Káem píše:Minulý týden jsem byl v Ostravě. Jel jsem 6 tramvajema a POKAŽDÝ BYLA JINÁ! Šotouš jásá, ale ekonom pláče.
A tak přidám i pár dalších dojmů: Na vítkovické nádraží jsem pak musel od linky 1 pěšky nebo riskovat výletní jízdu 11. Na druhou stanu řidiči ochotně prodávali lístky. Jak by ne, když při ceně 17,- jsem jim ty 3,- nechal, protože samozřejmě neměli drobný. Tady by se zas mohla poučit Praha, že to jde. Ale 20 minut v sedle... A když člověk prostuduje jízdní řád, zjistí že ze zdánlivé spousty linek je použitelná jedna přímo a druhá s přestupem ( a navíc obvykle ne na stejném ostrůvku) a vyhlídkou na nejméně 10 minut čekání... No nevim... O trochu víc jsem si pak vážil DPHLMP.
Bylo ještě hůř. Není to zas tak dávno, co jezdila v sedle co 20 minut třeba i d-7. Za posledních několik roků se prodloužila u některých linek doba špičky třeba i o hodinu. O víkendu je 20 minutových interval nepsaným pravidlem, jak napsal Ostravák, jednoduše to stačí a větší množství spojů by nebylo tak efektivní (a efektivita vytíženosti spojů je primus motor toho, o co tu běží). V době špičky je nejrychlejším spojením centrum - Nádraží Vítkovice linka d-6. Tu trasu mezi Kolonii Jeremenko a Nádraží Vítkovice mám mnohokrát prošlápnutou. Když se v práci dařilo (skončil jsem před půl druhou
) nebo naopak nedařilo (šichta se protáhla do půl šesté
), tak těch 500 metrů jsem si musel poctivě odšlapat.
K pestrosti vozového parku : nazval bych to daní za snahu DPO o koupi nových vozidel po krachu ČKD. Mohli jsme mít třeba 30 Aster a krásných, ale my jsme si řekli ne, občané si zaslouží víc a tak začala pohádka na dobrou noc jak k 14 Astrám přibylo 9 Trií
. V době výroby Trií už ale začalo být jasné, že další výroba vozů střední kapacity je zbytečná (14 Aster + 9 Trií + 7 K2G + 2 K2R.P = 32 vozů), protože by buď jezdila poloprázdná místo sólo vozů nebo naopak přecpaná tam, kde předtím jaktakž stačily soupravy. Proto dopravní podnik se začal poohlížet, resp. vyvíjet vozidla, které by bylo možné vypravovat na kurzy, kde jsou vypravovány sólo vozy a na páteřní linky, kde se vypravují klasické soupravy. Znízkopodlažnění 16 kačen dopravnímu podniku bohužel trn z paty nevytrhne
a tak počínaje roka páně 2005 začala v Ostravě éra wan a roku následujícího i souprav wan a trojwany.
Rozhodně bych si nedovolil dopravnímu podniku cokoliv vyčítat. V posledních deseti letech se nakupovaly vozy, které splňovaly dvojci základních kritérií = technivkou úroveň a cenovou dostupnost a dopravnímu podniku lze přičíst jen k dobru, že se přes nebezpečí šlápnutí do neznáma rozhodl do těchto nákupu jít. Jen tak pro zajímavost : Ve kterém českém městě se poprvé v provozu objevily vozy T6A5, Astra, Trio, Vario, VVLF60 ? Pravda asi to nikoho nepřekvapí, když se část vyrábí v martinovských dílnách, ale odvaha a inciativa se cení
. Mám ten dojem, že právě tu odvahu vzali DPP z plachet ti čtyři pohrobci, co žijí vlastním životem ve vozovně Pankrác a trvalo mu bez pár roků deset let než si uvědomil, že zprogresněním sice zajístí zvýšení úrovně cestování, ale cestující mu rozhodně nepředvedou z vlastní iniciativy stay ovation. Když k tomu přičtu některé další faktory (velké investice do nízkopodlažních autobusů a metra atd.) je docela zřejmý důvod, proč po Praze jezdí vozy pro běžného cestujícího podobné jako vejce vejci a počet vypravovaných nízkopodlažních vozů se dá zatím počítat na prstech obou rukou.
Neberte to rozhodně jako kritiku, jen mě přepadla taková fylozofická nálada před večerkou.