Stránka 1 z 1

Re: Amsterdam (NL)

Napsal: 04.5.2008 23:24
od Absolut
Ad Pawel: Je otázka, jak to nazveš. Pro mě je souběh linek 51+53+54 v centru prostě metro, jezdí to pod zemí, má to těžké vozy v dlouhých soupravách a vysoká nástupiště ... a koneckonců i 50+51 jsou vzhledem k typu vozidel rozhodně víc metro, než tramvaj, i když m-51 jezdí v souběhu s d-5 na společné trati.

Němci měli 4-er karte dokonce i v NDR za komunistů, mám doma ve sbírce takovou jízdenku z Drážďan.

Re: Amsterdam (NL)

Napsal: 04.5.2008 12:53
od Tramfreak
Strippenkaart je opravdu šikovná věc, protože platí celostátně a tak ji můžu použít kdekoliv v Holandsku. Dá se s tím ušetřit třeba i polovina jízdného. Je to ale pro dopravní podnik opravdu výhodné, protože se proužky schválně prodávají např. po 15ti takže často zbyde poslední proužek a to lidi vybízí k tomu aby si koupili další.

Jinak s metrem je to tak, že se staví důležitá trasa 52 přes centrum města protože kapacita stávající MHD v centru je nedostačující. Bohužel se musí stavět přes všechny kanály a tak je to velmi náročné, i co se týče zpevnění domů. Proto se trasa staví 11(!) let (2002-2013) a pořád má nějaké zpoždění. Povede z hlavního nádraží přes centrum do stanice Zuid/WTC, což je další velké nádraží na jihu Amsterdamu

Re: Amsterdam (NL)

Napsal: 03.5.2008 22:52
od pawel
Strippenkart

nechápu, proč tohle není i u nás. znám to z dánska, německa (streifenkarte - tamní češi neřeknou jinak než "štrajfna"). např. místo 4 jízdenek za 26,- si koupím rovnou 4-proužkovou štrajfnu a je to. celkem uživatelsky příjemné a možná by to bylo i levnější na výrobu. z hlediska DP se na tom dá něco i vydělat, protože to motivuje k nákupu více jízdenek při jednom nákupu - asi jako se jogurty prodávají často po více kusech naráz místo jediného.

kvůli stavbě metra

metra nebo podpovrch. tram? metro by pro mě bylo celkem překvapením.

Re: Amsterdam (NL)

Napsal: 03.5.2008 11:25
od Absolut
Ahoj, rozepíšu se na etapy, teď na to nemám moc čas, tak trošku úvod...

Vřele doporučuji na toulání po centru zakoupit ještě tady v Praze kapesní mapičku centra, která se jmenuje "Pocket Pilot" a mají ji v Luxoru na Václavském náměstí, je v ní velmi povedená mapa centra a aktuální stav tramvají včetně výluk, probíhajících od loňska kvůli stavbě metra. A jsou tam názvy zastávek tramvají a malá mapka tarifních pásem.

Pokud tam letíš, tak zkus mít u sebe pár drobných EUR, na letišti Schipool je stanice rychlodráhy a lístek na vlak do města se dá blbuvzdorně koupit v spoustě automatů, stojí 3,80 EUR. Při nákupu u pokladny (terých je tam taky dost) platíš přirážku 0,50 EUR, proto je na nádražích mračno automatů. Jízda vlakem na hlavní nádraží trvá asi 20min a vlaky jezdí pořád, inerval byl i v sobotu ráno kolem 10 min. Střdají se tam EC a osobáky, ale cena je stejná (jednu cestu jsem jel patrovu příměstskou jednotkou, druhou EC).

U hlavního nádraží jsou dvě oddělené tramvajové smyčky a metro. Jsou tam dvě infocentra DP - poznáš podle modrobílého loga GVB. Jedno je u jedné ze smyček tramvaje a druhé v podchodu metra. Doporučuju tam zajít a vyzvednout si zdarma aktuální plán MHD - je modrý s nápisem ´08.

Tarif - ve všech tramvajích je možné koupit lístky u řidiče a u průvodčích. Většina linek jezdí obsazena průvodčími a nastupuje se pouze dveřmi u průvodčího a u řidiče, kde se kupují, kontrolují nebo označují jízdenky. Samoobslužný provoz je jen na linkách 5, 16 a 24, ale i tam lze koupit jízdenku u řidiče. Pokud je ve voze označovač, pak si tam můžeš jízdenku sám označit, pokud tam není, tak Ti jízdenku označí (razítkem) průvodčí nebo řidič.
V metru jsou označnovače u vstupu do metra a je tam taky pracovník, který kdyžtak poradí, ale je to blbuvzdorné a podobné, jako u nás. Systém metra a tramvaje je navzájem propojený, napíšu o tom víc jindy...

Tarifní pásma: Amsterdam je rozdělený na hafec pásem, centrum je celé pásmo 5700. Jednotlivá jízdenka na 1 hodinu (přestupní) stojí 1,60 EUR.

Celodenní jízdenka stojí 7 EUR a platí 24 hodin od označení / orazítkování a platí na všechny pásma v linkách GVB. Tato jízdenka je cestovním dokladem GVB a koupíš ji jen v prodejnách GVB, tedy v jejich infocentrech na nádraží, ale i u každého řidiče a v automatech. Nákup u řidiče nebo u průvdčího je zcela normální a neplatí se žádná přirážka. Celodenní jízdenka se určitě vyplatí nejvíc.

Dále existuje ještě systém proužkových jízdenek tzv. Strippenkart - to je jízdenka na víc jízd. Základní jízda v Amsterdamu v 1 pásmu stojí 2 proužky, každé pásmo navíc znamená proužek navíc, proužky jsou očíslované. V praxi Ti při první jízdě v jednom pásmu dá řidič / průvodčí razítko do kolonky č. 2 a tím jsou "spotřebované" kolonky 1+2. Poud nastoupíš do spoje s ozančovacími strojky, tak ohneš jízdenku u příslušného proužku (jsou tam perforace) a označíš. Proužky neodtrhávat! Takováto jízdenka platí opět hodinu jako přestupní. Já jsem vyzkoušel strippenkart s 15 proužky za 6,90 EUR ( = 8 hodinových jízd v centru), ale dělají se i 25 proužků, 50 pružků... Tato jízdenka není doklad GVB, ale všeobecně platný doklad ve více městech a je v prodeji kromě prodejních míst GVB taky v trafikách atd - já jsem ji koupil někde na sídlišti v kšeftě, určitě ji mají trafiky...

Nedoporučuju jezdit taxíkem. Je to opravdu drahé a Amsterdam nabízí spoustu příjemnějších možností, jak vyhodit z okna třebas 50 EUR...

Chceš nějaký dopravní zajímavosti (je jich hromada), nebo spíš obecně turistické (mno muzea jsem vynechal, ale jinak jsem to prolez dost)?

Re: Amsterdam (NL)

Napsal: 02.5.2008 17:21
od gabuliatko
Absolut: pokud by ses pls trochu rozepsal kam jit a kam kouknout, budu moc rad, jedu tam 20.5.

Napsal: 02.5.2008 16:22
od Absolut
Stále jsem se nevzpamatoval z návratu z Amsterdamu a připadá mi všechno kolem uspěchané a šedivé a lidi se moc mračí.

Re: Amsterdam (NL)

Napsal: 08.3.2008 22:36
od Tonda Ježek
Několik foteček tramvají z Amsterodamu - http://www.mhdcr.biz/tram/amsterodam/tr ... erodam.htm
a Rotterdamu - http://www.mhdcr.biz/tram/rotterdam/tra ... terdam.htm

Napsal: 05.3.2006 16:46
od soundman
Jo na té fotce je to celkem dobře vidět, je tam kus železa, jakýsi nůž, ke kterému je přichycena trolej a protikus je taky nůž. Ty dvě železa zapadnou do sebe a tu chvilku než přejede pantograf z drátu na drát to jede po tom železe.

Napsal: 05.3.2006 11:42
od 8750
Ostravák píše:A co teprve ten zvedací most na poslední fotce. To je mňamka. Ještě by mě zajímalo jak je to zajištěno s dráty.
Podle téhle fotky http://www.kosar.cz/amsterdam08.jpg
bych si tipnul, že na tom sloupu je jakési zařízení, které trolej z jedné části ,,přiblíží" troleji z druhé části. Třeba tím, že ptg chvíli jede místo po troleji po nějakém drátu, jež se může odpojit. :-k

Napsal: 04.3.2006 22:07
od Ostravák
A co teprve ten zvedací most na poslední fotce. To je mňamka. Ještě by mě zajímalo jak je to zajištěno s dráty.

Napsal: 04.3.2006 21:01
od Jabberwocky
Jů, mně se líbí, jak jim tam tramky jezdí "po trávě". Inu, Amsterodam :-)

Napsal: 04.3.2006 15:49
od Návštěvník
Aha, tak to sorry :oops: nevšimnul jsem si :)

Napsal: 04.3.2006 1:36
od Marek
soundman píše:Po delší době jsem zabrousil do fóra a koukám, že můj příspěvek o Amsterdamu nějak zmizel. (...)
Naštěstí nezmizel, jen byl přemístěn Z:arrow: do archivu.

(NL) Amsterdam

Napsal: 04.3.2006 1:12
od soundman