(A) Vídeň

Rakouské provozy

Moderátor: TRAM-FÓRUM

Odeslatod Honza Šlehofer v 04.11.2005 10:21

Na své stránky jsem přidal pár fotografií z Vídně i s nějakým povídáním, inspirovaným i odpověďmi na mé dotazy v této diskuzi. Pokud bych tam měl nějaké bludy budu rád za upozornění. Díky
http://tramvaje.plzenskamhd.net/mesta/r ... _index.htm
Uživatelský avatar
Honza Šlehofer
Uživatel
 
Založen: 23.10.2005 11:42
Bydliště: Plzeň

Odeslatod vita v 28.10.2005 6:45

Pokud pocitam interval 8 min, obousmerne 4min. a 10 prujezdnych linek, vychazi mi 150 vlaku za hodinu. shodou okolnosti ve Vidni to bylo dva bloky od Karlsplatzu. Jedna z tech trati byla ctyrkolejna.
vita
 

Odeslatod Karotka v 27.10.2005 21:49

vita napsal: vjedne krizovatce to bylo 306 souprav za hodinu ve spicce..
To je skoro nepřetržitý provoz :shock: tramvaj průměrně každých 11 3/4 sekundy ... nevíte, kolik projede Karlákem v Praze?
Uživatelský avatar
Karotka
Uživatel
 
Založen: 09.2.2005 20:59
Bydliště: Příští zastávka je na zmámení.

Odeslatod vita v 27.10.2005 20:52

Jeste je neco tady: http://www.sehr.org/verkehr/
V prostrednim bilem sloupecku je odkaz "Viens linien" a tam jsou vypsany vsechny linky, co kdy jezdily. Je to jen seznam, mapu jsem si z toho kreslil ale asi jsem ji ztratil. Pro predstavu pro rok cca 1920 z toho vysla pavucina asi tak trojnasobne hustsi nez vsechny tramvaje v Praze tesne pred metrem.
Nekde jsem videl planek zatizeni site a vjedne krizovatce to bylo 306 souprav za hodinu ve spicce. To co zbylo dnes je jiz jen zbytecek a uz se z neho neda poznat system cislovani.
vita
 

Odeslatod Návštěvník v 27.10.2005 19:51

Neco o historii tram trati je zde: http://www.strassenbahnjournal.com/ vlevo chlivecek "streckenplan" je to kompletni mapa i zrusenych trati, nejsou tam ale i dalsi linky A-Z, ktere existovaly zaroven s ciselnymi az ve trech soucasne jezdicich trasach znacene napr. A, Ak, Ar. Ak znamena, ze jede smerem Kai-Ring jednosmerne kolem centra a Ar v protismeru. Ak i Ar tak mely jen jednu konecnou jen na kraji mesta. pak take jezdily treba linky jako H2, coz znamena ze diametrala H jede po 2. tangente od centra. Dale treba linky 12 a 14 jezdily jednosmerne proti sobe ve velkem okruhu (Gurtel), jezdily v intervalu 5 minut a byly pouze nocni- za prvni svetove valky tak v noci spojovaly vsechna nadrazi mezi sebou( ne s centrem, to asi nebylo dulezite). dale jeste nedavno existovaly i lomene linky - napr. 31/5, ktera mela trasu jednoduse po tratich 31 a pote prejela na trat 5. Dale jelikoz
cisla linkek byly zaroven cisla trati, tak pokud bylo treba linku posilit jen v casti trasy tak vnikaly svazky linek napr. 60,260,360. kompletni mapu mam nakreslenou a pokusim se ji sem dat. uff.
Návštěvník
 

Odeslatod Honza Šlehofer v 27.10.2005 18:21

No tady je třeba schéma U-bahnu, ale nějaké pěkné schéma i s tramvajemi a autobusy, jako mám v papírové podobě, prodávané za 1,50E, to tam nevidím.
http://www.wienerlinien.at/WienerStadtW ... dungen.pdf
Uživatelský avatar
Honza Šlehofer
Uživatel
 
Založen: 23.10.2005 11:42
Bydliště: Plzeň

Re: cislovani linek

Odeslatod Zdeněk v 27.10.2005 17:43

vita napsal:Cislovani linek ve Vidni je z roku 1907 a system je tento: linky projizdejici centrem - pismena (D,E,J,N,O), tangenty - 1 az 20 a to cim dale od centra, tim vetsi cislo ale drive bylo spolecne napr. 3 a 13(posila), dale radialy - 21 az 99 a to ze cisla sla za sebou vzestupne proti smeru hodinovych rucicek od Prater strasse. cislovani autobusu je cca stejne, jen ma pripojeno velke A za cislem. linky metra jsou - liche cisla skrz centrum a sude kolem centra, vyjimkou bude planovana trasa 5, ktera skrz centrum nepovede. jeste je zvlastni, ze cisla linek tramvaji jsou zaroven cisla trati. Chcete vedet vice, nebo to takhle staci? Ono je to jeste trochu slozitejsi.

Tyyyy jo. To je něco. Určitě bych se rád dozvěděl víc. Náhodou, kde by se dala sehnat pořádná mapa sítě nevíš(te)? Já mám jenom schématickou. A z té se to moc nepozná.
Zdeněk
 

cislovani linek

Odeslatod vita v 26.10.2005 15:30

Cislovani linek ve Vidni je z roku 1907 a system je tento: linky projizdejici centrem - pismena (D,E,J,N,O), tangenty - 1 az 20 a to cim dale od centra, tim vetsi cislo ale drive bylo spolecne napr. 3 a 13(posila), dale radialy - 21 az 99 a to ze cisla sla za sebou vzestupne proti smeru hodinovych rucicek od Prater strasse. cislovani autobusu je cca stejne, jen ma pripojeno velke A za cislem. linky metra jsou - liche cisla skrz centrum a sude kolem centra, vyjimkou bude planovana trasa 5, ktera skrz centrum nepovede. jeste je zvlastni, ze cisla linek tramvaji jsou zaroven cisla trati. Chcete vedet vice, nebo to takhle staci? Ono je to jeste trochu slozitejsi.
vita
 

Odeslatod Radek v 26.10.2005 7:54

Koncepce linkového vedení je daná i tratěmi - dost často tam jsou blízko sebe paralelní tratě, na každé z nich je jedna linka s krátkým intervalem. Z vlastní zkušenosti ale vím, že i pro poměrně daleká spojení existuje často víc +- rovnocenných možností.
Číslování je mi taky záhadou. Patrně historický vývoj. Jsou tam denní linky značení písmeny (většinou diametrály přes centrum), pak linky 1-cca 30 a pak 60-70. 60-70 jsou většinou napaječe sídliště-smyčka v centru.
Uživatelský avatar
Radek
Uživatel
 
Založen: 19.7.2004 9:00
Bydliště: Tento vlak tam končí

Odeslatod syverin v 25.10.2005 21:11

4021 napsal:Já se teda taky musim pochlubit :D . Sem byl ve Vídni někdy v srpnu letos. To spojení tramvají s metrem je opravdu zajímavý. Pokud mě neklamou oči, tak na všech soupravách v provozu na U6 jezdí ty staré tramvaje a uprostřed té soupravy je vždy jeden dlouhý kloubový vůz nízkopodlažní - taková metrotramvaj. Přitom to U6 jezdí většinou venku. U WestBahnhofu ale je vzemi např.

Jinak Vídeň je hodně hodně vymakaná co se týče linkovýho vedení. Je to to co já pořád prosazuju v Praze. Málo linek, krátké intervaly. Nemusí se řešit proklady a návaznosti. Na každé konečné na okraji jezdí max. 2 linky tramvaje. Autobusy jezdí tangenciální linky, které kolmo projíždějí několik tramvajových tratí. U6 je to polometro na Gurtelu - mnohem rychlejší než auta a kopíruje to hlavní okruh. Vnitří okruh (Ring) - tam jezdí ty nové dlouhé tramvaje. Ve starém centru jezdí minibusy (1A, 2A, 3A, 4A). Prostě supr :D .

Jen co se týče vozového parku to tam je strašně jednotvárný: Tramvaj - stará, nová. Autobusy všechny uplně stejný, jen krátký, normální a kloubový. Metro je taky pořád stejný. Jen ta U6 se vymyká :) .
Ono tzo dost dobře nejde. Zaprvé byl tady a ve Vídni (nebo Budapešti) úplně jiný vývoj, takže tam to funguje už 100 let, zatímco v Praze fungují už 100 let jakés takés proklady a různé kombinace linek. Zadruhé by to vyžadovalo úplně jinak koncipovanou síť. Není možné pojmenovat zastávky Bílá Labuť, Těšnov a Florenc jako Florenc a zavést linky jenom z Poříče na Hlávkův most a linky Karlínem ukončit na smyčce s tím, že si lidi přestoupí. Je to prostě moc daleko. Ve Vídni a Budapešti je to většinou hrana-hrana.
Uživatelský avatar
syverin
Uživatel
 
Založen: 29.11.2004 14:00
Bydliště: V noci 512

Odeslatod Zdeněk v 25.10.2005 21:06

Neznáte někdo systém číslování tram linek ve Vídni? Já na to pořád nějak nemůžu přijít.
Zdeněk
 

Odeslatod Neral v 25.10.2005 20:55

4021 napsal:Jinak Vídeň je hodně hodně vymakaná co se týče linkovýho vedení. Je to to co já pořád prosazuju v Praze. Málo linek, krátké intervaly. Nemusí se řešit proklady a návaznosti.

Ale co je moc, to je příliš. Viz takový extrém, jako je Budapešť.
Ono někdy je docela dobré, že existuje přímé spojení bez přestupu mezi jednotlivými částmi města. Já často když jedu někam dál po Praza, tak radši zvolím přímé spojení než spojení, které je sice teoreticky rychlejší, ale s přestupem.
Uživatelský avatar
Neral
Uživatel
 
Založen: 19.11.2003 22:46
Bydliště: Praha 6

Odeslatod 4021 v 25.10.2005 16:30

Já se teda taky musim pochlubit :D . Sem byl ve Vídni někdy v srpnu letos. To spojení tramvají s metrem je opravdu zajímavý. Pokud mě neklamou oči, tak na všech soupravách v provozu na U6 jezdí ty staré tramvaje a uprostřed té soupravy je vždy jeden dlouhý kloubový vůz nízkopodlažní - taková metrotramvaj. Přitom to U6 jezdí většinou venku. U WestBahnhofu ale je vzemi např.

Jinak Vídeň je hodně hodně vymakaná co se týče linkovýho vedení. Je to to co já pořád prosazuju v Praze. Málo linek, krátké intervaly. Nemusí se řešit proklady a návaznosti. Na každé konečné na okraji jezdí max. 2 linky tramvaje. Autobusy jezdí tangenciální linky, které kolmo projíždějí několik tramvajových tratí. U6 je to polometro na Gurtelu - mnohem rychlejší než auta a kopíruje to hlavní okruh. Vnitří okruh (Ring) - tam jezdí ty nové dlouhé tramvaje. Ve starém centru jezdí minibusy (1A, 2A, 3A, 4A). Prostě supr :D .

Jen co se týče vozového parku to tam je strašně jednotvárný: Tramvaj - stará, nová. Autobusy všechny uplně stejný, jen krátký, normální a kloubový. Metro je taky pořád stejný. Jen ta U6 se vymyká :) .
Uživatelský avatar
4021
Uživatel
 
Založen: 27.12.2003 17:08

Odeslatod MOp v 24.10.2005 19:10

Radek napsal:Provozuje myslím Wiener Localbahn, která jezdí i některé bus linky ve městě. Design těchto autobusů je stejný jako u vlakotramvaje.

Ja Wiener Localbahnen
http://www.wlb.at
MOp
 

Odeslatod Radek v 24.10.2005 18:40

Honza Šlehofer napsal:Jak je to z touhle tramvajovou dráhou zajíždějící do centra? Snad se jí říká Bádenka a jezdí na ní jiné vozy. Zaintegrované to tedy je, ale provozuje to někdo jiný? Vlastně tam jezdí podobné vozy jako na U6 jen komfortnější se stolečky (na delší cesty) a v jiném nátěru ...
Provozuje myslím Wiener Localbahn, která jezdí i některé bus linky ve městě. Design těchto autobusů je stejný jako u vlakotramvaje.
Uživatelský avatar
Radek
Uživatel
 
Založen: 19.7.2004 9:00
Bydliště: Tento vlak tam končí

PředchozíDalší

Zpět na Rakousko

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron