24 minuty.

W granicach Łodzi wymiany wymaga sieć trakcyjna wraz ze slupami oraz torowisko z wyjątkiem krótkiego odcinka przy wjeździe do zajezdni Brus, wyremontowanego przed dwoma laty Konieczny jest też remont mostów na rzece Łódce. Urząd Miasta zamierza zgłosić wnioski o dofinansowanie inwestycji do ŁOM oraz Urzędu Marszałkowskiego, warte łącznie 34 mln zł. Nie wiadomo, czy uda się uzyskać te środki jeszcze w ramach bieżącej unijnej perspektywy budżetowej. Zdaniem wicedyrektora ZDiT rozpatrywano także wariant z wykorzystaniem materiałów staroużytecznych, jednak osiągnięte w ten sposób oszczędności nie byłyby zbyt wysokie – zdemontowane podczas inwestycji na terenie miasta materiały są wykorzystywane na bieżąco.

Dekapitalizacja infrastruktury tramwajowej sprawiła, że autobus zastępczy będzie odznaczał się a perspektywy pasażerów znacznie lepszymi parametrami. Przejazd z Łodzi do Lutomierska będzie trwał zaledwie 36 minut (choć można wątpić w realność czasu rozkładowego wobec korków w godzinach szczytu), bardziej komfortowy będzie też tabor. Część przystanków będzie miała status „na żądanie”. W odróżnieniu od poprzednich epizodów zawieszenia linii autobusy wjadą tym razem po drodze do wsi Kazimierz. – Uruchomienie komunikacji zastępczej nie spowoduje obniżenia częstotliwości żadnej z linii autobusowych na terenie Łodzi – uspokaja Sobieraj.

„Dlaczego w latach 2010-2015, kiedy Platforma Obywatelska rządziła w kraju, województwie i Łodzi, linia tramwajowa z Łodzi do Lutomierska nie uzyskała dofinansowania na modernizację z budżetu państwa? Dlaczego rząd Zjednoczonej Prawicy tyle dziś mówi o elektromobilności i wydawaniu miliardów na transport szynowy, a brakuje funduszy na uratowanie linii 43, która w miastach Europy Zachodniej byłaby oczkiem w głowie decydentów?” – pytają w wydanym oświadczeniu przedstawiciele Stowarzyszenia na rzecz Obrony Podmiejskiej Komunikacji Tramwajowej w Regionie Łódzkim, łódzkiego Instytutu Spraw Obywatelskich oraz ruchu miejskiego Łódź Jest Nasza. Działacze społeczni wzywają marszałka województwa Grzegorza Schreibera i prezydent Łodzi Hannę Zdanowską do wspólnego działania na rzecz niedopuszczenia do likwidacji linii tramwajowej.

Re: (P) Polské provozy obecně

Napsal: 11.2.2019 17:02
od ZXS91
Od 2.3 bude v Lodži do odvolání přerušen provoz na trati do Lutomierska, tedy linky 43A a 43B. Náhradní dopravu ojetých vysokopodlažních Düwagů mají tvořit nízkopodlažní autobusy, do budoucna i kloubové... Zbývý tedy jen trať do Pabianic

Re: (P) Polské provozy obecně

Napsal: 01.12.2018 12:54
od honza z Mo
Pačemů my zdes budem rešiť polskije tramvaje? Ja něznáju i něchačů!_

Re: (P) Polské provozy obecně

Napsal: 29.11.2018 18:40
od ZXS91
V Poznani probíhají zkušební jízdy trójskładu Účelem je zjistit možnosti sítě před uvažovaným nákup tramvají deléky až 45m

Re: (P) Polské provozy obecně

Napsal: 07.2.2018 22:34
od ZXS91
Dziękujęm bardzo!

Re: (P) Polské provozy obecně

Napsal: 07.2.2018 7:14
od MOp
špatně hledáš :-) k nalezení toho je dost.