(P) Polské provozy obecně

Polské provozy

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odpovědět
Uživatelský avatar
demon
Uživatel
Příspěvky: 5966
Registrován: 08.4.2006 16:32
Bydliště: Všude dobře, tak co doma...
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od demon » 05.8.2007 20:48

Jabberwocky píše:Pozdrav z Jelení Hory v Dolním Slezsku (dnes Jelenia Góra, dříve Hirschberg):
To graffiti na straně dveří má být nějaký umění, název podniku, nebo je to obyčejný vandalismus ?

Uživatelský avatar
Jabberwocky
ďábelský pedagog
Příspěvky: 1849
Registrován: 27.5.2005 10:53
Bydliště: Pleased to meet you ... hope you guess my name ;-)

Příspěvek od Jabberwocky » 05.8.2007 15:32

Pozdrav z Jelení Hory v Dolním Slezsku (dnes Jelenia Góra, dříve Hirschberg):

Uživatelský avatar
vláčky87
Uživatel
Příspěvky: 171
Registrován: 12.3.2004 9:55
Bydliště: Praha

Příspěvek od vláčky87 » 07.6.2006 12:12

Omlouvám se za těch 20 let, nemyslel jsem to doslova, projekt byl znám ale již počátkem 90. let a studie byly publikovány v odborném tisku.Uvedeny byly do provozu skutečně až 1994.
Co se týče vyjádření p. arch. Kotase, nemá smysl jej zpochybňovat, neboť designeři jsou vždy ovlivnění nějakými vzory,těžko to ale nazvat opisováním. Prostě v určité době letí určitý styl. Porovnejte např. v oblasti dopravních staveb metro Rajská zahrada, Barrandovskou trat, DP Liberec nebo některé rekonstruované provozy v býv. NDR /Cottbus, Gera/

Uživatelský avatar
Ondrys
Uživatel
Příspěvky: 118
Registrován: 25.11.2004 18:35
Bydliště: Jablonec N/N

Příspěvek od Ondrys » 07.6.2006 9:25

vždyť zaklad dnešního vzhledu tramvaje T14 bychom mohli najít před více než 20 lety ve Štrasburku
To jsem nepochopil, tramvaje ve Strasbourgu jezdí od roku 94 (12 let), a nevidím žádnou souvislost mezi vzhledem 14T a strasbourgskou tramvají.

Uživatelský avatar
Absolut
Moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: 21.12.2005 12:28
Bydliště: Tam, kde vedle vytejká poslední flaška...

Příspěvek od Absolut » 07.6.2006 8:59

Zajímavé že sám pan architekt Kotas mluvil o RT6 jinak...

Uživatelský avatar
vláčky87
Uživatel
Příspěvky: 171
Registrován: 12.3.2004 9:55
Bydliště: Praha

Příspěvek od vláčky87 » 07.6.2006 8:34

Nedá mi to, abych jako "pamětník" a účastník řady jednání nereagoval na některé věci zde uvedené.
1. Zmiňovaná transakce v 90. letech se pochopitelně týkala RT6, tudíž Poláci nemuseli nic kopírovat, dostali veškerou dokumentaci na talíři
2. RT6 není žádná kopie alstomu, je to vlastní český design a snaha
řešit střední podvozek vlastním vývojem bez použití v té době patentovaných řešení. Některé prvky kloubů jsou naopak chráněny čs. patenty.
3. PCC je pochopitelně koncepce, něco jako auto s motorem vzadu a tudíž v době projektování T1 už řada patentů vypršela. Dokumentace byla pořízena zcela legálně a snaha tehdejších vývojářů byla nahradit pokud možno vše vlastními řešeními, což se ne zcela u T1 povedlo. T3 je pochopitelně dílo p. arch. Kardause a šéfem projekčního týmu byl ing Honzík. Jinak tvary karoserií je pochopitelně módní zaležitost, vždyť zaklad dnešního vzhledu tramvaje T14 bychom mohli najít před více než 20 lety ve Štrasburku , podobně vypadá současná Crotram 2200 v Záhřebu a řada jiných.
Zájemcům mohu jen doporučit literaturu o vozech řady T, například od. p. Mary.

Uživatelský avatar
Sheep
Uživatel
Příspěvky: 325
Registrován: 06.1.2006 23:37
Bydliště: Slovensko, Kosice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Sheep » 06.6.2006 20:15

pawel píše:ostatně RT6 už je okopírovaný alstom. . .
tramvaje T jsou sice licenční, ale spousta věcí se možná taky "okopčila". ale co je na tom špatnýho, takhle bychom se už úplně zbláznili.
T1,T2 su vyrobene na koncepcii americkych elektriciek PCC, aj ked este aj T3, T6 alebo ine CKD maju ajtak stale napr. americke podvozky a ine komponenty, myslim ze u T6 si CKD vyrobilo uz vlastnu vozovu skrinu ale mne sa pacia, take hranate, pekne :D takze vsetko je tu navzajom okopirovane a branie napadov sa tu tiez uplatnuje na vysoko :wink:

Uživatelský avatar
pawel
Uživatel
Příspěvky: 2329
Registrován: 15.7.2004 23:10
Bydliště: M22 / U8

Příspěvek od pawel » 06.6.2006 20:07

ostatně RT6 už je okopírovaný alstom. . .
tramvaje T jsou sice licenční, ale spousta věcí se možná taky "okopčila". ale co je na tom špatnýho, takhle bychom se už úplně zbláznili.

8729
Uživatel
Příspěvky: 26
Registrován: 01.9.2004 19:46

Příspěvek od 8729 » 06.6.2006 17:48

To by mne zajimalo, proc si neokopirovali RT6 :lol:

Uživatelský avatar
vláčky87
Uživatel
Příspěvky: 171
Registrován: 12.3.2004 9:55
Bydliště: Praha

Příspěvek od vláčky87 » 06.6.2006 13:20

S těmi výkresy je to už fabulace na úrovni dnešního bulváru, pokud se v pozdějších letech s poláky jednalo, bylo to již se značnou dávkou opatrnosti, proto se po T1 již prakticky nic do Polska neprodalo, i když projevovali v některých letech zájem o vybrané uzly tramvaje. Napomohlo tomu též plné vytížení výrobních kapacit, všichni vědí, že tuzemské dodávky rozdávala SPK v rámci volných kapacit po naplnění vývozu do SSSR a NDR.
Podstatně jiná situace nastala v 90. letech za existence již "svobodného podnikání" kdy smlouva s DP Poznaň znamenala 100% předání dokumentace, výroby i smluvních vazeb na dodavatele do Polska.

Uživatelský avatar
Sheep
Uživatel
Příspěvky: 325
Registrován: 06.1.2006 23:37
Bydliště: Slovensko, Kosice
Kontaktovat uživatele:

Re: tramvaje T1 v Polsku

Příspěvek od Sheep » 06.6.2006 12:55

vláčky87 píše:V podstatě je pravda, co zde citoval Jenki. Jen bych doplnil, co znám z vyprávění bývalého pracovníka odbytu Tatry p. K.Švestky, který se účastnil jednání o dodávce vozů.
Tyto 2 vozy byly vybaveny výzbrojí z 1. serie T1, která byla dodávána do Prahy, byla vybavena stykači s čepovým uložením kotvy /typ UM/ a byla značným problémem i v Praze, což později vedlo k rekonstrukci celé výzbroje na standard 4-6. serie/ vybavené již stykači břitovými. Poláci pravděpodobně nezvládli výrobu řady elementů jak je uváděno v citaci.
Důvod pro použití výzbroje byl pravděpodobně termínový, i když někteří pamětníci to též interpretovali jako zájem ztížit kopírování vozidel.
Každopádně někteří autoři knih o tramvajích zařazují polské tramvaje ke generaci Tatra.
oni nezvladli nic, ved ich elektricky su cisto kopie tych nasich sak sa staci pozriet nato ze tam chodi daco podobne ako T6tky, cisto okopirovane, ze vraj chodili aj do CKD a tajne kradli vykresy a ine zalezitosti aby museli vlastnej prace vlozit minimum :wink:

Uživatelský avatar
vláčky87
Uživatel
Příspěvky: 171
Registrován: 12.3.2004 9:55
Bydliště: Praha

tramvaje T1 v Polsku

Příspěvek od vláčky87 » 05.6.2006 12:06

V podstatě je pravda, co zde citoval Jenki. Jen bych doplnil, co znám z vyprávění bývalého pracovníka odbytu Tatry p. K.Švestky, který se účastnil jednání o dodávce vozů.
Tyto 2 vozy byly vybaveny výzbrojí z 1. serie T1, která byla dodávána do Prahy, byla vybavena stykači s čepovým uložením kotvy /typ UM/ a byla značným problémem i v Praze, což později vedlo k rekonstrukci celé výzbroje na standard 4-6. serie/ vybavené již stykači břitovými. Poláci pravděpodobně nezvládli výrobu řady elementů jak je uváděno v citaci.
Důvod pro použití výzbroje byl pravděpodobně termínový, i když někteří pamětníci to též interpretovali jako zájem ztížit kopírování vozidel.
Každopádně někteří autoři knih o tramvajích zařazují polské tramvaje ke generaci Tatra.

Jenki

Konstaly

Příspěvek od Jenki » 02.6.2006 19:43

Máte v tom trošičku chaos.

Tramvaj 13N je skutečně kopií T1, ale pouze mechanická část.Tramvaj T1 soudruzi z Centralnego biura konstrukcji promptně obšlehli a rozkreslili pod názvem Konstal 11N, ale ukázalo se, že "aparatura elektryczna" je v podmínkách polského průmyslu nevyrobitelná. V roce 1957 byl podniknut výjezd do Belgie, kde se dohodly dodávky belgických výzbrojí a podvozků, které jsou od Tatrováckých dost odlišné ("amerických" 38V v síti, podvozky a kola novější generace apod.). První takový vůz byl vyroben v roce 1959 jako Konstal 13N. První série byly identické téměř úplně co se týká skříně (úzký transparent, 4dílné čelní okno apod), později se měnily do podoby známé dnes. S Belgií byl podepsán kontrakt na 25 kompletů výzbrojí a podvozků, některé komponenty byly dodávány i později (až cca do 60. vozu). Od 25. vozu začala být montována alespoň částečně "aparatura Polska". Bez ohledu na národnost střev se "tramwaje szybkobieźne" strašlivě sr*ly (nepojízdnost kolem 50%), což vyvrcholilo v roce 1966, kdy se sodruh Gomulka nedostavil včas na nějaké jednání ÚV, protože ho zdržela zácpa vzniklá zdechlými 13N v ulicích Varšavy. Vyvolalo to jev v originále zvaný "akcja poprawy jakośći tramwajów 13N", sledovaný z nejvyšších míst po stranické linii, kdy soudruzi z různých výzkumných ústavů a národních podniků vylepšili své komponenty natolik, že už se tak nepsuly a z tramvaje 13N se stalo celkem použitelné vozidlo.
Stykačová výzbroj je v kloubáku 102N, který byl určen pro menší města, u kterých se očekávalo, že si s tak složitou technikou neporadí.
Zdroj : kniha Warszawskie tramwaje elektryczne 1908 - 1998.

O technice v polských tramvajích se spoustu věcí můžete dozvědět zde :
http://www.transportszynowy.200.pl/
Vynikající stránka!!!

Uživatelský avatar
PvvS
Uživatel
Příspěvky: 1394
Registrován: 15.11.2003 20:20
Bydliště: DP Sestroslav & DP Amberovy Lazne
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od PvvS » 02.6.2006 17:17

Petr píše:No, sice to je asi vtip, ale slyšel jsem, že si koupili dvě T1, rozebrali a stavěli....
Jj ve Warzsave meli 2*T1 , nekde mam i fotku jedne z nich a na k-repu probehlo i video odtamtad. Ovsem pokud vim tak jejich vozy nemaji zrychl aje jakejsi silenej kroutici se stykycovy bes.

Uživatelský avatar
Petr
Provozovatel
Příspěvky: 1934
Registrován: 14.11.2003 8:36
Bydliště: ....Brejšín přes noc na flešku hodí novej program křižovatky, já s Démonem zajedem přešroubovat znač
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Petr » 02.6.2006 16:56

DavidD píše:Tak jsem koukal na foto z Polska na PT a přijde mi, že vozy 102N jsou strašně podobný T1, prostě si nemůžu pomoct, je to jen náhoda nebo to byla nějaká spolupráce :?:
No, sice to je asi vtip, ale slyšel jsem, že si koupili dvě T1, rozebrali a stavěli....

Odpovědět