Stránka 15 z 17

Napsal: 06.6.2006 20:15
od Sheep
pawel píše:ostatně RT6 už je okopírovaný alstom. . .
tramvaje T jsou sice licenční, ale spousta věcí se možná taky "okopčila". ale co je na tom špatnýho, takhle bychom se už úplně zbláznili.
T1,T2 su vyrobene na koncepcii americkych elektriciek PCC, aj ked este aj T3, T6 alebo ine CKD maju ajtak stale napr. americke podvozky a ine komponenty, myslim ze u T6 si CKD vyrobilo uz vlastnu vozovu skrinu ale mne sa pacia, take hranate, pekne :D takze vsetko je tu navzajom okopirovane a branie napadov sa tu tiez uplatnuje na vysoko :wink:

Napsal: 06.6.2006 20:07
od pawel
ostatně RT6 už je okopírovaný alstom. . .
tramvaje T jsou sice licenční, ale spousta věcí se možná taky "okopčila". ale co je na tom špatnýho, takhle bychom se už úplně zbláznili.

Napsal: 06.6.2006 17:48
od 8729
To by mne zajimalo, proc si neokopirovali RT6 :lol:

Napsal: 06.6.2006 13:20
od vláčky87
S těmi výkresy je to už fabulace na úrovni dnešního bulváru, pokud se v pozdějších letech s poláky jednalo, bylo to již se značnou dávkou opatrnosti, proto se po T1 již prakticky nic do Polska neprodalo, i když projevovali v některých letech zájem o vybrané uzly tramvaje. Napomohlo tomu též plné vytížení výrobních kapacit, všichni vědí, že tuzemské dodávky rozdávala SPK v rámci volných kapacit po naplnění vývozu do SSSR a NDR.
Podstatně jiná situace nastala v 90. letech za existence již "svobodného podnikání" kdy smlouva s DP Poznaň znamenala 100% předání dokumentace, výroby i smluvních vazeb na dodavatele do Polska.

Re: tramvaje T1 v Polsku

Napsal: 06.6.2006 12:55
od Sheep
vláčky87 píše:V podstatě je pravda, co zde citoval Jenki. Jen bych doplnil, co znám z vyprávění bývalého pracovníka odbytu Tatry p. K.Švestky, který se účastnil jednání o dodávce vozů.
Tyto 2 vozy byly vybaveny výzbrojí z 1. serie T1, která byla dodávána do Prahy, byla vybavena stykači s čepovým uložením kotvy /typ UM/ a byla značným problémem i v Praze, což později vedlo k rekonstrukci celé výzbroje na standard 4-6. serie/ vybavené již stykači břitovými. Poláci pravděpodobně nezvládli výrobu řady elementů jak je uváděno v citaci.
Důvod pro použití výzbroje byl pravděpodobně termínový, i když někteří pamětníci to též interpretovali jako zájem ztížit kopírování vozidel.
Každopádně někteří autoři knih o tramvajích zařazují polské tramvaje ke generaci Tatra.
oni nezvladli nic, ved ich elektricky su cisto kopie tych nasich sak sa staci pozriet nato ze tam chodi daco podobne ako T6tky, cisto okopirovane, ze vraj chodili aj do CKD a tajne kradli vykresy a ine zalezitosti aby museli vlastnej prace vlozit minimum :wink:

tramvaje T1 v Polsku

Napsal: 05.6.2006 12:06
od vláčky87
V podstatě je pravda, co zde citoval Jenki. Jen bych doplnil, co znám z vyprávění bývalého pracovníka odbytu Tatry p. K.Švestky, který se účastnil jednání o dodávce vozů.
Tyto 2 vozy byly vybaveny výzbrojí z 1. serie T1, která byla dodávána do Prahy, byla vybavena stykači s čepovým uložením kotvy /typ UM/ a byla značným problémem i v Praze, což později vedlo k rekonstrukci celé výzbroje na standard 4-6. serie/ vybavené již stykači břitovými. Poláci pravděpodobně nezvládli výrobu řady elementů jak je uváděno v citaci.
Důvod pro použití výzbroje byl pravděpodobně termínový, i když někteří pamětníci to též interpretovali jako zájem ztížit kopírování vozidel.
Každopádně někteří autoři knih o tramvajích zařazují polské tramvaje ke generaci Tatra.

Konstaly

Napsal: 02.6.2006 19:43
od Jenki
Máte v tom trošičku chaos.

Tramvaj 13N je skutečně kopií T1, ale pouze mechanická část.Tramvaj T1 soudruzi z Centralnego biura konstrukcji promptně obšlehli a rozkreslili pod názvem Konstal 11N, ale ukázalo se, že "aparatura elektryczna" je v podmínkách polského průmyslu nevyrobitelná. V roce 1957 byl podniknut výjezd do Belgie, kde se dohodly dodávky belgických výzbrojí a podvozků, které jsou od Tatrováckých dost odlišné ("amerických" 38V v síti, podvozky a kola novější generace apod.). První takový vůz byl vyroben v roce 1959 jako Konstal 13N. První série byly identické téměř úplně co se týká skříně (úzký transparent, 4dílné čelní okno apod), později se měnily do podoby známé dnes. S Belgií byl podepsán kontrakt na 25 kompletů výzbrojí a podvozků, některé komponenty byly dodávány i později (až cca do 60. vozu). Od 25. vozu začala být montována alespoň částečně "aparatura Polska". Bez ohledu na národnost střev se "tramwaje szybkobieźne" strašlivě sr*ly (nepojízdnost kolem 50%), což vyvrcholilo v roce 1966, kdy se sodruh Gomulka nedostavil včas na nějaké jednání ÚV, protože ho zdržela zácpa vzniklá zdechlými 13N v ulicích Varšavy. Vyvolalo to jev v originále zvaný "akcja poprawy jakośći tramwajów 13N", sledovaný z nejvyšších míst po stranické linii, kdy soudruzi z různých výzkumných ústavů a národních podniků vylepšili své komponenty natolik, že už se tak nepsuly a z tramvaje 13N se stalo celkem použitelné vozidlo.
Stykačová výzbroj je v kloubáku 102N, který byl určen pro menší města, u kterých se očekávalo, že si s tak složitou technikou neporadí.
Zdroj : kniha Warszawskie tramwaje elektryczne 1908 - 1998.

O technice v polských tramvajích se spoustu věcí můžete dozvědět zde :
http://www.transportszynowy.200.pl/
Vynikající stránka!!!

Napsal: 02.6.2006 17:17
od PvvS
Petr píše:No, sice to je asi vtip, ale slyšel jsem, že si koupili dvě T1, rozebrali a stavěli....
Jj ve Warzsave meli 2*T1 , nekde mam i fotku jedne z nich a na k-repu probehlo i video odtamtad. Ovsem pokud vim tak jejich vozy nemaji zrychl aje jakejsi silenej kroutici se stykycovy bes.

Napsal: 02.6.2006 16:56
od Petr
DavidD píše:Tak jsem koukal na foto z Polska na PT a přijde mi, že vozy 102N jsou strašně podobný T1, prostě si nemůžu pomoct, je to jen náhoda nebo to byla nějaká spolupráce :?:
No, sice to je asi vtip, ale slyšel jsem, že si koupili dvě T1, rozebrali a stavěli....

Napsal: 02.6.2006 16:56
od DavidD
Tak jsem koukal na foto z Polska na PT a přijde mi, že vozy 102N jsou strašně podobný T1, prostě si nemůžu pomoct, je to jen náhoda nebo to byla nějaká spolupráce :?:

Napsal: 25.12.2005 14:41
od Filippl
"mensi T6"=Konstal105N a Konstal105Na
"T2"=Konstal 13N
stopetky maji max 30 let jenze vypadaji na 45, trinactky pohazej z druhe poloviny 60-tych let
V nekterych mestech v Polsku(Szczecin, Kraków)jsou taky nemecke vozy GT6, ve Slezsku taky niskopodlazni vozy Karlik, v Krakove taky nizkopodl. vozy NTG6
Jako technicke vozy ve Slezsku(Katowicka oblast)uvidime taky jeste dvounapravove vozy N, ktare pamatujou docela dobre i Stalina
http://www.kzkgop.pl - provozovatel MHD v oblasti Katowic(30 linek tramvajovych a vic nez 300 autobusovych)
Obrázek
Obrázek

Napsal: 08.12.2005 15:23
od Marek B.
Teď jsem byl ve Szczecine (Štětíně) a bylo to fakt drsný. Teda hlavně co se stavu kol. svršku týče. Zkroucená trať, křižovatky vymlácené, protože se přes ně jezdí 30 atd. Také majíé pěkný nepořádek v zákrytu tratí. třeba na jednom místě. Je dlažba, asfalt zámková dlažba, zákrytové panely, a panely BKV kousek za sebou. Ale na okrajích jsou už i zreko úseky a snad se to bude zlepšovat. Vozový park je aspoň co se týče nátěrů v né moc dobrém stavu. Jinak polovina tram je tak z doby jako naše T2 a polovina vypadá , jako menší T6. Ale bylo to velice zajímavé. Doporučuji podívat se.

Napsal: 06.12.2005 20:26
od jara
Ale to už jsme zase misto v polsku v Praze :lol:

Napsal: 06.12.2005 19:49
od radek31
fricoolinek2 píše:
když alstom dá v pohodě 80 (jednou jsem to tam zažil jako cestující a doufám, že to bylo naposledy - někteří řidiči neznají míru) a to má poloviční výkon proti 14T ....
házelo to hodně ???
vůbec, ale kdyby mu na tom přechodu někdo vlezl před tramvaj, tak to neubrzdí

Napsal: 06.12.2005 19:34
od fricoolinek2
když alstom dá v pohodě 80 (jednou jsem to tam zažil jako cestující a doufám, že to bylo naposledy - někteří řidiči neznají míru) a to má poloviční výkon proti 14T ....
házelo to hodně ???