Taktéž jsem navštívil Polsko, a to v trase Wroclaw-Łódż-Kraków. Nebyl jsem tam na nějaké tramvajové expedici, ale na výletě s kamarádama, takže tamější tramvajové sítě nemám nějak systematicky prolezlé. Nicméně kamarádi mají pro tramvaje pochopení, takže po pár tratích jsme se prošli.
Wroclawský tramvajový provoz se mi celkem líbí, vypadá dost rozsáhle. Vozový park standardně polský - to znamená hlavně Konstaly 105N. Rozchod normální. Hlavní, co mě ale zaujalo, je obrovské množství kolejí (nebo možná je výstižnější říct kolejnic) v centru, které evidentně patří ke zrušeným tratím, ale jaksi se nikdo neobtěžoval s tím, aby nepoužívané koleje nebo části křižovatek vykopal a ulice předláždil. No... prostě Polsko.
Ostatně mě se to celkem líbí, ale místy to vypadá dost zvláštně.
Łódż - no co dodat... snad jen že přede mnou to už popsal Martin a já mám z tohoto města podobné dojmy. Stav tratí je opravdu tragyczny. Vozový park mi přišel na polské poměry ucházející, ale možná jsem měl zrovna štěstí. Jinak i mimo tramvaje mě tohle město moc nenadchlo; centrum sestává z jedné hlavní třídy s pěší zónou a jinak jsou tam vesměs dost zničené a špinavé domy. Dost rozdíl třeba proti Krakowu. Jediné, co se mi líbilo je tramvajový kruhový objezd na náměstí na konci té hlavní třídy. I když v Polsku je to běžnější záležitost než u nás, ale v jiných městech jsem neměl to štěstí, abych to viděl zblízka.
Krakowský tramvajový provoz (ale i Kraków samotný) na mě zapůsobil ze všech tří měst nejlíp, což samozřejmě hodně dělají nové Bombardiery. Ale i jinak vypadá ten provoz celkem udržovaně, aspoň ta část, kterou jsem viděl. Tramvajové tratě dobře zapadají do ulic města, jezdí i po pěších zónách, i když (s výjimkou jedné trati) ne přímo přes centrum. Hezky vypadá trať ulicí Dietla, kde tramvaje jezdí alejí v prostředku bulváru (asi jako na Jug. partyzánech, akorát tam jsou delší úseky mezi křižovatkami a víc zeleně podél tratě). A pak je tu taky nová rychlodrážní trať do Kurdwanowa - taky docela povedená. V Krakowě se jezdí na normálním rozchodu, ale v centru jsou zachované i pozůstatky kolejí 900mm. Oba rozchody existovaly dlouhou dobu souběžně na různých tratích, byly tu i splítky jako v Liberci, ale to už je historie.
Přidávám pár fotek, nejdřív z Wroclawi: